• Klumpigatjejen

7 månaders vaknar var 5:e minut hela natten.

Hej!

Jag är en ensamstående mamma och min dotter är 7 månader. För någon vecka sen försämrades hennes sömn drastisgt och hon sover ungefär 5 minuter o sen vaknar hon och somnar så fort jag lägger hon på mig så hon får snutta.

Har sovit MAX 2-3 timmar per natt i 2 veckor. Nu 2 dagar i rad har jag ärligt sovit 1 timme var per natt.

Jag kan inte somna med henne ammandes på mig och liggamma har jag aldrig fått att fungera.

Kan och vill inte lämna bort hon en natt så jag får sova. Jag klarar detta. Men vill gärna ha några tips om ni har?

Jag helammar henne. Det är inte som hon är hungrig utan vilo bara snutta.

Hon tar inte napp.

Hon sover brevid mig i sängen.

Har byggt upp med täcke runt hon som ett babynest.

• Svar på tråden 7 månaders vaknar var 5:e minut hela natten.
  • Anonym (Anonym)
    sextiotalist skrev 2020-04-04 08:12:00 följande:

Kring den åldern så är det en utvecklingsfas. Så ändra ingenting nu

Det verkar som det var väldigt länge sen du hade ett barn på 7 månader. Du är förbi den fasen för länge sen verkar det som.
  • Anonym (Ttt)

Börja ge smakportioner och gröt!

• sextiotalist
    Anonym (Anonym) skrev 2020-04-04 10:03:20 följande:

Det verkar som det var väldigt länge sen du hade ett barn på 7 månader. Du är förbi den fasen för länge sen verkar det som.

Men jag minns väldigt tydligt. Men googla på vad som händer när barnet är omkring 7 månader
  • Anonym (Anonym)
    Klumpigatjejen skrev 2020-04-03 23:29:18 följande:

Hej!

Jag är en ensamstående mamma och min dotter är 7 månader. För någon vecka sen försämrades hennes sömn drastisgt och hon sover ungefär 5 minuter o sen vaknar hon och somnar så fort jag lägger hon på mig så hon får snutta.

Har sovit MAX 2-3 timmar per natt i 2 veckor. Nu 2 dagar i rad har jag ärligt sovit 1 timme var per natt.

Jag kan inte somna med henne ammandes på mig och liggamma har jag aldrig fått att fungera.

Kan och vill inte lämna bort hon en natt så jag får sova. Jag klarar detta. Men vill gärna ha några tips om ni har?

Jag helammar henne. Det är inte som hon är hungrig utan vilo bara snutta.

Hon tar inte napp.

Hon sover brevid mig i sängen.

Har byggt upp med täcke runt hon som ett babynest.

Gör det som fungerar för dig så du får tillbaka din sömn. Ge inte ett försök för lång tid utan byt strategi om det inte verkar ge bättre resultat efter högst två veckor, är det jag fått till mig. Jag har kört en ny strategi i typ tre dagar och då ska det kännas att det ger framsteg efter dessa tre dagar annars har jag provat något annat. Efter typ en vecka har jag känt äntligen. Efter två veckor har man glömt hur det var. Du känner ditt barn bäst och gå med din magkänsla. Det verkar ändå som du behöver hitta någon form av ersättning till ditt barns sugbehov än ditt bröst eftersom det gör att du inte kan sova. Du kan ju prova tre nätter helt utan och se vad som händer, ditt barn kommer inte fara illa av det. Det som blir svårt i ditt fall är kanske svårt att avgöra om barnet är i behov av mat eller bara vill snutta. Men barnet klarar sig utan mat också och kommer somna av utmattning om inte annat men känns ju kanske hämskt att neka barnet mat när det är hungrigt. Gör det som känns bäst för dig i slutändan. Hoppas du hittar ett sätt som passar dig och känns bra för dig.
  • Klumpigatjejen
    Anonym (Ttt) skrev 2020-04-04 10:09:03 följande:

Börja ge smakportioner och gröt!

Varför ska jag börja ge mitt barn smakportioner och gröt?

Jag vill helamma min dotter och min dotter mår väldigt bra! Hon har följt sin egna kurva utmärkt hela tiden.

Skrev även att det är inte som hon är hungrig, utan vill snutta.
  • Vivala
    Klumpigatjejen skrev 2020-04-04 12:45:01 följande:

Jag vill helamma min dotter och min dotter mår väldigt bra! Hon har följt sin egna kurva utmärkt hela tiden.

Nu handlar ju det inte om mat på natten, men från 6 månader börjar järndepåerna man föds med att försvinna och då behöver barnet riktigt mat oxå. Du kan amma hur mycket du vill men barnet behöver lära sig äta, munmotorisk utveckling som sker mellan 7-9 månader ungefär, och få i sig järn.

För övrigt skulle jag råda att testa att utesluta mjölkprotein ur din, eftersom du ammar, och barnets kost i minst 2 veckor och se om det blir nån skillnad. Jag hade ett barn med mjölkprotein allergi vars enda symptom var att hon sov dåligt.
  • Ellie
    Anonym (Mamma) skrev 2020-04-04 08:26:53 följande:
    Den går inte över på bara några veckor, eller månader....

