• Sooolen

    När kan en nyfödd bebis träffa släkt under coronatider?

    Hej!

    Vi väntar vårt första barn och bf är nu i juni. Detta blir första barnbarnet både för mina och min makes föräldrar. Mor och farföräldrarna är väldigt förväntansfulla att få träffa barnbarnet men vi är väldigt oroliga över att bebisen och vi ska bli smittade av corona. Vi bor i olika städer och har även syskon. Så bebisens mostrar/fastrar morbröder/farbröder skulle komma och hälsa på när mor och farföräldrarna skulle få komma i och med att syskonen bor hemma fortfarande.

    Mor och farföräldrarna samt även syskonen lever på som vanligt, dvs jobbar träffar vänner osv. Alla jobbar dessutom med människor, vissa i butik och vissa inom vården.

    Hur länge har ni väntat med att få besök från släkten i dessa coronatider?

  • Svar på tråden När kan en nyfödd bebis träffa släkt under coronatider?
  • joffan

    Vad jag förstått så är det så att små barn som är friska inte drabbas så hårt av corona. Men har funnits fall där små barn dött av corona också. Kan ju vara svårt att veta att en nyfödd är helt frisk och jag skulle ikönte chansa allsm bestämmer ni ändå att träffa släkten så ha som krav att ingen med miiiinsta lilla symtom kommer.

  • joffan

    Vad jag förstått så är det så att små barn som är friska inte drabbas så hårt av corona. Men har funnits fall där små barn dött av corona också. Kan ju vara svårt att veta att en nyfödd är helt frisk och jag skulle ikönte chansa allsm bestämmer ni ändå att träffa släkten så ha som krav att ingen med miiiinsta lilla symtom kommer.

  • velig13
    joffan skrev 2020-05-13 19:23:50 följande:

    Vad jag förstått så är det så att små barn som är friska inte drabbas så hårt av corona. Men har funnits fall där små barn dött av corona också. Kan ju vara svårt att veta att en nyfödd är helt frisk och jag skulle ikönte chansa allsm bestämmer ni ändå att träffa släkten så ha som krav att ingen med miiiinsta lilla symtom kommer.


    Ja precis det kan vara svårt att veta hur nyföddas hälsa är de första tre månaderna. Jag tänker även att man kan ta diskussionen med BVC när man varit på några besök.
  • Anonym (Lilla)

    Vår minsting är 7 månader. Han träffade mor- och farföräldrarna senast i början av februari och det lär dröja läänge innan vi träffar dem igen... tyvärr. Det är något vi alla är inställda på.

  • Anonym (Hold my beer)
    Sooolen skrev 2020-05-13 18:16:08 följande:

    Hur länge har ni väntat med att få besök från släkten i dessa coronatider?


    Tills coronan är över, eller tills regeringen/FHM säger att det är ok, eller tills vi har ett vaccin. Folk ska inte behöva dö bara för att hålla en bebis.
  • Anonym (Hold my beer)
    Anonym (Hold my beer) skrev 2020-05-13 21:10:11 följande:
    Tills coronan är över, eller tills regeringen/FHM säger att det är ok, eller tills vi har ett vaccin. Folk ska inte behöva dö bara för att hålla en bebis.
    Korrektion: ingen i sällskapet ska behöva dö eller bli svårt sjuk.
  • Ebo88

    Vi fick vår dotter 6 veckor för tidigt i december. När vi kom hem så lät vi bara en i taget komma och träffa henne om dom var friska. Vi hade rs i åtanke då, för Corona hade ju inte slagit till då.

    Obligatorisk handtvätt och handsprit.

    I påskas så blev jag och Stella (bebis) sjuka. Jag var förkyld med febertoppar och Stella hade febertoppar hit och dit men mådde bra. Lite mindre aptit.

