• Wed 24 Jun 2020 21:21
    512 visningar
    6 svar
    6
    512

    Kräsen 2.5 åring, får hon näring?

    Hej
    Jag har en 2.5 åring som alltid varit kräsen med mat. Vi ammade längre, i 6.5 månader fick hon enbarn bröstmjölk, var väldigt seg med smakportioner och ratade det mesta. Delammade i 17 månader. Aldrig velat ha ersättning, gröt eller välling. Nu är hon 2.5 och äter endast:


    Pannkaka med söt sylt


    Majs


    Tomat


    Gurka


    Vattenmelon


    Kokta rödbetor


    paprika


    smultron/blåbär


     


    Makaroner med ketchup


    Grillkorv


    Falukorv


    Smörgås med smör


     


    Kladdig ost (skrattande kon)


    Parmesanost


    Mjölk/havredryck


    Yogurt m flingor


     


    Russin


    Fruktstång


    Smoothie


    Grötklämmis


    Smoothieklämmis

    - All form av glass, godis och kakor...

    Jag kan inte komma på att hon gillar något annat. När man får henne att smaka på tex lillasysters barnmatsburk eller vår mat så blir hon hysterisk och gråter/måste torka tungan med papper/får kväljningar. 

    Jag är oroad att hon inte får i sig tillräckligt med näring. Det hon äter mestadels är makaroner med ketchup, vi har precis bytt till helt osötad ketchup. Hon har hoppat upp en kurva på vikten och jag tänker att hon äter för mkt socker.. 

  • Svar på tråden Kräsen 2.5 åring, får hon näring?
  • Wed 24 Jun 2020 21:49
    #1

    Tycker som hon kan få i sig tillräckligt. Vill man kan man ju dra ner lite på sylten och bara ha ytterst lite på pannkakorna. Men jag har haft barn som varit mer kräsna och de har överlevt, så länge de inte tappar i längd och viktkurva så får de i sig tillräckligt. (särskilt som hon godtar en hel del grönsaker och någon frukt)

  • Anonym (Mirsa­)
    Wed 24 Jun 2020 21:55
    #2

    Det ser ju inte helt galet ut, men du kan ju alltid kolla med BVC. Går hon i förskola? Hur äter hon i så fall där?

    När det går kan du ju försöka lura i henne lite annat, tex mixa lite bönor eller linser och blanda i pannkakssmeten.

  • Wed 24 Jun 2020 22:16
    #3

    Barn kan äta ganska begränsat och ändå få vad de behöver.

    Pannkakor och mjölk innehåller massor av vitaminer (äggen i pannkakor gör de till bra mat för kräsna) Hon äter lite olika grönsaker och har ju lite olika typer av mat som slinker ned. Jag hade inte varit orolig.

    Sen är det ju mängderna också. Barn som äter lite kan "behöva" kakor, men barn som är kräsna men faktiskt äter kan man ju faktiskt begränsa onyttigheter.

    Sen är det ju också ofta så att barnen äter nyttigare på förskolan av någon märklig anledning!

  • Wed 24 Jun 2020 22:32
    #4

    Den kosten täcker upp det mesta av vad hon behöver. Det som fattas är järn. Allt med nötkött innehåller järn. Köttbullar, köttfärssås. Annars är det lever, blodpudding, leverpastej, spenat, broccoli. Om inget annat med järn går ner, så kan du börja ge henne popcorn som lördagsgodis. Det enda nyttiga godiset. Innehåller lite järn åtminstone.

  • Thu 25 Jun 2020 10:51
    #5

    Det är ju inte så lite hon äter, och en del grönsaker. Släng i ett extra ägg i pannkakorna som får hon i sig lite mer näring.

    Jag har förstått efter 3 (rätt så kräsna) barn att man kan ALDRIG vinna kampen om mat med barn. Låt dom äta det dom vill och oftast reglerar dom det själv också genom att äta nån sak ena dagen och en annan sak andra dagen. Sedan finns det förstås barn som verkligen får problem med näringsbrist och viktnedgång men det är ett fåtal. Gör det inte till en kamp vid måltiderna.

  • LFF
    Thu 25 Jun 2020 11:49
    #6

    Hon äter mer än vad jag gjorde i den åldern (och långt senare). 

    Vad säger BVC om att hon hoppat upp en kurva på vikten? Hur mycket rör hon på sig? Varför fokusera på ketchupen om hon dessutom äter andra saker med socker i?

    Gör pannkakorna på fullkornsmjöl så blir de lite nyttigare. Ha i ett extra ägg. Dra ner på sylten eller gör egen sylt. 

    Gör inte maten till en kamp. Erbjud henne att smaka, tvinga inte. 

Svar på tråden Kräsen 2.5 åring, får hon näring?