• Lallaren

    Alkohol mot tandvärk på barn?

    Jag och en kompis är oense.

    En av oss har ett barn som har tandvärk pga snedväxande tänder. Barnet är mellan 6-12, jag vill inte vara för specifik.

    Nu anser en av oss två att man kan gnida in tandköttet med alkohol, alltså typ Vodka eller whiskey samt att barnet får suga på en pappersbit eller typ tampong som är indränkt med alkoholen för att dämpa tandvärken och således lättare kunna somna.

    De andra av oss anser att detta är galenskap.

    Vad säger ni här på Familjeliv?

  • Svar på tråden Alkohol mot tandvärk på barn?
  • Lallaren

    Som säkert alla fattar så är det min polare som anser att detta är en bra metod. Jag har typ skällt ut honom för hans idioti. Jag har sagt att det där nog kan räknas som barnmisshandel.

    Men han ger sig inte. Det där med alkohol och Alvedon var något han själv fick av sin mamma när han hade tandvärk som liten.

    Det sjuka är att den här familjen är helt vanlig och föräldrarna är jättefina. Barnen mår bra och är glada. Det är just det här med tandvärken som är så märklig.

    Någon nämnde tandläkare här ovan. Självklart har barnet varit hos tandläkare, det är något med tandskena och snedväxande tänder, har inte fattat detaljerna. Men barnet håller på med någon skena för att räta ut.

    Men vafan, man kan ju inte ge ett barn Alvedon och sedan trycka in en whisky-indränkt tampong i munnen på henne när hon ska sova. Kan ju till och med kvävas!

  • legomum

    Man kan gnida in tandköttet med flytande alvedon för att få värk att släppa något i tandköttet. Men om man har en tandskena så bör de gå tillbaka till tandläkaren för att få den korrigerad. Om inte denna tandläkare gör något gå till en annan som vill hjälpa barnet. Det ska inte göra ont hela tiden att ha en tandskena det betyder att den kan vara fel i storlek. Att den känns ja, det gör det men ont ska det inte göra.

    Alkohol på en tampong, ursäkta men jävla stolpskott. Nej det ska barnet inte ha.

  • Magical

    Om detta verkligen är sant så ringer du till Soc och säger exakt det du skrivit här. Att du är oroad över att din kompis tänka använda alkohol till barnet. 

  • legomum

    Tandskena på en 6 åring.... inte en chans det är första steget med tandställning, "räls" är den som sitter fastlimmad.
    Man har inte sådant på en 6 åring då de inte tappat mjölktänderna helt samt att munnen växer fortfarande så det blir tokigt med tänder som kan räta tills sig ändå.

    Är det månne en helgtråd?

    Eller är det så att barnet är äldre ändå?

  • Lallaren
    legomum skrev 2020-06-19 09:14:02 följande:

    Tandskena på en 6 åring.... inte en chans det är första steget med tandställning, "räls" är den som sitter fastlimmad.

    Man har inte sådant på en 6 åring då de inte tappat mjölktänderna helt samt att munnen växer fortfarande så det blir tokigt med tänder som kan räta tills sig ändå.

    Är det månne en helgtråd?

    Eller är det så att barnet är äldre ändå?


    Jag skrev i trådstarten att barnet är mellan 6-12, ville inte vara för tydlig. Dock är barnet något närmare 6 än 12.
  • Mascaraklumpar

    Förutom att det är helt idiotiskt så har alkohol ingen smärtlindrande effekt på det sättet. Får man i sig så mycket att man blir lätt berusad så ger det en GABA-frisättning vilket ger njutningskänslor och då kan smärtan upplevas som mindre, men det har ingen direkt smärtstillande effekt och det är absolut inte lokalbedövande. Barnet kommer snarare må ännu sämre då han eller hon förutom smärtan kommer att ha en äcklig smak i munnen.

    Ge Alvedon och ring en tandläkare!

  • Mascaraklumpar
    Lallaren skrev 2020-06-19 08:57:07 följande:

    Som säkert alla fattar så är det min polare som anser att detta är en bra metod. Jag har typ skällt ut honom för hans idioti. Jag har sagt att det där nog kan räknas som barnmisshandel.

    Men han ger sig inte. Det där med alkohol och Alvedon var något han själv fick av sin mamma när han hade tandvärk som liten.

    Det sjuka är att den här familjen är helt vanlig och föräldrarna är jättefina. Barnen mår bra och är glada. Det är just det här med tandvärken som är så märklig.

