• Anonym (Inte otrogen)

Otrohet

Om 38% med barn upp till 13 år är eller har varit otrogen i nuvarande relation innebär det att i nästan fyra av fem sådana relationer är den ena eller har varit otrogen.

Hur tänker ni som är övertygade om att er partner aldrig skulle kunna göra något så vidrigt? Är just ni en på fem? Varför just ni? Risken att er partner är otrogen är statistiskt sett många gånger större än chansen att hen inte är det.

www.aftonbladet.se/family/a/6jQzrO/sa-ar-svenska-smabarnsforaldrar-otrogna

• Svar på tråden Otrohet
  • Anonym (f)
    Anonym (Inte otrogen) skrev 2020-05-09 16:08:00 följande:
    Tråkigt att höra att du utsatts flera gånger.

De kanske väljer att förneka det så som du ser det men i själva verket egentligen inte tycker att det är upprörande?
    Det senaste exemplet så var det helt uppenbart för mig, två på jobbet som träffades och han sov ofta hemma hos henne osv, de åkte tom utomlands tillsammans, när tjejen fick reda på det efter 1 år så kastade hon ut honom, så hon verkade ju bry sig mycket när hon fick riktiga bevis.
  • Tukt
    Anonym (Inte otrogen) skrev 2020-05-09 16:05:39 följande:
    Missade det!

?Är du eller har du varit otrogen mot din nuvarande ?partner?

Nej ? 59 procent

Ja ? 38 procent

FAKTA: Om undersökningen

Undersökningen är gjord av Demoskop på uppdrag av Aftonbladet inom ramen för Iniziopanelen som speglar svenska folket. Målgruppen är allmänheten som har barn 13 år eller yngre. Undersökningen

omfattar 485 intervjuer under perioden 19 februari ? 5 mars, 2020 och är genomförd som en webbundersökning. Urvalet är pre-stratifierat och vägt på ålder.?

Eftersom det är otrogna själva som svarat ja på frågan gissar jag att de dragit sin egen gräns vid sex, och att ganska många som sexchattat, hånglat eller flirtat lite inte betraktar det som otrohet. Det brukar iallafall låta så på dem... men helt rätt öppet för tolkning, jag ser inget som specificerar att det är samlag som gäller, utan var och en som svarat har själv gjort bedömningen om huruvida de varit otrogna eller ej.
    Folk brukar ofta räkna in precis allt möjligt i otrohet. Speciellt i diskussioner här innne.
    Folk verkar sällan förstå när man försöker resonera runt att det är bra att bevara ett begrepp för vad det egentligen är, nämligen att utan tillstånd ha sex med någon annan än sin partner.
    Så i stället så smetar man ut begreppet, och när man då läser sådana här undersökningar så vet man egentligen inte vad det är man läser. Är det någon som ljugit i flera år för att ha sex massor med gånger, eller är det nån som tittar på porr när partnern inte varit hemma.
  • Anonym (Anonym 666)
    Anonym (Inte otrogen) skrev 2020-05-09 16:17:05 följande:
    De har intervjuat ett urval, där alla ingår i en relation. Det är rimligt att påstå att om 4/10 är otrogna och 6/10 tillfrågade inte är det men samtliga tillfrågade är i relation så kanske det är så att 2/5 relationer består av två otrogna och 3/5 av folk som är trogna, eller så är det mer troligt en mix där faktiska antalet relationer med otrohet finns någonstans mellan 2/5 och 4/5, någon liten övervikt uppåt med hänsyn till att urvalet trogna är större än urvalet otrogna. Men ja, min första tanke att alla fyra är i relation med en person som inte är otrogen är såklart lika fel som din tanke att det inte blandas alls.
    Du kan ju inte blanda ihop olika relationer för det. Det ÄR rimligt att påstå att 4 av 10 är otrogna men det är inte samma sak som fyra av fem. Du kan ju inte sitta och utgå från dina egna tankar och garnera siffrorna efter det, när undersökningen visar 38 %.

Om jag läser resultatet av en sådan undersökning betyder det att 38 av 100 tillfrågade personer (snarare ca 380 av 1000 om man ska få någon bra statistik) är otrogna i sin nuvarande relation.

Det du inte tycks ta in är att de frågat individer, med största sannolikhet inte folk från samma par eftersom man frågar helt random människor, och om vi då är flera miljoner i Sverige är det matematiskt osannolikt snudd på omöjligt att två av de tillfrågade skulle råka befinna sig i samma parrelation.
  • Anonym (Knullade kollega)

Det som är mest intressant är väl att 83% av paren uppger att de fortfarande är ett par?