Du utgår ifrån dina egna upplevelser, jag från mina. Jag skulle verkligen inte chansa på att allt går bra om man väntar. Alla barn fungerar inte så.
    Jag håller med Sextiotalist om att det är en dålig tid att ändra någonting, då barnet vid 7-8 månader befinner sig i en utvecklingsfas med stort närhetsbehov.

Jag förstår inte riktigt dina erfarenheter, Anonym (mamma). Valde du själv att sluta amma vid den åldern och det gick jättebra, eller valde du att fortsätta amma och hade problem att sluta senare?

Själv hade jag tur att lyckas liggamma. Bägge mina barn har legat och snuttat från ca 3-4 tiden, fram till morgonen (plus enstaka amningar från midnatt och framåt). Första barnet vaknade dessutom alltid för dagen vid kl 5. Jag fortsatte amma på nätterna tills äldsta var drygt 2 år, och andra knappt 2 år. Det gick väldigt lätt att sluta då (enbart instruktioner om vad som nu gällde, samt 1-2 försök att amma första natten, med ca 5 min gråt, sedan var det över).
    Jag förstår om man inte vill amma så länge som jag gjorde, men i alla fall mina barn har ätit dåligt dagtid, och var i behov av maten nattetid, tills ca 1 års ålder. Sedan var det mest för snuttningens skull.

TS, det är svårt att ge råd, annat än att "det kommer ändra sig". Så länge du står ut med sömnbristen, och ev lyckas få till lite sömn dagtid (kan någon ta henne ett par timmar så du får vila ifred?) så är detta troligen en relativt kort period när barnet behöver extra mycket närhet på natten. Träna gärna mer på att liggamma, för att se om du skulle kunna sova lite trots snuttning (det finns en del bilder på google hur andra ligger ner). Se även om det går att bygga upp ännu bättre kring dig med stödkuddar etc för att du ev skall kunna sova även med henne på dig. Som sagt, det kommer ändra sig (många gånger). Jag hoppas du hittar en bra lösning!
  • Sasu

Min dotter började likadant vid 8 månader, varade i någon vecka sen lugnade det ner sig. Efter den veckan flyttade hon in i eget rum och vaknar inte alls på nätterna längre, sover från 18-06, innan dess så vaknade hon 2 gånger varje natt.
    vid 7-8 månader så kan de få separationsångest och det är nog något sånt som ditt barn upplever just nu. Ge mycket närhet och kärlek så ska du se att det går över fortare :)

• Anonym (Mamma)
    Klumpigatjejen skrev 2020-04-04 12:45:01 följande:

För att man ska börja med det i ungefär den åldern. Det handlar inte om att vänja av vid amning, som man helst gör upp till ett år, utan att barnet ska vänja sig vid annan slags mat så småningom. Bröstmjölk kommer inte att räcka till när barnet är äldre.
  • Anonym (Mamma)
    Ellie skrev 2020-04-04 13:24:38 följande:
    Jag håller med Sextiotalist om att det är en dålig tid att ändra någonting, då barnet vid 7-8 månader befinner sig i en utvecklingsfas med stort närhetsbehov.

Jag förstår inte riktigt dina erfarenheter, Anonym (mamma). Valde du själv att sluta amma vid den åldern och det gick jättebra, eller valde du att fortsätta amma och hade problem att sluta senare?

Själv hade jag tur att lyckas liggamma. Bägge mina barn har legat och snuttat från ca 3-4 tiden, fram till morgonen (plus enstaka amningar från midnatt och framåt). Första barnet vaknade dessutom alltid för dagen vid kl 5. Jag fortsatte amma på nätterna tills äldsta var drygt 2 år, och andra knappt 2 år. Det gick väldigt lätt att sluta då (enbart instruktioner om vad som nu gällde, samt 1-2 försök att amma första natten, med ca 5 min gråt, sedan var det över).
    Jag förstår om man inte vill amma så länge som jag gjorde, men i alla fall mina barn har ätit dåligt dagtid, och var i behov av maten nattetid, tills ca 1 års ålder. Sedan var det mest för snuttningens skull.
    Hur vår amning gick till är helt irrelevant för tråden, och det är verkligen inte bara amningen det är frågan om utan alla slags större förändringar. Ju äldre barnet är desto svårare, upp till en viss ålder när man kan resonera med barnet på ett annat sätt.
  • Klumpigatjejen
    Anonym (Mamma) skrev 2020-04-04 14:23:16 följande:

För att man ska börja med det i ungefär den åldern. Det handlar inte om att vänja av vid amning, som man helst gör upp till ett år, utan att barnet ska vänja sig vid annan slags mat så småningom. Bröstmjölk kommer inte att räcka till när barnet är äldre.

Jo jag förstår vad du menar. Men har tagit upp detta med mim bvc och det är inga som helst problem med att helamma tills barnet är 9 månader.
  • Anonym (Mamma)
    Klumpigatjejen skrev 2020-04-04 16:58:50 följande:
    Jo jag förstår vad du menar. Men har tagit upp detta med mim bvc och det är inga som helst problem med att helamma tills barnet är 9 månader.
    Jag minns inte vilken ålder som rekommenderas men tanken är iaf att barnet ska få smaka, man räknar alltså inte med att kunna ge ordentliga portioner på länge än.
Svar på tråden 7 månaders vaknar var 5:e minut hela natten.