• semesterf

Sen abort?

Jag som skriver är pappa till en liten kille som just nu ligger i mammans mage. Hon är i vecka 21+2 just idag om man utgår från ultraljudet. Imorgon måndag kommer hon försöka ansöka om sen abort. För ca 4 veckor sen tänkte hon ta livet av sig när hennes ex man vart tillsammans med en annan. Hon vart inlagt på psyk och nu är dom ett par igen (för att göra en lång historia kort).

Han säger att hon själv får välja men att han försvinner om hon inte gör abort. Hon vill vara med honom och det är anledningen till att hon kommer försöka göra aborten.

Jag träffade henne så sent som i fredags och fick smeka magen och prata med pojken. Hon skickar bilder på magen i smyg till mig. I torsdsgs träffsdes vi också och jag fick smeka magen i flera timmar, hon säger att hon vill fixa sängen och förbereda allt. Hon har varit otrogen mot mig många gånger med exet och ett tag var det osäkert vem som är pappan. Vi fick svar på det för ca 1 vecka sen. Då sa hon att hon kände äckel och avsky för barnet. Jag frågade henne i torsdags om jag var den enda som älskade pojken och hon sa nej så hon älskar ju barnet. Just nu hade hon ju velat ha barn med exet eller vad jag nu ska kalla honom.

Vad tror ni om hennes chanser att få ett godkännande från rättsliga rådet att göra den sena aborten?

• Svar på tråden Sen abort?
  • viseversa

tycker dock inte denna kvinna låter som en bra förälder och stabil nog att ta hand om ett litet barn. Hade varit djupt oroad om jag var du ts. Hon mår upopenbarligen inte bra. Hur ska hon kunna ge ett barn allt det behöver? 

• semesterf
    viseversa skrev 2020-03-12 08:24:19 följande:

tycker dock inte denna kvinna låter som en bra förälder och stabil nog att ta hand om ett litet barn. Hade varit djupt oroad om jag var du ts. Hon mår upopenbarligen inte bra. Hur ska hon kunna ge ett barn allt det behöver? 

Hon har sökt hjälp och vi i hennes närhet, jag hennes släkt och sånt finns alltid för henne. Om hennes ex bara försvinner så flyttar jag hem igen och hjälper henne. Dessutom tror jag att hon börjar må bättre. Hon är jättelycklig för att få barn igen och jag ser hur glad hon faktiskt är även om hon har det jobbigt känslomässigt just nu
  • viseversa
    semesterf skrev 2020-03-12 11:06:08 följande:
    Hon har sökt hjälp och vi i hennes närhet, jag hennes släkt och sånt finns alltid för henne. Om hennes ex bara försvinner så flyttar jag hem igen och hjälper henne. Dessutom tror jag att hon börjar må bättre. Hon är jättelycklig för att få barn igen och jag ser hur glad hon faktiskt är även om hon har det jobbigt känslomässigt just nu
    Fast nej som du beskriver har hon betydligt djupare problem än så. För det första så är man itne riktigt riktig om man överväger abort i v 22 pga ett ex. Det är sjukt minst sagt. och ska hon nu ta hand om barnet. Oroande.
  • furelise

Stort grattis!!

Se till att du sparar alla sms, meddelande, skriv upp vad som hände nu när du kommer ihåg allt. Om jag förstår rätt har din son en bipolär mamma som inte har rätt medicin, och som gör allt styvpappan vill. Även att mörda sitt önskade foster när han hotar henne. Vi hoppas att mamman kommer att må bra, men jag tycker en tid kommer när du vill kämpa för ensam vårdnad för sin sons säkerhet. Du kommer att behöva all dokumentation då.

Skulle hon anmäla styvpappan om han slår barnet? En nyfödd kan inte berätta vad händer med honom när du inte är där. Ta hand om dig och din pojke!

• viseversa
    furelise skrev 2020-03-12 19:26:48 följande:
    Stort grattis!!

