• Annapyttipanna38

    Fick frågor i tullen / Resa med barn utan samma efternamn

    För en vecka sedan reste jag med mina två barn till Sverige från London där jag nu bor. Ett av barnen har mitt efternamn den andra har det inte. I tullen i Sverige fick jag frågor om vem fadern i London är och om han har godkänt resan med mina barn till Sverige och att det skulle vara bra att vi i fortsättningen har med oss ett intyg att fadern intygar att resan är ok.

    Jag antar att det här hände mig för att ett av barnen inte har mitt efternamn. Sen har jag läst mycket om att det sker många vårdnadstvister i Sverige och ibland förs barn bort av den ena föräldern så tullen vill nog kolla lite extra kanske.

    Upplever ni problem när ni reser ensamma med barn eller när ni reser med barn som inte har samma efternamn som er?

  • Svar på tråden Fick frågor i tullen / Resa med barn utan samma efternamn
  • Frankie Bean

    Innan vi alla bytte efternamn så upplevde min man att tullen blev misstänksamma när han och sonen reste tillsammans. Detta var när sonen var mellan 1-3 år, ofta försökte de få hans uppmärksamhet genom att säga hans namn för att se om han reagerade på det.

    Maken har även fått frågor var mamma är osv.

  • Annapyttipanna38

    Tack för alla svar! Det verkar vara ett problem för många som reser ensamma med sina barn. Att man blir stoppad i tullen. Det kanske är som så att många "kidnappar" sina barn som jag har läst så mycket om. Tråkigt att det har blivit ett hårdare bemötande i tullen.

  • Annapyttipanna38
    Frankie Bean skrev 2020-02-21 12:27:12 följande:

    Innan vi alla bytte efternamn så upplevde min man att tullen blev misstänksamma när han och sonen reste tillsammans. Detta var när sonen var mellan 1-3 år, ofta försökte de få hans uppmärksamhet genom att säga hans namn för att se om han reagerade på det.

    Maken har även fått frågor var mamma är osv.


    Det verkar som att tullen är på sin vakt. I vilket land var detta?
  • Annapyttipanna38
    Frankie Bean skrev 2020-02-21 12:27:12 följande:

    Innan vi alla bytte efternamn så upplevde min man att tullen blev misstänksamma när han och sonen reste tillsammans. Detta var när sonen var mellan 1-3 år, ofta försökte de få hans uppmärksamhet genom att säga hans namn för att se om han reagerade på det.

    Maken har även fått frågor var mamma är osv.


    Det verkar som att tullen är på sin vakt. I vilket land var detta?
    louisa83 skrev 2020-02-21 09:54:26 följande:

    Det har aldrig hänt mig och jag har flugit ensam med mina barn som har annat efternamn tre ggr. Aldrig hört om att man skulle behöva nåt papper från pappan heller. Så det är alltså meningen att de ska stanna alla ensamma föräldrar med barn? Vad gör man om pappan inte finns med i bilden då, måste man bevisa det för dom då?

    Kan det vara avgörande om man reser inom eller utanför Schengen kanske? UK är väl inte med i Schengen eller? Jag har bara rest inom Schengen med mina barn så det kanske är därför som ingen sagt nåt.


    Jag tror att det sker slumpmässiga iakttagelser för att förebygga. Jag har hört om att andra länder kräver intyg från föräldrarna när man ska resa. Vad jag inte var medveten om är att Sverige nu också verkar ha ett tuffare klimat i tullen men anledning av vad jag tror är orsaken: Svenska föräldrar för bort sina barn. Suck.
  • louisa83
    Kermit1561 skrev 2020-02-21 12:08:06 följande:

    Det är inget unikt svenskt, har nära släkt som fått samma frågor när de reser från andra europeiska länder och speciellt när de reser utanför eu. Det har inte med lagstiftning att göra utan handlar om att skilda föräldrar kidnappar sina barn och tar dem till sina hemländer och håller dem där till de tilldöms vårdnaden av lokala domstolar trots att ursprungslandet redan tilldömt en part vårdnaden. Och det är vanligt åt båda hållen mellan tex usa och Sverige.


