• Ingrid1983

Graviditet i Coronatider...

Hur/om har du drabbats? Vad oroas du över? Hur fungerar det i ditt landsting?

Klart man inte ska gnälla, vi lever och bor i ett i-land. Samtidigt kan man behöva lyfta känslor och tankar i en såhär speciell situation i livet, som krockar med en så speciell samhällsförändring..

jag jobbar på inom förskolan, inga permitteringar eller stängningar för oss. Bor på landet, känner ingen som är sjuk än. Ska göra kub på torsd och är förstås besviken att inte min kille kan vara med, både för att jag är nervös över hur barnet mår och för att vi vill se den tillsammans.. Jag har väl tur som har ett tag kvar till bf, och är glad att jag är gravid trots allt. Även om man kanske planerat annorlunda om man vetat vad som var påväg

• Svar på tråden Graviditet i Coronatider...
  • Ingrid1983
    Ela90 skrev 2020-04-11 16:30:10 följande:

Är gravid och bor i mellanöstern .. jag är inte rädd inför förlossningen då sjukvården här är grym och resurser finns. Men är ledsen att min man numera inte får följa med på ultraljuden. Samt att man här ska gå på en förlossnings-tour och välja vilket typ av rum man vill boka, detta är inställt vilket är tråkigt

Kul med bra sjukvård! Berätta gärna lite om vad som skiljer sig mot Sverige, fler ultraljud antar jag?
  • Ingrid1983
    jvh skrev 2020-04-11 16:13:26 följande:

Jag har ca nio veckor kvar till bf och eftersom jag går hos en ny mvc med fokus på förlossningsrädsla och fokus på att ta fram en förlossningsplan som passar mig så är det jobbigt att inte ha min partner med mig. Jag orkar inte återberätta allt som sagts vid varje möte och jag hade behövt hans stöd vid samtalen både för min egen del men även för hans för att han ska få vara med och planera hur vi vill att förlossningen ska gå till (utifrån det som man kan planera) och få känna sig något som när förberedd i alla fall. 

Det förstår jag. Tycker det är tråkigt att man inte kan göra några som helst undantag , reglerna verkar gälla samma för alla oavsett behov. Är det ditt första barn?
  • ankan6
    BaeBinkie skrev 2020-04-13 17:22:03 följande:

Är gravid i v. 21 (bf sista augusti) med vårt andra barn, bor i södra sthlm. Hann göra KUB som vanligt men fick gå själv på RUL. Allt var bra med bebisen men en mindre avvikelse (single umbilicord artery, hittas hos ungefär 1-2% av graviditeterna) hittades på navelsträngen. Som någon ovan nämnt tycker jag det var skitjobbigt att vara där själv och ta emot all information, särskilt som jag lätt drabbas av katastroftankar och min man är mkt mer lugn och sansad... kändes svårt att återberätta på ett rimligt sätt för honom sen.

Sen vill jag verkligen ha ett planerat snitt pga traumatisk första förlossning, hoppas för guds skull att det planeras in för augusti fortfarande, vet inte om det stämmer men har hört att folk får sina planerade snitt inställda i Sthlm?

Än så länge verkar de inte ha ställt in redan bokade snitt någonstans, eventuellt ändrat datum. Däremot är de väldigt restriktiva med att bevilja nya så ta upp det så fort du kan så processen ändå är igång oavsett hur läget förändras tills dess!
  • mallalala

Är gravid i v. 21 (bf sista augusti) med vårt andra barn, bor i södra sthlm. Hann göra KUB som vanligt men fick gå själv på RUL. Allt var bra med bebisen men en mindre avvikelse (single umbilicord artery, hittas hos ungefär 1-2% av graviditeterna) hittades på navelsträngen. Som någon ovan nämnt tycker jag det var skitjobbigt att vara där själv och ta emot all information, särskilt som jag lätt drabbas av katastroftankar och min man är mkt mer lugn och sansad... kändes svårt att återberätta på ett rimligt sätt för honom sen.

