• Sommar26

Hur länge innan det lugnar sig efter att man slutat amma 10 månaders som äter dåligt och vägrar flaska och napp?!

Vi har en liten tjej som vägrar flaska och napp (har försökt med alla olika trix) och dessutom äter dåligt under dagarna.

Hon väljer istället att inta näring i form av bröstmjölk i kopiösa mängder under natten (äter 8-10ggr och man får stoppa henne annars kräks hon).

Vi har testat att sluta nattamma, stred med detta i två veckor och gav sedan upp eftersom hon började dagen runt 05 (somnade först efter 21 så det blev för få timmar).

Nu har vi istället testat att inte amma mellan 08-18 under dagarna, hon jagar mig och gnäller då jag är i närheten men håller på detta och erbjuder vatten och mat istället. Dock äter hon endast 3-5 teskedar per måltid oavsett vad vi erbjuder.

Vi funderar på att helt sluta amma nu eftersom vi håller på att gå under av alla vakna nätter Har även en storebror (3,5 år och extremt aktiv) som nu inte går på förskola pga Corona, kommunen har sagt nej till alla 15 timmars sedan 3 veckor tillbaka) så det är mkt ansträngt läge här hemma.

Nu till frågan: Hur många dygn av ett ?helvette? hade ni som har gått igenom liknande situation?

Tänker hur vi ska tänka så att vi kan planera in detta och att storebror ev kan sova borta. Eftersom hon skriker då hon inte får bröstet när hon vill.

Tacksam för svar och tankar

• Svar på tråden Hur länge innan det lugnar sig efter att man slutat amma 10 månaders som äter dåligt och vägrar flaska och napp?!
  • Sommar26

Ellie

Tack för ditt svar. Vi har testat pipmugg, sked, nappflaska, mugg, bröstmjölk i pipmugg (eftersom hon gärna dricker vatten ur pipmugg) men hon stenvägrar.

På natten ammar hon 8-10 ggr och jag kan liggamma men måste hjälpa henne att rapa efter varje amning (tar mellan 5-20 min/gång) då hon annars kräks av mängden eller ligger och sparkar pga luften som inte vill komma upp av sig självt.

Hon har sedan födsel kräkts mkt (som värst, första 6 månaderna, 40-50ggr/dygn)

• möjligt
    Sommar26 skrev 2020-04-01 21:59:05 följande:

Tack jag ska ta upp det med BVC och ifrågasätta att de förspråkar barnmisshandel, är ju helt sjukt att de gör så.

Kanske kan vi se om de kan ge henne ett familjehem som kan erbjuda amma, för jag klarar inte att vara vaken hela nätter nätter mer och Dessutom ta hand om båda barnen på dagarna.

Det borde bli bäst. Vore ju fruktansvärt om jag misshandlade mina barn genom att inte amma.

Jag måste erkänna att jag helt missförstått att man inte ?måste? amma sitt barn fram till just 12 månader.

Har ju inte specifikt med amningen att göra utan att hela vakna delen av dygnet förvägra barnet den enda mat denna faktiskt äter.

Hade du endast erbjudit en 3.5 åring leverpudding så hade väl resultatet blivit detsamma.

Om du nu psykisk inte pallar att vara vaken och amma på nätterna varför inte låta pappan ta nätterna ett tag? Låt honom ha ersättning, vatten och napp i beredskap.
  • möjligt

Förstår inte heller problemet med att hon började gå upp 5?

Då får hon väl sova en extra tupplur på dagen?

Och det lär ge sig och bli senare mornar med tiden

• Sommar26

Jag ger mig, jag klarar inte detta, imorgon får jag höra om jag kan få hjälp genom ett familjehem och kanske någon kan amma henne istället. Jag klarade tydligen inte av att vara hennes mamma. Förhoppningsvis finns det någon som kan hjälpa oss. Tack för era svar

• SysterEm

Visst skrev du en tråd för några veckor sedan om att sluta nattamma en 8-månaders? Det är nämligen exakt samma beskrivning. Ert barn låter ju som att hon är som de flesta andra bebisar i den åldern.

