• anonymtjej2112

Varför jobbar vi så mycket?

Som rubriken lyder. Vi är så många människor på jorden. Vi i väst är så välbärgade som någonsin, men mår ändå så psykiskt dåligt. Varför drar vi inte ner på arbetstiden? Tex förkorta arbetsveckan med någon dag eller flera dagar. Eller att vi jobbar färre timmar/dag. Åtta timmars arbete/dag infördes liksom 1919- har vi inte kommit tillräckligt långt för att dra ner mer nu?

Jag är 23 år gammal och är redan trött och stressad och mår riktigt dåligt av att jobba heltid. Speciellt då jag lider av en sjukdom (PMDS) som gör att jag är helt slut/trött utan att ens gå upp ur sängen 2 veckor varje månad. Att hantera det med jobb och framtida familjeliv känns helt omöjligt. Skulle gissa att jag inte kan få bli sjukskriven för det heller. Men nog om mig: har många i min närhet som är friska som känner samma sak.

Tror det skulle bidra till större lycka, hälsa och välbefinnande för alla. Mer tid till fritid och mer tid till familj och hem. Dessutom så skulle det troligtvis hjälpa alla kvinnor med barn som får dubbeljobba- tills man går och lägger sig- att inte gå in i väggen i samma utsträckning. Tror även att det skulle höja effektiviteten och kvaliteten på arbetet när man väl jobbar!

Hade gärna varit hemmafru men det går ju knappt här i Sverige. Svårt att bara leva på en lön även om han tjänar bra, runt 40 000 innan skatt. Tycker det är tragiskt att familjelivet och relationer inte prioriteras och värdesätts mer. Inte för att jag inte vill jobba men för att jag inte vill dubbeljobba i framtiden, samt för att jag älskar hem och barn. Innan någon kommer och säger att jag bara inte vill jobba!

Funderar på att kanske bara jobba typ 50% när man får barn om min partner går med på det och att få spara lite extra pension till mig. Någon som gör så?

Nyfiken på andras åsikter om förkortade arbetstimmar och hur ni får livet att gå runt. Känner att livet borde levas och överlever man bara knappt vardagen så är det något som är fel.

• Svar på tråden Varför jobbar vi så mycket?
  • Anonym (***)
    anonymtjej2112 skrev 2020-03-09 20:03:56 följande:
    Får jag fråga hur ni gör? Och hur mycket din partner tjänar? Vi har försökt räkna på det men tror inte vi kommer gå runt. Tänker spec på typ pension om man jag skulle jobba 50%. Tänker att det är omöjligt att spara så mycket pension själv.

Till alla som tycker jag är lat: förutom att jag är sjuk så handlar det till 95% att jag vill inte missa mina barns uppväxt. Tycker det är hemskt att lämna barn på förskola så mycket och tidigt som vi gör.

Till er andra: svarar när jag kan hinner inte svara alla just nu men tack för svar!
    1 000 i månaden blir cirka 3,5 miljoner på 40 år. Om man placerar pengarna i en aktiefond.

Så nej, man behöver inte spara en massa pengar varje månad för att få en bra slant till pensionen. Det är mer viktigt att börja spara tidigt och att ha tålamod och inte använda pengarna till annat.
  • Anonym (Dra ner på utgifter)

Fast det handlar ju egentligen inte om inkomsten, utan om utgifterna. Du säger att din man tjänar ungefär 40.000kr innan skatt? Jag tjänar ungefär 34.000kr innan skatt, är ensamstående, bor i hus, har min 8-åring hemma varannan vecka. Vi lever riktigt bra faktist, kan ha våra intressen, och kan spara flera tusen varje månad.

Kolla på vad som går att dra ner på först och främst innan, sen ser ni vad det är ni ?måste? få in, och då kanske du/ni kan gå ner i tid.

• Anonym (Dra ner på utgifter)

Vill också tillägga att jag jobbar heltid, men jobbar dygn så gör bara 7 pass i månaden. 4 dygn ena veckan, ledig en hel vecka, sen gör jag 3 dygn tredje veckan, sen ledig en hel vecka igen. Alltid helt ledig när jag har sonen så han slipper fritids före och efter skolan.