    Någon nämnde tandläkare här ovan. Självklart har barnet varit hos tandläkare, det är något med tandskena och snedväxande tänder, har inte fattat detaljerna. Men barnet håller på med någon skena för att räta ut.

    Men vafan, man kan ju inte ge ett barn Alvedon och sedan trycka in en whisky-indränkt tampong i munnen på henne när hon ska sova. Kan ju till och med kvävas!


    Missade detta. Har han testat att ge både Alvedon och Ipren samtidigt, ca 1 timme innan läggdags? Om barnet har jätteont och de testat detta så skulle jag ringa tandläkaren igen. Det finns ju andra smärtstillande på recept, eller så kanske man kan ändra på skenan så att den inte drar i tänderna lika mycket.
  • 100wfs
    Lallaren skrev 2020-06-19 08:57:07 följande:

    Som säkert alla fattar så är det min polare som anser att detta är en bra metod. Jag har typ skällt ut honom för hans idioti. Jag har sagt att det där nog kan räknas som barnmisshandel.

    Men han ger sig inte. Det där med alkohol och Alvedon var något han själv fick av sin mamma när han hade tandvärk som liten.

    Det sjuka är att den här familjen är helt vanlig och föräldrarna är jättefina. Barnen mår bra och är glada. Det är just det här med tandvärken som är så märklig.

    Någon nämnde tandläkare här ovan. Självklart har barnet varit hos tandläkare, det är något med tandskena och snedväxande tänder, har inte fattat detaljerna. Men barnet håller på med någon skena för att räta ut.

    Men vafan, man kan ju inte ge ett barn Alvedon och sedan trycka in en whisky-indränkt tampong i munnen på henne när hon ska sova. Kan ju till och med kvävas!


    Hade en unge på min arbetsplats berättat att den får piller (värktabletter) och sen alkohol för att kunna sova hade jag gjort en orosanmälan till soc. Du kan ju ta det exemplet till din kompis för att sätta det hela i ett annat perspektiv. För det där är bara så jävla dumt. Det funkar inte att säga "min mamma gjorde så när jag var liten". Dom flesta människor växer upp till fristående tänkande individer och inser att allt ens föräldrar gjorde inte var korrekt eller bra. 
  • Jag är bara jag
    Magical skrev 2020-06-19 09:11:37 följande:
    Om detta verkligen är sant så ringer du till Soc och säger exakt det du skrivit här. Att du är oroad över att din kompis tänka använda alkohol till barnet. 
    Kan bara hålla med! Jag hade anmält utan att blinka.
  • annabellelee
    Jag är bara jag skrev 2020-06-19 14:08:23 följande:

    Kan bara hålla med! Jag hade anmält utan att blinka.


    Fast va, inte konstigt soc är överbelastat! Om föräldrar regelbundet missköter sina barn och inte går att resonera med anmäler man. Om annars välfungerande föräldrar har EN tokig vana pratar man med den och reder ut det!
  • 100wfs
    annabellelee skrev 2020-06-19 14:17:29 följande:
    Fast va, inte konstigt soc är överbelastat! Om föräldrar regelbundet missköter sina barn och inte går att resonera med anmäler man. Om annars välfungerande föräldrar har EN tokig vana pratar man med den och reder ut det!
    Nej, det behöver inte vara regelbunden misshandel. Orosanmälan gör man när man är orolig för att ett barn far illa. Behövs inte bevis eller att det är något återkommande. 
    Överlag väntar folk för länge med att orosanmäla, om dom gör det öht. Så nej, det är inte så att folk anmäler till höger och vänster för skojs skull. 
  • trollhona
    Lallaren skrev 2020-06-18 23:42:13 följande:

    Jag och en kompis är oense.

    En av oss har ett barn som har tandvärk pga snedväxande tänder. Barnet är mellan 6-12, jag vill inte vara för specifik.

    Nu anser en av oss två att man kan gnida in tandköttet med alkohol, alltså typ Vodka eller whiskey samt att barnet får suga på en pappersbit eller typ tampong som är indränkt med alkoholen för att dämpa tandvärken och således lättare kunna somna.

    De andra av oss anser att detta är galenskap.

    Vad säger ni här på Familjeliv?


    Jag förutsätter att det är din kompis som tycker detta, och den personen är en fullkomlig idiot som riskerar sitt barns hälsa. Du borde göra en anmälan direkt till socialtjänsten om du bryr dig om det barnet.
  • Litorina

    Heltokigt och meningslöst. Ge barnet bra smärtlindring istället. Ipren och paracetamol samtidigt (i rätt dos för barnets kroppsstorlek).

Svar på tråden Alkohol mot tandvärk på barn?