OM det är samma trådstartare: De råd du fick i den förra tråden får du här också. Varför följer du inte ?bara? ditt barns rymt och behov? (Att kämpa emot är uppenbarligen mycket jobbigare). Att hänvisa till vad BVC säger när det uppenbarligen inte fungerar för er är såklart galet. Det är ju bara vad en person tycker och hon ju är inte hennes förälder. Det är såklart ert ansvar att se till att ert barn är mätt innan ni tar bort mål. Har du funderat på om det kan finnas någon annan anledning till att du/ni styr så med hennes mat?

• SysterEm
    Sommar26 skrev 2020-04-01 22:16:09 följande:

Jag ger mig, jag klarar inte detta, imorgon får jag höra om jag kan få hjälp genom ett familjehem och kanske någon kan amma henne istället. Jag klarade tydligen inte av att vara hennes mamma. Förhoppningsvis finns det någon som kan hjälpa oss. Tack för era svar

Hm. Precis som jag misstänkte. Du mår inte bra. Ja, känner du såhär ska du såklart söka hjälp. (Barnet har väl en pappa?)
  • möjligt
    Sommar26 skrev 2020-04-01 22:16:09 följande:

Har ni provat att du helt enkelt åker iväg en dag och att din man har ersättning? För vissa funkar det bättre.

Men min var som din , hen var inte alls intresserad av mat och vägrade ersättning och välling i alla flaskor/koppar/muggar. Fick truga i hen miniportioner och matintroduktionen tog låååång tid medans hen fick fri amning. Även efter att hen började äta ok så var hen väldigt liten i maten oavsett vad man erbjöd, både hemma, borta och på förskolan. Åt så det räckte men bara precis.

Vi behöll amningen länge men de sista månaderna bara som en liten mysstund precis innan insomningen så inte direkt nåt mattillskott.

Och även efter att vi totalt avslutat amningen så fortsatte hen vara väldigt liten i maten tills plötsligt matintresset kom igång av egen kraft kanske ett halvår efter att vi slutat amma. Så här var det orelaterat till amningen

Fick ungefär samma råd som du dock att helt kapa amningen vid 9 månader av en förnumstig BVCsköterska. Är så glad(!!) att jag inte lydde, tror att det kunde varit ganska illa och att hen inte fått i sig nåt knappt. När jag sen pratade med min egen mamma så visade sig att jag var likadan i den åldern men med den stora skillnaden att jag började älska välling så hon sa att hade jag fick leva på välling den där övergångstiden och sen kom matintresset av sig själv
  • Sommar26

Möjligt, tack för ditt svar. Jo jag var borta en helg under nätterna då vi försökte få henne att bara äta på dagen, jag lämnade av henne till pappan kl 21 och hämtade 06. Han fick inte ens i henne vatten då.

Vi kämpade och bar på nätterna under två veckor (jag och hon eftersom han jobbar och går upp med treåringen på nätter och morgon).

Sedan gav vi upp eftersom jag sedan tidigare bebis har dålig rygg och har haft diskbråck av detta. Sonen var vaken 17-25 ggr/ natt till två års ålder, fram till tre år vaken 5-10 ggr/natt så jag har inte sovit sedan 3,5 år tillbaka utan 5-10 nattvak.

Vet att vi är dem som skaffat barnen och nä, jag trodde inte att vi skulle få två hnb-barn.

• annabellelee

Spontant känns det som att det är bättre att ta bort nattamningen än dagamningen just nu. Kan ni inte ta varannan natt för att få sova ibland?

Jag har själv två barn som började äta sent och bara småpetade i mat tills de var över året. Otroligt jobbigt och stressande!

