• Anonym (Maria)

Tokig på sambons dumhet

Min sambo och jag äger huset till hälften. Nu i dessa tider tog jag upp att vi måste se till att vi ärver varann genom testamente. Men det behövs inte, sa han, för han har skrivit att jag får hans pensionsbespsringar om han går bort (den fonden är på någon ynka tusenlapp) och då borde jag ju även få huset. Som att "de borde förstå" att han vill lämna övrigt till mig också. Han är så dum och naiv! Det funkar inte så. Så nu sa han att han ska ringa banken där vi har bolån och säga till dem att jag ska stå som "arvtagare" till huset. Jag fattar inte. Han är chef, annars vettig, men jag är fan rädd att dö, hur ska han isåfall kunna lära barnen något om livet?! Han är så lättlurad också. Jag är rädd på riktigt. I hans huvud har han ändå rätt, han är en sån där som inte lyssnar på andra utan vet bäst.

• Svar på tråden Tokig på sambons dumhet
  • Kjell2
    LFF skrev 2020-04-01 12:17:45 följande:
    https://lawline.se/answers/besittningsratt-vid-arv-vs.-brostarvingars-laglott

[K12]1 §  Är genom testamente förordnat att egendom, som tillkommer efterlevande make såsom arvinge eller universell testamentstagare, skall, sedan makens rätt upphört, tillfalla annan, äger vad i 3 kap. är stadgat motsvarande tillämpning, såvitt ej annat följer av testamentet.

[K12]3 §  Nyttjanderättshavaren förvaltar egendomen och njuter avkastningen därav. Vid förvaltningen skall han iakttaga jämväl ägarens rätt och bästa. Egendomen må ej sammanblandas med annan, såframt ej dess ändamålsenliga användning föranleder därtill.

[S2]Nyttjanderättshavaren skall vidkännas alla nödiga kostnader för egendomen som böra gäldas med avkastningen under hans besittningstid.

https://lagen.nu/1958:637#K12
    Likställs sambo med make?
  • Anonym (amatör)
    LFF skrev 2020-04-01 12:19:20 följande:
    Det var bland annat detta som Stieg Larsson inte gjorde vilket skapade problem för hans långtida sambo som inte kunde lösa ut bröstarvingarnas del av huset de delat.
    Övertrumfar detta alltså laglotten, då det gäller sambos?
  • GöstaPetter
    Anonym (amatör) skrev 2020-04-01 12:26:38 följande:
    Övertrumfar detta alltså laglotten, då det gäller sambos?
    Det trumfar inte laglotten, men tillåter makarna att sitta i "orubbat bo", dvs barnen ärver men kan inte vräka sin efterlevande förälder. Om jag förstått det hela rätt.
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Cissi) skrev 2020-04-01 11:08:31 följande:

Då kan det vara en stor fördel att vara gifta för att, på ett enkelt sätt, undvika att barnen får ut sitt arv direkt, vilket annars kan ställa till med en del bekymmer.

Ja, det vore ju bra.
  • Kjell2
    Anonym (Maria) skrev 2020-04-01 15:03:14 följande:
    Ja, det vore ju bra.
    Boka en tid och fixa det. Tar några minuter.

Om ni inte klara att själva fixa med alla papper löses mycket med automatik om ni gifter er.

• Anonym (amatör)
    GöstaPetter skrev 2020-04-01 14:55:50 följande:
    Det trumfar inte laglotten, men tillåter makarna att sitta i "orubbat bo", dvs barnen ärver men kan inte vräka sin efterlevande förälder. Om jag förstått det hela rätt.
    Det blir alltså som om de vore gifta?
  • GöstaPetter
    Anonym (amatör) skrev 2020-04-01 15:08:32 följande:
    Det blir alltså som om de vore gifta?
    Om jag har förstått det hela rätt, ja. Som sambos kan du testamentera fram en likartad situation.
  • Studentpappa

Vi har löst det med en livförsäkring på halva husets värde, barnen är ännu unga och vi löser det antagligen med giftermål längre fram. Försäkringen är främst för att slippa flytta om en av oss skulle dö och den andre inte har råd att bo kvar.

