• Anonym (Pappa)

Kan barn straffas för busringningar till 112?

Som rubriken lyder. Barn under 15 kan väl inte det? Eller räknas inte böter som att straffa barnet?

• Svar på tråden Kan barn straffas för busringningar till 112?
  • Anonym
    Anonym (Anna) skrev 2020-04-25 10:30:30 följande:
    Som sagt, du låter inte som en lämplig förälder eller speciellt mogen för att ha barn. En normal vuxen vet att nödsamtal går att ringa även utan att simkortet sitter i.

Detta skriver jag alltså inte för att vara elak, utan för att det är precis så det är.
    Äh, lägg av. Det har hänt vid ETT tillfälle!
  • Anonym (Anna)
    Anonym skrev 2020-04-25 10:33:31 följande:

Äh, lägg av. Det har hänt vid ETT tillfälle!

Det vet du absolut INGET om. Det kan vara något som TS bara påstår för att rädda sitt eget skinn.
  • Anonym
    Anonym (Anna) skrev 2020-04-25 10:35:07 följande:
    Det vet du absolut INGET om. Det kan vara något som TS bara påstår för att rädda sitt eget skinn.
    Jag utgår från det ts uppger i mina svar.
    Om du utgår från dina fantasier så får du faktiskt uppge det.

Ts är dessutom dubbelanonym så varför skulle ha ljuga?
  • Anonym (Anna)
    Anonym skrev 2020-04-25 10:40:00 följande:

Jag utgår från det ts uppger i mina svar.

Om du utgår från dina fantasier så får du faktiskt uppge det.

Ts är dessutom dubbelanonym så varför skulle ha ljuga?

Dubbelanonym? TS skulle ljuga för att han inte vill erkänna att han inte haft koll på sitt barn, vilket han inte haft. Även om det "bara" hänt en dag så är det minst lika oroväckande att TS inte har koll på sitt barn.

Frågorna han ställde är också oroväckande och får mig faktiskt att tvivla på hans föräldraförmåga. Dessutom visste han inte att 112 går att ringa även om simkortet inte sitter i. Vilken vuxen människa vet inte det? Eller så påstår TS att han inte visste det för att slippa ta ansvar för sitt barns dåliga handlingar.
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (Anna) skrev 2020-04-25 10:30:30 följande:

Som sagt, du låter inte som en lämplig förälder eller speciellt mogen för att ha barn. En normal vuxen vet att nödsamtal går att ringa även utan att simkortet sitter i.

Detta skriver jag alltså inte för att vara elak, utan för att det är precis så det är.

Varför skulle man nödvändigtvis veta det? Sen utgick vi knappast ifrån att hen skulle ringa dit, annars hade vi självklart inte låtit hen ha telefonen obevakad.

Vi har pratat allvar med barnet flera gånger sen det hände, så vi hoppas att hen förstått allvaret nu.
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (Anna) skrev 2020-04-25 10:35:07 följande:

Rädda mitt skinn? Du tror väl ändå inte att jag känner något behov av att ?rädda mig? från okända människor på nätets åsikter?
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Pappa) skrev 2020-04-25 10:50:42 följande:

Varför skulle man nödvändigtvis veta det? Sen utgick vi knappast ifrån att hen skulle ringa dit, annars hade vi självklart inte låtit hen ha telefonen obevakad.

Vi har pratat allvar med barnet flera gånger sen det hände, så vi hoppas att hen förstått allvaret nu.

För att det bland annat alltid står "endast nödsamtal" på skärmen när inte simkortet sitter i. Och det är liksom grundläggande att man som vuxen vet att 112 går att ringa ändå, det lär man sig i skolan.

"Sen utgick vi knappast ifrån att han skulle ringa dig" du skrev ju att han länge pratat om att han ville ringa till polisen. Du kunde inte räkna ut själv att han kanske skulle ringa dit när han fick ensam tillgång till telefonen?
  • Drottningen1970
    Anonym (Anna) skrev 2020-04-25 10:26:38 följande:

Det är inte alls "givetvis". Se inlägg #45.

Jag hoppas att TS åker på böter så detta inte upprepas. TS påstår att hans lilla "oskyldiga" unge "inte förstår bättre", men det verkar vara TS som inte förstår bättre.

Vad tramsig du är. En 4 åring är korkad och impulsstyrd.

12 samtal på raken kan ske på nolltid. Att barn ibland får sitta och titta på barnprogram på telefonen utan att nån vuxen vakar som en hök är helt normalt och tyder inte på nån bristande omsorg. Skulle ha kunnat ske i vilken barnfamilj som helst även dig om du har barn.