• Anonym (***)
    Anonym (Dra ner på utgifter) skrev 2020-03-10 10:33:34 följande:

Fast det handlar ju egentligen inte om inkomsten, utan om utgifterna. Du säger att din man tjänar ungefär 40.000kr innan skatt? Jag tjänar ungefär 34.000kr innan skatt, är ensamstående, bor i hus, har min 8-åring hemma varannan vecka. Vi lever riktigt bra faktist, kan ha våra intressen, och kan spara flera tusen varje månad.

Kolla på vad som går att dra ner på först och främst innan, sen ser ni vad det är ni ?måste? få in, och då kanske du/ni kan gå ner i tid.

Exakt. Man måste prioritera. Det går att spara väldigt mycket på att handla medvetet och välja bort sådant som inte ger så mycket mervärde.
  • Anonym (Trötter)
    Dr Nail skrev 2020-03-09 17:54:42 följande:

Men milda makaroner, ska vi sluta jobba helt i det här landet, eller? Vi jobbar ju knappt nånting? 40 timmar i veckan på sin höjd och ca. 6 månader semester på det....hur lat får man bli liksom.

Snälla berätta var du jobbar, jag vill också ha 6 månaders semester :)
  • Anonym (Håller med)

Jag tycker också det känns fel i magen att vi numera lämnar bort våra barn till statliga institutioner dagarna i ända redan från 1 års ålder. Jag lägger ingen värdering i hur andra vill/måste lösa sina livspussel men för min del känns det fel.

Läste någonstans att det inte finns något annat land i världen där så stor del av barnen i befolkningen lämnas bort till statlig omvårdnad så pass tidigt. När vi har högst skatt i hela världen borde det finnas fler valmöjligheter för barnomsorg kan jag tycka, därav trist att vårdbidraget tagits bort. De som vill borde kunna välja att ta hand om barnen själv istället för att staten ska göra det.. Som det ser ut idag är det svårt att leva på en lön med de höga skatterna (som jag för övrigt tycker är bra - men vi borde erbjudas större valfrihet istället för politisk styrning när vi betalar så mycket i skatt). 

Då hade vi kunnat haft både fler hemmamammor och hemmapappor. Jämställdhet för mig är att alla ska ha lika möjligheter utan att könet är ett hinder - inte att alla måste göra exakt likadant.

• sextiotalist
    Anonym (Håller med) skrev 2020-03-11 15:36:43 följande:

Jag tycker också det känns fel i magen att vi numera lämnar bort våra barn till statliga institutioner dagarna i ända redan från 1 års ålder. Jag lägger ingen värdering i hur andra vill/måste lösa sina livspussel men för min del känns det fel.

Läste någonstans att det inte finns något annat land i världen där så stor del av barnen i befolkningen lämnas bort till statlig omvårdnad så pass tidigt. När vi har högst skatt i hela världen borde det finnas fler valmöjligheter för barnomsorg kan jag tycka, därav trist att vårdbidraget tagits bort. De som vill borde kunna välja att ta hand om barnen själv istället för att staten ska göra det.. Som det ser ut idag är det svårt att leva på en lön med de höga skatterna (som jag för övrigt tycker är bra - men vi borde erbjudas större valfrihet istället för politisk styrning när vi betalar så mycket i skatt). 

Då hade vi kunnat haft både fler hemmamammor och hemmapappor. Jämställdhet för mig är att alla ska ha lika möjligheter utan att könet är ett hinder - inte att alla måste göra exakt likadant.

Vi har världens bästa föräldraförsäkring, vi har ett generöst barnbidrag.

Vi har rätt höga skatter, men om två studenter kan leva på studiemedel och ha barn, så kan nog säkert en med en bruttoinkomst kring medellön kunna göra det också.
  • Anonym (F)

Men hur många lämnar bort barnen till staten redan vid 1 års ålder och hur många timmar per dag?
  • Anonym (V)

Folk väljer att jobba så mycket.

