• Anonym (enari)

Tonåring tagit droger, vad ska jag göra?

Min 17-åring kom hem drogpåverkad för några dagar sedan. Eftersom jag själv haft drogproblem som ung så såg jag det direkt och frågade honom vad han tagit. Han försökte först säga att han inte gjort något, men erkände ganska snabbt. Berättade även att han druckit alkohol vid ett par tillfällen (vilket väl var mer väntat).

Jag vet inte riktigt hur jag ska agera nu. Han säger att det var första gången han gjorde något sånt, och att det var på ren impuls för att han blev bjuden. Han hade ingen koll på effekten av drogen han tagit innan, och han upplevde inte effekten som något positivt. Han säger att han skäms, känner sig dum eftersom han inte egentligen tänkt göra en sån sak och att jag kom på honom direkt.

Han är ju ganska stor, så att förbjuda allt är inte riktigt en möjlighet känner jag. Däremot har jag ifrågasatt den delen av hans umgänge som sysslar med sånt och undrar om han inte kan umgås med andra. Jag har även sagt att han inte får sova borta som han brukar under en viss tid. (hos vänner) 

Han tycker det jobbigaste är att jag inte litar på honom nu, vilket jag alltid gjort tidigare, och nej, självklart är det inte så lätt nu. 

Vi har haft en del bra samtal senaste dagarna, men jag vill kunna säga något som hjälper honom att inte fatta dessa impulsiva beslut igen. Några tips?

Tänker inte ringa soc eller liknande, då det förstörde mer än hjälpte för egen del. Kanske hade gjort det om det hade varit ett återkommande mönster.

• Svar på tråden Tonåring tagit droger, vad ska jag göra?
  • Jemp
    Anonym (enari) skrev 2020-05-09 11:29:08 följande:

Ja, jag hoppas det, och att han är tillräckligt stark.

Förutom det som redan sagts:

Se till att han vet att han alltid kan ringa. Oavsett om han gjort nåt dumt, råkat illa ut eller umgåtts med dessa trots att du inte vill. Att du kan hämta honom och att han alltid kan skylla på dig för att komma ifrån situationen.
  • Anonym (enari)
    Miss Skywalker skrev 2020-05-09 13:21:12 följande:
    Då är det viktigt att sticka hål på de argumenten. Tycker att det blir fel fokus när det ständigt tjatas om att ?man kan bli beroende?. Något jag gärna hade velat få veta när jag var yngre var att det är skadligt även om du inte ?fastnar? för det var i princip det enda man var rädd för.
    Hur hade du förklarat det?

Jag har försökt förklara just det, hur det kan påverka psykiskt mående osv, men det är så svårt att veta hur man ska framföra det, även om jag själv vet vad jag menar.
  • Anonym (enari)
    Jemp skrev 2020-05-09 13:35:27 följande:
    Förutom det som redan sagts:

Se till att han vet att han alltid kan ringa. Oavsett om han gjort nåt dumt, råkat illa ut eller umgåtts med dessa trots att du inte vill. Att du kan hämta honom och att han alltid kan skylla på dig för att komma ifrån situationen.
     Det tänker man ju att han borde veta, att han alltid kan ringa oavsett, men inte säkert att han tänker så. Bra tips att just ha det som ursäkt för att komma ifrån en situation också.
  • Anonym (Rationell)

vad var det för drog? 

• Miss Skywalker
    Anonym (enari) skrev 2020-05-09 14:06:51 följande:
    Hur hade du förklarat det?

Jag har försökt förklara just det, hur det kan påverka psykiskt mående osv, men det är så svårt att veta hur man ska framföra det, även om jag själv vet vad jag menar.
    Jag hade försökt att få honom att förstå vilket handikapp och lidande det skulle innebära för honom om drogerna utlöste tex panikångest, vilket är ganska vanligt och inte kräver några ?tyngre? droger eller längre tids användning. För att inte tala om psykos. Sen med all skit som sälj på nätet kan vad som helst hända..
  • Anonym (prata)

Jag tycker du har tagit upp mycket bra saker med din tonåring. Det låter jättebra att han lider av att du inte litar på honom och tänker prata med sina kompisar. Lämna mycket utrymme för honom att prata och bearbeta känslor med dig, så att han inte bara får skäll, utan kan verbalisera varför han vill/ville knarka.

