• Lojsen890

Hur länge tycker ni det är okej att amma?

Som rubriken lyder - hur länge tycker ni det är

okej att amma??!

Jag har själv en 15 månaders som älskar att amma

men jag har kommit på mig själv att jag döljer det för

vänner osv pga att det känns som att han är ?för? stor.

Min omgivning verkar tycka att det är knäppt att amma

så länge... så vad tycker ni??

• Svar på tråden Hur länge tycker ni det är okej att amma?
  • pyssel

Personlig gräns, personligt tyckande förstås: Dryga året sedan börjar det se för "stort och girigt" ut med en sugpropp på bröstet, om det inte är i ett u-land med svält.

#inteensamaldrigglömd
  • Vildbi

Jag ammade i lite mer än 2,5 år.

Det är helt upp till var och en.

Jag anser att föräldrar som väljer att inte amma, är knäppare än föräldrar som ammar tills barnet är 3,5-4 år.

• Guldbarb

Sonen är 1 år och 4 månader och han verkar inte ha några planer på att sluta så jag antar att vi ammar ett tag till. Dock främst när han ska sova

• Minlillaplutt

Så länge de inblandade (mamman och barnet) trivs med det! Vad andra utomstående tycker har ingen betydelse.

Det barn jag ammat kortaste tid var knappt 4 månader och det längsta ammades i drygt 2 år och 2 månader. Jag hade gärna ammat längre om det varit möjligt...

• Elin P

Det är okej så länge man själv och barnet vill. Men det är klart, skulle jag träffa någon som ammade en 5-6 åring skulle jag nog ändå tycka det var udda.

• Bella87

Runt året är max tycker jag. Känns som att kvinnor som ammar länge använder det som en förevändning att knyta barnet närmare sig.

• Lexikon

Upp mot 5 år. Reagerar inte när jag ser en 4-åring utan tycker bara att det ser mysigt ut.

Sedan ammar vissa kulturer längre, tex där förhållanden varit hårda, eftersom det ökar barnens överlevnad. Men själv hade jag inte känt att det funkat med livet i övrigt.

Så länge mamma och barn trivs så är det alltid okej.

• Solblomma30
    Bella87 skrev 2020-05-02 17:16:40 följande:

Runt året är max tycker jag. Känns som att kvinnor som ammar länge använder det som en förevändning att knyta barnet närmare sig.

Hur menar du att man knyter barnet närmre sig genom att amma länge? Blir bandet mellan mamma och barn svagare när man avslutar amningen då? Eller hur tänker du? Är det på något vis negativt att ha ett starkt band mellan barn och förälder?
  • Tangent

OK så lång tid som mamma och barn vill.

Ammade min son drygt 5 år. Naturligtvis åt han även "vanlig" mat från 7 mån.

• Lönnsirap

Helt upp till mamma och barn. Upp till 3-4 år, inte märkligt, men barn över 1 och haft förväntar jag mig blir ammade "diskret". Dvs inte vid bord, eller offentligt.

Barn över 5 som blir ammade tycker jag är märkligt.

• asdfgh

Tills mamman eller barnet vill sluta

Om du har FB kan jag rekommendera gruppen "Mamma, jag vill amma. Att jag är stor nu gör detsamma". Där är det gott om folk som ammar längre än normen

• Pyret2018

WHO rekommenderar delamning i minst två år och som art är vi designade för delamning upp till ca 6-7 år.

Mitt barn kommer att få amma så länge det vill. Vuxna skadade av samhällets sexualisering av bröst finns det många av, men jag kommer inte att skada mitt barn genom att ta ifrån barnet dess ultimata trygghet utan anledning.

Vill tillägga att jag absolut inte lägger någon skam på de som behövt gå över till ersättning av olika anledningar.

Men jag lägger absolut skam på er som försöker få andra att sluta amma, eller amma i det dolda, genom att uttrycka ert okunniga tyckande.

• Användarenamnet
    Pyret2018 skrev 2020-05-06 09:28:33 följande:

WHO rekommenderar delamning i minst två år och som art är vi designade för delamning upp till ca 6-7 år.

Mitt barn kommer att få amma så länge det vill. Vuxna skadade av samhällets sexualisering av bröst finns det många av, men jag kommer inte att skada mitt barn genom att ta ifrån barnet dess ultimata trygghet utan anledning.

Vill tillägga att jag absolut inte lägger någon skam på de som behövt gå över till ersättning av olika anledningar.

Men jag lägger absolut skam på er som försöker få andra att sluta amma, eller amma i det dolda, genom att uttrycka ert okunniga tyckande.

Fast ingen normal mamma ammar en 7-åring. Att vi är "designade" så om det nu stämmer är isåfall en kvarleva från när vi var apor, och är inget som behövs för människor.
  • Solblomma30
    Användarenamnet skrev 2020-05-06 14:06:39 följande:

Vi är designade med blindtarm också, men det är inget vi behöver. Lika lite som en 7-åring behöver ammas.

Det är ju dock inte ett hållbart argument egentligen. Vi människor gör massor av saker som vi inte behöver. Vi behöver inte äta godis, eller dricka ett glas vin till lördagsmiddagen osv. Men vissa människor tycker om att göra det och då får de såklart göra det. Ett glas vin eller en godispåse är inte farligt, liksom amning av äldre barn som vill ammas inte är farligt.

Jag tror att det här är en ganska onödig diskussion egentligen för det är ju ytterst få människor som ammar en sjuåring. Och gör de det så kan det väl kvitta vad andra tycker? Det är ju bara mat och närhet till en förälder. Samma som att låta barnet dricka välling sittande i mammas knä. Jag antar att det finns vissa äldre barn som gör det också.
  • Pappelelle

Reglen är väl att sålänge barnet är ungt nog för att inte minnas det senare i vuxen ålder, så är det okej.

• Tangent
    Pappelelle skrev 2020-05-06 16:00:01 följande:

Reglen är väl att sålänge barnet är ungt nog för att inte minnas det senare i vuxen ålder, så är det okej.

Min son minns att han ammat. Verkar inte vara några problem för honom, han är snart 17 år.
  • Solblomma30
    Tangent skrev 2020-05-07 07:24:29 följande:

Min son minns att han ammat. Verkar inte vara några problem för honom, han är snart 17 år.

Mina äldre barn minns inte att de ammats men nu när jag ammar yngsta barnet pratar de ofta om sin egen amningstid som om de mindes den och tycker inte att det är något konstigt alls att de har ätit från mammas bröst. Och det är det ju inte.
Svar på tråden Hur länge tycker ni det är okej att amma?