• Anonym (Hur gör man)

Hur få liv i romantiken?

Hej!

Vi har varit gifta sen 2012 och har två barn och hus med allt vad det innebär. 
    Att man inte vill ha sex hela tiden kan jag köpa, finns ju liksom annat man vill hinna med också. 
    När frun nu inte vill ha sex så ofta har jag börjat förföra och uppvakta henne, vi har gått på dater,  hittat på roliga saker ihop, ofta på hennes initiativ osv. 
    Dock verkar det som när hon insett att jag ändå vill ha sex har hon lite tappat intresset för att göra annat ihop också...

Allt som liknar romantik är uteslutet, om jag tex ordnar så att vi kan ta ett glas vin i soffan på fredagskvällen så säger hon att hon inte dricker alkohol, för att sedan nästa vecka dricka flera glas på en jobbtillställning. 
    Om jag ordnar så att barnen kan sova borta så att vi kan få lite tid för oss själva hemma så blir hon enkelt utryckt arg och ställer in eftersom det inte passar av den ena eller andra anledningen, för att sedan boka in barnvakt en annan helg när det passar med någon hon vill göra. 
    Kort sagt, det är som att hon inte bara inte vill ha sex, hon vill över huvud taget inte göra något romantiskt tillsammans. 
    Däremot pratar hon ofta och gärna hur hon ser fram emot när barnen är vuxna så att vi kan resa, eller att hon vill åldras tillsammans (vi är båda i 40-årsåldern) och sådana saker. 
    Jag tänker att man kan inte bara leva i framtiden på det sättet, livet handlar om att leva här och nu, inte bara att överleva. 
    Är jag en obotlig romantiker som tycker att ett äktenskap ska innehålla mer än att enbart dela vardagens slit tillsammans, och att det är det man gör som är Utanför vardagen som håller ihop relationen, inte tvärtom? 

• Svar på tråden Hur få liv i romantiken?
  • DenFrustrerade
    Anonym (Anonym) skrev 2020-03-12 12:37:41 följande:
    Det är tyvärr intrycket jag får. Han försöker aktivt vara romantisk eller flörtig i olika situationer och det kommer inte att funka i det här läget. Antagligen tycker hon bara att det är jobbigt och att hon då inte vill umgås, eftersom hon inte kan slappna av, då hon inte kan lita på att det är kravlöst. Det är vad de behöver nu, vanligt normalt umgänge så hon kan slappna av och uppskatta deras gemenskap.

Om han skapar distans till henne, är "otillgänglig" som du skriver, så kommer det bara resultera i ytterligare problem helt klart. Jag har skrivit till ts flera ggr att de måste PRATA med varandra, men jag vet inte om det gått in där än.
    Jag får intrycket att det är TS fru som inte vill prata om det, att döma av hennes rätt passivt aggressiva sätt att undvika romantiska situationer. Men jag håller med om att enda lösningen är att prata.
  • Anonym (Anonym)
    DenFrustrerade skrev 2020-03-12 12:51:05 följande:
    Jag får intrycket att det är TS fru som inte vill prata om det, att döma av hennes rätt passivt aggressiva sätt att undvika romantiska situationer. Men jag håller med om att enda lösningen är att prata.
    Ja! Men ts måste stå på sig, annars händer inget, och så händer inget, och sen kommer de antagligen skiljas förr eller senare, och det vore ju synd.
  • Anonym (Hur gör man)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-03-12 12:57:05 följande:
    Ja! Men ts måste stå på sig, annars händer inget, och så händer inget, och sen kommer de antagligen skiljas förr eller senare, och det vore ju synd.
    Fast jag vet ju att det kommer att leda till att det tar slut...
  • Gameofthrones

Du är lnte obotlig romantiker. Du är mån om ditt äktenskap. Jag är likadan. Är i medelålders har varit gift i 20 år. Jag är kär i min make, jag älskar sex samt han. Ibland är det saker som kommer imellan barn, annat man är trött, men har sex iallafall för jag vet oftast våra rutiner och vad det är för dag om det är mkt just den dagen.

Men jag vet inte åldern på er? Har ni barn? Klimakteriet? Jag vet att kvinnor hamnar situationer i sitt liv. Mitt mål är att inte klimakteriet tar över mitt liv. Det är mitt önskemål. För jag älskar den jag är och jag vill ge mitt liv en stimulerande njutning.

Jag vet att endel kvinnor klarar sig utan sex och endel gör det för utöka familjen.

Men du låter så seriös så det är dumt att missa sådan romans.

• Anonym (Hur gör man)
    Gameofthrones skrev 2020-03-12 14:12:01 följande:

Du är lnte obotlig romantiker. Du är mån om ditt äktenskap. Jag är likadan. Är i medelålders har varit gift i 20 år. Jag är kär i min make, jag älskar sex samt han. Ibland är det saker som kommer imellan barn, annat man är trött, men har sex iallafall för jag vet oftast våra rutiner och vad det är för dag om det är mkt just den dagen.

