• Sat 23 May 2020 17:58
    2293 visningar
    19 svar
    19
    2293

    Krav på föräldrapenning vid partiell ledighet

    Hej

    Jag och min fru ska dela på föräldraledigheten 50/50 under hösten. Vi kommer jobba 2 resp 3 dagar i veckan varannan vecka. När jag läser föräldraledighetslagen så tolkar jag det som att vid all partiell föräldraledighet behöver man ta ut motsvarande föräldrapenning för att få vara ledig, trots att barnet inte är 18 månader (det är skillnad på om man tar ut HEL ledighet enl lagen). Vi har ingen lust att bränna 7 (eller 5) föräldradagar i veckan utan sparar de hellre till senare, det känns inte heller som någon bra regel för att underlätta för en jämställd föräldraledighet. Jag kan dock inte tolka lagen på annat sätt.
    Hur har ni andra tänkt vid motsvarande upplägg? Tack på förhand
    MVH Oskar

  • Svar på tråden Krav på föräldrapenning vid partiell ledighet
  • Sat 23 May 2020 18:05
    #1

    Det beror ju helt på vad era chefer kräver! Ansök om nedsatt arbetstid och se om de säger nåt.

  • Sat 23 May 2020 18:14
    #2

    Nä det kan inte stämma. Jag har varit partiellt föräldraledig i två år, jobbat 80%, och man måste inte ta ut föräldrapenning. Däremot måste man ta ut föräldrapenning motsvarande den tjänstgöringsgrad man gått ner om man vill skydda sin sgi. Men för att få vara föräldraledig så måste du inte ta ut någon föräldrapenning.

  • Sat 23 May 2020 19:03
    #3

    Var har du läst det? Vi ska ta ut precis så här vi tänkt.


    Bunnies, it must be bunnies!
  • Sat 23 May 2020 19:05
    #4
    Fröken W skrev 2020-05-23 18:14:43 följande:

    Nä det kan inte stämma. Jag har varit partiellt föräldraledig i två år, jobbat 80%, och man måste inte ta ut föräldrapenning. Däremot måste man ta ut föräldrapenning motsvarande den tjänstgöringsgrad man gått ner om man vill skydda sin sgi. Men för att få vara föräldraledig så måste du inte ta ut någon föräldrapenning.


    Det ts menar är att innan 12 månader behöver man inte ta ut fp för att skydda sgi. Efter 18 månader har man bara rätten till ledighet om man har dagar kvar. Nedsatt arbetstid på 25% har man dock rätt till.
    Bunnies, it must be bunnies!
  • Sat 23 May 2020 19:14
    #5

    Jag har koll på hur man skyddar sin SGI och vad som gäller kring den. Detta är huruvida man har rätt att vara ledig eller inte överhuvudtaget. Jag vet också att man får gå ner i tid motsvarande 25% fram till barnet fyllt 8år utan att ta ut föräldrapenning. Men vi vill ju minska vår arbetstid ännu mer men ändå inte ta full föräldrapenning. Så här står det i föräldraledighetslagen, se punkt 2:


    Rätten till ledighet
    Översikt över de olika formerna av föräldraledighet för arbetstagare
    3 §   Det finns följande sex former av föräldraledighet för vård av barn m.m.:
       1. Hel ledighet för en kvinnlig arbetstagare i samband med hennes barns födelse och för amning (mammaledighet, 4 §).
       2. Hel ledighet för en förälder tills barnet blivit 18 månader eller, under förutsättning att föräldern då har hel föräldrapenning, för tid därefter (hel ledighet med eller utan föräldrapenning, 5 §).
       3. Ledighet för en förälder i form av förkortning av normal arbetstid med tre fjärdedelar, hälften, en fjärdedel eller en åttondel medan föräldern har tre fjärdedels, halv, en fjärdedels respektive en åttondels föräldrapenning (delledighet med föräldrapenning, 6 §).
       4. Ledighet för en förälder i form av förkortning av normal arbetstid med upp till en fjärdedel tills, i huvudfallet, barnet fyllt åtta år (delledighet utan föräldrapenning, 7 §).
  • Sat 23 May 2020 19:17
    #6
    SMlopning skrev 2020-05-23 19:14:13 följande:

