• Spegelbilden

Vi som är gravida men orolig för missfall

Hej, tänker att det säkerligen finns fler som oroar sig och vill prata av sig.

Jag har en dotter på 4 år som kom till ?utan problem?. Nu har vi i ungefär 1 års tid försökt få ett syskon. Detta har resulterat i 3 missfall. Nu är jag gravid igen och är väldigt orolig för missfall. Vid de tidigare missfallen har jag knappt haft några gravidsymptom men den här gången har jag haft uppsvullen mage, illamående och onda bröst.

Dock har magen nu inte varit uppsvälld på flera dagar utan känns väldigt platt och i morse när jag vaknade så har jag inte alls lika ont i brösten som tidigare. Nu är jag således väldigt orolig att jag kommer få ett fjärde missfall.

Någon här som också är orolig och vill älta symptom?

• Svar på tråden Vi som är gravida men orolig för missfall
  • Linniiis
    Spegelbilden skrev 2020-07-15 08:38:03 följande:

I fredags gjorde jag mitt nipt och allt såg bra ut. Blev helt chockad och började skratta. Antagligen för att så mycket spänning släppte. Känns så skönt! Nu kan jag äntligen våga tro på detta. Väntar på svaret på blodprovet som jag får i slutet av veckan eller början av nästa vecka, men barnmorskan sa att utifrån det hon kunde se så såg allt bra ut och att vi därför kunde vänta oss ett bra besked. Vi får även reda på kön när vi får svaren. Spännande! Har inte ens skrivit in mig på mvc för jag inte riktigt vågat tro på detta, men det är kanske dags nu (vecka 12).

Va härligt att allt ser bra ut för dig också <3

Men så glad jag blir att höra att allt såg bra ut!

Känner du att du kan börja slappna av nu?

Vilken vecka är du i nu?

Jag har mitt KUB nästa vecka. Börjar bli lite nervös även om det vara är lite mer än en vecka sedan jag såg hjärtat slå
  • Staus

Hej

Går med i er tråd. Är gravid igen efter ett MA i v. 6+5. Är nu i v. 5+4. Är sjukt nervös, och ja.... ni vet ju hur det känns.

• Tiffany

Följer. Är i ägglossningstid och vi försöker. Har 2missfall o ett MA i v11 i bagaget dem senaste 3åren!

• cecilian78

Missfall i december och i juni. Testade pos på ÄL sticka 9 juli.

1 vecka till BIM nu. Livrädd för missfall igen. I 2 dagar haft smärta i korsryggen och molande värk

• bananmilkshake

Fick konstaterat MA idag. Min första graviditet. Måste dessutom vänta en vecka till med tabletterna för att matcha in ledighet. Usch vad det här suger.

• Spegelbilden
    Linniiis skrev 2020-07-16 16:58:56 följande:
    Men så glad jag blir att höra att allt såg bra ut!

Känner du att du kan börja slappna av nu?

Vilken vecka är du i nu?

Jag har mitt KUB nästa vecka. Börjar bli lite nervös även om det vara är lite mer än en vecka sedan jag såg hjärtat slå
    Jag kunde slappna av tills jag fick dåliga besked idag :( MVC ringde och meddelade att jag har för låg produktion av sköldkörtelhormon och att det antagligen är anledningen till alla mina missfall. Ska ta nytt prov på måndag då jag gått in i vecka 13. Att jag har detta och inte har fått medicin ökar risken för att barnet dör i magen innan vecka 22, eller att en så pass tidigt förlossning drar igång att barnet inte går att rädda :( Skulle graviditeten gå bra så visar studier att barnet kan ha nedsatt intelligens och kognitiva svårigheter. Känns så förjävligt!! Jag som äntligen började tro att den här graviditeten faktiskt skulle gå bra, men nu kommer jag ju aldrig kunna sluta oroa mig. 
  • Staus

Mina bröst har blivit mindre ömma och mjukare än i början på veckan. Hur är eran erfarenhet av detta? Bröstvårtorna är fortfarande ömma men brösten är inte så ömma längre.

