• Brommatjej

Coronavirus- vad händer egentligen om skolan stängs ner?

Idag läste jag en artikel om hur länet jag bor i hanterar Coronaviruset. Mannen som intervjuades sa att de är väl förberedda men att invånarna måste vara beredda på snabba förändringar och att man ska prata hemma om hur man ska göra om skolan och förskolan stängs ned.

Vad skulle egentligen hända då? Både jag och min man jobbar inom skolan och vi har ett barn på förskola och ett i tvåan. Skulle vi få lön? Om man inte råkar ha en förälder som är lärare, skulle då barnen ha rätt till någon form av digital hemundervisning?

Alltså jag är absolut inte orolig över detta kommer hända utan är mest intresserad över att veta hur det skulle se ut om man skulle behöva stänga ner skolan

• Svar på tråden Coronavirus- vad händer egentligen om skolan stängs ner?
  • Anonym (S)

Den muterade varianten som finns i Italien och Iran vet man väl ändå inte om barnen kan bli smittadbärare eller sjuka av. Det har väl ändå inte börjat forskats ordentligt hur det fungerar än om detta.
    Kinas variant med allt som mörkläggs är jag helt övertygad om att vi inte får all information ifrån därför kan vi inte heller lita på deras rapporter.

Så länge det inte står -barn kan inte smittas-  så kan barnen visst det. Utsätts man för smitta så kan man föra den vidare utan att själv bli sjuk.
    Det står så lamt och luddigt "det är en väldigt liten risk", en risk är en risk och då går det visst.

Annars har vi ju en helt ny typ utav sjukdom där endast vuxna (över 18 kan få) och den sorten finns bara på film.

• Anonym (hm)
    Tow2Mater skrev 2020-03-01 15:08:47 följande:
    Ja, på 18-årsdagen aktiveras en cell i kroppen som gör att smittspridningen börjar. Eller inte. Bah. Finns ju ingen hejd på idiotin media sprider.
    Ja, det låter osannolikt. 
  • Mascaraklumpar
    Anonym (S) skrev 2020-03-01 21:42:53 följande:

Den muterade varianten som finns i Italien och Iran vet man väl ändå inte om barnen kan bli smittadbärare eller sjuka av. Det har väl ändå inte börjat forskats ordentligt hur det fungerar än om detta.

Kinas variant med allt som mörkläggs är jag helt övertygad om att vi inte får all information ifrån därför kan vi inte heller lita på deras rapporter.

Så länge det inte står -barn kan inte smittas-  så kan barnen visst det. Utsätts man för smitta så kan man föra den vidare utan att själv bli sjuk.

Det står så lamt och luddigt "det är en väldigt liten risk", en risk är en risk och då går det visst.

Annars har vi ju en helt ny typ utav sjukdom där endast vuxna (över 18 kan få) och den sorten finns bara på film.

Det finns ju hur många virusinfektioner som helst där barn får en betydligt lindrigare variant än vuxna eller är helt asymptomatiska. Hepatit b, ebv, mässling, vattkoppor, tbe m.fl. Vid vilken ålder man börjar se en ökad risk för symptom/komplikationer skiljer sig däremot mellan olika sjukdomar.

Det finns inget som tyder på att sjukdomen som drabbat Italien och Iran skulle skilja sig från den som drabbat Kina.
  • Anonym (S)
    Mascaraklumpar skrev 2020-03-01 22:21:14 följande:

Det finns ju hur många virusinfektioner som helst där barn får en betydligt lindrigare variant än vuxna eller är helt asymptomatiska. Hepatit b, ebv, mässling, vattkoppor, tbe m.fl. Vid vilken ålder man börjar se en ökad risk för symptom/komplikationer skiljer sig däremot mellan olika sjukdomar.

Det finns inget som tyder på att sjukdomen som drabbat Italien och Iran skulle skilja sig från den som drabbat Kina.

Njae med tanke på hur det ser ut i Iran och Italien med smittspridning och sjukdomsförlopp så är det en viss skillnad.

Du pratar om att barnen får en lindrigare variant på olika sjuldomar, fine jag kör på din linje där.

Men det är en milsvid skillnad på att säga barn inte får den sjukdomen.

Skillnaden med covid-19 är att de säger att barn inte får sjukdomen. Ytterst få barn har insjuknat och därför säger de att covid-19 från Kina inte smittar barn.

