• Sooolen

    När kan en nyfödd bebis träffa släkt under coronatider?

    Hej!

    Vi väntar vårt första barn och bf är nu i juni. Detta blir första barnbarnet både för mina och min makes föräldrar. Mor och farföräldrarna är väldigt förväntansfulla att få träffa barnbarnet men vi är väldigt oroliga över att bebisen och vi ska bli smittade av corona. Vi bor i olika städer och har även syskon. Så bebisens mostrar/fastrar morbröder/farbröder skulle komma och hälsa på när mor och farföräldrarna skulle få komma i och med att syskonen bor hemma fortfarande.

    Mor och farföräldrarna samt även syskonen lever på som vanligt, dvs jobbar träffar vänner osv. Alla jobbar dessutom med människor, vissa i butik och vissa inom vården.

    Hur länge har ni väntat med att få besök från släkten i dessa coronatider?

  • Svar på tråden När kan en nyfödd bebis träffa släkt under coronatider?
  • Sooolen
    Anonym (H) skrev 2020-05-14 08:31:52 följande:

    Jag har gått över 13 dagar nu och föder vårt första barn när som helst nu.. Min svärfar är 70+ och min svärmor har kol. Men vi tänker ändå försöka träffas så de iaf får se bebisen. De har en trädgård, så vi tänkte försöka ses utomhus på avstånd och förstås vara noga med handhygien om de inte kan hålla händerna borta. När bebisen är 2 månader KANSKE vi åker till mina föräldrar och sätter oss i karantän där. Men det beror helt på hur restriktionerna kring längre inrikesresor är då. De kan komma och ändras några gånger..


    Ja det vore det bästa. Att ses utomhus. Men problemet är att vår släkt bor i en annan stad så vi kan inte bara komma över på en liten promenad på 30 min.
  • Sooolen
    Anonym (H) skrev 2020-05-14 08:31:52 följande:

    Jag har gått över 13 dagar nu och föder vårt första barn när som helst nu.. Min svärfar är 70+ och min svärmor har kol. Men vi tänker ändå försöka träffas så de iaf får se bebisen. De har en trädgård, så vi tänkte försöka ses utomhus på avstånd och förstås vara noga med handhygien om de inte kan hålla händerna borta. När bebisen är 2 månader KANSKE vi åker till mina föräldrar och sätter oss i karantän där. Men det beror helt på hur restriktionerna kring längre inrikesresor är då. De kan komma och ändras några gånger..


    Ja det vore det bästa. Att ses utomhus. Men problemet är att vår släkt bor i en annan stad så vi kan inte bara komma över på en liten promenad på 30 min.
  • Ebo88
    Sooolen skrev 2020-05-14 13:29:14 följande:

    Tack o lov att hon mådde bra! Undrar hur hon fick det. Ja precis, man kan ju få det av att gå till affären och man måste ju ha mat i kylen.


    Ja väldigt svårt att lista ut det. Och vi som hade vart så försiktiga. Känns snopet att vi fick det ändå.
  • Anonym (H)
    Sooolen skrev 2020-05-14 13:30:50 följande:

    Ja det vore det bästa. Att ses utomhus. Men problemet är att vår släkt bor i en annan stad så vi kan inte bara komma över på en liten promenad på 30 min.


    Ja, det lät ju lite svårt.. Kanske en picknick om det är fint väder? Käka lunch på avstånd på varsin filt och mysa i nån park?
  • Anonym (A)

    Mina föräldrar bor långt bort men de kommer hit i samband med förlossningen. De ska bo i husvagn på en camping en bit härifrån. Vi kanske träffas, kanske inte. Vet inte riktigt. Jag har nog inget emot att träffas lite kort men kanske inte ha folk hemma hos oss så mycket iaf. Oroar mig mer över sambons familj. De verkar inte ha lärt sig basic hygienrutiner än trots att flera jobbar inom vården. När vi har varit iväg tillsammans och sen gått o ätit har de inte förmått sig att tvätta eller sprita händerna innan de ätit MED HÄNDRNA. När man påpekat det så fattar de inte ens vad man menar. Nä blir mörkrädd ibland. Vill inte ha de här. Kan träffa folk lite kort men vill inte att nån ska ta på min bebis eller nåt sånt. Hade jag inte velat oavsett om det fanns corona eller inte. Jag kan tänka mig att gå ut i trädgården en stund men inget mer närgånget.