Jag har själv en och har i många år pratat om just dessa- genetisk predisposition (från andra föräldern), påverkan på kropp och hjärna medan de fortfarande växer och, nästan det viktigaste, att det kan vara vilken skit som helst.

Det är också viktigt för för dem att förstå att bara för att en annan person tar något betyder det inte att det är säkert, eller ens att hen vet vad det är hen tar. Ännu mer viktigt nu med corona och stängda gränser, folk säljer ju vad som helst.
    Som tur var fick han flera exempel i sin bekantskapskrets på hur personer han redan inte litade på innan petade i sig de mest olämpliga grejer. 

Jag har sagt att jag inte vill att han tar ngt överhuvudtaget, men om han absolut vill prova behöver han säkerställa att det verkligen bara innehåller det han vill. Och vilken koncentration. Åk till Amsterdam och testa på en av de statliga inrättningarna om det är enda sättet. Eller någon laglig stat i USA. Då försvinner iaf spontaniteten och lättillgängligheten (tillsammans med faran för oönskade ämnen)

• Anonym (Anonym)
    Anonym (prata) skrev 2020-05-11 10:45:44 följande:

Jag har sagt att jag inte vill att han tar ngt överhuvudtaget, men om han absolut vill prova behöver han säkerställa att det verkligen bara innehåller det han vill. Och vilken koncentration. Åk till Amsterdam och testa på en av de statliga inrättningarna om det är enda sättet. Eller någon laglig stat i USA. Då försvinner iaf spontaniteten och lättillgängligheten (tillsammans med faran för oönskade ämnen)

Du skrev många bra saker men jag kopplar mitt svar till denna bit bara. Du menar väl att han får göra detta som myndig? För jag skulle aldrig uppmuntra till att prova för någon som är under 18.
  • Anonym (enari)
    Miss Skywalker skrev 2020-05-11 09:57:37 följande:
    Jag hade försökt att få honom att förstå vilket handikapp och lidande det skulle innebära för honom om drogerna utlöste tex panikångest, vilket är ganska vanligt och inte kräver några ?tyngre? droger eller längre tids användning. För att inte tala om psykos. Sen med all skit som sälj på nätet kan vad som helst hända..
    Jo, det har jag ju sagt sedan långt tillbaka, verkar inte som han helt lyssnat på det i efterhand. Antar att han tänker det inte kommer att hända honom.
  • Anonym (enari)
    Anonym (prata) skrev 2020-05-11 10:45:44 följande:

Jag tycker du har tagit upp mycket bra saker med din tonåring. Det låter jättebra att han lider av att du inte litar på honom och tänker prata med sina kompisar. Lämna mycket utrymme för honom att prata och bearbeta känslor med dig, så att han inte bara får skäll, utan kan verbalisera varför han vill/ville knarka.

Jag har själv en och har i många år pratat om just dessa- genetisk predisposition (från andra föräldern), påverkan på kropp och hjärna medan de fortfarande växer och, nästan det viktigaste, att det kan vara vilken skit som helst.

Det är också viktigt för för dem att förstå att bara för att en annan person tar något betyder det inte att det är säkert, eller ens att hen vet vad det är hen tar. Ännu mer viktigt nu med corona och stängda gränser, folk säljer ju vad som helst.
    Som tur var fick han flera exempel i sin bekantskapskrets på hur personer han redan inte litade på innan petade i sig de mest olämpliga grejer. 

Det han tog är inte lagligt i Amsterdam heller. Han har inte alls fått skäll, ändå verkar det väldigt svårt för honom att prata om det som hänt. Jag jämför med mina egna föräldrars reaktion när jag själv tog droger. De skrek i några veckor, sedan ringde de soc och skickade mig på behandling långt innan det behövdes, vilket resulterade i att mitt missbruk blev värre då alla på behandlingen i stort sett var äldre missbrukare som inte höll sig drogfria osv

Jag förstår hur du menar med att veta säkert vad som är i det han tar, men jag hade haft väldigt svårt att rekommendera något sånt ändå. Det som skrämmer mig mest är ju just de psykologiska effekterna utöver att plötsligt dö av nåt skit. Hans pappa har haft ett par psykoser relaterade till droger, så han borde inte röra droger överhuvudtaget. och ändå gjorde han det, för att han inte trodde det var så farligt.