• Anonym (Vaa)
    Anonym (f) skrev 2020-05-09 16:19:40 följande:

Det senaste exemplet så var det helt uppenbart för mig, två på jobbet som träffades och han sov ofta hemma hos henne osv, de åkte tom utomlands tillsammans, när tjejen fick reda på det efter 1 år så kastade hon ut honom, så hon verkade ju bry sig mycket när hon fick riktiga bevis.

Hur kunde frun inte veta att han var utomlands med en annan?
  • Anonym (Vaa)
    Anonym (Knullade kollega) skrev 2020-05-09 16:47:18 följande:

Det som är mest intressant är väl att 83% av paren uppger att de fortfarande är ett par?

Betyder ju att det sällan kommer fram
    Anonym (Vaa) skrev 2020-05-10 09:19:29 följande:

Betyder ju att det sällan kommer fram

Sant. Hade varit intressant med en mer ingående studie där deltagarna får kryssa i vad för typ av otrohet, allt från kyss till långvarigt sexuellt förhållande samt att också fastställa hur många förhållanden där otroheten kom fram och sen hur många som då stannade (också beroende på vilken otrohet). Men 1/5 är fan många.
  • Anonym (f)
    Anonym (Vaa) skrev 2020-05-10 09:17:45 följande:
    Hur kunde frun inte veta att han var utomlands med en annan?
    Ja! Eller hur. Jga vet inte vad han sa till henne, men han måste ju ha hittat på en ursäkt antar jag. Kanske sa han var hos någon annan? Kanske startade ett stort gräl precis innan. Vem vet.
  • Anonym (Vaa)
    Anonym (Knullade kollega) skrev 2020-05-10 09:34:02 följande:

Sant. Hade varit intressant med en mer ingående studie där deltagarna får kryssa i vad för typ av otrohet, allt från kyss till långvarigt sexuellt förhållande samt att också fastställa hur många förhållanden där otroheten kom fram och sen hur många som då stannade (också beroende på vilken otrohet). Men 1/5 är fan många.

Du kanske är med i den statistiken? Det kom aldrig fram?
    Anonym (Vaa) skrev 2020-05-10 17:51:09 följande:

Du kanske är med i den statistiken? Det kom aldrig fram?

Nepp, min partner lämnade mig
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Knullade kollega) skrev 2020-05-09 16:47:18 följande:

Anonym (Knullade kollega) skrev 2020-05-10 09:34:02 följande:
    Tycker inte det är förvånande alls. Om man har barn så ställs man ju inför ett jävligt tufft beslut, dumpa sin idiot till partner men gå miste om halva tiden med sina barn... eller .... ge idioten en andra chans och ha barnen på heltid. Klart att många väljer att stanna för barnens skull.

Så om man räknar ihop det, dels de som aldrig får reda på nåt, säg 50/50 plus alla som sen är kvar trotts ett avslöjande så blir det ju ganska många...
  • Anonym (köpingsman)

Frågan är väl varför det 2020 fortfarande spelar så jäkla stor roll att man är otrogen... 

Livslång kärlek är en utopi 2020... Och samhället håller på att förändras så att snart spelar tvåsamhet ingen roll längre... 

• Anonym (sådär)
    Anonym (köpingsman) skrev 2020-05-12 14:00:08 följande:

Frågan är väl varför det 2020 fortfarande spelar så jäkla stor roll att man är otrogen... 

Livslång kärlek är en utopi 2020... Och samhället håller på att förändras så att snart spelar tvåsamhet ingen roll längre... 

Svaret är ganska enkelt, det är inte troheten i sig som är det viktiga utan ärligheten. Även 2020 vill ingen dela sitt liv med en lögnare utan föredrar att leva med någon som är ärlig med vad hen vill ha för slags förhållande. 

Om samhället går mot att det är ok att vara en feg och falsk jävel som hellre går bakom ryggen på sin partner än pratar sig fram till andra relationsformer så är det ju beklagligt.

Men som tur är så tror jag inte så är fallet, samhället verkar snarare gå mot att det är ok att ha olika slags relationsformer så länge BÅDA är överens om det. Men att svika, ljuga och gå bakom ryggen på sin partner är fortfarande lika fel idag som tidigare.
  • Anonym (köpingsman)

Jag är egentligen inte bitter.. .