Se till att du sparar alla sms, meddelande, skriv upp vad som hände nu när du kommer ihåg allt. Om jag förstår rätt har din son en bipolär mamma som inte har rätt medicin, och som gör allt styvpappan vill. Även att mörda sitt önskade foster när han hotar henne. Vi hoppas att mamman kommer att må bra, men jag tycker en tid kommer när du vill kämpa för ensam vårdnad för sin sons säkerhet. Du kommer att behöva all dokumentation då.

Skulle hon anmäla styvpappan om han slår barnet? En nyfödd kan inte berätta vad händer med honom när du inte är där. Ta hand om dig och din pojke!
    Håller med Hur vet ts att styvpappan inte skadar barnet? Han ville ju att barnet aborterades från början. Risken finns att han misshandlar barnet när det väl är fött och mamman verkar ju inte stabil heller att stoppa det. Hon gör ju allt han vill och säger. Barnets säkerhet är hotat här och det är oroande. 
  • semesterf
    viseversa skrev 2020-03-13 06:54:40 följande:

Håller med Hur vet ts att styvpappan inte skadar barnet? Han ville ju att barnet aborterades från början. Risken finns att han misshandlar barnet när det väl är fött och mamman verkar ju inte stabil heller att stoppa det. Hon gör ju allt han vill och säger. Barnets säkerhet är hotat här och det är oroande. 

Även om jag avskyr honom så har jag väldigt svårt att tro att han skulle göra det. Han är en bra pappa till sina andra barn. Jag tror dock inte att han skulle känna samma sak förcdet barnet som jag gör för deras barn. Jag älskar deras barn och såg dom nästan som mina egna, det tror jag inte han skulle göra för mitt barn och det är för att han avskyr mig. Hon kommer inte tillåta att han gör barnet något. Så svag för honom är hon inte. Det hela är väldigt invecklat men en del saker verkar börja gå åt rätt håll även hennes mående och hon kommer snart inse varför hon skiljde sig ifrån honom.
  • semesterf

Då var jag här igen.

Exet och hennes ex bodde ihop ett tag och sent en fredagskväll kom hanbhem efter att ha druckit lite. Jag hade vafit hemma hos henne och vi satte ihop spjälsängen och fixade lite annat inför ankomsten. Mest för att det skulle kännas attcdet faktiskt är en bebis påväg.

När hennes ex kommer hem så börjar han svära, spotrar i spjälsängen, slår sönder en glasskål och tar sina saker och drar.

Man kunde ju hoppas att det var slut där men nej då

2-3 veckor gick och nu är han tillbaka igen, hon vill ge han en sista chans.......... Någon granne eller nån hade ringt soc som var väldigt oroliga för deras barns säkerhet när dom vistades tillsammans.

Ska jag behöva se mitt barn växa upp med en sån?

Vad kan jag göra? Att prata med henne just nu är som att prata med en vägg. Det går in men går ut lika fort.

• furelise

Vad trist, lider verkligen med dig! Sök upp en bra familjejurist NU som hjälper dig att kämpa för ensam vårdnad. Jätteviktigt att förbereda allt nu, för sånt tar veckor om inte månader.

Förmodligen är din extjej väldigt nere nu, hon säkert kommer att bli en bra mamma om några år men hon är inte stabil. Hon kommer att tacka dig senare om du räddar honom ut ur deras hem. Ge dem möjlighet att träffas så ofta du orkar, men nej, du ska ta barnet hem från sjukhuset.

• semesterf

Ja det var nåt sånt jag tyvärr tänkte :( jo hon är nere just nu. Hon är sjukskriven för depression och igår ringde fk och just nu vill dom inte bevilja henne sjukpenning så då vart det värre. Hon blir helt enkelt helt beroende av ex-mannen att betala hyran.

Men jag får börja kolla runt lite på jurister

• semesterf

Varken soc eller nån jurist kan göra något förns barnet är fött. Då får jag alltså kliva in på BB och ta,mitt barn... Nu är det juvett tag kvar innan bf så saker kan förändras men det får vara sista lösningen

• furelise

Den juridiska processen börjar efter födseln (eller ännu senare, efter barnet går sitt personnummer), men om ni börjar förbereda er redan nu kommer den ta kortare tid. Bra om soc redan känner till fallet då, det finns redan en handläggare som känner igen situationen osv. Lycka till!