• Sommar26

Annabelle, tack för ditt svar. Ja det hade varit skönt men just för tillfället är pappan så stressad på jobbet att detta inte är en möjlighet. Hade varit skönt men också med tanke på att förskola för treåringen tid-Tors är inställd på obestämd tid från kommunen så kan jag inte vara vaken hela natten och orka dessa två under hela dagen. Hon sover nämligen väldigt lite under dagen även om hon är vaken på natten. Anledningen är nog att hon vilar och halvsover så länge vi bär henne och skumpar men skriker då vi lägger ner henne. Moment 22

• möjligt
    Sommar26 skrev 2020-04-02 07:04:10 följande:

Möjligt, tack för ditt svar. Jo jag var borta en helg under nätterna då vi försökte få henne att bara äta på dagen, jag lämnade av henne till pappan kl 21 och hämtade 06. Han fick inte ens i henne vatten då.

Vi kämpade och bar på nätterna under två veckor (jag och hon eftersom han jobbar och går upp med treåringen på nätter och morgon).

Sedan gav vi upp eftersom jag sedan tidigare bebis har dålig rygg och har haft diskbråck av detta. Sonen var vaken 17-25 ggr/ natt till två års ålder, fram till tre år vaken 5-10 ggr/natt så jag har inte sovit sedan 3,5 år tillbaka utan 5-10 nattvak.

Vet att vi är dem som skaffat barnen och nä, jag trodde inte att vi skulle få två hnb-barn.

Kanske kan du ta treåringen på nätterna under ett par veckor och han tar den lilla?

Såvitt jag hört av andra är det lättare att sluta när brösten inte finns där som ett alternativ.

Alternativt så tar du på dig en sport-bh och ett linne och bara håller ut genom nätterna, funkar det inte att bära så bär inte kanske sitta och krama och trösta och ha henne i knäet?
  • Sommar26

Vi har som sagt kämpat igenom två veckor utan att mata på natten, första tre nätterna var jag inte hemma, de resterande sov jag i dubbla bh-ar och pappans tröjor. Vi orkade inte mer än två veckor av vakna nätter. Med vakna menar jag att vi sov Max 2 timmar/natt. Sedan upp och vara vaken till 21 då nästa kvällspass startade.

• möjligt

Men kanske kan ni ta varannan natt medans ni gör detta då?
    Vad specifikt var det som höll er vakna?
    Sov inte barnet någonting på 3 veckor, det låter inte så sannolikt?

• Sommar26

Hon sover, så länge man har henne över axeln och gungar i benen alt går omkring. Vaknar och skriker helt hysterisk så fort man satte ner henne eller stod still. Därför går det inte att sova för mig b

• Fjäril kär

Har du varit i kontakt med Amningshjälpen?

Kan vara värt att få hjälp från folk som vet vad detta beteende är.

Är det ett high-need barn handlar det ju om så mycket mer än bara matvanor, då behöver ni ju hjälp med struktur för hela dygnet.

• möjligt
    Sommar26 skrev 2020-04-02 11:46:48 följande:

Hon sover, så länge man har henne över axeln och gungar i benen alt går omkring. Vaknar och skriker helt hysterisk så fort man satte ner henne eller stod still. Därför går det inte att sova för mig b

Fast det måste ju ha varit uppenbart att det inte skulle funka i längden?

Varför inte testa igen men istället så sitter/ligger ni med henne i sängen? skriker hon så skriker hon och då tröstar ni. Så får ni se hur det går efter ett par tre dagar.
  • möjligt
    Fjäril kär skrev 2020-04-02 12:25:41 följande:

Har du varit i kontakt med Amningshjälpen?

Kan vara värt att få hjälp från folk som vet vad detta beteende är.

Är det ett high-need barn handlar det ju om så mycket mer än bara matvanor, då behöver ni ju hjälp med struktur för hela dygnet.

Med en HNB hjälper struktur föga, det enda som hjälper är att följa barnets eget mönster och behov. Vilket ju blir ett problem om man tvunget vill sluta amma innan barnet är ens i närheten av på samma sida.

Men att ta bort nattamningen är ju inte fysiskt skadligt på samma sätt som att ta bort i princip all mat under dagen.

Däremot blir det ju otroligt jobbigt för alla inblandade när barnet inte nått dit själv än.

TS, när testade du senast att inte rapa henne på natten?
Svar på tråden Hur länge innan det lugnar sig efter att man slutat amma 10 månaders som äter dåligt och vägrar flaska och napp?!