Samt att de inte kan föra smittan vidare.
  • Anonym (hm)
    Anonym (S) skrev 2020-03-01 23:48:19 följande:

Njae med tanke på hur det ser ut i Iran och Italien med smittspridning och sjukdomsförlopp så är det en viss skillnad.

Du pratar om att barnen får en lindrigare variant på olika sjuldomar, fine jag kör på din linje där.

Men det är en milsvid skillnad på att säga barn inte får den sjukdomen.

Skillnaden med covid-19 är att de säger att barn inte får sjukdomen. Ytterst få barn har insjuknat och därför säger de att covid-19 från Kina inte smittar barn.

Samt att de inte kan föra smittan vidare.

Ja och sen är det ingen som vet vilka komplikationer den kan ge även efter en mild sjukdom. Vem vet vilket skit det kan dra med sig.
  • Anonym (real)
    Anonym (Ovanligt) skrev 2020-02-29 23:37:22 följande:
    Du får inte ta ut vab för att förskolan är stängd, du får vara föräldraledig men då gäller det ju att du har föräldradagar kvar. Och där finns det ju också en massa regler kring var arbetsgivaren måste bevilja och inte, blir svårt med barn i skolåldern tex.
    Om förskolan är stängd p g a planeringsdag eller liknande ger de inte rätt till vab. MEN om den stängs av smittskyddsskäl får man ta vab.
  • Anonym (real)
    Du får inte ta ut vab för att förskolan är stängd, du får vara föräldraledig men då gäller det ju att du har föräldradagar kvar. Och där finns det ju också en massa regler kring var arbetsgivaren måste bevilja och inte, blir svårt med barn i skolåldern tex.
    Om förskolan är stängd p g a planeringsdag eller liknande ger de inte rätt till vab. MEN om den stängs av smittskyddsskäl får man ta vab.
  • Anonym (real)
  • Anonym (Fakta?)

Muterad variant? Om du kommer med sådana påståenden, så måste du sätta ut källan. Om det är så att du bara fabulerar fritt, så kan du gratulera dig själv till att ha spridit desinformation.

Jag googlade, och det jag hittade sade att det INTE finns något som tyder på att viruset skulle ha muterat.

www.nbcnews.com/news/amp/ncna1142646

Dr. John Torres, NBC News' medical correspondent, said there is no evidence of a change in the genetic profile of the virus, so the explanation for the higher mortality rate likely has to do with how the Iranians are tracking cases of infection.

"The virus has not mutated elsewhere," Torres said.

Man vet inte varför barn klarar sig bättre och inte verkar vara lika effektiva smittospridare som vuxna. En förklaring kunde vara att deras ?innate? immunförsvar är effektivare än hos vuxna.

www.livescience.com/amp/why-kids-missing-coronavirus-cases.html

"The case we're seeing with the [emerging] coronaviruses is not that the children are not having any symptoms at all, they're actually having viral pneumonia," Johnson told Live Science, referring to the presence of infected fluid in the lungs. "But because their immune systems are so robust, it doesn't lay them out the way it would as an adult."
  • KlantSmurfen
    Anonym (Ovanligt) skrev 2020-02-29 20:47:46 följande: #5
    KKarate skrev 2020-02-29 20:29:17 följande:

Jag som doktor är också orolig, mest beroende på den underliga rapporteringen av dödstalen viruset och dess följder.

I Kina rapporterades först 2 % sedan 3 % men det lutar mer åt 5-6 % döda och det är en ganska hög siffra.

I Iran är siffran 7 %.

I Sydkorea är siffran 0.5 %

Det är extrema skillnader.

Något som inte stämmer här. Det är inte bara olika sjukvård. Kan vara olika genetiska strängar/mutationer, kan vara olika rapportering beroende på olika dolda agendor, kan vara att olika folkslag är olika bra på att hantera viruset. Kan vara vilka variabler som helst i kombination.

Rätt ovanligt att vara läkare och referera till sig själv som ?doktor?. Just saying... fast du kanske är doktor i typ praktisk filosofi eller sydkreolska språkstammar eller nåt haha
    KlantSmurfen skrev 2020-04-06 16:35:09 följande: #12
    KKarate skrev 2020-04-06 12:01:28 följande: #9

Kvinnor ljuger mer frekvänt än män.

Män har oftast ryggrad (utom idioterna till män som valdes av kvinnorna i Sverige i regimen).

