bippan skrev 2020-04-11 17:50:32 följande:
Hon är bara 4 veckor. Det går inte att vänja av henne med saker. Hon har ett stort närhetsbehov som alla andra bebisar och att låta henne skrika utan att plocka upp henne är misshandel.
Första tiden, då snackar vi månader för många bebisar, så är det bara att bära, amma,bära, amma osv. Man hinner knappt gå på toa.
Ha henne intill och många små sovstunder ger ju också sömn. Sov själv när hon sover om ni ligger tryggt o säkert. Att lägga ifrån sig en sovande bebis kan funka ibland om man inte ändrar något te.x. värmen blir ju annorlunda mot att ligga i famnen, en mjuk famn mot en halvhård madrass känns ju av direkt.
Kämpa på! Sänk kraven på allt annat, du kommer troligen inte hinna städa, fika med vänner, tvätta håret m.m. Men man blir tidseffektiv med tiden
Jo så känner jag väl också, sen har man de som säger att man inte ska ta upp de så fort dem gråter... Ja kluven blir man. Självklart vill jag bara ta upp och trösta mitt barn, vilket jag alltid gör. :)
Sömn är inget större problem. Hon sover bra på nätterna (i våran säng) och jag sover med henne på dagarna vid behov.
Ibland får jag ha med henne på toan på nätterna för att hon inte ska vakna. Eller om redan vaknat av att jag flyttar min arm från henne, börja gråta... Samma på dagarna jag behöver alltid ha en arm runt henne. Jag förstår att spädbarn kräver mycket närhet och det får hon. Jag vill bara att hon ska känna sig trygg och sova vidare när jag behöver springa på toa i 2 min. Hon behöver få sin sömn... Men det kanske är för mycket att begära av ett spädbarn ;)