    Jo jag förstår det absolut, men det jag inte förstår är vad efternamnet egentligen har med det att göra. Det jag försöker säga är att i vissa andra länder är det vanligt att mamman har annat efternamn än barnen. En sån grej tycker jag inte är ett kriterie för att bli mer misstänkt. Sen kan ju en förälder med samma efternamn som barnet också göra sig skyldig till kidnappning.
  • Frankie Bean
    Annapyttipanna38 skrev 2020-02-21 14:18:06 följande:

    Det verkar som att tullen är på sin vakt. I vilket land var detta?


    Både i Sverige och England. Dock reste min man på sitt brittiska pass och sonen på sitt svenska.
  • louisa83
    Annapyttipanna38 skrev 2020-02-21 14:16:58 följande:

    Tack för alla svar! Det verkar vara ett problem för många som reser ensamma med sina barn. Att man blir stoppad i tullen. Det kanske är som så att många "kidnappar" sina barn som jag har läst så mycket om. Tråkigt att det har blivit ett hårdare bemötande i tullen.


    Vad frågade de dig då? Pratade de med barnen också? Jag förstår inte hur man kan komma fram till något bara genom att fråga. Asså jag skulle skitit på mig alltså... även om jag inte är skyldig så skulle jag bli nervös över att de skulle få för sig nånting annat.

    Jag har alltid rest med mitt svenska Id kort till Sverige och barnen med sitt grekiska, och med annat efternamn. Har som sagt aldrig blivit stoppad men nu när jag läser folks inlägg här så verkar det ju verkligen som att jag är en sån där som de skulle vara nära att förhöra. Kommer nog resa med mitt grekiska leg i framtiden, så att det iaf syns att vi har samma nationalitet. Tack för denna insikt!
  • Kermit1561
    louisa83 skrev 2020-02-21 15:22:15 följande:

    Jo jag förstår det absolut, men det jag inte förstår är vad efternamnet egentligen har med det att göra. Det jag försöker säga är att i vissa andra länder är det vanligt att mamman har annat efternamn än barnen. En sån grej tycker jag inte är ett kriterie för att bli mer misstänkt. Sen kan ju en förälder med samma efternamn som barnet också göra sig skyldig till kidnappning.


    Fast det vanligaste är ju trots allt att gifta par har samma efternamn. Men om det gått bra för dig så kanske de faktiskt tar hänsyn till hur det ser ut i Grekland.
  • Seven Costanza
    louisa83 skrev 2020-02-21 15:32:22 följande:

    Vad frågade de dig då? Pratade de med barnen också? Jag förstår inte hur man kan komma fram till något bara genom att fråga. Asså jag skulle skitit på mig alltså... även om jag inte är skyldig så skulle jag bli nervös över att de skulle få för sig nånting annat.

    Jag har alltid rest med mitt svenska Id kort till Sverige och barnen med sitt grekiska, och med annat efternamn. Har som sagt aldrig blivit stoppad men nu när jag läser folks inlägg här så verkar det ju verkligen som att jag är en sån där som de skulle vara nära att förhöra. Kommer nog resa med mitt grekiska leg i framtiden, så att det iaf syns att vi har samma nationalitet. Tack för denna insikt!


    Kanske också är en idé att skaffa svenska pass åt dig och barnen så att barnen har både svenskt och grekiskt, kan ju eventuellt underlätta. Är du grekisk medborgare eller har du bara ett id-kort från Grekland men inget pass? Jag har samma efternamn som mitt barn men ändå blivit ifrågasatt när jag rest med barnet som inte hade svenskt pass (ska skaffa det nu men inte fått tummen ur). Blivit insläppt ändå dock. Egentligen är det ju lite konstigt att det inte står i minderåriga barns pass vem/vilka som är deras vårdnadshavare.
  • louisa83
    Seven Costanza skrev 2020-02-21 18:53:22 följande:

    Kanske också är en idé att skaffa svenska pass åt dig och barnen så att barnen har både svenskt och grekiskt, kan ju eventuellt underlätta. Är du grekisk medborgare eller har du bara ett id-kort från Grekland men inget pass? Jag har samma efternamn som mitt barn men ändå blivit ifrågasatt när jag rest med barnet som inte hade svenskt pass (ska skaffa det nu men inte fått tummen ur). Blivit insläppt ändå dock. Egentligen är det ju lite konstigt att det inte står i minderåriga barns pass vem/vilka som är deras vårdnadshavare.