• furelise

Ett råd till om du accepterar: se till att faderskapstest görs. Din extjej är inte stabil, hon kanske är jättesnäll och inte skulle ljuga för dig annars, men i hennes tillstång vem vet?

• semesterf
    furelise skrev 2020-04-04 05:47:37 följande:

Ett råd till om du accepterar: se till att faderskapstest görs. Din extjej är inte stabil, hon kanske är jättesnäll och inte skulle ljuga för dig annars, men i hennes tillstång vem vet?

Vi har gjort ett faderskapstest eftrrsom hon var konstant otrogen.

Barnet är mitt
  • semesterf
    furelise skrev 2020-04-04 05:40:19 följande:

Den juridiska processen börjar efter födseln (eller ännu senare, efter barnet går sitt personnummer), men om ni börjar förbereda er redan nu kommer den ta kortare tid. Bra om soc redan känner till fallet då, det finns redan en handläggare som känner igen situationen osv. Lycka till!

Men då blir det ju försent, då hinner hon ju åka hem med barnet och barnets helvete börjar.
  • Mortiscia80
    semesterf skrev 2020-04-04 12:26:15 följande:
    Men då blir det ju försent, då hinner hon ju åka hem med barnet och barnets helvete börjar.
    Ibland är sent det bästa man kan göra. Ett barn behöver ju dessutom helst ammas osv så jag vet inte hur bra det är att separera ett nyfött barn från sin mamma.
  • semesterf
    Mortiscia80 skrev 2020-04-04 12:28:44 följande:

Ibland är sent det bästa man kan göra. Ett barn behöver ju dessutom helst ammas osv så jag vet inte hur bra det är att separera ett nyfött barn från sin mamma.

Jo det är ju något jag också har tänkt på med ammningen men frågan som jag bollar med mig själv är om det överväger risken med hennes exman. Har är alldeles för instabil. Han kan lika gärna slå barnet och då känns det som om ammningen får stå tillbaka. Barnets säkerhet måste ju gå först
  • Mortiscia80
    semesterf skrev 2020-04-04 20:40:11 följande:
    Jo det är ju något jag också har tänkt på med ammningen men frågan som jag bollar med mig själv är om det överväger risken med hennes exman. Har är alldeles för instabil. Han kan lika gärna slå barnet och då känns det som om ammningen får stå tillbaka. Barnets säkerhet måste ju gå först
    De umgås fortfarande med andra ord..? Fy sjutton =(

Kontaktat soc än för en orosanmälan? Barnet har fötts om jag förstått rätt?
  • semesterf

Nej barnet kommer i sommar så det kan ju hända att hon kommer på bättre tankar men jag måste förbereda mig på varje eventualitet.

Ja nu är hon tillsammans med honom igen. Jag träffade henne igår en snabbis och pratade lite. Fick känna på magen och klappa och prata med pojken. Underbart

• Mortiscia80
    semesterf skrev 2020-04-05 08:44:43 följande:

Nej barnet kommer i sommar så det kan ju hända att hon kommer på bättre tankar men jag måste förbereda mig på varje eventualitet.

Ja nu är hon tillsammans med honom igen. Jag träffade henne igår en snabbis och pratade lite. Fick känna på magen och klappa och prata med pojken. Underbart

Ja men just det ja, jag blandade ihop med en annan tråd, mitt misstag.

Fortsätt vara närvarande och vaksam, men kom inte med pekpinnar till mamman, då riskerar du att hon stänger dig ute istället, och då vet du inte alls vad som händer.
  • semesterf

Jo jag tar det försiktigt men berätrar hur jag tänker. Hon försöker svara sig och sina val men det går sämre och sämre för henne. Hon velar mycket fram och tillbaka och säger att det nog inte kommer hålla mellan dem..

Svar på tråden Sen abort?