    Dag 4 fick hon 39 grader och 1177 rådde oss till att åka upp. Läkaren undersökte henne och allt var bra och vi fick åka hem. Då vi har två änglabarn och oro ändå fanns så tog dom ett Corona prov som var positivt. Men läkarna sa att eftersom hon mådde så bra så behövde hon inte vara inlagd. Dagen efter försvann hennes feber. Jag var krasslig i en vecka till efter det men repade mig sen. Hennes pappa blev aldrig sjuk men fick pga regler på jobbet stanna hemma i 2 veckor då han jobbar på ett bygge.

    Vi blev sjuka trotts försiktiga åtgärder. Vi har träffat folk utomhus, dock endast familj och en av oss har skött inhandling.

    Jag är bara otroligt glad att hon mådde så bra trotts Corona

    Under tiden som vi har träffat folk utomhus så har hon legat i sin vagn och ingen har vart och rört på henne. Vi har heller inte träffat någon som har vart sjuk.

    Men man vet ju inte vad man plockar upp på affären när man är och handlar. Sen är det ju svårt när många också bär på smittan utan att bli sjuka, exempelvis min sambo.

  • Anonym (H)

    Jag har gått över 13 dagar nu och föder vårt första barn när som helst nu.. Min svärfar är 70+ och min svärmor har kol. Men vi tänker ändå försöka träffas så de iaf får se bebisen. De har en trädgård, så vi tänkte försöka ses utomhus på avstånd och förstås vara noga med handhygien om de inte kan hålla händerna borta. När bebisen är 2 månader KANSKE vi åker till mina föräldrar och sätter oss i karantän där. Men det beror helt på hur restriktionerna kring längre inrikesresor är då. De kan komma och ändras några gånger..

  • Sooolen
    velig13 skrev 2020-05-13 20:19:44 följande:

    Ja precis det kan vara svårt att veta hur nyföddas hälsa är de första tre månaderna. Jag tänker även att man kan ta diskussionen med BVC när man varit på några besök.


    Ja precis. Det är nog det vi får göra.
  • Sooolen
    Ebo88 skrev 2020-05-14 07:10:57 följande:

    Vi fick vår dotter 6 veckor för tidigt i december. När vi kom hem så lät vi bara en i taget komma och träffa henne om dom var friska. Vi hade rs i åtanke då, för Corona hade ju inte slagit till då.

    Obligatorisk handtvätt och handsprit.

    I påskas så blev jag och Stella (bebis) sjuka. Jag var förkyld med febertoppar och Stella hade febertoppar hit och dit men mådde bra. Lite mindre aptit.

    Dag 4 fick hon 39 grader och 1177 rådde oss till att åka upp. Läkaren undersökte henne och allt var bra och vi fick åka hem. Då vi har två änglabarn och oro ändå fanns så tog dom ett Corona prov som var positivt. Men läkarna sa att eftersom hon mådde så bra så behövde hon inte vara inlagd. Dagen efter försvann hennes feber. Jag var krasslig i en vecka till efter det men repade mig sen. Hennes pappa blev aldrig sjuk men fick pga regler på jobbet stanna hemma i 2 veckor då han jobbar på ett bygge.

    Vi blev sjuka trotts försiktiga åtgärder. Vi har träffat folk utomhus, dock endast familj och en av oss har skött inhandling.

    Jag är bara otroligt glad att hon mådde så bra trotts Corona

    Under tiden som vi har träffat folk utomhus så har hon legat i sin vagn och ingen har vart och rört på henne. Vi har heller inte träffat någon som har vart sjuk.

    Men man vet ju inte vad man plockar upp på affären när man är och handlar. Sen är det ju svårt när många också bär på smittan utan att bli sjuka, exempelvis min sambo.


    Tack o lov att hon mådde bra! Undrar hur hon fick det. Ja precis, man kan ju få det av att gå till affären och man måste ju ha mat i kylen.
Svar på tråden När kan en nyfödd bebis träffa släkt under coronatider?