Men jag vet inte åldern på er? Har ni barn? Klimakteriet? Jag vet att kvinnor hamnar situationer i sitt liv. Mitt mål är att inte klimakteriet tar över mitt liv. Det är mitt önskemål. För jag älskar den jag är och jag vill ge mitt liv en stimulerande njutning.

Jag vet att endel kvinnor klarar sig utan sex och endel gör det för utöka familjen.

Men du låter så seriös så det är dumt att missa sådan romans.

Jag är lite över 40 och hon strax under. Vi har två barn 4 och 7 år. 
    Jag hade ju hoppats att vi skulle få mer tid för relationen nu när barnen är större, hon verkar däremot helt inriktad på att jobba mer istället. 
    För all del gör hon en del hemma men det är liksom inte det jag vill ha ut av en relation...
  • Gameofthrones
    Anonym (Hur gör man) skrev 2020-03-12 14:45:57 följande:
    Jag hade ju hoppats att vi skulle få mer tid för relationen nu när barnen är större, hon verkar däremot helt inriktad på att jobba mer istället. 
    För all del gör hon en del hemma men det är liksom inte det jag vill ha ut av en relation...
    Jag tycker att du borde prata med din fru. När man ger in sig på äktenskap så är det bådas skyldighet att ge varandra uppmärksamhet. Jag tycker att du är en man som gör rätt romans mm. Vilken kvinna skulle inte falla för et?Men många kvinnor tar det på fel sätt. Jag tycker att man ger och tar. Det sker saker i livet och det blir prövningar och då tycker jag att lite romans, klapp på kinden, säga -jag älskar dig, bara det gör väldigt mkt. Frukost på sängen det är inte min grej men min man gör det nångång. Jag ger istället honom frukost på sängen med bricka full med saker som han tycker om. 

Jag är mer för rörande fysik kontakt än romans. Jag hindrar inte honom för det utan låter honom göra det. 

Jag är arbetande kvinna jobbar mer än 100% övertid men jag sätter min familj lika högt som mitt arbete. det är A O för mig. ¨Skrev tidigare är världens tröttaste fru, är världens tröttaste mamma, gör allt för min familj. Jag har inte handlat kläder till mig på år och dar, handlar till barnen eller ärvda kläder. 

jag ser till och variera kläder, makeup festligt till vardags. Går mkt i träningskläder , klär mig fint när det är ut och handla, ut och göra nått med familj. 

Det är så mitt liv ser ut. Och jag tycker att sex är viktigt. 

Försök och prata med henne för njutning i livet hinner man med vi har tre barn uppvuxen med över 10 syskon så JA man hinner med det också. 
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Hur gör man) skrev 2020-03-12 14:00:36 följande:
    Fast jag vet ju att det kommer att leda till att det tar slut...
    Så du lider hellre i tysthet medan du antagligen långsamt skrämmer bort henne tills hon gör slut på lidandet i alla fall..?

A och O i ett förhållande är kommunikation. Kan du inte prata med din fru kanske ni inte har så stor kärlek mellan er trots allt.
  • Gameofthrones

jag tror att TS älskar sin fru men jag tvivlar på om hon gör detsamma. Jag vet att man är trött som människa ibland andra situationer också, men man har tid och ge varandra kärlek, sex är väl det jag tänker på men det finns så mkt annat kärlek är stort ämne. 

En klapp på kinden, massage, puss på kinden helst munnen, prata, göra en kopp kaffe , te, varm choklad, köpa blommor, (jag är inte så förtjust i det men det finns en sort som jag tycker om. ) min make köper hellre kaffe ifrån kaffehandel eller i vanlig butik, godis, chips, mm. 

Jag anser att TS har fullkomligt gjort rätt, han kommunicerar på sitt sätt men det gäller öppna munnen när man behöver det.

(förlåt för mitt uttryck)
    Skilj dig skaffa annan kvinna som uppskattar romans. Och som kan kommunicera.

Detta känns som ditt liv är uppe i bara rutin på rutin. slengteran. (stavat fel hoppas att du vet vilket ord jag menar) När man kommer dit så måste man prata med varandra. det är viktigt.