Men så får vi ett samhälle därefter, ni får tillycke :)

KKarate skrev 2017-05-14 00:07:14 följande: #182
    Varför skulle inte 25-åringar vilja ha 60-åringar? Jag menar vad exakt är hennes stora gigantiska värde förutom det sexuella? Det finns allt som oftast inget utöver det sexuella värdet och nej du kan inte bara väga upp en duktig 60-årings erfarenhet och stabilitet med ett sexuellt värde heller. Men som sagt. Människor här inne är så korkade att klockorna stannar. Det finns till och med idioter här inne som tror jag skriver fel på fertilitet och potens, att jag med min IQ som närmar sig 200 inte kan skillnaden. Skämt är vad ni är. Stora skämt.
     Thinking Face rolling-on-the-floor-laughing.gif
  • Anonym (f)
    Brommatjej skrev 2020-03-01 20:00:57 följande:
    Jag såg också det. Hoppas verkligen att det stämmer men samtidigt så ställer jag mig något tveksam. Okej att barn kanske inte drabbas lika hårt men att de inte för smittan vidare känns konstigt? Kan det fungera så att vissa individer inte för smittor vidare?
    Det känns snarare som det är så att barn får så lite symptom i normala fall att de kanske inte testats i samma utsträckning i Kina? 

Att de inte smittas osv skulle vara det första viruset i världen som inte smittades via barn.
  • Anonym (f)

De där mutationerna är så små att det inte påverkar viruset i sig särskilt mycket, möjligtvis så har det gjort viruset aningen mer smittsamt enligt de intervjuer jag sett med Infektionsläkare från Umeå. Virus muterar hela tiden, ofta ändrar det inte funktionen hos viruset. Men vi kan ju verkligen hoppas på en mutation som gör viruset mindre skadligt i längden.
  • Anonym (f)
    Anonym (Fakta?) skrev 2020-03-02 21:23:13 följande:
    Muterad variant? Om du kommer med sådana påståenden, så måste du sätta ut källan. Om det är så att du bara fabulerar fritt, så kan du gratulera dig själv till att ha spridit desinformation.

Jag googlade, och det jag hittade sade att det INTE finns något som tyder på att viruset skulle ha muterat.

www.nbcnews.com/news/amp/ncna1142646

Dr. John Torres, NBC News' medical correspondent, said there is no evidence of a change in the genetic profile of the virus, so the explanation for the higher mortality rate likely has to do with how the Iranians are tracking cases of infection.

"The virus has not mutated elsewhere," Torres said.

Man vet inte varför barn klarar sig bättre och inte verkar vara lika effektiva smittospridare som vuxna. En förklaring kunde vara att deras ?innate? immunförsvar är effektivare än hos vuxna.

www.livescience.com/amp/why-kids-missing-coronavirus-cases.html

"The case we're seeing with the [emerging] coronaviruses is not that the children are not having any symptoms at all, they're actually having viral pneumonia," Johnson told Live Science, referring to the presence of infected fluid in the lungs. "But because their immune systems are so robust, it doesn't lay them out the way it would as an adult."
    Jo, virus muterar ständigt, men de mutationer som finns just nu har bara gett små förändringar och därmed en del olika små variationer, som inte påverkar virusets effekt särskilt mycket. Även detta har muterat, det finns en intressant karta över exakt hur, och vilka olika variationer som finns i olika länder, ska se om jag kan hitta den under dagen.
  • Anonym (Fakta?)
    Anonym (f) skrev 2020-04-07 11:18:08 följande:

www.the-scientist.com/news-opinion/coronaviruss-genetics-reveal-its-global-travels-67183

Det är inte den karta jag menade, men artikeln förklarar vad jag menade i alla fall. Jag vet att det finns mer variationer nu. Sverige har valt att inte lägga ut sina data offentligt dock tyvärr, det har de flesta andra länder gjort.

?TS: Can the mutation data tell you if the virus is becoming more virulent?

RN: We can see where the mutations change codons and where they change amino acids. Most of the mutations are probably completely inconsequential. They just happen; it?s at a rate of about one mutation per month. But we are keeping an eye on mutations that might make a difference.?

Att tala om virusvarianter i olika länder som potentiellt fungerar olika hos barn, det är ju något helt annat än neutrala mutationer som bara visar vilka vägar viruset har spridits. Jag utgick ifrån att man hänvisade till mutationer som potentiellt ändrar på hur viruset fungerar, alltså mutationer som de ?keep an eye on?. Har man hittat sådana ännu? Jag vet inte, har inte följt med den forskningen.
Svar på tråden Coronavirus- vad händer egentligen om skolan stängs ner?