    Ja jag är både svensk och grekisk medborgare. Vi bor i Grekland nu. Jag har registrerat barnen i Sverige och de är också svenska medborgare men har inte brytt mig om att skaffa svenskt pass till dom än. När de blir lite äldre kanske. Fram tills dess får vi nog resa som grekiska medborgare allihop. Att fixa två olika pass åt alla tar både tid och pengar.

    Tyckte du sa nåt väldigt smart. Barns vårdnadshavare borde ju verkligen stå i passen!!! Ja för det! Vaaarför för det inte det? Då är det ju bara att visa sitt eget leg så är det ingen tvekan om saken.
  • TillFlorida

    Man bör alltid ha med sig intyg om man reser själv med barnen även om de delar ditt efternamn. Även inom en familj där alla har samma efternamn kan barnen kidnappas av ena föräldern. I värsta fall kan man nekas inträde i landet och skickas tillbaka (Om de misstänker att du tar baren ur landet utan den andra förälderns godkännande.)

  • Seven Costanza
    louisa83 skrev 2020-02-21 19:51:04 följande:

    Ja jag är både svensk och grekisk medborgare. Vi bor i Grekland nu. Jag har registrerat barnen i Sverige och de är också svenska medborgare men har inte brytt mig om att skaffa svenskt pass till dom än. När de blir lite äldre kanske. Fram tills dess får vi nog resa som grekiska medborgare allihop. Att fixa två olika pass åt alla tar både tid och pengar.

    Tyckte du sa nåt väldigt smart. Barns vårdnadshavare borde ju verkligen stå i passen!!! Ja för det! Vaaarför för det inte det? Då är det ju bara att visa sitt eget leg så är det ingen tvekan om saken.


    Eller hur? Kanske möjligen (kom jag på nu) för att risken kanske finns för att den ena senare får ensam vårdnad och då vill det ju till att myndigheterna automatiskt spärrar det gamla passet på något sätt tills man gjort ett nytt med bara en vårdnadshavare i, så att det inte står kvar felaktiga uppgifter i barnets pass.
  • Tooja

    Det har hänt mig med men när jag skulle in i Storbritannien. Hon frågade ifall jag hade födelsebevis med mig (det hade jag inte) men frågade ett par frågor (typ barnets hela namn, födelsedag, födelseort) och gav mig information om skyddandet av barn vid i internationella resor samt sa att jag bör ta med födelsebevis nästa gång. Så tror inte att detta är något typiskt ?svenskt? att fråga, utan känns som ganska vanligt förekommande - tack å lov - förhoppningsvis hjälper de att stoppa en del barn-trafficking.

  • louisa83
    TillFlorida skrev 2020-02-21 20:49:02 följande:

    Man bör alltid ha med sig intyg om man reser själv med barnen även om de delar ditt efternamn. Även inom en familj där alla har samma efternamn kan barnen kidnappas av ena föräldern. I värsta fall kan man nekas inträde i landet och skickas tillbaka (Om de misstänker att du tar baren ur landet utan den andra förälderns godkännande.)


    Ja uppenbarligen. Men var är informationen om detta? Inte många som är informerade
  • GGN

    Har alltid med mig intyg när jag reser med barn som inte har mitt efternamn. Fick visa upp det i Dublin.

  • Tow2Mater
    GGN skrev 2020-02-22 17:43:21 följande:

    Har alltid med mig intyg när jag reser med barn som inte har mitt efternamn. Fick visa upp det i Dublin.


    Ska intyget vara bevittnat av en myndighet? Eller kontrolleras namnteckningen på intyget mot en bild av vårdnadshavarens pass i datorsystemet? eller hur verifierar de att intyget faktist signerats av den frånvarande andra foräldern och inte bara forfalskats?
Svar på tråden Fick frågor i tullen / Resa med barn utan samma efternamn