  • Chuckiiii

    Det där är ju helt upp till dig/er. Jag har bf om några veckor, och så länge man är frisk kommer man få komma och hälsa på. Men räknar med ute-väder, Handtvätt och lite extra avstånd. Som ovan sagt, Corona kan man få hur försiktig man än är:/

  • Anonym (lisa)

    Oj, vad olika folk gör. All vår släkt bor flera timmar härifrån och om inte inrikesresor-reglerna ändrats tills dess får de ju helt enkelt vänta några månader med att träffa bebisen, tänker jag. Vi väntar första barnet och det är första barnbarnet/lillsläktingen för de flesta av dem, men vad ska man göra.

    Vi kommer skicka bilder, filmer och skypea med dem och göra dem delaktiga så gott det går, men de får inte komma.

    Angående det där med att bo i olika städer: Min pappa har lungsjukdom och flera andra riskfaktorer, så jag har inte kunnat träffa honom. Han bor fyra timmar bort. Överväger att ta någon dag när det blivit varmare, åka bil dit, inte övernatta, inte handla nånstans utan ta med matsäck, och bara träffa honom en stund i trädgården med långt avstånd, för han är så ensam.
    Så kan man göra. Om era släktingar måste komma så får de lösa resa och allt sånt praktiskt själva, för att få träffa er och bebisen utomhus i en halvtimme. Som om de bodde i närheten. Det är deras ansvar.
    Det är ju liksom undantagstillstånd nu, det är inget att göra åt. Om folk är oförnuftiga får man sätta ner foten och säga att såhär har vi bestämt.

  • Sooolen
    Anonym (lisa) skrev 2020-05-17 13:17:36 följande:

    Oj, vad olika folk gör. All vår släkt bor flera timmar härifrån och om inte inrikesresor-reglerna ändrats tills dess får de ju helt enkelt vänta några månader med att träffa bebisen, tänker jag. Vi väntar första barnet och det är första barnbarnet/lillsläktingen för de flesta av dem, men vad ska man göra.

    Vi kommer skicka bilder, filmer och skypea med dem och göra dem delaktiga så gott det går, men de får inte komma.

    Angående det där med att bo i olika städer: Min pappa har lungsjukdom och flera andra riskfaktorer, så jag har inte kunnat träffa honom. Han bor fyra timmar bort. Överväger att ta någon dag när det blivit varmare, åka bil dit, inte övernatta, inte handla nånstans utan ta med matsäck, och bara träffa honom en stund i trädgården med långt avstånd, för han är så ensam.

    Så kan man göra. Om era släktingar måste komma så får de lösa resa och allt sånt praktiskt själva, för att få träffa er och bebisen utomhus i en halvtimme. Som om de bodde i närheten. Det är deras ansvar.

    Det är ju liksom undantagstillstånd nu, det är inget att göra åt. Om folk är oförnuftiga får man sätta ner foten och säga att såhär har vi bestämt.