Fy om jag får MA igen.

• Linniiis
    Spegelbilden skrev 2020-07-17 15:17:57 följande:

Jag kunde slappna av tills jag fick dåliga besked idag :( MVC ringde och meddelade att jag har för låg produktion av sköldkörtelhormon och att det antagligen är anledningen till alla mina missfall. Ska ta nytt prov på måndag då jag gått in i vecka 13. Att jag har detta och inte har fått medicin ökar risken för att barnet dör i magen innan vecka 22, eller att en så pass tidigt förlossning drar igång att barnet inte går att rädda :( Skulle graviditeten gå bra så visar studier att barnet kan ha nedsatt intelligens och kognitiva svårigheter. Känns så förjävligt!! Jag som äntligen började tro att den här graviditeten faktiskt skulle gå bra, men nu kommer jag ju aldrig kunna sluta oroa mig. 

Förstår att det verkligen måste kännas jättetufft att få det beskedet! Men då kommer du att bli behandlad med medicin på direkten nu?

Vad sa läkare nu om risken för missfall för dig?

Men sen så tänker jag så här... Måste ändå finnas väldigt många där det går bra för ändå utan medicinering de första 12 veckorna? Annars hade det ju varit mer viktigt att skriva in sig på mvc när man plussade för att göra det där blodprovet i god tid.

Ta hand om dig! <3
  • Linniiis
    Staus skrev 2020-07-18 05:58:57 följande:

Mina bröst har blivit mindre ömma och mjukare än i början på veckan. Hur är eran erfarenhet av detta? Bröstvårtorna är fortfarande ömma men brösten är inte så ömma längre.

Fy om jag får MA igen.

Det där har jag oroat mig för nu varannan vecka ungefär :) På mån går jag in i vecka 13 och har inte haft så många symtom, men just brösten har varit ett av dem. Det har gått i vågor har jag lärt mig nu, vissa dagar växer de mer än andra.

Upptäckte även efter ett tag att de mest bara är ömma mitt i natten.

Vilken vecka är du i nu?
  • Liso001

Jag vaknade i förgår natt med blod i hela sängen (v.6).

Blödde lite mer under dagen men bara fram till eftermiddagen. Inga klumpar, ljust blod. Ingen (fysisk) smärta. Ringde gynakuten som misstänkte missfall och sa att jag skulle blöda i 1-2 veckor till samt ha smärtor. Jag blödde dock inte mer och har inte haft några smärtor. Ringde därför igår igen men fick svaret att de inte ville göra någon kontroll ?om vi ska göra kontroll på alla kvinnor som troligtvis fått missfall skulle vi inte göra annat om dagarna? och så sa hon till mig att ?lev som om du är gravid och ta ett nytt graviditetstest om 3 veckor?.

Jag böev helt förkrossad! Inte bara sorgen av ett ev missfall utan också ett fruktansvärt nonchalant bemötande och noll empati. Ska jag gå omkring i 3 veckor i ovisshet??

Ringde också alla privata kliniker men pga semesterstängt är de inte tillbaka förens i mitten av augusti :(

• Staus
    Linniiis skrev 2020-07-18 08:15:20 följande:

Det där har jag oroat mig för nu varannan vecka ungefär :) På mån går jag in i vecka 13 och har inte haft så många symtom, men just brösten har varit ett av dem. Det har gått i vågor har jag lärt mig nu, vissa dagar växer de mer än andra.

Upptäckte även efter ett tag att de mest bara är ömma mitt i natten.

Vilken vecka är du i nu?

Jag går in i v.6, hade stora vårtgårdar osv. men inte nu. De är ömma men ser inte ut som förra veckan. Sen så var jag förstoppad men kan gå på toa nu. Huvudvärk ständigt och så....