Jag tror att han resonerar så som att heroin och fentanyl är farligt och kokain är farligt, resten är inte beroendeframkallande och därmed inte så farligt. 

Psykiskt beroende är dessutom något som han tror man själv styr över.
  • Anonym (prata)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-05-11 11:04:20 följande:
    Du skrev många bra saker men jag kopplar mitt svar till denna bit bara. Du menar väl att han får göra detta som myndig? För jag skulle aldrig uppmuntra till att prova för någon som är under 18.

Ja, absolut, han måste ju vara myndig, vilket han är snart. I USA är det dessutom 21 som gäller. Det skall ju vara ett vuxet beslut, inte någon fylle/grupptrycks/spontan grej. Det är allvarliga saker det handlar om.
    Att tänka igenom saker innan och kunna skjuta upp till vuxen ålder om det känns så viktigt att någon gång kunna prova. Väga risker och fördelar mot varandra. Det blir inte lika lockande om en har tänkt igenom allt noga innan erbjudanden i festsituationer uppstår.

(Också bra att prata om att de flesta missbrukande ungdomar egentligen självmedicinerar för psykisk ohälsa och se till att han har tillgång till samtal och/eller psykisk vård vid behov)

(Och skadar inte heller att titta på lite dokumentärer om hur narkotika produceras. Du har ju pratat om hygiendelen, det finns också grova etiska problem)

• Anonym (enari)
    Anonym (prata) skrev 2020-05-11 11:43:49 följande:

Ja, absolut, han måste ju vara myndig, vilket han är snart. I USA är det dessutom 21 som gäller. Det skall ju vara ett vuxet beslut, inte någon fylle/grupptrycks/spontan grej. Det är allvarliga saker det handlar om.
    Att tänka igenom saker innan och kunna skjuta upp till vuxen ålder om det känns så viktigt att någon gång kunna prova. Väga risker och fördelar mot varandra. Det blir inte lika lockande om en har tänkt igenom allt noga innan erbjudanden i festsituationer uppstår.

(Också bra att prata om att de flesta missbrukande ungdomar egentligen självmedicinerar för psykisk ohälsa och se till att han har tillgång till samtal och/eller psykisk vård vid behov)

(Och skadar inte heller att titta på lite dokumentärer om hur narkotika produceras. Du har ju pratat om hygiendelen, det finns också grova etiska problem)

Ja, han har faktiskt resonerat om eventuell psykisk ohälsa hos sig själv, men har inte sökt vård för det då han inte velat/vågat. Jag tror vi får prata om det igen.
  • Anonym (prata)
    Anonym (enari) skrev 2020-05-11 11:34:06 följande:
    Det han tog är inte lagligt i Amsterdam heller. Han har inte alls fått skäll, ändå verkar det väldigt svårt för honom att prata om det som hänt. Jag jämför med mina egna föräldrars reaktion när jag själv tog droger. De skrek i några veckor, sedan ringde de soc och skickade mig på behandling långt innan det behövdes, vilket resulterade i att mitt missbruk blev värre då alla på behandlingen i stort sett var äldre missbrukare som inte höll sig drogfria osv

Jag förstår hur du menar med att veta säkert vad som är i det han tar, men jag hade haft väldigt svårt att rekommendera något sånt ändå. Det som skrämmer mig mest är ju just de psykologiska effekterna utöver att plötsligt dö av nåt skit. Hans pappa har haft ett par psykoser relaterade till droger, så han borde inte röra droger överhuvudtaget. och ändå gjorde han det, för att han inte trodde det var så farligt.

Jag tror att han resonerar så som att heroin och fentanyl är farligt och kokain är farligt, resten är inte beroendeframkallande och därmed inte så farligt. 