Men ... 

Ärlighet är väl ändå också en utopi 2020? Ingen är väl någonsin ärlig och blottar sit inre för sina närstående? Det häller ju inte bara otrohet utan överlag. Man saltar, förskönar och förbättrar hela tiden. I dagens samhälle prioriteras jag framför vi. Alltså måste jag vara bäst och starkast i allt. 

Det syns på arbetsplatserna, på sociala medier och till och med i den privata relationen. 

Men av någon outgrundlig anledning så är det fortfarande så att otrohet är ett större svek än att man ljuger om vad man gillar i sängen, att man egentligen inte alls är vegan eller att man smyger med sin "egentid". 

Min gissning är att det är en stor prestigeförlust för den som blir bedragen när det uppdagas. Att personen som blir bedragen ser det som ett personligt nederlag. Ett kvitto på att man inte var attraktiv nog, kåt nog, sexig nog etc.. Det är alltså inte själva sveket som är problemet utan att det slår tillbaka på en själv som person på ett annat vis än om det visar sig att maken har förskingrat företagets pengar. 

• Anonym (sådär)
    Anonym (köpingsman) skrev 2020-05-13 13:19:39 följande:

Jag är egentligen inte bitter.. .

Men ... 

Ärlighet är väl ändå också en utopi 2020? Ingen är väl någonsin ärlig och blottar sit inre för sina närstående? Det häller ju inte bara otrohet utan överlag. Man saltar, förskönar och förbättrar hela tiden. I dagens samhälle prioriteras jag framför vi. Alltså måste jag vara bäst och starkast i allt. 

Det syns på arbetsplatserna, på sociala medier och till och med i den privata relationen. 

Men av någon outgrundlig anledning så är det fortfarande så att otrohet är ett större svek än att man ljuger om vad man gillar i sängen, att man egentligen inte alls är vegan eller att man smyger med sin "egentid". 

Min gissning är att det är en stor prestigeförlust för den som blir bedragen när det uppdagas. Att personen som blir bedragen ser det som ett personligt nederlag. Ett kvitto på att man inte var attraktiv nog, kåt nog, sexig nog etc.. Det är alltså inte själva sveket som är problemet utan att det slår tillbaka på en själv som person på ett annat vis än om det visar sig att maken har förskingrat företagets pengar. 

Det är den absolut inte, det är något de allra flesta av oss förväntar oss i andra sammanhang. Att förvänta sig att alla vill lura en och alla ljuger och alla skiter i alla beter sig som svin mot alla så fort de får chansen kallas paranoia och anses oftast vara en psykisk sjukdom.

Jag tror snarare tvärtom, de allra flesta av oss litar på att människor beter sig någorlunda schyssta mot varandra men inser att det såklart alltid finns undantag som man får se upp för. Få är på sin vakt 24/7. Dock är det väldigt vanligt att man gärna vill normalisera sitt eget mindre bra beteende. Ingen gillar ju att tänka på sig själv som falsk och lögnaktig. Alla vill ju se sig själva som rätt schysst ändå och därför börjar man försöka normalisera sitt beteende och intala sig själv att alla gör så. För om alla gör så är är det ju kanske inte så illa ändå, man gör ju bara som alla andra, typ.

Så nej, ärlighet är absolut ingen utopi, ärlighet hör samman med moral, och moral är det som i grunden avgör hur ett samhälle blir, lagar och poliser kan bara hjälpa i efterhand, det är människors värderingar som i grunden avgör hur man agerar mot andra. Skulle ärlighet vara en utopi skulle alla springa omkring och försöka lura alla jämt och ständigt och alla skulle vara konstant misstänksamma mot alla. och så är det som tur är inte än. 

Nej, det har inget med prestige eller nederlag att göra. Det är enkel överlevnadsinstinkt. INGEN vill leva med eller ens vara vän med en person man inte kan lita på för det är ganska självklart att man inte vill ha en person som närsomhelst kan sticka en kniv i ryggen på en i sin närhet. ALLA  förhållanden bygger på förtroende. Spricker den så finns det inget att bygga på. Det är liksom själva grunden för alla slags nära relationer. Så det enda man får ett kvitto på är att ens partner är falsk och går därmed inte att leva med och då gör man sig av med personen och gör ett nytt försök med någon man tror är bättre.
Svar på tråden Otrohet