• Anonym (J D)

Kommit fram att min fru flirtat och fått känslor för annan man, vad ska jag göra??

Nyligen förstod jag att min fru flirtat med en annan man, som dessutom är upptagen. De är med i ett gemensamt sammanhang på fritiden ibland.

Efter att ha mått dåligt av den misstanken ett tag pratade jag med henne. Det kom fram vem det gällde, och det var samme man som jag misstänkt.

Hon säger att det är vi som gäller, och att de har stark kemi men att det inte kommer bli något. Jag frågade om de gjort något jag skulle betrakta som otrohet och efter kort tvekan så hon nej. Det betyder ju att nån kroppskontakt ägt rum känner jag.

Jag är rådvill, för jag vill verkligen jobba för att rädda äktenskapet som har kommit in i en svacka för första gången på senaste tiden. Hon har bett mig att inte prata med honom om det då han har sambo och barn. Men att hon också vill kunna vara vän med honom.

Jag känner mig sviken, jag har förstått att hon tänkt tanken att vara med honom när jag läst mellan raderna. Jag är stundtals så ledsen och kämpar med att känna tillit för henne, som jag alltid gjort tidigare. Det stör just nu hela min tillvaro.

Jag kanske överreagerar.... Kanske är det inte konstigt att råka få lite känslor för nån annan i en lång relation. Men jag mår verkligen dåligt just nu...! Har inte alls känslorna i schack.

Hon säger att det är skönt att ha pratat ut om det, och det kände jag också först. Men det gnager i mig.

Hon har tidigare kämpat med utmattning och depression som följd, och allt detta har gjort henne stressad igen, i kombination med mycket jobb. Så jag vågar inte prata för mycket om det av rädsla för hennes hälsa. Jag har alltid försökt stötta, och förstås mått dåligt av att hon mått dåligt psykiskt. Jag flyttade med henne till en ny stad, och hon har fått massa vänner här, men inte jag. När hon är stressad har jag lagat mat, diskat och stöttat. Kanske dog vår gnista lite av det...

Det här blev långt... Men jag behöver verkligen råd och hjälp! Hur försöker man gå vidare? Och hur hittar jag tillit igen? Hur mycket kan jag be henne berätta om vad som hunnit hända med den andre, och hur ska jag klara att de är vänner?

• Svar på tråden Kommit fram att min fru flirtat och fått känslor för annan man, vad ska jag göra??
  • Anonym (man)
    Anonym (J D) skrev 2023-02-14 00:01:12 följande:
    Jag har dock inte förlåtit henne nu... 
    Vi får se var det här tar vägen närmsta veckorna. Jag har bestämt mig för att ge denna en liten stund, att tänka. Några veckor, 1-2 månader max.

Sen måste jag ha tagit ett beslut.

Vi har ett liv ihop... jag har flyttat med henne till en helt ny stad för ett antal år sedan, köpt hus. Jag har ingen annan här, som det är just nu. Har mitt jobb här, så kan inte bara dra... måste komma fram till hur jag ska tänka framåt. 

Inget har blivit som jag tänkt, eller hoppats, efter flytten tillsammans. Tacken har varit att hon tappat de romantiska känslorna för mig, som jag tolkar det... och istället för att våga vara ärlig med det sökte hon det nån annanstans... vet ej om hon tänkte lämna mig ifall hon hittade rätt eller om hon tänkte hålla på i hemlighet.  Och, vare sig jag skulle kunna förlåta otroheten och lögnerna eller inte... så är största bekymret ifall hon tappat attraktion mm för mig. Inget man så lätt hittar tillbaka till. Och, så kan jag inte leva I ett förhållande längre. När jag nu vet att det är så det ligger till. Att hon verkar ha tappat attraktionen,  gnistan... och försökte lösa det på sämsta tänkbara sätt, istället för att prata med mig. Är det en sak ni har rätt i så är det att jag förtjänar bättre...!

Är hon rädd för att gå isär kanske..? Vad vet jag. Det är jag också. Men kanske är det allt som kvarstår. Är väl en idiot om jag hoppas på ett mirakel. 
    Fast du fattar ju fortfarande inte...du är kvar och det är allt som räknas... att du sen springer runt och gnäller och säger att du inte förlåtit spelar noll roll... i praktiken är det handlingar som räknas och dina handlingar (oavsett vad du säger) säger att du accepterar allt hon gör.

Likadant är det med hennes handlingar... du grottar ner dig i detalj kring anledningar till varför hon gjorde som hon gjorde, att hon tappat känslorna för dig, etc,  men missar huvudpoängen totalt (eller ignorerar den medvetet?).
    Hade hon varit en trogen person så hade hon inte varit otrogen oavsett vad hon kände, problemet ligger alltså hos henne som person (karaktär, värderingar, etc) INTE i relationen.. du gräver på helt fel ställe.