    Jag har koll på hur man skyddar sin SGI och vad som gäller kring den. Detta är huruvida man har rätt att vara ledig eller inte överhuvudtaget. Jag vet också att man får gå ner i tid motsvarande 25% fram till barnet fyllt 8år utan att ta ut föräldrapenning. Men vi vill ju minska vår arbetstid ännu mer men ändå inte ta full föräldrapenning. Så här står det i föräldraledighetslagen, se punkt 2:


    Rätten till ledighet
    Översikt över de olika formerna av föräldraledighet för arbetstagare
    3 §   Det finns följande sex former av föräldraledighet för vård av barn m.m.:
       1. Hel ledighet för en kvinnlig arbetstagare i samband med hennes barns födelse och för amning (mammaledighet, 4 §).
       2. Hel ledighet för en förälder tills barnet blivit 18 månader eller, under förutsättning att föräldern då har hel föräldrapenning, för tid därefter (hel ledighet med eller utan föräldrapenning, 5 §).
       3. Ledighet för en förälder i form av förkortning av normal arbetstid med tre fjärdedelar, hälften, en fjärdedel eller en åttondel medan föräldern har tre fjärdedels, halv, en fjärdedels respektive en åttondels föräldrapenning (delledighet med föräldrapenning, 6 §).
       4. Ledighet för en förälder i form av förkortning av normal arbetstid med upp till en fjärdedel tills, i huvudfallet, barnet fyllt åtta år (delledighet utan föräldrapenning, 7 §).
    Jag menade punkt 3...
  • S23
    Sat 23 May 2020 19:37
    #7
    SMlopning skrev 2020-05-23 19:17:15 följande:

    Jag menade punkt 3...


    Nör
    SMlopning skrev 2020-05-23 19:14:13 följande:

    Jag har koll på hur man skyddar sin SGI och vad som gäller kring den. Detta är huruvida man har rätt att vara ledig eller inte överhuvudtaget. Jag vet också att man får gå ner i tid motsvarande 25% fram till barnet fyllt 8år utan att ta ut föräldrapenning. Men vi vill ju minska vår arbetstid ännu mer men ändå inte ta full föräldrapenning. Så här står det i föräldraledighetslagen, se punkt 2:

    Rätten till ledighet

    Översikt över de olika formerna av föräldraledighet för arbetstagare

    3 §   Det finns följande sex former av föräldraledighet för vård av barn m.m.:

       1. Hel ledighet för en kvinnlig arbetstagare i samband med hennes barns födelse och för amning (mammaledighet, 4 §).

       2. Hel ledighet för en förälder tills barnet blivit 18 månader eller, under förutsättning att föräldern då har hel föräldrapenning, för tid därefter (hel ledighet med eller utan föräldrapenning, 5 §).

       3. Ledighet för en förälder i form av förkortning av normal arbetstid med tre fjärdedelar, hälften, en fjärdedel eller en åttondel medan föräldern har tre fjärdedels, halv, en fjärdedels respektive en åttondels föräldrapenning (delledighet med föräldrapenning, 6 §).

       4. Ledighet för en förälder i form av förkortning av normal arbetstid med upp till en fjärdedel tills, i huvudfallet, barnet fyllt åtta år (delledighet utan föräldrapenning, 7 §).


    när man läser det du hänvisat till så verkar det onekligen som att man måste fylla upp med föräldrapenning för partiell ledighet.

    Jag tror dock inte att arbetsgivaren ens har koll på detta, men visst kan de ha det.

    Om arbetsgivaren mot förmodan har koll på detta så är det som kommer hända att de KAN begära att ni bevisar att ni tagit föräldrapenning. De flesta arbetsgivare begär ju inte ens detta efter 18 månader.

    Det är nog inte många som har koll på att lagen ser ut så, om det nu är så den skall tolkas, så arbetsgivaren kan ju knappast bli arg om detta i efterhand uppdagas. Det är inget som förutsätts att man har koll på.

