Anonym (köpingsman) skrev 2020-05-13 13:19:39 följande:
Jag är egentligen inte bitter.. .
Men ...
Ärlighet är väl ändå också en utopi 2020? Ingen är väl någonsin ärlig och blottar sit inre för sina närstående? Det häller ju inte bara otrohet utan överlag. Man saltar, förskönar och förbättrar hela tiden. I dagens samhälle prioriteras jag framför vi. Alltså måste jag vara bäst och starkast i allt.
Det syns på arbetsplatserna, på sociala medier och till och med i den privata relationen.
Men av någon outgrundlig anledning så är det fortfarande så att otrohet är ett större svek än att man ljuger om vad man gillar i sängen, att man egentligen inte alls är vegan eller att man smyger med sin "egentid".
Min gissning är att det är en stor prestigeförlust för den som blir bedragen när det uppdagas. Att personen som blir bedragen ser det som ett personligt nederlag. Ett kvitto på att man inte var attraktiv nog, kåt nog, sexig nog etc.. Det är alltså inte själva sveket som är problemet utan att det slår tillbaka på en själv som person på ett annat vis än om det visar sig att maken har förskingrat företagets pengar.
Det är den absolut inte, det är något de allra flesta av oss förväntar oss i andra sammanhang. Att förvänta sig att alla vill lura en och alla ljuger och alla skiter i alla beter sig som svin mot alla så fort de får chansen kallas paranoia och anses oftast vara en psykisk sjukdom.
Jag tror snarare tvärtom, de allra flesta av oss litar på att människor beter sig någorlunda schyssta mot varandra men inser att det såklart alltid finns undantag som man får se upp för. Få är på sin vakt 24/7. Dock är det väldigt vanligt att man gärna vill normalisera sitt eget mindre bra beteende. Ingen gillar ju att tänka på sig själv som falsk och lögnaktig. Alla vill ju se sig själva som rätt schysst ändå och därför börjar man försöka normalisera sitt beteende och intala sig själv att alla gör så. För om alla gör så är är det ju kanske inte så illa ändå, man gör ju bara som alla andra, typ.
Så nej, ärlighet är absolut ingen utopi, ärlighet hör samman med moral, och moral är det som i grunden avgör hur ett samhälle blir, lagar och poliser kan bara hjälpa i efterhand, det är människors värderingar som i grunden avgör hur man agerar mot andra. Skulle ärlighet vara en utopi skulle alla springa omkring och försöka lura alla jämt och ständigt och alla skulle vara konstant misstänksamma mot alla. och så är det som tur är inte än.
Nej, det har inget med prestige eller nederlag att göra. Det är enkel överlevnadsinstinkt. INGEN vill leva med eller ens vara vän med en person man inte kan lita på för det är ganska självklart att man inte vill ha en person som närsomhelst kan sticka en kniv i ryggen på en i sin närhet. ALLA förhållanden bygger på förtroende. Spricker den så finns det inget att bygga på. Det är liksom själva grunden för alla slags nära relationer. Så det enda man får ett kvitto på är att ens partner är falsk och går därmed inte att leva med och då gör man sig av med personen och gör ett nytt försök med någon man tror är bättre.