Du kan doktorera i anledningar till otrohet men det kommer ändå inte förändra hennes karaktär och värderingar och eftersom du accepterar det så kommer hon förmodligen fortsätta agera på samma sätt. Så det enda du kommer åstadkomma med ditt "lärande" är att du förmodligen kommer ha jättebra förståelse för varför hon är otrogen mot dig igen och igen och igen.....
  • Anonym (J D)
    Anonym (man) skrev 2023-02-14 11:07:26 följande:
    Fast du fattar ju fortfarande inte...du är kvar och det är allt som räknas... att du sen springer runt och gnäller och säger att du inte förlåtit spelar noll roll... i praktiken är det handlingar som räknas och dina handlingar (oavsett vad du säger) säger att du accepterar allt hon gör.

Likadant är det med hennes handlingar... du grottar ner dig i detalj kring anledningar till varför hon gjorde som hon gjorde, att hon tappat känslorna för dig, etc,  men missar huvudpoängen totalt (eller ignorerar den medvetet?).
    Hade hon varit en trogen person så hade hon inte varit otrogen oavsett vad hon kände, problemet ligger alltså hos henne som person (karaktär, värderingar, etc) INTE i relationen.. du gräver på helt fel ställe.

Du kan doktorera i anledningar till otrohet men det kommer ändå inte förändra hennes karaktär och värderingar och eftersom du accepterar det så kommer hon förmodligen fortsätta agera på samma sätt. Så det enda du kommer åstadkomma med ditt "lärande" är att du förmodligen kommer ha jättebra förståelse för varför hon är otrogen mot dig igen och igen och igen.....
    ...jag vet inte om du själv varit i en liknande situation. Men det är inte så bara att ta beslut om att gå isär, och sen också genomföra det. Dessutom har jag gått med detta bekymmer i ett par år nu... vad gör en månad eller två till? När vi dessutom tillsammans flyttat till en stad där ingen av oss har släkt eller så är det lite lurigt med det praktiska. Även om jag tar beslut att gå isär idag kommer det dröja innan det är klart. Under tiden känner jag att jag måste se hur mycket ansvar hon är beredd att ta. 

Men... jag har värdering av vårt hus idag, och har ordning på äktenskapsförord, skuldebrev mm. Så jag kollar hur läget ser ut innan beslut tas. 

Men, skulle jag, eller vi, välja att gå isär hoppas jag vi ska kunna komma överens på ett vettigt sätt kring bodelning mm, och lyckas lösa boende för den som ev flyttar, eller om båda flyttar. Vi kommer troligen få stå ut med att bo tillsammans en del under en separation...
  • Anonym (man)
    Anonym (J D) skrev 2023-02-14 11:34:04 följande:
    ...jag vet inte om du själv varit i en liknande situation. Men det är inte så bara att ta beslut om att gå isär, och sen också genomföra det. Dessutom har jag gått med detta bekymmer i ett par år nu... vad gör en månad eller två till? När vi dessutom tillsammans flyttat till en stad där ingen av oss har släkt eller så är det lite lurigt med det praktiska. Även om jag tar beslut att gå isär idag kommer det dröja innan det är klart. Under tiden känner jag att jag måste se hur mycket ansvar hon är beredd att ta. 

Men... jag har värdering av vårt hus idag, och har ordning på äktenskapsförord, skuldebrev mm. Så jag kollar hur läget ser ut innan beslut tas. 

Men, skulle jag, eller vi, välja att gå isär hoppas jag vi ska kunna komma överens på ett vettigt sätt kring bodelning mm, och lyckas lösa boende för den som ev flyttar, eller om båda flyttar. Vi kommer troligen få stå ut med att bo tillsammans en del under en separation...
    Japp det har jag varit och det är precis därför jag förstår att du missar skogen för alla träden och grottar ner dig i detaljer som i det stora hela är irrelevanta för att på nåt sätt försöka kringgå huvudproblemet... att din partner inte är den du trodde hon var och om hon inte är den du valde att starta en relation med så är hon kanske helt fel person för dig... det kommer du liksom inte komma runt oavsett hur mycket du gräver ner dig i detaljer.

Jag vet hur jobbigt det är att skiljas men det är ändå hanterbart och pågår under en begränsad tid, dvs skitjobbigt under en period men sen börjar man läka och går stadigt uppåt. Men att stanna kvar i en trasig relation är något som kan pågå hur länge som helst och är väldigt nedbrytande.
  • Anonym (J D)
    Anonym (man) skrev 2023-02-14 12:12:20 följande:
    Japp det har jag varit och det är precis därför jag förstår att du missar skogen för alla träden och grottar ner dig i detaljer som i det stora hela är irrelevanta för att på nåt sätt försöka kringgå huvudproblemet... att din partner inte är den du trodde hon var och om hon inte är den du valde att starta en relation med så är hon kanske helt fel person för dig... det kommer du liksom inte komma runt oavsett hur mycket du gräver ner dig i detaljer.

Jag vet hur jobbigt det är att skiljas men det är ändå hanterbart och pågår under en begränsad tid, dvs skitjobbigt under en period men sen börjar man läka och går stadigt uppåt. Men att stanna kvar i en trasig relation är något som kan pågå hur länge som helst och är väldigt nedbrytande.
    Ja, nedbrytande är det verkligen. Och... det stämmer bra med hur jag uppfattar det nu, att det är en chock att inse att hon inte alls är som jag trodde hon var. 
  • Anonym (M)
    Anonym (man) skrev 2023-02-13 13:30:21 följande:
    Och du ser inte en röd tråd i hennes beteende?

