• Anonym (Osäker)

Hur ärlig ska jag vara om barnens pappa?

Är skild med varvens pappa sen 10 år. Skilde mig pga att han aldrig brytt sig om oss, var aldrig en pappa och klarar inte av någon som helst press. Han är barnslig och omogen och tar aldrig något ansvar. Är ohjälpsam och blir aggressiv om man bråkar med honom. Det enda han gör är att vara oseriös och överrösta barnen med presenter och pengar när de ses varannan helg. Ibland skiter han i att träffa de ocksp, trots att de inte ses så ofta och han bor 30 min från oss.

Sen vi skildes har jag hållit god min för barnens skull. De älskar honom. Han är som deras kompis. Men jag blir mer och mer frustrerad över hur lite han bryr sig. Han frågar aldrig hur det går i skolan, hjälper de aldrig med läxor, pratar aldrig ?föräldrasnack? med de, dvs uppfostrar de inte. Det är bara skoj och ploj och oseriositet. Han vet ingenting om hur det går för de i skolan eller något om deras liv överhuvudtaget.

Nu är barnen 12 och 16. Jag börjar få svårt att hålla mig att inte visa mitt missnöje. Jag Har haft som policy att aldrig prata skit om honom. Jag har alltid tänkt att de behöver sin pappa. Barnen verkar inte se hans rätta jag. Mot mig kan han vara elak, om jag blir arg på honom för att han lovat barnen något och sen inte håller det så får jag höra alla möjliga svordomar. Minsta press så blir han störd. Mot mig iallafall. Så har han inte betett sig mot barnen. Men de har aldrig heller levt med honom på heltid. När jag blivit arg på honom och visat det tar barnen honom i försvar direkt, som att det inte var så farligt. Det kan vara att han lovar de att göra något och sen avbokar han det. Det händer inte så ofta men den lilla tid han är med de är viktig för de så de blir ju då besvikna.

Bör jag berätta för barnen om hur han är? Uppmärksamma de på hur lite han bryr sig och hur omogen han är? Eller skadar jag de då? För mig är barnen viktigast att de är lyckliga . Men jag vill samtidigt att de ska förstå att han inte är en bra pappa, så att de inte blir som honom eller blir besvikna i framtiden om de har stora förhoppningar om honom. Jag skulle helst vilja att de inte ville träffa honom men det vill de, de ser fram emot helgerna med honom så jag kan inte förbjuda de att ses. Det skulle inte gå heller, han skulle ju bli galen av det.

Känner mig så vilsen. Barnen älskar att vi umgås alla fyra. Jag gör det för deras skull men ju längre tiden går desto mindre klarar jag detta, jag kräks inombords på att han totalt skiter i dem och beter sig som en jämnårig omogen kompis när de ses.

Kan någon hjälpa mig se klart här? Vad är bäst för mina barn?

• Svar på tråden Hur ärlig ska jag vara om barnens pappa?
  • Anonym (Abelbabel)
    Anonym (Osäker) skrev 2020-06-15 12:28:26 följande:

Men d e ju skit om jag säger sanningen. När de frågar mig förr har jag sagt att vi skildes för det var bäst så. Har aldrig sagt att d e för att han sket i de och var aggressi och slog sönder huset och hotade att slå mig.

Så jag har alltid ljugit mer eller mindre och sitter och håller god min när vi ses, bortförklarar det när han inte träffar de som han lovat. Men ja, ska ta ditt sista råd där att jag vet inte hur pappa tänker ska jag säga, det var bra.

Tycker inte heller du ska bortförklara eller ljuga utan säga som tidigare skribent att du inte vet och hänvisa dem till pappan.

Du behöver inte ha honom i ditt hus eller trädgård. Motivera det med att du inte känner dig bekväm med det.
  • Phalaenopsis
    Men d e ju skit om jag säger sanningen. När de frågar mig förr har jag sagt att vi skildes för det var bäst så. Har aldrig sagt att d e för att han sket i de och var aggressi och slog sönder huset och hotade att slå mig.

