• Anonym (Norge)

Vad håller dig tillbaka från att separera/skiljas?

I mitt fall, barnen.

• Svar på tråden Vad håller dig tillbaka från att separera/skiljas?
  • Anonym (Move on)

I mitt första förhållande där jag fick tre barn där sa jag till mig själv att stanna för barnens skull så dem skulle växa upp i en riktig familj. Men när min nu näst yngst skulle fylla ett år då fick jag nog. Jag lever hellre lycklig med mina tre barn ensam än att leva i ett förhållande där jag går under och barnen ser allt. Barn vet när föräldrarna inte mår bra tillsammans dem märker det.

I mitt andra förhållande fick jag ett barn. Vi gick ifrån varandra när han bara var 7 månader.

Mår man inte bra i ett förhållande så lämna, man förtjänar att må bra i sitt egna liv och barnen mår bättre av att ha glada föräldrar än föräldrar som bara håller ihop för deras skull.

• Anonym (Sunt)
    Anonym (Trött) skrev 2020-03-03 21:43:31 följande:

Vårat gemensamma barn.

Tanken på att skilja sig gör mig rädd och förkrossad. Tänker på att min man ger mig små ljusa glimtar av lycka.. Om än det är sällan.

.... livet blev inte som jag tänkt mig! En stor sorg! Till slut kanske det blir ljusare, om vi avvaktar lite så kanske det blir bättre..?

Beror väl lite på varför du känner som du gör. Är det förhållandet som gör dig deppig eller andra saker?

Ibland vet man kanske inte vad som är vad... Tror inte det är helt ovanligt iaf, att man hamnar i en depression men inte riktigt förstår vad felet är, så kanske man tillfälligt dalar i sina känslor för sin partner också.
  • Anonym (Sunt)
    Anonym (Trött) skrev 2020-03-03 21:43:31 följande:

Vårat gemensamma barn.

Tanken på att skilja sig gör mig rädd och förkrossad. Tänker på att min man ger mig små ljusa glimtar av lycka.. Om än det är sällan.

.... livet blev inte som jag tänkt mig! En stor sorg! Till slut kanske det blir ljusare, om vi avvaktar lite så kanske det blir bättre..?

Beror väl lite på varför du känner som du gör. Är det förhållandet som gör dig deppig eller andra saker?

Ibland vet man kanske inte vad som är vad... Tror inte det är helt ovanligt iaf, att man hamnar i en depression men inte riktigt förstår vad felet är, så kanske man tillfälligt dalar i sina känslor för sin partner också.
  • Anonym (Barnen)

Barnen.

Han är inte kapabel att ta hand om barnen, och han har sagt att om jag lämnar honom så får jag aldrig mer se barnen.

Så jag stannar.

• Anonym (Myt)

Till er som kritiserar föräldrar som håller ihop för barnen och säger att det alltid är bättre att skiljas;

Ni har fel.

www.mynewsdesk.com/se/pressreleases/bris-slaepper-lyssna-paa-mig-en-unik-rapport-om-barns-upplevelser-av-skilsmaessa-och-foeraeldrars-konflikter-909376 ?De sa att jag säkert att hade förstått att något var fel men jag fattade ingenting, trodde att vi var lyckliga familjen?.

www.dt.se/artikel/finns-inga-lyckliga-skilsmassor

svenska.yle.fi/artikel/2015/09/27/ett-barn-glommer-inte-foraldrarnas-skilsmassa

OM det finns VÅLD eller MISSBRUK i hemmet är det bättre att skilja sig och då måste man också göra en orosanmälan om den andra föräldrrn och be om hjälp (medger att detta är ett moment 22 då soc ofta är helt värdelösa på sitt jobb och istället framhåller, om det gäller en man enbart, pappans rätt att träffa barnen framför skadan med att vara ensam med honom när han är aggressiv, misshandlar, dricker eller drogar)

Men om ni bara inte tänder på varandra längre och är irriterade är det inte alls det bästa för BARNEN att ni skiljs, delar på er och delar upp dom kringflackande mellan er.

