• ESEP

Extra CSN lån betala andra lån

Jag ska snart börja studera och sitter och räknar på ekonomin.. Jag har möjlighet att få upp till 16000 kr i månaden i CSN. Jag behöver inte alls så mycket egentligen men tänker att jag istället kan betala tillbaka extra på privat/huslån. Finns det någon som gjort så?

Några fallgropar?

• Svar på tråden Extra CSN lån betala andra lån
  • Kjell2
    ESEP skrev 2020-03-05 09:33:00 följande:

Jag ska snart börja studera och sitter och räknar på ekonomin.. Jag har möjlighet att få upp till 16000 kr i månaden i CSN. Jag behöver inte alls så mycket egentligen men tänker att jag istället kan betala tillbaka extra på privat/huslån. Finns det någon som gjort så?

Några fallgropar?

Jämför räntor, amorteringsplan och andra villkor. Dumt att ta ett lån med hög ränta för att betala tillbaka ett med låg. 

• Anonym (***)

Håller med, jämför villkoren först.

En del tar ju CSN för att investera t ex. Min son tog det, och fick på så sätt ihop till en kontantinsats på första lägenheten.

• Anonym (H)

Det är en bra idé att maxa CSN-lånet, om du bara är noga med att spara allt du inte behöver. Eller som du säger, använda det till att betala andra lån. CSN-lånet har oslagbart bra villkor så du kommer att tjäna på att göra så.

• Anonym (Ghost)

Spara är rätt värdelöst med räntorna vi har nu. Kan man investera långsiktigt och är säker på att man inte behöver pengarna så är det en möjlighet.

Jag tog fullt lån+ jobbade och fick upp ett aktiekapital som vi sen fick låna mot till vår första BRF. Men just nu är börsen lite lattjo pga corona så svårt att säga vart det är på väg.

Kanske det stora fallet har varit och det rätar på sig, kanske inte. En större epidemi i USA och några länder till i Europa som måste stänga produktion kan ha stor påverkan under detta året, även om den psykologiska effekten som vanligt blir större än den faktiska.

• Lönnsirap

CSN är det bästa lån man någonsin kan få såsom det är utformat just nu.

Har du lån med dålig ränta kan CSN fixa detta. Likaså om du behöver spara till en insats till bostadsrätt....

• Lönnsirap

Glömde fallgropar. Ha koll på hur mycket du får tjäna när du har CSN samtidigt....

Tänk också på att CSN ej är i obegränsat. Kanske vill du läsa ytterligare poäng senare i livet. Då är det brA att ha lite CSN kvar

Svar på tråden Extra CSN lån betala andra lån