Så jag har alltid ljugit mer eller mindre och sitter och håller god min när vi ses, bortförklarar det när han inte träffar de som han lovat. Men ja, ska ta ditt sista råd där att jag vet inte hur pappa tänker ska jag säga, det var bra.
    Om de frågar - säg sanningen. Eller en så (o)detaljerad version av sanningen som du tror att de klarar av. Prata inte skit om honom - men täck heller inte upp för honom.
    Med "prata skit" menar jag alltså inte att du inte får redogöra för sanna, negativa saker, utan att du inte ska ösa ur dig dina egna känslor inför vad han gjorde.
  • Neqbeth

Jo jag förstår hur du menar, när sanningen är skit blir det ju svårt att säga sanningen utan att snacka skit. Men jag tycker då alltså som sagt att du ska besvara direkta frågor ärligt, även om svaret då blir osmickrande för ditt ex. Du behöver inte bre på med värderande omdömen eller med detaljer eller fortsatta resonemang som inte efterfrågats. Men besvara den direkta frågan ärligt.
  • Alessia

Lite knepig sits för dig, TS.
    Att berätta om vad hände innan skilsmässan är inte särskilt OK och det är inte säkert att barnen är lojala med dig eller ens tror på dig. Däremot ska du - tycker jag - dra ner ordentligt på dina kontakter med exmaken och barnen tillsammans . Låt honom och barnen ha sitt umgänge i fred. Barnen kanske undrar men då kan du svara att ni faktiskt är skilda och har separata livmen han är deras pappa, det är skillnad. Barnens födelsedagar går ju inte att undvika, men jul och andra helger kan delas. Och att ha din trädgård som umgängesplats ska du nog försöka sätt stopp för. Bjud hem ett par väninnor att umgås där och säg tyvärr, vi ska vara där. Och gå själv ut med hunden, delta inte.
    Tids nog, med stigande ålder ser nog barnen vad som fattas hos pappan, men kan kanske älska honom ändå. 

• Anonym (nenejnej)
    Anonym (Osäker) skrev 2020-06-15 12:47:02 följande:
    Eftersom vi bor i hus kommer han ofta till oss då barnen vill hänga i trädgården och också ta ut hunden som vi har osv. Så även om jag inte tar initiativ att umgås så är han hemma hos mig. Då blir det att vi äter och fikar ihop osv.
    Jag tycker att du ska sluta ta hem honom till dig, oavsett vad barnen vill.

Mina barns pappa har aldrig varit våldsam mot mig, däremot en massa andra saker. Han är inte välkommen hem till mig alls. Han har frågat om att få komma och fika eller umgås men jag har förbjudit det.
    Barnen vet också om att han inte är välkommen, jag har sagt till dem att det är för att det är MITT och deras hem, att de har en relation med honom men att jag inte har det, och de förstår.
  • Anonym (nenejnej)
    Alessia skrev 2020-06-15 19:16:02 följande:Barnens födelsedagar går ju inte att undvika,
    Klart man kan undvika att träffas även på barnens födelsedagar.
  • Andreaaaa
    Physalis skrev 2020-06-15 15:05:19 följande:

Jag tycker att du ska fortsätta med att inte tala illa om pappan. Däremot måste du sätta gränser och skydda dig själv. Du behöver inte umgås med honom, du behöver inte låta honom hänga i din trädgård, du behöver inte stanna kvar i telefonsamtal där han är otrevlig mot dig och du behöver inte släta över hans dåliga beteenden.

Det är skillnad på att tala illa och tala sanning. Du behöver inte berätta vad han gjort mot dig varken förr eller nu eller hur du känner för honom. Däremot får du vara ärlig om han avbokar något som drabbar barnen och lägga det på honom att förklara varför han gjort som han gjort. Det senare är inte att tala illa om honom.

Det finns ingen anledning att bidra med att få barnen att må dåligt genom att berätta om elaka saker han gjort mot dig förr. Det drabbar inte dig negativt av att era barn har en bra syn på deras pappa. Däremot drabbar det dig när du känner dig tvungen att umgås med honom eller han skapar situationer som gör att du måste ljuga för att barnen inte ska bli ledsna. Dessa saker måste du få bort ur ditt liv och lägga ansvaret och skulden där det hör hemma.

Håller helt med. Tala inte illa men försök inte heller att täcka upp för honom när han gjort något egoistiskt, konstatera enkelt att det var dumt gjort, eller motsvarande.

Och tänk på att det är skillnad på att sakligt bekräfta att hans agerande är tokigt ibland och på att visa hur upprörd du blir - om du blir arg och visar det finns det risk att barnen hamnar i kläm för att de försöker skyla över hans beteende eller försvara det gentemot dig, för att undvika dålig stämning, och det ansvaret ska inte de behöva ha. Inte heller ska de behöva oroa sig för dina känslor, utan kunna fokusera på sina egna.