• BOIwanka
    gyros skrev 2020-03-09 18:47:05 följande:

Tror tyvärr folk kommer må ännu sämre om vi drar ner på arbetstimmarna. Folk lever för tillväxten. Det enda folk fyller sin fritid med nu för tiden är antingen meningslöst tv-tittande, shopping på gekås eller näthat på sociala medier. Mauro Scocco var inte helt fel ute trots allt...

Då kan vi lika bra sluta leva om vi hade haft en sån attityd som dig. Livet är mer än att göra samma tråkiga jobb varenda jävla dag.
  • Anonym (op)
    Anonym (F) skrev 2020-03-11 15:57:23 följande:
    Men hur många lämnar bort barnen till staten redan vid 1 års ålder och hur många timmar per dag?
    Jag var tvungen fast jag inte ville.
  • Anonym (V)
    Anonym (op) skrev 2020-03-11 17:29:53 följande:

Varför?
  • Anonym (op)
    Anonym (V) skrev 2020-03-11 17:48:20 följande:
    Varför?
    Ensamstående förälder och ung. Av ekonomiska skäl.
  • Anonym (V)
    Anonym (op) skrev 2020-03-11 18:28:00 följande:

Ensamstående förälder och ung. Av ekonomiska skäl.

Du valde väl att skaffa barn ung? Men jag förstår att det inte alltid blir som man har tänkt sig. Så det kan bli en tillfällig lösning.
  • Anonym (op)
    Anonym (V) skrev 2020-03-12 07:27:39 följande:
    Du valde väl att skaffa barn ung? Men jag förstår att det inte alltid blir som man har tänkt sig. Så det kan bli en tillfällig lösning.
    Jo det valde jag förstås, sedan kan jag se tillbaka på den tiden och undra hur jag tänkte. Tonåringar är inte alltid så bra på konsekvenstänk. Dock är jag förstås glad att jag fick min son, även om han inte var planerad.
  • Anonym (F)
    Anonym (op) skrev 2020-03-11 17:29:53 följande:

Jag tänkte mer på statistik än enskilda fall. De som förespråkar vårdbidrag (få betalt hemma för att ta hand om sina barn) vill gärna påstå att alla trycker in sina 1-åringar på förskola på fulltid men staten som vårdgivare. Men det är inte sant. Jag har ingen synpunkt på vårdbidrag, men efterlyser en sansad debatt.
  • sextiotalist

Det mest fascinerande med den här tråden är att den startas av en ung kvinna som troligen inte ens har varit ute i arbetslivet, som verkar ha en illusion om att det som var vanligt under en tid under 1900-talet är det människan är skapt för.

Rent historiskt så har människan alltid arbetat hårt (undantag under stenåldern då ;) ).

Att driva ett jordbruk och ett hem var mer än 12 timmars arbete per dygn. Alternativet var ingen mat i magen.

Och jag är rätt säker på att en del (inte all det finns ohälsa pga man tar för mycket ansvar också) av den psykisk ohälsa vi har idag beror på att man inte får tillräcklig fysisk/psykisk stimulans. Dvs sysslolöshet är inte bra för någon.

Att sedan, företrädevis yngre personer, även anser att andra ska stå för fiolerna kopplar jag till att de är unga och ännu inte kopplat att man har ett eget ansvar över sitt eget liv.

Att vara trött efter en arbetsdag är helt naturligt. Sedan gäller det att hitta strategier att få den bästa återhämtningen.

Som jag skrev innan, vi har en mycket bra föräldraförsäkring och använder man den optimalt så kan en förälder vara hemma länge/arbeta korta dagar länge.

Men att förvänta sig att ha samma levnadsstandard som en familj där de vuxna satsar på utbildning och på sina arbeten är att önska för mycket

• Anonym (***)

Man kan välja att ta hand om sina barn själv, man behöver inte lämna på dagis vid 1 år, knappt någon gör det heller.

Men man måste ju planera och leva efter sina inkomster. Många tycker att alla ska kunna göra allt fast man inte ska behöva jobba så mycket.

Rätta mun efter matsäck, så kan man jobba mindre.
Svar på tråden Varför jobbar vi så mycket?