    Har alltid själv gått i tron att man har rätt till ledighet barnets första 1,5 år oavsett uttag.

    ni är alltså inne på att båda två sänka er sgi till hälften och förstår vad det innebär om ni skulle bli sjunskrovna för resten av livet?

    kanske är ni så långt över taket att det ändå inte spelar så stor roll?
  • Sat 23 May 2020 19:43
    #8
    S23 skrev 2020-05-23 19:37:43 följande:
    Nör
    SMlopning skrev 2020-05-23 19:14:13 följande:

    Jag har koll på hur man skyddar sin SGI och vad som gäller kring den. Detta är huruvida man har rätt att vara ledig eller inte överhuvudtaget. Jag vet också att man får gå ner i tid motsvarande 25% fram till barnet fyllt 8år utan att ta ut föräldrapenning. Men vi vill ju minska vår arbetstid ännu mer men ändå inte ta full föräldrapenning. Så här står det i föräldraledighetslagen, se punkt 2:

    Rätten till ledighet

    Översikt över de olika formerna av föräldraledighet för arbetstagare

    3 §   Det finns följande sex former av föräldraledighet för vård av barn m.m.:

       1. Hel ledighet för en kvinnlig arbetstagare i samband med hennes barns födelse och för amning (mammaledighet, 4 §).

       2. Hel ledighet för en förälder tills barnet blivit 18 månader eller, under förutsättning att föräldern då har hel föräldrapenning, för tid därefter (hel ledighet med eller utan föräldrapenning, 5 §).

       3. Ledighet för en förälder i form av förkortning av normal arbetstid med tre fjärdedelar, hälften, en fjärdedel eller en åttondel medan föräldern har tre fjärdedels, halv, en fjärdedels respektive en åttondels föräldrapenning (delledighet med föräldrapenning, 6 §).

       4. Ledighet för en förälder i form av förkortning av normal arbetstid med upp till en fjärdedel tills, i huvudfallet, barnet fyllt åtta år (delledighet utan föräldrapenning, 7 §).


    när man läser det du hänvisat till så verkar det onekligen som att man måste fylla upp med föräldrapenning för partiell ledighet.

    Jag tror dock inte att arbetsgivaren ens har koll på detta, men visst kan de ha det.

    Om arbetsgivaren mot förmodan har koll på detta så är det som kommer hända att de KAN begära att ni bevisar att ni tagit föräldrapenning. De flesta arbetsgivare begär ju inte ens detta efter 18 månader.

    Det är nog inte många som har koll på att lagen ser ut så, om det nu är så den skall tolkas, så arbetsgivaren kan ju knappast bli arg om detta i efterhand uppdagas. Det är inget som förutsätts att man har koll på.

    Har alltid själv gått i tron att man har rätt till ledighet barnets första 1,5 år oavsett uttag.

    ni är alltså inne på att båda två sänka er sgi till hälften och förstår vad det innebär om ni skulle bli sjunskrovna för resten av livet?

    kanske är ni så långt över taket att det ändå inte spelar så stor roll?
    Vi var lite inne på samma spår som dig, har dem ens koll eller ska man chansa o spela dum ifall det kommer en fråga i efterhand.

    Barnet i fråga är inte 12 månader gammal vilket innebär att vår SGI inte blir påverkad utan vi kommer dela ledigheten så några månader till 12 månaders dagen och därefter se till att ha fylla upp lediga dagar med FP, om man nu inte måste bränna massa dagar innan.
  • S23
    Sat 23 May 2020 19:50
    #9
    SMlopning skrev 2020-05-23 19:43:37 följande:

    Vi var lite inne på samma spår som dig, har dem ens koll eller ska man chansa o spela dum ifall det kommer en fråga i efterhand.

    Barnet i fråga är inte 12 månader gammal vilket innebär att vår SGI inte blir påverkad utan vi kommer dela ledigheten så några månader till 12 månaders dagen och därefter se till att ha fylla upp lediga dagar med FP, om man nu inte måste bränna massa dagar innan.