Ännu mindre när ni träffar nya partners som sen sitter på forumet och skriver att era barn är äckliga och bortskämda och visar allmän svartsjuka och missunnsamhet mot dom, absolut inte känner kärlek osv.

Det är absolut bättre att bo med båda sina föräldrar som älskar en och beter sig som vuxna människor, alltså skärper sig och kommunicerar vuxet med varandra utan skrik och fula ord- jämfört med att föräldrarna flyttar isär ich barnen måste flytta fram och tillbaka hela sin barndom ovälkomna och oälskade överallt då föräldrarna skaffat varsin fientlig så kallad ?bonus?förälder som saknar empati och förståelse för barn, tycker att dom ska lyda och sluta ställa krav och visa sina känslor, att dom fan inte får komma spontant till sitt eget fucking hem då det inte är deras partners vecka enligt schema.

Era barn blir inte lyckligare om ni är förälskade och har massor av mer egentid, det är bara självbedrägeri av egoistiska skäl. Det ska till en totalt olämplig förälder för att det ska vara bättre att skiljas men då ska dom inte heller ha vårdnaden efter skiljsmässan.

• Anonym (Fundersam)

Vi har varit ihop i snart tretti år och jag har varit påväg att lämna lika länge. Det som saknas är kärlek som jag så gärna skulle vilja uppleva pånytt. Vårt förhållande är praktiskt, ekonomiskt fördelaktigt och har givit barnen en trygg uppväxt.

Varför jag inte lämnat förut var barnen som är självgående nu. Idag är jag för gammal och feg. Var nära att göra ett uppbrott vid förtiårskrisen :) Men tanken att bli sittande ensam i en liten lägenhet och ångra mig gjorde att jag stannade under filten.

• Anonym (Myt)
    Anonym (Fundersam) skrev 2020-03-08 07:11:37 följande:

Vi har varit ihop i snart tretti år och jag har varit påväg att lämna lika länge. Det som saknas är kärlek som jag så gärna skulle vilja uppleva pånytt. Vårt förhållande är praktiskt, ekonomiskt fördelaktigt och har givit barnen en trygg uppväxt.

Varför jag inte lämnat förut var barnen som är självgående nu. Idag är jag för gammal och feg. Var nära att göra ett uppbrott vid förtiårskrisen :) Men tanken att bli sittande ensam i en liten lägenhet och ångra mig gjorde att jag stannade under filten.

Finns det inte saker du kan göra annorlunda inom förhållandet? Åka på semester med dina tjejkompisar bara tex eller införa att ni ses regelbundet bara ni vänner utan din partner och går ut på krogen, åker på utflykt i skogen, reser, tränar osv?

Börja med en nu hobby och kvällskurs?

Kanske läser en kurs på universitetet?

Om du inte har så många kompisar så testa att lära känna nya människor? Gör en makeover, börja skriva på en bok?
  • Anonym (Fundersam)

Skriva en bok har jag faktiskt jobbat med :) Får kanske bearbeta min idé pånytt.

• Anonym (Norge)

Väldigt få människor ?kan skärpa sig? och bete sig vuxet om man står ut i relationen för barnens skull dvs självutplånar sig själv. Så att det går att sköta snyggt utan att barnen märker är ovanligt. Önsketänkande tror jag från er kärnfamiljsvurmare.

• Anonym (Trött)
    Anonym (Sunt) skrev 2020-03-08 02:03:57 följande:

Det är förhållandet i sig som är en stor sorg.. Det har varit väldigt turbulent med det ena och det andra.

Det finns kärlek kvar.. som ibland kommer till ytan. Men ibland är det bara en ständig kamp..

Jag vet mycket väl vad felet är.. det är inte det som är grejen!
  • Anonym (P)
    Anonym (Myt) skrev 2020-03-08 06:48:26 följande:

Till er som kritiserar föräldrar som håller ihop för barnen och säger att det alltid är bättre att skiljas;

Ni har fel.

www.mynewsdesk.com/se/pressreleases/bris-slaepper-lyssna-paa-mig-en-unik-rapport-om-barns-upplevelser-av-skilsmaessa-och-foeraeldrars-konflikter-909376 ?De sa att jag säkert att hade förstått att något var fel men jag fattade ingenting, trodde att vi var lyckliga familjen?.