Så fortsätt att bita ihop ett tag till. De kommer att förstå när de blir äldre och vara tacksamma att du inte spätt på en konfliktsituation.
  • Anonym (...)

Han blirt agressiv när du bråkar?

Nuff said...

• Anonym
    Anonym (...) skrev 2020-06-16 00:14:47 följande:

Han blirt agressiv när du bråkar?

Nuff said...

"Nuff"... Skål
  • Anonym (Rätt)
    LFF skrev 2020-06-15 13:34:22 följande:

Mina föräldrar skildes som vänner. Pappa har aldrig tagit något större ansvar gällande skola etc genom åren utan varit mer "lekpappa". Han har tagit många beslut under min uppväxt som mamma inte alls gillat. Han har aldrig blivit "vuxen" och tagit ansvar. Mamma har periodvis varit väldigt arg på honom men aldrig någonsin sagt något till mig. Hon har vetat att förr eller senare kommer jag att se igenom det hela.

Det gjorde jag när jag blev vuxen. Jag älskar min pappa men jag kan inte lita på honom på samma vis som jag kan med mamma om det skulle storma. Blir jag tex arg eller irriterad på pappa så kan jag inte säga det för då tycker han att vi inte ska höras på ett tag. Mamma och jag kan bli osams och sen löser vi det, det går inte med pappa.

Dina barn kommer att se sin pappa för den han är när de blir stora. Låt dem ha kvar sin oskuldsfulla syn på pappa till dess.

Jättebra inlägg. Håller med.
  • LFF
    Anonym (Kännerigenmig) skrev 2020-06-15 14:08:07 följande:
    Om det varit för över 20 år sedan så hade jag svarat som de flesta gjort men nu med mitt facit i hand så ........

Har varit i ungefär samma situation som dig med en pappa till mitt barn som under hela barnets uppväxt betedde sig som en oansvarig tonåring. Allt umgänge utgick från hans behov och själviskhet. Kunde ställa in umgänget med 5 min varsel för att det kom något roligare istället. Åkte utomlands 2-3 gånger om året utan att ta med sitt barn en enda gång. Struntade i sin umgängeshelg om inte jag kom och lämnade barnet i hans dörr och hämtade. Lovade saker de skulle göra för att svika i sista stund. Kom inte på avslutningar eller föräldramöten mm...mm ....

Och jag tänkte precis som du. Barnet älskade sin pappa över allt och jag sa aldrig ett ont ord om honom utan tvärtom försökte skona barnet från sanningen genom att bortförklara gång på gång på gång.

Gjorde precis allt för att inte barnet skulle känna sig bortvald genom att säga att pappa i sista minuten var tvungen att jobba denna helg trots att jag visste att det var en fest med polarna han inte kunde avstå från t.ex. Eller att farmor blivit sjuk så att han måste åka dit osv....osv... år efter år.

Var så rädd att barnet skulle känna sig oälskad och bortprioriterad.

Gick inte att prata med honom vilket jag försökte åtskilliga gånger under åren.

Han betalade underhållet och aldrig en krona till vid inköp av dyrare saker som t.e.x cyklar och sportutrustning.

Sanningen var att han egentligen struntade i sitt barns behov och endast utgick ifrån sina egna.

Men så blev ju barnet vuxet och började se tillbaka på sin barndom och ifrågasätta situationer under den.

Fortfarande så var pappa den stora idolen och vad jag förstått i efterhand tog barnet upp dessa funderingar om varför pappan hade så lite kontakt och umgänge under uppväxten. Och den fega jävla karln SKYLLDE på MIG! Det var alltså JAG som hade saboterat umgänget! JAG som förbjudit honom att ta med barnet på semestrar! JAG som ställt in umgänget i sista minuten! JAG som inte tillåtit honom komma på avslutningar, matcher mm mm!

Och eftersom jag aldrig yppat ett negativt ord om pappan utan istället urskuldrat honom så blev han trodd och mitt barn har inte förlåtit mig än idag.

Så jag hade nog tänkt några varv till nu med facit i hand och agerat på något annat sätt. Hur vet jag inte däremot.
    Du har inte gjort något fel, pappan däremot har gjort väldigt många fel iom att han skyllt allt på dig. Tyvärr ser inte ditt barn igenom sin pappa vilket är väldigt tråkigt.

Men du har ändå inte gjort något fel som inte talat illa om pappan!
Svar på tråden Hur ärlig ska jag vara om barnens pappa?