Har googlat och läst men man blir lugnare av att skriva med de som varit med om samma sak och som är oroliga.
  • Staus
    Liso001 skrev 2020-07-18 09:17:24 följande:

Jag vaknade i förgår natt med blod i hela sängen (v.6).

Blödde lite mer under dagen men bara fram till eftermiddagen. Inga klumpar, ljust blod. Ingen (fysisk) smärta. Ringde gynakuten som misstänkte missfall och sa att jag skulle blöda i 1-2 veckor till samt ha smärtor. Jag blödde dock inte mer och har inte haft några smärtor. Ringde därför igår igen men fick svaret att de inte ville göra någon kontroll ?om vi ska göra kontroll på alla kvinnor som troligtvis fått missfall skulle vi inte göra annat om dagarna? och så sa hon till mig att ?lev som om du är gravid och ta ett nytt graviditetstest om 3 veckor?.

Jag böev helt förkrossad! Inte bara sorgen av ett ev missfall utan också ett fruktansvärt nonchalant bemötande och noll empati. Ska jag gå omkring i 3 veckor i ovisshet??

Ringde också alla privata kliniker men pga semesterstängt är de inte tillbaka förens i mitten av augusti :(

Jag beklagar din upplevelse, då jag fick mitt MA blev jag bemött på samma sätt. Förutom hos en privat klinik som hjälpte mig igenom det. Ta långa promenader och lyssna på podd. Det hjälpte mig igenom det hela.
  • Liso001
    Staus skrev 2020-07-18 09:47:54 följande:

Jag beklagar din upplevelse, då jag fick mitt MA blev jag bemött på samma sätt. Förutom hos en privat klinik som hjälpte mig igenom det. Ta långa promenader och lyssna på podd. Det hjälpte mig igenom det hela.

Tack för stöd! Vad tråkigt att vi delar samma upplevelse av vården! Tack för tipset! Vi ska våga försöka igen men just nu är jag för rädd för att det ska bli samma historia igen.
  • Staus
    Liso001 skrev 2020-07-18 09:56:02 följande:

Tack för stöd! Vad tråkigt att vi delar samma upplevelse av vården! Tack för tipset! Vi ska våga försöka igen men just nu är jag för rädd för att det ska bli samma historia igen.

Jag blev gravid efter 2 månader igen (därför med i denna tråd). Oron försvinner inte, men vad är valet? Enda sättet att skapa ett barn på. Förr eller senare så löser det sig. Det är ovanligt med upprepade missfall men kan så klart ske.
  • Staus
    Liso001 skrev 2020-07-18 09:56:02 följande:

Finns jättefina och bra poddavsnitt om missfall, så förstår man hur vanligt det är. Rekommenderar podden Norrlandspäron. Den här flera avsnitt om missfall.
  • Spegelbilden
    Linniiis skrev 2020-07-18 08:11:25 följande:

Förstår att det verkligen måste kännas jättetufft att få det beskedet! Men då kommer du att bli behandlad med medicin på direkten nu?

Vad sa läkare nu om risken för missfall för dig?

Men sen så tänker jag så här... Måste ändå finnas väldigt många där det går bra för ändå utan medicinering de första 12 veckorna? Annars hade det ju varit mer viktigt att skriva in sig på mvc när man plussade för att göra det där blodprovet i god tid.

Ta hand om dig! <3

Nej, det verkar inte så :( utan att jag ska ta ytterligare prov när jag är i vecka 16 och om värderna då fortfarande är dåliga kommer medicin sättas in. Låter så jäkla konstigt att inte sätta in medicin direkt då all info jag hittar om detta menar att det är superviktigt att man medicineras helst redan innan graviditet för att barnet inte ska dö i magen. Ska till mvc direkt när de öppnar på måndag så ska fråga mer då om hur de tänker.

Bm sa inget om risken för missfall men har ägnat rätt mycket tid sen igår att läsa om detta från trovärdiga källor som menar att studier visar att det är stor risk för missfall, att barnet dör i magen innan vecka 22 eller att förlossning drar igår så tidigt så barnet inte överlever.

