• Anonym (målgång)

Vem skriver först?

Ni har spanat in varann på dejtsajten.
    Ni har båda foto.
    Hon har ingen pres. Det har du.

Vem ska skriva?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vem skriver först?
  • Fjäril kär
    Anonym (målgång) skrev 2020-07-19 14:36:18 följande:

Det tycker jag verkligen inte.

Men vi ska inte heller säga till män att de ska skriva till kvinnor, som KANSKE först då tycker att en man är intressant.

Jag förstår att det är svårt för kvinnor att sätta sig in i hur det är för män, men gör ett försök.

Du får höra att kvinnor visst skriver till er, OM de är intresserade.

Kvinnor får MASSOR av mejl. Det får inte män.

Du ska alltså konkurrera med flera hundra andra män. Och detta är bara EN kvinna, som alla dessa män skriver till.

Hon tyckte inte att du var tillräckligt intressant att skriva till när hon såg din pres.

Känner du dig sugen då att skicka iväg ett mejl till den kvinnan?

Befinner man sig på dejtingsajter får man också acceptera att du är en del av det dejtingspel som råder och du precis som alla andra måste spela enligt de spelregler som finns.

Syns du inte så finns du inte.

Det är naivt och förmätet att tro att alla kvinnor får massor av brev och att du därmed inte inte behöver bry dig.

Jag missar en hel del vettiga män för att jag måste engagera mig i att skriva till dom jag är ointresserad av som skriver till mig... Det blir lite moment 22 där. Hade du stuckit ut ur mängden på något sätt så hade jag sett dig och valt att skriva till dig istället för nån jag inte vill ha..

Första intrycket på din profil ger bara en enda chans. Är du oengagerad i din text och i dina bilder blir det ingen första kontakt och inte heller något svar om du hade skrivit först.

Enkel logik.
  • Anonym (målgång)
    Anonym (S) skrev 2020-07-19 14:50:59 följande:
    Bättre är väl att ta ansvar för sig själv och vad man själv gillar och utgå från att andra gör det också. Om jag skriver till nån som inte finner mig intressant så är det ju inte värre än att han inte svarar.
    Det är ju sant förstås.
    Alla kvinnor svarar inte som en gjorde: "jag har redan dissat dig en gång" Skrattande
  • LauraPalmer
    Men vi ska inte heller säga till män att de ska skriva till kvinnor, som KANSKE först då tycker att en man är intressant.

Jag förstår att det är svårt för kvinnor att sätta sig in i hur det är för män, men gör ett försök.
    Du ska alltså konkurrera med flera hundra andra män. Och detta är bara EN kvinna, som alla dessa män skriver till.
    Hon tyckte inte att du var tillräckligt intressant att skriva till när hon såg din pres.
    Jag har aldrig sagt att varken män eller kvinnor ska skriva först till någon dom inte vill skriva först till. Det är det som är grejen med dejting. ALLA, män och kvinnor gör precis som dom vill. Vill man skriva först så gör man det, vill man inte det så gör man det inte. Konstigare än så är det inte. Det finns inga regler i så här personliga ämnen. Alla får ha vilka preferenser och krav de vill. Alla har rätt att sitta och vänta på att någon ska ta första steget. Alla har rätt att ta första steget om dom vill. 
  • Anonym (målgång)
    Fjäril kär skrev 2020-07-19 14:54:54 följande:
    Befinner man sig på dejtingsajter får man också acceptera att du är en del av det dejtingspel som råder och du precis som alla andra måste spela enligt de spelregler som finns.

Syns du inte så finns du inte.

Det är naivt och förmätet att tro att alla kvinnor får massor av brev och att du därmed inte inte behöver bry dig.

Jag missar en hel del vettiga män för att jag måste engagera mig i att skriva till dom jag är ointresserad av som skriver till mig... Det blir lite moment 22 där. Hade du stuckit ut ur mängden på något sätt så hade jag sett dig och valt att skriva till dig istället för nån jag inte vill ha..

Första intrycket på din profil ger bara en enda chans. Är du oengagerad i din text och i dina bilder blir det ingen första kontakt och inte heller något svar om du hade skrivit först.

Enkel logik.
    Och eftersom jag har både bild och text så syns jag. Och de kvinnor som inte skriver till mig tycker inte att jag är intressant.
    Ändå syns jag mer än tjejen i mitt exempel. Hon har bara bild.
  • Anonym (hmm)

