Anonym (Mamma) skrev 2020-04-04 08:26:53 följande:
Den går inte över på bara några veckor, eller månader....
Du utgår ifrån dina egna upplevelser, jag från mina. Jag skulle verkligen inte chansa på att allt går bra om man väntar. Alla barn fungerar inte så.
Jag håller med Sextiotalist om att det är en dålig tid att ändra någonting, då barnet vid 7-8 månader befinner sig i en utvecklingsfas med stort närhetsbehov.
Jag förstår inte riktigt dina erfarenheter, Anonym (mamma). Valde du själv att sluta amma vid den åldern och det gick jättebra, eller valde du att fortsätta amma och hade problem att sluta senare?
Själv hade jag tur att lyckas liggamma. Bägge mina barn har legat och snuttat från ca 3-4 tiden, fram till morgonen (plus enstaka amningar från midnatt och framåt). Första barnet vaknade dessutom alltid för dagen vid kl 5. Jag fortsatte amma på nätterna tills äldsta var drygt 2 år, och andra knappt 2 år. Det gick väldigt lätt att sluta då (enbart instruktioner om vad som nu gällde, samt 1-2 försök att amma första natten, med ca 5 min gråt, sedan var det över).
Jag förstår om man inte vill amma så länge som jag gjorde, men i alla fall mina barn har ätit dåligt dagtid, och var i behov av maten nattetid, tills ca 1 års ålder. Sedan var det mest för snuttningens skull.
TS, det är svårt att ge råd, annat än att "det kommer ändra sig". Så länge du står ut med sömnbristen, och ev lyckas få till lite sömn dagtid (kan någon ta henne ett par timmar så du får vila ifred?) så är detta troligen en relativt kort period när barnet behöver extra mycket närhet på natten. Träna gärna mer på att liggamma, för att se om du skulle kunna sova lite trots snuttning (det finns en del bilder på google hur andra ligger ner). Se även om det går att bygga upp ännu bättre kring dig med stödkuddar etc för att du ev skall kunna sova även med henne på dig. Som sagt, det kommer ändra sig (många gånger). Jag hoppas du hittar en bra lösning!