Från att ha haft en kanske inte helt rumsren relation till en "vän" till att ha en regelrätt otrohet med en annan snubbe... 

Tycker du hennes beteende gått åt rätt håll? Och tror du det som orsakade beteende kommer bara magiskt försvinna bara för att hon lovat att avsluta vänskapen med just denna snubbe?

Hur lång tid tror du det kommer dröja innan nästa "vän" dyker upp i kulisserna?
    Vadå kulisserna?
  • Anonym (Hin håle)
    Anonym (J D) skrev 2023-02-14 11:34:04 följande:

Jag har tyvärr varit i samma situation, eller ja liknande, vid två tillfällen och jag säger samma sak återigen...
    Ryck plåstret och gör klart för henne att relationen är slut. Eller, återkom med ett nytt inlägg om npgon månad då hon varit otrogen igen. 
  • Anonym (man)
    Anonym (J D) skrev 2023-02-14 12:31:41 följande:
    Ja, nedbrytande är det verkligen. Och... det stämmer bra med hur jag uppfattar det nu, att det är en chock att inse att hon inte alls är som jag trodde hon var. 
    Ja det är verkligen en chock att inse att ens partner inte är den man trodde hon var. Det tar ett tag att smälta det för personen är ju delvist fortfarande densamma men ändå inte. Rationellt sett fattar man att man borde dra men känslomässigt är man delvist kvar och det kan ett tag innan man får det att synka. Man älskar den gamla personen (den man trodde hon var) och avskyr den nya personen (den hon visade sig vara), det är väldigt tärande.

Jag tror det det hänger ganska mycket ihop med läkeprocessen, det tar en stund innan man gått igenom sina faser och kommit till en punkt då man kan få lite distans till det och ett bredare perspektiv men det blir svårare att få distans till det när man är kvar i relationen för då påverkas man ju hela tiden av sin partner och vad hon vill och gör.

Under den processen är man väldigt sårbar och lättpåverkad, lite som att få en stor fet smäll och vackla runt helt groggy. Klart att man då är lätt att leda åt vilket håll som helst eller fokusera på fel saker. Det bästa vore nog att inte varken gå i parterapi eller svara sin partner någonting öht förrän man läkt klart och är redo för det. Typ ta sina grejer och dra och inte komma tillbaka förrän man är redo för det och DÅ kan man (om man vill det) påbörja processen med att se om man ska vara kvar eller inte, för då är man i betydligt bättre skick att se på det nyktert och har fått lite distans till det. Men oftast gör man ju inte så utan påbörjar processen när man är halvt "medvetslös" och absolut inte i skick att ta svåra beslut.

Så ja, jag förstår hur du känner men tycker som sagt du låter dig påverkas för mycket av henne och lägger för mycket ansvar på dig själv och lägger allt för mycket fokus på detaljer men missar helheten. Men när man är i din situation (mitt i skiten) så är det ofta svårt att få en helhetsbild av det. Det tror jag man oftast får i efterhand när man fått lite distans till det.
  • Anonym (Mannen)
    Aviga skrev 2023-02-13 17:51:24 följande:
    Ord kan ibland leda till missförstånd. Jag skulle hellre vilja att man talar om att ställa villkor. Jag skulle om jag var i mannen ställa upp villkor för vänskapen. 
    Problemet är att villkor för vänskapen inte räcker när det gått så långt att känslor finns. Då måste man bryta vänskapen helt för en lång tid framöver så känslorna försvinner. Och det är inte säkert att det går att vara vänner länger över huvud taget.
  • Aviga
    Anonym (Mannen) skrev 2023-02-14 15:35:13 följande:
    Problemet är att villkor för vänskapen inte räcker när det gått så långt att känslor finns. Då måste man bryta vänskapen helt för en lång tid framöver så känslorna försvinner. Och det är inte säkert att det går att vara vänner länger över huvud taget.
    Du uppnår samma sak genom att ställa villkor. Skillnaden är att genom att bara förbjuda finns ingen konsekvens. 
  • Anonym (Mannen)
    Aviga skrev 2023-02-14 17:11:26 följande:
    Du uppnår samma sak genom att ställa villkor. Skillnaden är att genom att bara förbjuda finns ingen konsekvens. 
    Sant. Jag satte villkoret: säg upp kontakten med din hemlige vän (min partner hade en sådan) eller så vill jag separera. 
  • Aviga
    Anonym (Mannen) skrev 2023-02-14 21:47:15 följande:
    Sant. Jag satte villkoret: säg upp kontakten med din hemlige vän (min partner hade en sådan) eller så vill jag separera. 
    Ja, då är det ju tydligt och klart..  Inte sant
Svar på tråden Kommit fram att min fru flirtat och fått känslor för annan man, vad ska jag göra??