    Jag håller fullständigt med dig. Lika bra att vara extra försiktig i dessa tider. Förhoppningsvis så avtar corona och vår bebis blir äldre och immunförsvaret blir bättre med tiden. Det är nu i början man ska vara försiktig med nyfödda även om corona inte hade funnits.
  • Sooolen
    Anonym (A) skrev 2020-05-14 19:23:21 följande:

    Mina föräldrar bor långt bort men de kommer hit i samband med förlossningen. De ska bo i husvagn på en camping en bit härifrån. Vi kanske träffas, kanske inte. Vet inte riktigt. Jag har nog inget emot att träffas lite kort men kanske inte ha folk hemma hos oss så mycket iaf. Oroar mig mer över sambons familj. De verkar inte ha lärt sig basic hygienrutiner än trots att flera jobbar inom vården. När vi har varit iväg tillsammans och sen gått o ätit har de inte förmått sig att tvätta eller sprita händerna innan de ätit MED HÄNDRNA. När man påpekat det så fattar de inte ens vad man menar. Nä blir mörkrädd ibland. Vill inte ha de här. Kan träffa folk lite kort men vill inte att nån ska ta på min bebis eller nåt sånt. Hade jag inte velat oavsett om det fanns corona eller inte. Jag kan tänka mig att gå ut i trädgården en stund men inget mer närgånget.


    Precis, man ska vara väldigt försiktig med nyfödda med eller utan corona. Man ska inte låta massa folk ta på bebisen och framför allt pussa på bebisen.
  • Anonym (A)

    Jag känner mig helt ärligt allmänt hispig om att låta folk vara i närheten av min bebis, corona eller inte. Sen kanske det ändras när hon väl är här men i dagsläget känner jag inte ens någon tillit till min sambo när det kommer till att hantera henne. Såklart kommer jag inte stoppa honom från att hantera vårat barn, men rent spontant är det inget jag ser fram emot. Så träffar vi nån så kommer de inte pilla på henne ändå. Varken från min släkt som bor långt bort eller min sambos som bor i samma håla som oss. Det kommer vara samma ?regler? oavsett vem det är. Hade nog sagt samma sak även utan corona. Kommer antagligen bli en jävla massa tjafs om att folk inte får komma hit, hålla, pilla på henne osv men nånstans så är det ändå vi som föräldrar som bestämmer. Min sambo är ganska chill när det kommer till hans släkt. Än så länge har han bara uttryckt sig positivt till om de kommer hit för då kommer de ?säkert hjälpa till med att städa undan o diska o sånt?. Vi bor i en minimal lägenhet och har en hund som blir skällig och extremt glad när vi får besök så lär bli ganska kaosartat om vi ska ha in folk.

  • Xlr8
    Sooolen skrev 2020-05-13 18:16:08 följande:

    Hej!

    Vi väntar vårt första barn och bf är nu i juni. Detta blir första barnbarnet både för mina och min makes föräldrar. Mor och farföräldrarna är väldigt förväntansfulla att få träffa barnbarnet men vi är väldigt oroliga över att bebisen och vi ska bli smittade av corona. Vi bor i olika städer och har även syskon. Så bebisens mostrar/fastrar morbröder/farbröder skulle komma och hälsa på när mor och farföräldrarna skulle få komma i och med att syskonen bor hemma fortfarande.

    Mor och farföräldrarna samt även syskonen lever på som vanligt, dvs jobbar träffar vänner osv. Alla jobbar dessutom med människor, vissa i butik och vissa inom vården.

    Hur länge har ni väntat med att få besök från släkten i dessa coronatider?


    Varför riskera något när konsekvenserna kan bli fatala?

    Du och din partner kan bli smittad och gå bort.

    Inte troligt att det blir så illa men även om mamman hamnar på iva en månad är det inget bra läge för barnet.

    Vi hamnar snart i liknande läge, familj kan ha svårt att lyssna och ska bara. Så det kommer Skype tills detta har lagt sig.

    Att växa upp utan en förälder sätter sina spår i ett barn, att förlora ett barn är brutalt. Att hamna i en sådan situation pga att någon är otålig, över en sån skitsak ja... Jag tror du kan klura ut det själv.

    Tänk på er och barnet, vad övriga tycker ska ni strunta i.

    Skype finns.
Svar på tråden När kan en nyfödd bebis träffa släkt under coronatider?