Sen vill jag verkligen ha ett planerat snitt pga traumatisk första förlossning, hoppas för guds skull att det planeras in för augusti fortfarande, vet inte om det stämmer men har hört att folk får sina planerade snitt inställda i Sthlm?

Verkar som de inte ställt in snitt än men att de inte längre beviljar snitt pga förlossningsrädsla. Iaf har danderyd skrivit det. Men verkar ju skilja sig en del för de olika sjukhusen. Och bor du i södra Stockholm så är det kanske SÖS eller Huddinge som gäller. Och till augusti hinner de nog lugna sig. Hoppas iaf.
  • mallalala

Verkar som de inte ställt in snitt än men att de inte längre beviljar snitt pga förlossningsrädsla. Iaf har danderyd skrivit det. Men verkar ju skilja sig en del för de olika sjukhusen. Och bor du i södra Stockholm så är det kanske SÖS eller Huddinge som gäller. Och till augusti hinner de nog lugna sig. Hoppas iaf.
  • jvh
    Ingrid1983 skrev 2020-04-13 18:40:11 följande:
    Det förstår jag. Tycker det är tråkigt att man inte kan göra några som helst undantag , reglerna verkar gälla samma för alla oavsett behov. Är det ditt första barn?
    Ja det är första barnet och det är så många tankar och beslut att ta om något som jag inte ens kan föreställa mig hur det kommer att vara. Ändå ska jag sitta där och ta ställning kring saker och ting. Man ska gradera sin förlossningsräddsla på en skala mellan 1 och och 100, väga kejsarsnitt mot vaginal etc. Jag har väldig beslutsångest kring det mesta i vardagen så att fatta beslut kring förlossningen har varit en mardröm. Känns som att både min hälsa och barnets ligger i mina händer. Jag vågar inte heller lita till 100% på någon inom vården. Bytte mvc för att vara med i projektet "min barnmorska" (projekt i stockholm för kvinnor som vill föda vaginalt men är rädda) och det känns som ett bra alternativ om jag föder vaginalt men där får man inte ens nämna att man forfarande funderar på om kejsarsnitt. Det är dessutom begränsat med platser i projektet och folk som står på kö så vill jag inte föda vaginalt tar jag i så fall någon annan förlossningsrädd kvinnas plats. Vilket ger mig mer ångest. Och mitt i allt detta kan jag då inte ha med mig min sambo som stöd. Nästa tid hos bmc ska jag försöka ha med honom på telefon/skype i alla fall. 
  • Ingrid1983

Skype låter ju som en jättebra idé! Det låter konstigt att man inte får nämna det, de borde ha den kunskapen att veta att man vacklar hela tiden, vissa dagar känner man sig starkare. Är din känsla så att det är vaginalt du skulle vilja om bara du vågar? Är din rädsla mest kring vad som kan gå fel, rädsla för smärta eller att förlora kontroll? Jag tror du klarar det hur bra som helst och också kommer känna dig väldigt stolt efteråt, men såklart är det lättare sagt än gjort att tänka så. Jag har fött två barn, det gör ont och man har inte kontroll i varje skede, men det är alltid pauser mellan värkarna. Det gjorde att jag kände att allt det här är av godo. Svårt att förklara men det är inte som när man skadar sig utan en annan typ av ont, mer en kraft.

• sommar 77

Hej,

Oroliga tider. 5:e barnet. V 23 och sjukskriven ....

Orolig för min snart 2 åring att han ska bli sjuk så har honom hemma...han var nästan konstant sjuk januari till mars...sen kom Corona ordentligt...vill inte riskera ...

Men är helt slut...