OM det finns VÅLD eller MISSBRUK i hemmet är det bättre att skilja sig och då måste man också göra en orosanmälan om den andra föräldrrn och be om hjälp (medger att detta är ett moment 22 då soc ofta är helt värdelösa på sitt jobb och istället framhåller, om det gäller en man enbart, pappans rätt att träffa barnen framför skadan med att vara ensam med honom när han är aggressiv, misshandlar, dricker eller drogar)

Men om ni bara inte tänder på varandra längre och är irriterade är det inte alls det bästa för BARNEN att ni skiljs, delar på er och delar upp dom kringflackande mellan er.

Ännu mindre när ni träffar nya partners som sen sitter på forumet och skriver att era barn är äckliga och bortskämda och visar allmän svartsjuka och missunnsamhet mot dom, absolut inte känner kärlek osv.

Det är absolut bättre att bo med båda sina föräldrar som älskar en och beter sig som vuxna människor, alltså skärper sig och kommunicerar vuxet med varandra utan skrik och fula ord- jämfört med att föräldrarna flyttar isär ich barnen måste flytta fram och tillbaka hela sin barndom ovälkomna och oälskade överallt då föräldrarna skaffat varsin fientlig så kallad ?bonus?förälder som saknar empati och förståelse för barn, tycker att dom ska lyda och sluta ställa krav och visa sina känslor, att dom fan inte får komma spontant till sitt eget fucking hem då det inte är deras partners vecka enligt schema.

Era barn blir inte lyckligare om ni är förälskade och har massor av mer egentid, det är bara självbedrägeri av egoistiska skäl. Det ska till en totalt olämplig förälder för att det ska vara bättre att skiljas men då ska dom inte heller ha vårdnaden efter skiljsmässan.

Något bitter? Jag älskar mina bonusbarn. De är alltid välkomna hit eftersom det är deras hem. Alla är inte lika. Du vet väldigt lite om hur alla bonusfamiljer fungerar.
  • Anonym (Kärleksfull pappa)

Ni har fel.

Bra skrivet. Det stämmer nog som forskningen stämmer för de flesta. Och man får vara glad åt de skilsmässor och bonusfamiljer som funkar fint.
  • Anonym (Snart..)

Har en del att fixa innan det är möjligt. Bostad och skulder. Håller ut så länge och låtsats inte om att han är otrogen.

• Anonym (C)

Boendefrågan är nummer ett! Vi äger ett radhus tillsammans, men priserna på den typen av hus i vårt område har droppat enormt sedan vi köpte för 6 år sedan. Bostadsrätter säljs dyrare än de friköpta radhusen just nu?!

Hyresrätter finns det inga och jag tror inte att vi går ur en försäljning med 15% var till ett nytt boende i och med att bostadsrätterna dragit iväg i pris. Vart ska man få ta vägen med två barn?

• Anonym (Om)

I fallande ordning

Tradition och kultur..

Barnen

Ekonomin

• katrinp

För att jag både älskar min man och fortfarande är förälskad i honom.

• Anonym (vuxet skilsmässobarn)

Ni har fel.

(Massa länkar och skuldbelägganden som inte behöver upprepas ytterligare.)

Nej, vi har inte fel.
    Till att börja med är det få som påstår att skilsmässa alltid är den rätta vägen, däremot att det kan vara rätt väg.

Vad är egentligen ditt alternativ, "stanna för barnens skull?". Vad innebär det för barnen, de s k huvudpersonerna? Föräldrarna låtsas vara sams, skärper sig och kommunicerar fast de inte älskar varann. Fokus på driften av Familjen AB. När yngsta barnet flyttat hemifrån skiljer sig föräldrarna. Barnen förstår (om de inte redan vetat) att föräldrarna enbart levt ihop för deras skull. Vad känner barnen då? Tacksamhet över att föräldrarna offrat x antal år? Eller kanske skuld över att föräldrarna offrat x antal år?
Svar på tråden Vad håller dig tillbaka från att separera/skiljas?