Kan barn straffas för busringningar till 112?
Som rubriken lyder. Barn under 15 kan väl inte det? Eller räknas inte böter som att straffa barnet?
Som rubriken lyder. Barn under 15 kan väl inte det? Eller räknas inte böter som att straffa barnet?
Äh, lägg av. Det har hänt vid ETT tillfälle!
Jag utgår från det ts uppger i mina svar.
Om du utgår från dina fantasier så får du faktiskt uppge det.
Ts är dessutom dubbelanonym så varför skulle ha ljuga?
Som sagt, du låter inte som en lämplig förälder eller speciellt mogen för att ha barn. En normal vuxen vet att nödsamtal går att ringa även utan att simkortet sitter i.
Detta skriver jag alltså inte för att vara elak, utan för att det är precis så det är.
Det vet du absolut INGET om. Det kan vara något som TS bara påstår för att rädda sitt eget skinn.
Varför skulle man nödvändigtvis veta det? Sen utgick vi knappast ifrån att hen skulle ringa dit, annars hade vi självklart inte låtit hen ha telefonen obevakad.
Vi har pratat allvar med barnet flera gånger sen det hände, så vi hoppas att hen förstått allvaret nu.
Det är inte alls "givetvis". Se inlägg #45.
Jag hoppas att TS åker på böter så detta inte upprepas. TS påstår att hans lilla "oskyldiga" unge "inte förstår bättre", men det verkar vara TS som inte förstår bättre.
Dubbelanonym? TS skulle ljuga för att han inte vill erkänna att han inte haft koll på sitt barn, vilket han inte haft. Även om det "bara" hänt en dag så är det minst lika oroväckande att TS inte har koll på sitt barn.
Frågorna han ställde är också oroväckande och får mig faktiskt att tvivla på hans föräldraförmåga. Dessutom visste han inte att 112 går att ringa även om simkortet inte sitter i. Vilken vuxen människa vet inte det? Eller så påstår TS att han inte visste det för att slippa ta ansvar för sitt barns dåliga handlingar.
För att det bland annat alltid står "endast nödsamtal" på skärmen när inte simkortet sitter i. Och det är liksom grundläggande att man som vuxen vet att 112 går att ringa ändå, det lär man sig i skolan.
"Sen utgick vi knappast ifrån att han skulle ringa dig" du skrev ju att han länge pratat om att han ville ringa till polisen. Du kunde inte räkna ut själv att han kanske skulle ringa dit när han fick ensam tillgång till telefonen?
Min son gjorde faktiskt samma sak när han var ett år (fast bara ett samtal). Han hade fått leka med en gammal telefon utan simkort. Även om jag egentligen vet att man kan komma fram på 112 hade jag inte en tanke på att det skulle kunna hända. Den var nog knappt laddad heller. Han var bara ett år så hade väl bara kommit åt de knapparna när han tryckte hipp som happ.
Vi var båda i köket och plötsligt hör jag hur högtalaren går på och en röst frågar vad som hänt. Jag tog givetvis luren och bad om ursäkt. Skämdes en hel del!
Det blev inga efterverkningar på det med böter, socialtjänst eller något annat. Sonen är idag 13 år och är en ansvarsfull kille som är duktig i skolan och inte busringer eller begår andra brott.
Jag skulle tro att det inte händer er någonting heller. Givetvis inte bra, men sånt som kan hända. Slöseri om rättsväsende eller socialtjänst ska lägga ner resurser på att en 4-åring lyckats komma över en mobil och ringt några samtal! Han lär ju inte göra det igen.
Obs! Jag vet inte, gissar bara. Men kan inte tänka mig att man skulle prioritera att samhällsinstanser ska lägga resurser på detta när människor far illa på olika coronarelaterade sätt. Ökat våld i hem, missbruk osv.