• Johaanna

Bästa och sämst köpen till bebis?

Vad får man absolut inte missa att köpa till bebis (i mitt fall vinterbebis)? Och vad är mest onödigt att lägga pengar på?

Dela gärna med er av era bästa tips på vad man ska köpa och vad man bör undvika

// Förvirrad förstagångs förälder

• Svar på tråden Bästa och sämst köpen till bebis?
  • viseversa

väldigt Nödvändigt enligt mig.
    barnvagn
    kläder
    filtar
    blöjor
    mat
    rumpkräm

kan vara bra att ha men inte livsnödväldigt.
    skötbord
    babysitter
    babygym
    små tvättlappar i frotte
    bärsele/sjal
    skötväska

totalt onödigt och noll användning för
    badbalja
    blöjhink
    hårborste till bebis

• mari123
    viseversa skrev 2020-07-19 12:37:16 följande:

väldigt Nödvändigt enligt mig.
    barnvagn
    kläder
    filtar
    blöjor
    mat
    rumpkräm

kan vara bra att ha men inte livsnödväldigt.
    skötbord
    babysitter
    babygym
    små tvättlappar i frotte
    bärsele/sjal
    skötväska

totalt onödigt och noll användning för
    badbalja
    blöjhink
    hårborste till bebis

FAST badbalja har man väl användning för? Minns att vi badade våra bebisar jättemkt i vår babybalja! Självklart kan man bada sin bebis i vasken i köket eller i stora badkaret.......men nog är babybaljan rätt bra?
  • S23
    Canama skrev 2020-07-19 12:27:18 följande:

Ser att ingen har nämnt de så vill slänga in en kommentar: köp omlott-bodies! Iallafall de mista storlekarna om du inte är van att hantera nyfödda. Jag tyckte de var väldigt obehagligt att dra något över huvudet på en nyfödd! Fick själv tipset att köpa omlott men tog inte till mig det riktigt... Vi använde bara omlottkläderna i princip, resten fick ligga i byrån......

Vill bara hålla med! Vi har enbart omlott i de storlekar det finns. Många företag slutar på storlek 62 och 68 tyvärr
  • S23
    mari123 skrev 2020-07-19 12:43:50 följande:

FAST badbalja har man väl användning för? Minns att vi badade våra bebisar jättemkt i vår babybalja! Självklart kan man bada sin bebis i vasken i köket eller i stora badkaret.......men nog är babybaljan rätt bra?

Det är nog så att det helt enkelt är olika. Vi har enbart badat i vasken. Perfekt höjd att stå i.

Andra använder enbart badbalja.

Tips är väl egentligen att köpa saker när man kommit fram till att man behöver det.

Vi köpte exempelvis ingen babysitter förens barnet var en månad. Då lände jag att det behövdes. Ett bra köp trots att dottern inte ville sitta där. Hon accepterade att sitta i den när jag duschade, inte annars. Men det gjorde att det för mig var ett bra köp ändå.

För vissa barn är barnvagn onödigt för att det hatar att ligga däri och sele och sjal är då guld värt. På samma sätt kan det vara precus tvärtom
  • viseversa
    mari123 skrev 2020-07-19 12:43:50 följande:
    inte enligt mig. Har 6 barn och aldrig haft användning för badbalja. Men det är såklart en smaksak. 
  • Anonym (Maria)
    Johaanna skrev 2020-07-19 09:48:30 följande:

Men då är ju min stora fråga vad är egentligen för mycket och vad är lagom mycket? hahah

Hur mycket som behövs köpas beror ju på vilket barn du får och hur mycket du har lust att tvätta. En kräkbebis kräver några ombyten per dag + nån gång till för att blöjan läcker eller för att du läcker mjölk på bebis under amning..

Har du egen tvättmaskin behöver du mindre kläder eftersom du kan tvätta när som helst.

Köp några få basplagg och så ser du efter några dagar hur mycket du kan tänkas behöva komplettera i inköp.

Finns ingen anledning att köpa allt på en gång. Se vilket behovet är först.
  • Ceciliaab

Just kläder är ju svårt att veta hur mkt som kommer att gå åt. Det är många som köper kläder i present också. Vi hade huuuur mycket som helst i storlek 62, hann inte använda allt!

• S23
    Anonym (Maria) skrev 2020-07-19 12:59:18 följande:

Hur mycket som behövs köpas beror ju på vilket barn du får och hur mycket du har lust att tvätta. En kräkbebis kräver några ombyten per dag + nån gång till för att blöjan läcker eller för att du läcker mjölk på bebis under amning..

Har du egen tvättmaskin behöver du mindre kläder eftersom du kan tvätta när som helst.

Köp några få basplagg och så ser du efter några dagar hur mycket du kan tänkas behöva komplettera i inköp.

Finns ingen anledning att köpa allt på en gång. Se vilket behovet är först.

Håller med. De första dagarna är också rekommendationen att köra mycket hud mot hud. Då behövs inte kläder på samma sätt och man hinner se vad man troligtvis kommer ha för behov.

Vi kunde använda samma kläder flera dagar i rad. Inga läckande blöjor eller kräks
  • S23
    Ceciliaab skrev 2020-07-19 13:15:12 följande:

Just kläder är ju svårt att veta hur mkt som kommer att gå åt. Det är många som köper kläder i present också. Vi hade huuuur mycket som helst i storlek 62, hann inte använda allt!

Just 62 jade vi också hur mycket som helst av! Vi hade turen att barnet hade 62 i flera månader. Så vi hann Iaf igenom allting
  • viseversa

kom på mer onödigt

massa kläder i storlek 50(man hinner inte använda allt)
    shampoo för bebisar

• Zaxika
    Johaanna skrev 2020-07-19 09:48:30 följande:

Men då är ju min stora fråga vad är egentligen för mycket och vad är lagom mycket? hahah

Jag köpte kläder i stl 62 och tyckte bara att det var sött att kläderna var för stora. I början var bebisen nästan alltid i blöja med filt på sig.