Blodprovet skulle ha tagits tidigare egentligen men jag skrev in mig sent eftersom jag haft så många missfall så tyckte jag det kändes onödigt att skriva in mig om jag skulle få missfall igen. Således brukar medicin kunna sättas in tidigare i vanliga fall. Hoppas såklart att allt kommer gå bra och att barnet kommer må bra men det här oroar ju ordentligt och kommer inte försvinna fören flera år efter förlossning då man kunnat märka om barnet lidit några men.
  • Linniiis
    Spegelbilden skrev 2020-07-18 14:43:59 följande:

Nej, det verkar inte så :( utan att jag ska ta ytterligare prov när jag är i vecka 16 och om värderna då fortfarande är dåliga kommer medicin sättas in. Låter så jäkla konstigt att inte sätta in medicin direkt då all info jag hittar om detta menar att det är superviktigt att man medicineras helst redan innan graviditet för att barnet inte ska dö i magen. Ska till mvc direkt när de öppnar på måndag så ska fråga mer då om hur de tänker.

Bm sa inget om risken för missfall men har ägnat rätt mycket tid sen igår att läsa om detta från trovärdiga källor som menar att studier visar att det är stor risk för missfall, att barnet dör i magen innan vecka 22 eller att förlossning drar igår så tidigt så barnet inte överlever.

Blodprovet skulle ha tagits tidigare egentligen men jag skrev in mig sent eftersom jag haft så många missfall så tyckte jag det kändes onödigt att skriva in mig om jag skulle få missfall igen. Således brukar medicin kunna sättas in tidigare i vanliga fall. Hoppas såklart att allt kommer gå bra och att barnet kommer må bra men det här oroar ju ordentligt och kommer inte försvinna fören flera år efter förlossning då man kunnat märka om barnet lidit några men.

Tror inte att du behöver oroa dig för mycket. Även om jag såklart förstår att du gör det!

Tror vården är ganska van vid att hantera det och sätta in medicinering om det verkligen behövs. Tänker att de skulle nog aldrig chansa med det. Vill ändå tro att de hade gett dig medicin på direkten om dina värden hade varit så pass dåliga.

Jag skrev in mig i v.9 och gjorde mina prover v.11, verkade aldrig vara någon stress med det. Så gå inte runt och ha dåligt samvete för att du skrev in dig v12.

Det du läser på nätet är alltid ytterligheterna för detta. Det skrivs ju sällan om saker som går helt problemfritt. Den här gången är nog inte Google din bästa vän.

Lycka till nu!
  • Linniiis
    Staus skrev 2020-07-18 09:45:54 följande:

Jag går in i v.6, hade stora vårtgårdar osv. men inte nu. De är ömma men ser inte ut som förra veckan. Sen så var jag förstoppad men kan gå på toa nu. Huvudvärk ständigt och så....

Har googlat och läst men man blir lugnare av att skriva med de som varit med om samma sak och som är oroliga.

Då tror jag att du kan vara ganska lugn :) Nu har ju inte jag haft några jättesymtom, men jag har läst mig till verkar det ju som om de starkaste symtomen är mellan v 8-10 när hcg verkligen är högt. Det var då mina bröst ömmade som mest och jag somnade i soffan varje kväll.
  • Staus

Okej nu är nojjan på hög nivå. Har ont på vänstra sidan av ryggslutet. Inte ont ont utan dovt, som muskulärt.

Vill bara börja gråta, står mellan att inte orka vara orolig och acceptera att det som händer händer. Eller att tänka och planera för om det händer.

Inga flytningar heller... fy vad jobbigt det här är.

• Liso001

Jag tog ett nytt test idag som visade 3+

Förra veckan innan blödningen visade ett likadant test 2-3 veckor. Det borde vara ett positivt tecken eller?

Svar på tråden Vi som är gravida men orolig för missfall