Psykiskt beroende är dessutom något som han tror man själv styr över.

Jag rekommenderar absolut inte att min tonåring skall ta något som är olagligt i Amsterdam! Vad jag menar är att om han absolut vill prova kommer jag inte att kunna hindra honom, speciellt inte i vuxen ålder. Så, jag försöker hjälpa till att medvetandegöra hur han kan minimera risker. Jag har såklart sagt sagt att jag inte vill att han ska ta några droger alls, men OM han absolut vill det, vänta till vuxen ålder och se till att vara 100% säker på vad det är han tar, och hur mycket.

Bra att han är medveten om att vissa droger är farliga! Nu gäller det att har förstår att det han tar och tror är ofarligt mycket väl kan innehålla tex fentanyl utan att han (eller den som förser honom med drogerna) vet om det.

• Anonym (prata)
    Anonym (enari) skrev 2020-05-11 11:51:26 följande:
    Ja, han har faktiskt resonerat om eventuell psykisk ohälsa hos sig själv, men har inte sökt vård för det då han inte velat/vågat. Jag tror vi får prata om det igen.

Det är det bästa du kan göra, att se till att han mår bra! Det kommer att göra honom starkare och kunna stå upp för sitt eget välbefinnande.

Har du möjlighet att betala för privat vård om köerna är för långa, gör det, det kommer att vara värt det.
    Vi hade en tid för några år sedan då min son började verka nedstämd och jag inte riktigt kände igen honom. Det blev privat psykolog direkt. Släkten slöt upp också och visade att de brydde sig genom att höra av sig och hälsa på mer. Det gick över på ett par månader. Alltid bättre att ta tag i det nu, saker går ofta inte över helt av sig självt.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (prata) skrev 2020-05-11 12:35:21 följande:

Bra att han är medveten om att vissa droger är farliga! Nu gäller det att har förstår att det han tar och tror är ofarligt mycket väl kan innehålla tex fentanyl utan att han (eller den som förser honom med drogerna) vet om det.

Så sant!! Man kan inte räkna med att få en ren vara, de flesta droger verkar drygas ut med både det ena och det andra och man kan aldrig veta vad som är farligt och inte. Dessutom tål person X kanske en slags drog medan person Y som tar exakt samma dos kan få riktigt allvarliga följder.
  • klyban

Vad handlar det om för droger?
    Undrar då alla droger har olika egenskaper och en egen problematik individuellt.

hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Anonym (Cia)

Köp kisseprover och prova honom när du är tveksam. Sen va alltid tillgänglig för honom. Och säg att ingenting är för dumt för och ringa hem.

• Anonym (Vilken drog?)

Jag såg inte att du skrev vilken drog det var tal om. Det är ju trotts allt stor skillnad på att prova tex heroin och på att ha rökt Cannabis.

Vid grövre droger så hade jag tagit med honom till möte för anonyma narkomaner. Hade ju kunnat vara bra att visa honom vart han riskerar att hamna ifall han fortsätter...

Är det Cannabis så hade jag rått honom att vänta tills det blivit legaliserat.

• Anonym (enari)
    Anonym (Vilken drog?) skrev 2020-06-14 20:19:35 följande:

Jag såg inte att du skrev vilken drog det var tal om. Det är ju trotts allt stor skillnad på att prova tex heroin och på att ha rökt Cannabis.

Vid grövre droger så hade jag tagit med honom till möte för anonyma narkomaner. Hade ju kunnat vara bra att visa honom vart han riskerar att hamna ifall han fortsätter...

Är det Cannabis så hade jag rått honom att vänta tills det blivit legaliserat.

Det är inte cannabis, det hade jag helst också sett att han undvek, men hade inte blivit så orolig som jag blev nu. 

Saken är att det med exempel på hur det kan gå har han ju verkligen redan, iom hans pappa missbrukat i perioder sedan min son var 6 år, och även jag innan jag fick barnen.

Blir det aktuellt igen så får jag komma på något nytt. 
Svar på tråden Tonåring tagit droger, vad ska jag göra?