• DenFrustrerade
    Anonym (Hur gör man) skrev 2020-03-12 14:45:57 följande:
    Era barn är fortfarande ganska små och i den åldern vill de ha mycket närhet och uppmärksamhet. Jag gissar att din frus reaktion är en kombination av trötthet, stress, ansvarstagande, mycket närhet från barnen som gör att hon inte har behov av ytterligare, och en svacka i hennes lust/attraktion till dig som kan bero på allt detta. Jag tror inte alls att det behöver leda till separation men det är helt klart att ni måste reda ut detta. Jag har varit i liknande sits men kommit ur den, fastän min fru fortfarande är inte jätteintresserad av sex är hon medveten om att det är viktigt för att hålla relationen levande och vi tar oss tid till detta. Men det hon behöver för att komma i stämning är avslappning framförallt. Jag tror att de flesta män inte fattar hur mycket stress dödar sexlust för kvinnor. Om ni kan hitta ett sätt att avlasta henne, ge henne tid att varva ner, slappna av och slippa vara mamma och ansvarig för allt det praktiska så gissar jag att hon kommer bli mer intresserad igen. Men det kräver att du kommunicerar med henne. Du måste våga ta tag i det, var tydlig med att detta är ett problem inte bara för dig utan er framtid tillsammans. Kräv att hon pratar om det, sätt av tid till ett samtal om hur ni ska får tid och utrymme att få tillbaka romantiken eller kanske snarare känslan av att vara ett par. Var tydlig med att du inte förväntar dig att hon hux flux ska få tillbaka sexlusten eller att du kräver att hon "ställer upp" utan att det som behövs är att ni har ett öppet och ärligt samtal om vart ni är på väg. Sannolikt inser hon inte hur du mår och upplever situationen. Lycka till.
  • Gameofthrones

Jo, det klart att det är mitt i barnens ålder och små. Det är inget och skylla på man hinner med kärlek oavsett, det är ett ämne som blir brett om man använder fantasi från båda håll.Jag har tre barn inte fan har vi tappat kärleken, sexet blev mindre men vi hade det, - gick inte långa perioder.  

Sex kanske är inte allt för endel men för mig är det viktigt. Ömhet är viktigt , göra kärlek till handling av stora och små saker. 

Min familj här i Sverige vi är över 10 syskon och dem är kära som tusan dem hann med. Tyckte det var lite jobbigt när man gick förbi tvättstugan så hörde man dem. Ibland på kvällarna satt dem käkade chips med hemlagad dipp, prata och tittade på tv. Så i min värld kärlek hinner man med skylla på att man har barn. Det går inte för min del. Man skyller mkt på barnen men det är ett val man gör själv.

• Kristalltjur
    Ni behöver definitvt prata om det. Har själv varit i samma sits. Det slutade med att vi separerade men det behöver det definititvt inte göra för dig. Det viktiga är att ni tar tag i det och inte går och väntar på att det ska lösa sig av sig själv, för det gör det inte. Få din fru att förstå att det är viktigt och att det kan äventyra er relation om ni inte reder ut det. Boka tid hos en familjerådgivare om det behövs, det är oftast värt pengarna och det visar att ni båda tar saken på allvar.

Det handlar om att ni båda på ett tydligt sätt måste förmedla era behov och förväntningar på relationen, och att ni lyssnar ordenltigt på varandra och visar respekt för varandras tankar och känslor. Förklara för din fru att romantik och fysisk närhet är viktig för dig och be henne sätta ord på varför hon inte vill. Kanske är hon bara trött och stressad, kanske är det något annat som lurar i bakgrunden. Fråga om det finns någonting du kan göra för att det ska kännas lättare för henne men betona samtidigt att det är bådas ansvar att ni löser problemet.

För de flesta par som har varit tillsammans länge och har barn ihop handlar det om att inse att den där spontana romantiken som fanns i början helt enkelt inte finns där längre. Att man måste anstränga sig lite för att få det att funka, att man måste planera och prioritera. Det kan vara svårt att svälja för en del, och många ger nog upp och blir bittra. Det är synd tycker jag!
  • Anonym (Milli)

Jag känner igen mig i din frus agerande på nästan alla punkter. Var tyvärr kärr i en annan man...

• Gameofthrones

Så kan det vara tappat sexlusten.

Otrogen.

Kär i ngn annan utan ha varit otrogen. Fysiskt.

Otrogen är man om man har sms, Pratar med varandra och verkligen är medveten om snart går dem över en gräns

• Anonym (Elvis)

Det låter som om hon uppskattar dig som sin väninna. Men du är inte hennes väninna, du är hennes man. Det ingår samtal, lek, resor, barn, romantik, allvar, måltider - och sex.

Jag förklarade tidigt för min kvinna att sex var viktigt för mig, att jag inte ville ha några konflikter om det, att jag förutsatte att hon tog ansvar för vårt sexliv, och att jag i gengäld aldrig skulle tjata eller gnälla.

Tänk noga igenom om du vill fortsätta leva så här, eller om du hellre skiljer dig. Det kan vara så att du kan träffa någon som är mer kompatibel. Då skulle du få ett mycket lyckligare liv. Jag talar av egen erfarenhet.

Svar på tråden Hur få liv i romantiken?