    Men fram till barnet är 12 månader har ni rätt att vara hemma utan att ta föräldrapenning? Eller nej inte enligt det vi kan läsa här ju kom jag på

    Handlar detta om ett barn som inte ens är tolv månader tror jag knappast arbetsgivaren kommer bry sig. Och är så fallet så är det bara att spela dum i efterhand.

    Vi har varit hemma tvp personer. Jag på heltid och mannen på deltid ungefär 50 procent under hela barnets första år. Utan att någon av oss tagit föräldrapenning. Då jobbar vi på SAMMA företag med 600 anställda. Alltså en hr-avdelning som bör ha koll.

    Har inte varit några problem. Tror verkligen inte att er arbetsgivare har koll på detta om det nu verkligen är så lagen skall tolkas
  • Sun 24 May 2020 13:52
    #10

    Fast man kan ju se det som att man är helt föräldraledig de dagar man ansöker om att vara föräldraledig. Vi delade upp dagarna utan att ta ut föräldrapenning, ingen som har haft synpunkter på det.. Men som sagt, blir lite osäker på hur man ska tolka lagen. Om jag var du hade jag frågat min chef för att veta säkert.

  • nernu
    Sun 24 May 2020 13:53
    #11
    SMlopning skrev 2020-05-23 19:43:37 följande:

    Vi var lite inne på samma spår som dig, har dem ens koll eller ska man chansa o spela dum ifall det kommer en fråga i efterhand.

    Barnet i fråga är inte 12 månader gammal vilket innebär att vår SGI inte blir påverkad utan vi kommer dela ledigheten så några månader till 12 månaders dagen och därefter se till att ha fylla upp lediga dagar med FP, om man nu inte måste bränna massa dagar innan.


    Om barnet är under ett år behöver du inte ta ut några dagar alls oavsett hur du är ledig.
  • S23
    Sun 24 May 2020 14:02
    #12
    nernu skrev 2020-05-24 13:53:57 följande:

    Om barnet är under ett år behöver du inte ta ut några dagar alls oavsett hur du är ledig.


    Har du läst den lag som ts hänvisar till? Jag misstänker att du tänker på att man inte behöver ta ut dagar för att skydda sgi. Annars säger näemoigen lagen att du inte behöver ta ut föräldrapenninh förens barnet är 1,5 för rätt till ledighet. Men detta gäller uppenbarligen vid hel

    Ledighet enligt de utdrag ur lagen ts delat här
  • S23
    Sun 24 May 2020 14:03
    #13
    Zaxika skrev 2020-05-24 13:52:28 följande:

    Fast man kan ju se det som att man är helt föräldraledig de dagar man ansöker om att vara föräldraledig. Vi delade upp dagarna utan att ta ut föräldrapenning, ingen som har haft synpunkter på det.. Men som sagt, blir lite osäker på hur man ska tolka lagen. Om jag var du hade jag frågat min chef för att veta säkert.


    Tror du är inne på något här. Gällande att man ses som helt ledig de dagar man är ledig.

    Jag skulle inte fråga chefen i ts fall med risk på att uppmärksamma nåhot som arbetsgivaren inte ens är medveten om.
  • Sun 24 May 2020 17:11
    #14

    Har du pratat med fk?


    Bunnies, it must be bunnies!
  • S23
    Sun 24 May 2020 19:28
    #15
    Bunny on speed skrev 2020-05-24 17:11:35 följande:

    Har du pratat med fk?


    Försäkringskassan kommer inte uttala sig angående detta då det inte gäller en försäkringsfråga utan vad föräldraledighetslagen säger gentemot rätten att vara ledig från arbetsgivaren.

    Från försäkringskassans sida får du vara föräldraledig hur länge du vill, men kommer bara få ersättning för de 480 dagar du har rätt till. Om en arbetsgivare skulle tillåta 8 års föräldraledighet Utan att den anställde tar föräldrapenning så så har försäkringskassan ingenting att säga om det (annat än att sgi kommer bli förstörd, men det har inte med rätten till ledighet att göra).