Jo det är faktiskt väldigt givetvis, att föräldrarna inte kommer att straffas eller behöva betala skadestånd för något en 4 åring gör under en obevakad stund. Sluta larva dig.
  • Drottningen1970
    Anonym (Anna) skrev 2020-04-25 10:50:17 följande:

Dubbelanonym? TS skulle ljuga för att han inte vill erkänna att han inte haft koll på sitt barn, vilket han inte haft. Även om det "bara" hänt en dag så är det minst lika oroväckande att TS inte har koll på sitt barn.

Frågorna han ställde är också oroväckande och får mig faktiskt att tvivla på hans föräldraförmåga. Dessutom visste han inte att 112 går att ringa även om simkortet inte sitter i. Vilken vuxen människa vet inte det? Eller så påstår TS att han inte visste det för att slippa ta ansvar för sitt barns dåliga handlingar.

Du är sjukt överspänd haha. Vi kan givetvis i våra svar utgå från information som ges, inte fantisera om hur det kanske skulle kunna ligga till för då kan vi lika gärna spekulera om att 4 åringen egentligen är 14, och att larmsamtalet egentligen betyder att han våldtagit mormor. Chilla människa. Vare sig polis eller socialtjänst är det minsta intreserade av detta.
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (Anna) skrev 2020-04-25 10:58:04 följande:

För att det bland annat alltid står "endast nödsamtal" på skärmen när inte simkortet sitter i. Och det är liksom grundläggande att man som vuxen vet att 112 går att ringa ändå, det lär man sig i skolan.

"Sen utgick vi knappast ifrån att han skulle ringa dig" du skrev ju att han länge pratat om att han ville ringa till polisen. Du kunde inte räkna ut själv att han kanske skulle ringa dit när han fick ensam tillgång till telefonen?

Det står ingenting på den så vitt jag har sett.

Hen har haft telefonen ensam många gånger utan problem och vi trodde inte att det var 112 hen menade öht. Hen vill ringa tomten också, vi tog inget av det på allvar.
  • Anonym
    Anonym (Anna) skrev 2020-04-25 10:50:17 följande:

Dubbelanonym som i att han inte anväder sitt registrerade användarnamn, precis som både du och jag också gör.
    Just därför spelar det absolut ingen som helst roll vad han skriver då ingen ändå vet vem han är!
    Förstår du nu?

Denna funktion finns för att männsikor ska våga tu upp ämnen utan att förutfattade meningar, som dina, ska förfölja en i framtida trådar. Bra va?

Säg att ts skrivit med registrerad signatur, och du baestämt dig för att han är en dålig förälder med noll koll... hur skulle du sen bemöta honom i trådar om barnuppfostran? Du har ju liksom redan bestämt dig.

Ingen har 100% koll 100% av tiden. Inte ens du, hur perfekt du än tror att du är.

Exakt vilken fråga oroar dig så mycket? Hade du anmält till soc om du visste vem de var?
  • Anonym
    Anonym (Anna) skrev 2020-04-25 10:58:04 följande:

Det beror nog fan på när man gick i skolan du! Solig
  • EnAnonumius
    Anonym skrev 2020-04-25 11:05:09 följande:
    Det beror nog fan på när man gick i skolan du! Solig
    Tja, nu gick jag i skolan på den tiden då det bara fans telefoner som var inpluggade i väggen och man ringde 90 000 i stället för 112. Det var på den tiden man hade bara Televerket.

Men nog fick jag lära mig, i skolan, att även om Televerket hade fått strul på sina ställverk så funkade 90 000 alltid att ringa, då det var lag på att det gick på enskild ledning, som konstant servades.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Samma)

Min son gjorde faktiskt samma sak när han var ett år (fast bara ett samtal). Han hade fått leka med en gammal telefon utan simkort. Även om jag egentligen vet att man kan komma fram på 112 hade jag inte en tanke på att det skulle kunna hända. Den var nog knappt laddad heller. Han var bara ett år så hade väl bara kommit åt de knapparna när han tryckte hipp som happ.

Vi var båda i köket och plötsligt hör jag hur högtalaren går på och en röst frågar vad som hänt. Jag tog givetvis luren och bad om ursäkt. Skämdes en hel del!

Det blev inga efterverkningar på det med böter, socialtjänst eller något annat. Sonen är idag 13 år och är en ansvarsfull kille som är duktig i skolan och inte busringer eller begår andra brott.

Jag skulle tro att det inte händer er någonting heller. Givetvis inte bra, men sånt som kan hända. Slöseri om rättsväsende eller socialtjänst ska lägga ner resurser på att en 4-åring lyckats komma över en mobil och ringt några samtal! Han lär ju inte göra det igen.

Obs! Jag vet inte, gissar bara. Men kan inte tänka mig att man skulle prioritera att samhällsinstanser ska lägga resurser på detta när människor far illa på olika coronarelaterade sätt. Ökat våld i hem, missbruk osv.

Svar på tråden Kan barn straffas för busringningar till 112?