Men du sitter ju själv och skriver i tråd efter tråd hur lätt det är för kvinnor. Då kanske du ska tänka själv, hur kul det är för kvinnor som inte hittar någon, som inte har det lätt, att läsa dina trådar. Det går åt båda hållen liksom.
  • Anonym (målgång)
    Anonym (hmm) skrev 2020-07-19 15:04:24 följande:
    Men du sitter ju själv och skriver i tråd efter tråd hur lätt det är för kvinnor. Då kanske du ska tänka själv, hur kul det är för kvinnor som inte hittar någon, som inte har det lätt, att läsa dina trådar. Det går åt båda hållen liksom.
    Ja, jag skriver det. Andra män också. Och kvinnor, som klagar över vad mycket mejl de får.
  • Anonym (hmm)
    Anonym (S) skrev 2020-07-19 14:50:59 följande:
    Vet inte om det är så svårt att sätta sig in i. Nu hör jag ju iochför sig till de kvinnor som inte fick många mejl, men processen du bekriver är ju samma. Kvinnor får ju också höra att män skriver om de är intresserade (och ofta annars också på ren chans). Skulle det vara lättare för en kvinna i det läget att ta kontakt med en man på en sida än tvärtom? Kvinnan måste ju verkligen (om man ska resonera som du) tänka att hon är ointressant för mannen som inte skriver, eftersom män skriver "massor av mejl".
    Bättre är väl att ta ansvar för sig själv och vad man själv gillar och utgå från att andra gör det också. Om jag skriver till nån som inte finner mig intressant så är det ju inte värre än att han inte svarar.
    Exakt så! Kvinnor matas hela tiden med vi får sååååå många mejl och bara kan välja och vraka. Får man då knappt nåt, så börjar man ju fundera.
  • Anonym (hmm)
    Anonym (målgång) skrev 2020-07-19 15:08:58 följande:
    Ja, jag skriver det. Andra män också. Och kvinnor, som klagar över vad mycket mejl de får.
    Och eftersom du säger att andra ska tänka på hur de uttrycker sig, så kanske du också ska göra det?
  • Anonym (målgång)
    Anonym (hmm) skrev 2020-07-19 15:15:49 följande:
    Och eftersom du säger att andra ska tänka på hur de uttrycker sig, så kanske du också ska göra det?
    Absolut. Jag fick ju bakläxa för att jag använde ordet spana. Det ska jag tänka på i framtiden.
  • Anonym (Tuppis)

Lite kul grej... Jag bor på en mellanstor ort som har flygförbindelse med Arlanda. Finns sedan ca ett år tillbaka på badoo och har fått 1-2 meddelanden från kvinnor per vecka här hemma. Flög ner till Stockholm i februari och åkte Arlanda express in till stan. Från det jag landade till jag klev av tåget så hade jag +50 meddelanden i inkorgen. Så min erfarenhet är att kvinnor visst är duktiga på att höra av sig först.

• Anonym (hmm)
    Anonym (målgång) skrev 2020-07-19 15:18:01 följande:
    Absolut. Jag fick ju bakläxa för att jag använde ordet spana. Det ska jag tänka på i framtiden.
    Inte så jag menar, men ingen mår bättre att sprida att det är enkelt för kvinnor och att män måste skriva först etc. Det får bara folk att må dåligt. Inklusive dig själv, tror jag.
  • Anonym (målgång)
    Anonym (hmm) skrev 2020-07-19 15:38:07 följande:
    Inte så jag menar, men ingen mår bättre att sprida att det är enkelt för kvinnor och att män måste skriva först etc. Det får bara folk att må dåligt. Inklusive dig själv, tror jag.
    Du menar att det är bättre att inte säga som det är, för att det låter bättre?
    De som är nya i nätdejt-världen har ingen nytta av det.
  • Anonym (S)
    Anonym (målgång) skrev 2020-07-19 15:18:01 följande:

Det var inte menat som en bakläxa, bara ett förtydligande på vad du menade, eftersom jag helt nekelt var nyfiken på om man uppfattades som att ha spanat in någon enbart genom att läsa dennes profil. Ren nyfikenhet alltså och inte menat som kritik eller att vara språkpolis.
  • Anonym (målgång)
    Anonym (S) skrev 2020-07-20 09:10:59 följande:
    Det var inte menat som en bakläxa, bara ett förtydligande på vad du menade, eftersom jag helt nekelt var nyfiken på om man uppfattades som att ha spanat in någon enbart genom att läsa dennes profil. Ren nyfikenhet alltså och inte menat som kritik eller att vara språkpolis.
    Uppenbarligen så kan det missförstås när man skriver spana, själv förstår jag inte hur man kan missförstå det, men därför är det bättre att man skriver att man besökte varandras profiler.
  • Anonym (S)
    Anonym (målgång) skrev 2020-07-20 09:25:26 följande:

Uppenbarligen så kan det missförstås när man skriver spana, själv förstår jag inte hur man kan missförstå det, men därför är det bättre att man skriver att man besökte varandras profiler.

När du skrev "spana in" får man lätt intrycket av att båda är intresserade av varandra. Om man istället skriver att de besökt varandras profiler behöver det ju inte betyda att något intrrssen finns från nåt håll.

Så i det första fallet blir svaret "båda två om intresset är tillräckligt stort", medan det i andra fallet likaväl kan bli "ingen alls då ingen är intresserad av den andre".

Men som sagt jag kommentarerade bara detta eftersom en annan person frågade hur du kunde veta att de spanat in varandra och du då svarade eftersom de varit inne på varandras profiler. Och då blev jag nyfiken på om det generellt uppfattas som att vara intresserad av någon att läsa dennes profil, med tanke på det meddelande jag fick en gång.

Jag var helt enkelt nyfiken på hur saker och ting uppfattas, och min nyfikenhet är ju inget som du behöver be om ursäkt för eller se som en bakläxa eller stor kritik.

Det verkar helt enkelt som att du tolkar begreppet "spana in" annorlunda ön jag (och den andre skribenten). Det är väl ingen stor grej?
  • Anonym (hmm)
    Anonym (målgång) skrev 2020-07-20 07:35:42 följande:
    Såhär är det:
    www.aftonbladet.se/debatt/a/J1lGAm/natdejting...
    Men sluta nu. Det är en debattartikel och EN persons uppfattning. MIN uppfattning är att jag som kvinna knappt för mejl. Det är inte lika för alla.
Svar på tråden Vem skriver först?