Zapparn skrev 2020-06-09 07:50:06 följande:
Hej ny här. Det är så att min sambo, mamman till mina två barn. Hon valde att lämna mig för snart 1 månad sen. Vi bor fortfarande ihop och första tiden tänkte jag att detta kommer lösa sig. Men nej nu har hon hittat en lägenhet och flyttar i månads skiftet. Vi lovade varandra att vi inte skulle träffa nån/några nya under tiden vi bor under samma tak. Men hon har redan träffat en annan. Jag känner mig så otroligt tom och ensam. Kan varken äta eller sova ordentligt. Det bara maler på i huvudet massa olika tankar. Jag älskar henne nått enormt vi har vart ett par i 11 år. Jag vill inget annat än att återförena min familj. Men jag vet samtidigt att jag aldrig kommer kunna se på henne på samma sätt som innan. Men hur tusan går jag vidare? Hur får jag bort klumpen i magen och halsen. Så fort jag blundar ser jag henne med den andra. Jag vet inte vad jag ska ta mig till.
Förlåt om de är svårt o hänga med.
//zapparn
Den där första tiden efter ett uppbrott är alltid väldigt tung. Det är ett sorgearbete du måste igenom, samma som när någon dött. Sorgearbetet har sina faser och du måste igenom dem alla. De olika faserna tar olika lång tid, men som min gamla mormor brukade säga när något var jobbigt och svårt, -ingen dag stannar-.
Här nedan lite om faserna i sorgeprocessen, kanske känner du igen dig i vissa delar. Det finns lite olika beskrivningar, men det är i grunden lika.
Lite praktiska råd, se till att äta, dricka,sova. Framförallt se till att få i dig vätska, det är så lätt att glömma bort kroppen i en sån situation. Fatta inga definitiva beslut om något om du inte måste. Lös de praktiska kring boende och barn så smidigt som möjligt. Försök, så bra du kan, att hålla uppe en fungerande relation till dina barns mor, tala inte illa om ditt ex inför barnen. Ok att du är ledsen, men det sätt du hanterar din sorg och din förlust kommer att lära barnen att man kan klara även sådant.
Det kommer att bli lättare när hon flyttat du kommer att känna att luften lättar.
Förnekelse: den sörjande personen vägrar att acceptera förlusten. Han kan även befinna sig i ett chocktillstånd som hindrar honom från att slå ut på vägen han oundvikligen måste vandra.
Ilska: i detta skede uppvisar den sörjande personen frustration och ilska. Han kan rikta dessa känslor mot omständigheterna som orsakar denna förlust, mot sig själv, mot andra människor, etc.
Köpslående: inför denna förlust försöker han finna lösningar. I fallet med att förlora en närstående kan denna fas inkludera återvändo till aktiviteter han brukade göra i sällskap med den bortgångne personen.
Sorg: i detta skede upplever den sörjande personen sin förlust genom smärtan, och jobbar med sorgen som uppstår. Det är en fas när man drar sig tillbaka in i sig själv.
Acceptans: i detta skede blir personen medveten om förlusten och stunden denne befinner sig i. Han accepterar den och försöker anpassa sig till den nya situationen; han sätter de kvarvarande bitarna på plats.