För oss var det lagom med ca 7-8 uppsättningar per storlek. Hoppade över stl 74 och köpte stl 80 när sonen behövde större. Hoppade även över stl 86, köpte stl 92/98.

Från stl 80 var det inte längre praktiskt med bodys för oss. Utan det blev byte till tröja och byxa.

Vi har tvättmaskin och när sonen var liten så tvättade vi varje till varannan dag. En bebis kan ju smutsa ned tre till fyra ombyten på en dag om det vill sig illa.

Ni får väga in om ni har egen tvättmaskin och hur ofta ni vill tvätta. Denna gång tänkte jag införskaffa några bodys i stl 52 (3-4 st) bara för att det är sött med små storlekar också :)
  • Solblomma30
    fjanten skrev 2020-07-19 10:11:04 följande:

Omöjligt att säga. Min son hade strl 50-56-62 avverkat på 3 månader, men hade strl 68 mellan 3 och 11 månader. Sedan hade han strl 74 till året, sedan 80 i någon månad, och därpå 86/92 tills han var 2 år och lite till.

Dottern hade strl 50 i 2 månader, sedan 56 i en månad, därefter hopp till 68 p.g.a. tjockis, sedan hopp till strl 92 vid 9 månader p.g.a. tjockis. Sedan hade hon strl 92 fram till hon var 3 år... Hon smalnade av men storleken blev ju bättre och bättre på längden.

Så enligt mig är det ingen mening att köpa mycket av någon storlek förrän det behövs.

Detta håller jag med om :) Köp när det behövs, och vill du köpa något så köp det som du inte kan motstå för att det är så fint. Badkläder kan du fylla på med efterhand. Det är så svårt att veta hur bebisar växer. Två av mina fyra har haft 50/56 till ungefär 4-5 månader. De har varit små och tunna länge. Sen växte ena bebisen snabbt och gick direkt från 56 nästan till 74! Helt galet. 62/68 hoppade han i princip över. De andra två barnen har varit ganska stora direkt och en kunde inte ha 50 alls, och 56 bara i några veckor.

Omlottbodies är grymma tycker jag också som någon skrev. Lindex har förresten väldigt bra bodies till de minsta med extended size, vilket betyder att det är två rader knappar i grenen så att man kan använda bodyn längre när bebisen växer. Sånt är fiffigt!
  • Solblomma30
    Solblomma30 skrev 2020-07-19 16:24:05 följande:

Detta håller jag med om :) Köp när det behövs, och vill du köpa något så köp det som du inte kan motstå för att det är så fint. Badkläder kan du fylla på med efterhand. Det är så svårt att veta hur bebisar växer. Två av mina fyra har haft 50/56 till ungefär 4-5 månader. De har varit små och tunna länge. Sen växte ena bebisen snabbt och gick direkt från 56 nästan till 74! Helt galet. 62/68 hoppade han i princip över. De andra två barnen har varit ganska stora direkt och en kunde inte ha 50 alls, och 56 bara i några veckor.

Omlottbodies är grymma tycker jag också som någon skrev. Lindex har förresten väldigt bra bodies till de minsta med extended size, vilket betyder att det är två rader knappar i grenen så att man kan använda bodyn längre när bebisen växer. Sånt är fiffigt!

Ska stå baskläder där uppe, inte badkläder ;)
  • Fliselisan

Ett av mina bästa köp har varit ett babynest. Jättebra om bebis sover i soffan så den inte rullar iväg, och om man som vi gjorde samsover från dag 1 så känns det tryggt att ha bebisen i sitt babynest i sängen.

Ett annat bra köp, dock absolut inte nödvändigt men underlättande för oss föräldrar var babysittern. Jättebra för bebis att sitta i som kommer upp och ser, mysigt och rogivande att gungas i.

Hoppgungan har varit meningslös, provade ett par ggr men ingen av barnen har uppskattat den.

Till skötseln av bebis är det bra att ha inotyol hemma, att smörja med om rumpan skulle bli lite röd. Även någon bra mjukgörare som miniderm till torr hud.

• Andreaaaa
    Fliselisan skrev 2020-07-19 16:30:50 följande:

Ett av mina bästa köp har varit ett babynest. Jättebra om bebis sover i soffan så den inte rullar iväg, och om man som vi gjorde samsover från dag 1 så känns det tryggt att ha bebisen i sitt babynest i sängen.

Ett annat bra köp, dock absolut inte nödvändigt men underlättande för oss föräldrar var babysittern. Jättebra för bebis att sitta i som kommer upp och ser, mysigt och rogivande att gungas i.

Hoppgungan har varit meningslös, provade ett par ggr men ingen av barnen har uppskattat den.

Till skötseln av bebis är det bra att ha inotyol hemma, att smörja med om rumpan skulle bli lite röd. Även någon bra mjukgörare som miniderm till torr hud.

Håller med om allt ovan! Jag hade inte överlevt utan vibrerande sitter och inotyol är bra för typ allt.

Skulle lägga till att bärsele/sjal varit otroligt bra för att få saker gjorda hemma och helt kan ersätta vagn i början, mkt smidigare!
  • Fins Mamma

Ingen av mina barn har använt som spjälsäng.

Yngsta älskade babynest, bärsele (stora vägrade bärsele) bumbostol(perfekt att ta med sig under vagnen när man ska iväg)

Tänker du amma? Annars säger jag många flaskor!

Två spybarn gör att jag säger kläder!

Fleeceoverall som det går att vika öve kring händerna är perfekt första året.

?
Svar på tråden Bästa och sämst köpen till bebis?