• Anonym (Hjälp)

Är vårdnadstvist. Mamman ringer på min vecka hela tiden och vill prata med barnen. Akut råd nu !

Jag är vårdnadstvist då mamman söker ensam vårdnad. En väldigt kontrollerande mamman.

Hon har hämtat barnen på min vecka och även från skolan på min dag då bytet ska ske på skolan.

Mamman ringer på min vecka hela tiden och vill prata med barnen. Men jagar sagt till henne att barnen får jättegärna ringa om dom vill men att jag vill inte att du ringer hela tiden.

Hon kan enligt min advokat åka på sabbotage och bortförande av barn.

Jag försöker att få tag i min advokat och fråga om råd angående situationen som händer just nu.

Nu på morgonen så skrev jag att barnen har lindrig förkylningssymtom och stannar hemma 48 timmar pga corona. Jag ger även information utöver det och att jag hör av mig ikväll igen.

Hon skriver ändå att hon tänker ringa nu på morgonen och att hon ska prata med barnen.

Jag anser att det är min vecka och att hon inte ska ringa hela tiden.

Jag försöker att få tag i min advokat som är upptagen.

Min fråga är om jag gör något fel i att strunta i att hon ringer och hör av mig ikväll igen via sms om uppdatering angående förkylningen.

Ge mig svar. Den här människan stressar mig och barnen fruktansvärt mycket. Mvh

• Svar på tråden Är vårdnadstvist. Mamman ringer på min vecka hela tiden och vill prata med barnen. Akut råd nu !
  • Whitehorse1979

Jag hade blockerat dåren!
    Hon är ju helt gränslös människan.

Skriv du att vi hörs ikväll via sms och sen blockerar du henne.

• Anonym (E)

Man måste inte svara i telefonen när den ringer. Inte ens under en vårdnadsttvist.

Säg till mamman att hon kan ringa efter middagen för att säga godnatt till barnen men att ringa gång på gång varje dag är inte ok.

Spela in samtalet för detta och ge din advokat.

Men säg att du spelar in samtalet i början av telefonsamtalet säg varje gång detta tills du fått säga det du vill få sagt.

Finns appar för detta så du vet.

• Anonym (v)

Kan ni bestämma en tid då hon och barnen kan tala i telefonen? 
    Ta initiativ till att ta kontroll över situationen. Om  du bara klipper bort henne från barnens liv orsakar du bara att hon blir mer stressad och ska riva och slita i er hela tiden. Bestäm ett klockslag varje dag när de har kontakt. Försök lugna henne, ju mer hon upplever att du tar barnen ifrån henne, desto galnare blir hennes beteende. Tillmötesgå henne lite så lugnar hon sig. Sedan kommer förmodligen hennes behov att ringa varje dag glesa ut.
    Då vet hon när hon kan få kontakt och du behöver inte oroa dig för när telefonen ska ringa
    Hon är mamma, hon vill ha kontakt med sina barn. Nu är de dessutom sjuka.

• Mimosa86

Stäng av ljudet. Lägg undan telefonen och titta på den sporadiskt.

Hon verkar störd!

Hon kan inte vända det emot dig. Om hin skulle dra detta i rätten så kan ju du enkelt säga att du helt enkelt lägger undan mobilen då du är närvara de med dina barn och kontaktade henne senare på kvällen. Finns ingen som kan hävda att du måste sitta klistrad vid telefonen för att inte saboterar umgänget. Det håller inte. Du ska vara med dina barn, inte sitta i telefon med henne stup i kvarten!

• Anonym (Hjälp)

Tack allihopa. Kan verkligen en sån här människan vinna ensam vårdnad? Det är en del manipulation från hennes håll också.

Hon flyttade barnen från deras skola och flyttade 3 mil bort. Jag började hennes flytt men skatteverket gick in och bestämde detta pga dygnsvilan. Barnen var hos farmor o farfar 1 natt. Då jag jobbade helgskift. 3+1 2 skift

Jag kör alltså varannan vecka till den staden.

Hon svartmålar mig även otroligt mycket. Sdetta beroende måste ju kunna synas igenom ?

• Anonym (Tips från coachen)

OBS! Du måste INTE tala om att du spelar in samtalet! Det är ändå lagligt!

• Kjell2
    Anonym (Hjälp) skrev 2020-04-22 13:27:29 följande:

Tack allihopa. Kan verkligen en sån här människan vinna ensam vårdnad? Det är en del manipulation från hennes håll också.

Hon flyttade barnen från deras skola och flyttade 3 mil bort. Jag började hennes flytt men skatteverket gick in och bestämde detta pga dygnsvilan. Barnen var hos farmor o farfar 1 natt. Då jag jobbade helgskift. 3+1 2 skift

Jag kör alltså varannan vecka till den staden.

Hon svartmålar mig även otroligt mycket. Sdetta beroende måste ju kunna synas igenom ?

Prata med din advokat
  • Anonym (T)

Ta allt via advokaten!! Och/eller soc.

• Anonym (E)
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2020-04-22 16:21:54 följande:

Jo man måste berätta att man spelar in samtalet. Inget annat fungerar om du ska ha det i en beviskedja i rätten.
  • EpicF
    Anonym (E) skrev 2020-04-22 21:16:29 följande:

Jo man måste berätta att man spelar in samtalet. Inget annat fungerar om du ska ha det i en beviskedja i rätten.

Bara om man själv inte medverkar i samtalet. Eftersom ts medverkar behöver han inte uppge för motparten att han spelar in.

lagen.nu/1962:700 Brottsbalken i kap 4 §9a
  • Anonym (E)
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2020-04-22 16:21:54 följande:

EpicF skrev 2020-04-22 21:30:03 följande:

Bara om man själv inte medverkar i samtalet. Eftersom ts medverkar behöver han inte uppge för motparten att han spelar in.

lagen.nu/1962:700 Brottsbalken i kap 4 §9a

Tack för länken EpicF. Jag backar helt. Man behöver inte upplysa om att samtalet spelas in om en själv är delaktig i samtalet.

Tack för det då ska jag inte varken tro eller skriva det mera :)
  • EpicF
    Anonym (E) skrev 2020-04-22 21:38:52 följande:

Tack för länken EpicF. Jag backar helt. Man behöver inte upplysa om att samtalet spelas in om en själv är delaktig i samtalet.

Tack för det då ska jag inte varken tro eller skriva det mera :)

Dock är det alltid positivt att man upplyser. Men i ts fall tror jag det enbart kan negativt för hans del.
  • Anonym (Tips från coachen)
    Anonym (E) skrev 2020-04-22 21:16:29 följande:
    Du har fel.
Svar på tråden Är vårdnadstvist. Mamman ringer på min vecka hela tiden och vill prata med barnen. Akut råd nu !