    Men jade detta handlat om sgi eller försäkringsfrågor så hade det naturligtvis varit smart att kontakta fk
  • Sun 24 May 2020 20:36
    #16
    S23 skrev 2020-05-24 19:28:25 följande:

    Försäkringskassan kommer inte uttala sig angående detta då det inte gäller en försäkringsfråga utan vad föräldraledighetslagen säger gentemot rätten att vara ledig från arbetsgivaren.

    Från försäkringskassans sida får du vara föräldraledig hur länge du vill, men kommer bara få ersättning för de 480 dagar du har rätt till. Om en arbetsgivare skulle tillåta 8 års föräldraledighet Utan att den anställde tar föräldrapenning så så har försäkringskassan ingenting att säga om det (annat än att sgi kommer bli förstörd, men det har inte med rätten till ledighet att göra).

    Men jade detta handlat om sgi eller försäkringsfrågor så hade det naturligtvis varit smart att kontakta fk


    Min tanke var ju att fråga fk om det påverkar sgi
    Bunnies, it must be bunnies!
  • S23
    Sun 24 May 2020 22:45
    #17
    Bunny on speed skrev 2020-05-24 20:36:28 följande:

    Min tanke var ju att fråga fk om det påverkar sgi


    I

    Okej. Ts har dock koll på detta redan och frågan gäller huruvida man har rätt mot arbetsgivaren att vara hemma utan föräldrapenning.

    Ber om ursäkt om jag låter trevligt, inte alls min mening. Du vill ju bara hjälpa till
  • Mon 25 May 2020 00:17
    #18
    S23 skrev 2020-05-24 22:45:28 följande:

    I

    Okej. Ts har dock koll på detta redan och frågan gäller huruvida man har rätt mot arbetsgivaren att vara hemma utan föräldrapenning.

    Ber om ursäkt om jag låter trevligt, inte alls min mening. Du vill ju bara hjälpa till


    Jag är högst intresserad för egen del, eftersom jag och min partner planerat att göra likadant. Ingen av oss vill vara hemma på heltid, utan 2/3 dagar i veckan.
    Bunnies, it must be bunnies!
  • S23
    Mon 25 May 2020 06:31
    #19
    Bunny on speed skrev 2020-05-25 00:17:25 följande:

    Jag är högst intresserad för egen del, eftersom jag och min partner planerat att göra likadant. Ingen av oss vill vara hemma på heltid, utan 2/3 dagar i veckan.


    Undrar du även angående sgi? Barnets hela första år är sgi skyddad, vilket är den period ta och hans partner tänkt göra på detta sätt.

    Därefter behöver man ta motsvarande så mycket om man är föräldraledig i föräldrapenning för att skydda sin sgi. Är du alltså föräldraledig två dagar en vecka så måste du ta två föräldrapenningdagar den veckan.

    Om målet är att vara föräldraledig så länge som möjligt så kan ett tips vara att studera 50%. Alltså säg att du efter barnets ettårsdag är föräldraledig tre dagar i veckan och jobbar två men samtidigt även studerar 50%. I det scenariot behöver du inte ta föräldrapenning alls eftersom minst 50% studier skyddar HELA sgin. Du skulle alltså i praktiken kunna vara ledig 100% och bara studera 50% men fortfarande skydda sgi.

    50% studier är inga problem att klara av på kvällstid. Distansstudier då såklart.

    Frågan om man har RÄTT att vara partiellt ledig utan att ta föräldrapenning är ju en annan femma. Men som jag sagt till TS. OM det är så att man bara har rätt att vara hemma partiellt om man tar föräldrapenninh så tror jag inte att särskilt många arbetsgivare bryr sig eller ens vet om detta. Skulle de göra det så kommer de begära ut underlag för att man tagit ut föräldrapenning, och då får

    Man helt enkelt spela dum och låtsats att man ingenting visste. Det kommer arbetsgivaren inte ifrågasätta. Är nog i princip ingen som har kolla på vad lagen säger om det och arbetsgivaren kommer inte förvänta sig att arbetstagaren har koll.

    Alltså många vet ju inte ens att man måste ta föräldrapenning för att ha rätt till ledighet efter att barnet är 18 månader. Och det går ändå

    Att läsa sig till ganska lätt
Svar på tråden Krav på föräldrapenning vid partiell ledighet