• Snurranfian
    Lisa says skrev 2020-04-13 14:41:57 följande:

Är i v 17, första barnet. Jag är 36 år och har fått ganska hög sannolikhetssiffra för Downs syndrom på KUB, som vi hann göra precis innan de började dras in. Har både corona-panikat mycket men också tyckt att det varit jättejobbigt med kontakt med stressade barnmorskor och läkare som vill gå vidare med olika tester och pratar om ifall jag vill avbryta graviditeten...alla fokuserar på olika möjligheter till att det skulle vara något fel på mitt barn, trots att det inte verkar så. Jag tycker det är svårt att göra mig förstådd och det har varit jobbigt att vara där ensam.

Jag bryr mig inte om testresultaten och vill inte veta mer, de har sett på ultraljuden att allt ser bra ut, hjärtat pickar så fint och man har inte kunnat se något alls som indikerar på några fel. Det är bara den där siffran, 1 på 36, på trisomi 21, som gör att de behandlar mig som om det är något fel och som om jag har ett beslut att fatta. Nu har vi gjort nipt men jag vet inte om jag ens vill ha svaret. Vill inte gå dit mer, vill inte behöva göra RUL, iaf inte ensam, och vill inte trängas med andra gravida som snörvlar och byggarbetare som river upp taket i väntrummet medan vi sitter där.

Samtidigt har min och min sambos ekonomiska situation förändrats över natt av coronakrisen och jag känner mig alltmer orolig för hur vi ska kunna försörja ett barn. Och samtidigt har man stressen över hur det ska gå i vården, om man kommer att kunna få den hjälp man behöver.

Jag är så ledsen för att det knappt går att göra sig utrymme för att få vara glad mitt i allt det här. Jag mår bra och bebisen verkar mår bra men allt runt omkring känns som det går åt pipan.

Men fyy va tungt det lät!! Och jobbigt att du upplever att barnmorskor o läkare tänker att nåt är fel. 1 på 36 är 97.3 % chans att barnet är friskt. Det är högst troligt att den lill* mår fint. Styrelsen till dig!! Jag är i v.18 själv och väntar på RUL om en v. Så ledsamt att pappan inte får komma med. :/
  • Lisa says

Tack för pepp, fina ni! Nu börjar jag testa att bara lita på att allt kommer gå bra, att kroppen är stark och frisk och vet vad den ska göra...

• Johannakey
    Ingrid1983 skrev 2020-04-12 19:45:38 följande:

Hur kunde du känna att något var fel? Jag har svårt att känna mig gravid alls vissa dagar såhär i början, men jag vet ju att jag är det.

Min största misstankte kom från att jag var sugen på kaffe! I tidigare graviditeter har kaffedrickandet varit det första jag uteslöt, kroppen ställde helt om från det vanliga suget. Tyckte också mina symptom var för svaga och försvann snabbt efter att de känts. Men det som känslomässigt fick mig att ana var att jag skarpt en dag gick från "moderskänslor" till en jättenegativ känsla av att inte alls vilja ha ett nytt barn, som att kroppen själv ville ställa in mig på att inte bli så besviken senare. Märkligt det där.
  • Ingrid1983
    Johannakey skrev 2020-04-15 15:30:27 följande:

Min största misstankte kom från att jag var sugen på kaffe! I tidigare graviditeter har kaffedrickandet varit det första jag uteslöt, kroppen ställde helt om från det vanliga suget. Tyckte också mina symptom var för svaga och försvann snabbt efter att de känts. Men det som känslomässigt fick mig att ana var att jag skarpt en dag gick från "moderskänslor" till en jättenegativ känsla av att inte alls vilja ha ett nytt barn, som att kroppen själv ville ställa in mig på att inte bli så besviken senare. Märkligt det där.

Märkligt, men ändå så häftigt att kroppen är så pålitlig! Ska på 1a ultraljudet imorgon och är mer orolig än under tidigare graviditeter av nån anledning. I alla fall så har ju mått illa och varit osugen på kaffe. Hoppas ni snart får ett plus igen! Kram
Svar på tråden Graviditet i Coronatider...