Vill du bygga en fantasy-värld med mig?
Jag har tråkigt. Kom så bygger vi en fantasy-värld.
Jag har tråkigt. Kom så bygger vi en fantasy-värld.
Huvudkaraktären har olikfärgade ögon! Har han det för att
A) magi är magiskt (aka det finns en magisk, speciell förklaring)
eller
2) biologi är oförutsägbart ibland (aka det blev bara så pga gener/ingen in-lore förklaring)
Vad säger ni?
Huvudkaraktären har olikfärgade ögon! Har han det för att
A) magi är magiskt (aka det finns en magisk, speciell förklaring)
eller
2) biologi är oförutsägbart ibland (aka det blev bara så pga gener/ingen in-lore förklaring)
Vad säger ni?
Behövs inte, det finns magi överallt här.
Däremot döljer han att hans ögon är olikfärgade inför alla utom närmaste familjen. Alla andra tror att han har blågrå ögon, som resten av hans familj.
Magi, naturligtvis. Alla i hans folk har en viss grad av magi.
Det är väl mest uttjatat att det är framställt som något coolt och "alla" är avundsjuka/blablabla? Jag har aldrig stött på någon som "skäms" för sina olikfärgade ögon. Men jag har förstås aldig läst Isfolket och det var en halv evighet sen Naruto. Dessutom hittade jag på den här karaktären för 25 år sedan (!) så jag har inte så stor lust att ändra det nu. Han har ett grönt och ett lila öga.
Minns en gammal favvobok, Järnspiran av John White.
Den är lite cheesy för den hör till kategorin kristen fantasy. Gud är med i världen och heter Gaal.
Ungefär som i Narniaböckerna frestas barnen av en häxa, en flicka lockas av häxans magi och det enda hon vill är att bli vacker. Så häxan ger henne en juvel från sin magiska tiara att svälja och hon blir då supersnygg, men hon får även en spegel i sitt rum med gardiner framför och order att aldrig titta i den spegeln. För där sitter demonen vars utseende hon har "lånat". Och naturligtvis kan hon inte låta bli och får då se sig själv, det blekmulliga barnet, förvridet av demonens hungriga ansiktsdrag och lågande röda ögon. Brrrr.....
Den tropen fascinerade mig som barn. Självklart hittar barnen tillbaka till Gaal efter att de gjort bot, balanserat över avgrunder och litat till honom bla bla.
I övrigt så älskade jag också den snälla prinsessans namn, Suneidesis.
Jag googlade nu och här är den!
https://www.bokborsen.se/view/White-John-1924-Mar-5-Cr/J%C3%A4rnspiran/9553576
En annan bok i serien heter Tornet på Gebura och den läste jag men jag hittade aldrig alla på vår bibbla och nog inte i rätt ordning heller för jag minns bara Järnspiran idag. Jaja, apropå inget och nåt...
För den som orkar läsa, 2 små korta uttdrag, med en liten fråga undertill.
1:
För den som orkar läsa, 2 små korta uttdrag, med en liten fråga undertill.
1:
Önskar mer input.
Vid ett tillfälle kallar en far sin son vid hans fulla/alla hans namn. Namnen i min värld är uppbyggda så här:
Förnanmn, ett ord som vi kan översätta till "av", pappans förnamn, farfars förnamn, farfars fars förnamn, namnet där de bor eller föddes. Alltså till exempel: Emil av Anton Sven Nils Lönneberga.
Jag har dock inte etablerat det i texten innan detta lilla utbrott, eller vad jag ska kalla det. Fadern har itne varit "on stage" innan detta tllfälle. Så frågan är om jag borde göra det, och om jag då borde göra det här eller lite längre fram i texten.
Ok, just... Berätta för mig vad som är fel här.....
Ok, just... Berätta för mig vad som är fel här.....
Jag fattar inte om draken följde med in eller bor ute. Eller är osynlig? Den försvann liksom när pojken kom in?
Förslag: Hiwion grimaced slightly, to hold back his emotion.
Jag fattar inte om draken följde med in eller bor ute. Eller är osynlig? Den försvann liksom när pojken kom in?