Ride it like you stole it
  • Anonym (Maria)
    Studentpappa skrev 2020-04-01 17:07:16 följande:

Vi har löst det med en livförsäkring på halva husets värde, barnen är ännu unga och vi löser det antagligen med giftermål längre fram. Försäkringen är främst för att slippa flytta om en av oss skulle dö och den andre inte har råd att bo kvar.

Vem får halva huset om något händer någon av er? Är det inte bättre med testamente? Om livförsäkringen är till för att köpa losd huset så går ju pengarna till den petsonen som ärver, dvs barn, ev. föräldrar och syskon?

Vi vill undvika att våra syskon skulle börja slåss om arvet. För de skulle inte ge sig.
  • Kjell2
    Anonym (Maria) skrev 2020-04-02 09:00:50 följande:
    Vem får halva huset om något händer någon av er? Är det inte bättre med testamente? Om livförsäkringen är till för att köpa losd huset så går ju pengarna till den petsonen som ärver, dvs barn, ev. föräldrar och syskon?

Vi vill undvika att våra syskon skulle börja slåss om arvet. För de skulle inte ge sig.
    Så länge ni barn har syskonen inget att komma med. 

Känns som ni borde ta ett snack med något proffs och titta på olika händelser.
    Du dör
    Han dör
    Ni separerar

Kom överens om hur ni vill ha det i respektive fall och försöka lösa det med hjälp av testamente, giftermål, samboavtal/äktenskapsförord, livförsäkring.

• Anonym (k)
    Kjell2 skrev 2020-04-02 09:06:19 följande:
    Så länge ni barn har syskonen inget att komma med. 

Känns som ni borde ta ett snack med något proffs och titta på olika händelser.
    Du dör
    Han dör
    Ni separerar

Kom överens om hur ni vill ha det i respektive fall och försöka lösa det med hjälp av testamente, giftermål, samboavtal/äktenskapsförord, livförsäkring.
    Hej Kjell2
    dina kunskaper behövs i tråden "sambo hotar med ekonomisk kris" tråd idag kl 13.08
    Hoppas du har tid
    tack för dina bra inlägg
  • Studentpappa
    Anonym (Maria) skrev 2020-04-02 09:00:50 följande:

Vi äger halva huset var, barnen är små än så länge. Vi är förmånstagare på den andres försäkring inte barnen. Våra syskon har inget med vårat hus att göra, livförsäkringen är för att om något händer betala av en del av lånet på huset.
  • Anonym (k)
    Studentpappa skrev 2020-04-02 19:21:10 följande:
    Vi äger halva huset var, barnen är små än så länge. Vi är förmånstagare på den andres försäkring inte barnen. Våra syskon har inget med vårat hus att göra, livförsäkringen är för att om något händer betala av en del av lånet på huset.
    tänk på att livförsäkringar bara gäller upp till en viss ålder
  • Studentpappa
    Anonym (k) skrev 2020-04-02 19:30:14 följande:

tänk på att livförsäkringar bara gäller upp till en viss ålder

Men tillräckligt länge tills barnen är utflugna.
  • Anonym (Maria)
    Anonym (G) skrev 2020-04-02 19:32:00 följande:

Men gift er!

Jag får nog fria.

"Eh...du, du vet corona och sådär, vill du gifta dig?"

Romantiskt värre!
  • Anonym (Cissi)
    Anonym (Maria) skrev 2020-04-02 21:20:54 följande:
    Jag får nog fria. "Eh...du, du vet corona och sådär, vill du gifta dig?" Romantiskt värre!

Jag vet ett par som gifte sig inför att den ena skulle genomgå ett stort kirurgiskt ingrepp. Ingen rosa fluffromantik direkt, men jag tycker att det är väldigt fint att man vill ta hand om varandra och se till att partnern har det bra, även den dag man inte längre finns där.
Svar på tråden Tokig på sambons dumhet