• Anonym (Osäker)

Fortsätta eller lämna?

Jag är 25 år och min sambo 35 år, och vi träffades för 6 år sedan, direkt efter att jag tog studenten. Det är egentligen två saker som är stora problem, och det är hur olika behov av ensamtid vi har, och att vi har olika syn på ekonomi. 

Jag har stort behov av egentid, och min sambo hatar att vara ensam. Jag har alltid tryckt undan mina egna behov, men känner mig kvävd och för hårt hållen. Speciellt nu under corona när båda jobbar hemifrån och har gjort det sedan mars, och jag får skäll om jag så bara går ut på promenad ensam. Har inte träffat en enda vän ensam sedan början på mars, utan måste slåss om att få "tillåtelse" för det. 

Vad gäller den ekonomiska biten så är han egenföretagare och pengar är inte ett problem för honom, om han vill ha en cykel för 35.000 kr så köper han den cykeln utan vidare. 
    Själv har jag alltid fått vända på slantarna för att passa in i hans levnadsstandard. Vi har rest på ca 4 resor/år, lägenhet, landställe och dyr bil. Idag tjänar jag ca 500.000 kr innan skatt per år, men med extremt höga utgifter (ca 20.000 kr/månaden). Problemet är att trots att jag tjänar så mycket nu, så får jag aldrig bestämma vad pengarna ska gå till, och jag har aldrig några pengar kvar att röra mig med. Jag gör 95% av alla sysslor i båda våra hem, jobbar 100% och ska betala för 50% av allt. Jag känner mig ekonomiskt så låst! Jag sliter på jobbet för att tjäna bättre (jobbar som säljare) men har alltid ändå 0 kr på kontot när det är 1-2 veckor kvar till lön och kan aldrig unna mig själv något.

Nu till det jag verkligen undrar över, kan man leva på det här sättet resten av livet? Blir det bättre när man har barn med att ge varandra utrymme? Jag kommer behöva kräva gemensam ekonomi eftersom alla pengar jag någonsin tjänat gått till gemensam konsumtion, och inte till att bygga en ekonomisk plattform för mig själv. Jag vill leva med honom, samtidigt som jag undrar hur det skulle vara att själv få ta alla beslut som rör mitt liv. 

• Svar på tråden Fortsätta eller lämna?
  • onelifetolive

Om du redan idag gör 95% av alla hushållssysslor så tror jag att du kommer få fortsätta med det.
    Dom som inte förstår att dom borde göra lika mycket hemma som sin partner, har helt enkelt inte det med sig hemifrån. Det kommer aldrig falla sig naturligt för en sån att tömma diskmaskinen, tvätta, vattna blommorna, hitta lösningar för att hålla ordning hemma, handla, planera middagar osv.

Det kan vara ok det med, om man bara är medveten om det från början. Kanske det finns annat som den andra kan göra istället? Ta helhetsansvaret för bilen/bilarna. Alltid se till att dom är hela, rena, servade, tankade, har fräscha däck... Kanske styra upp att boka sotare när det är dags. Prata med renhållarna och be om nya påsar till komposterbart. Åka till Bauhaus och köpa nytt rörsvep till stupröret? Hugga ner trädet som står i vägen och ta hand om veden.
    Listan kan göras lång.
    Det finns så mycket man kan göra som måste göras som inte är diska och städa. Kvinnor (ja, jag generaliserar) har en förmåga att negligera det "arbetet" männen faktiskt gör i hemmet.

En del löser det med att den som inte vill/kan/orkar göra mer än 5% hemma kan betala mer av dom gemensamma kostnaderna istället.
    Hur som helst är det viktigt att tillsammans hitta en balans. Det måste vara ett system som båda är nöjda med annars kommer det inte funka.
    Det funkar inte att den ena tycker att den andra "borde" förstå att den man gör är så mycket mer.
    Kan man inte hitta den medelpunkten så ska man inte bo ihop. Det är faktiskt så enkelt.
    Men dom flesta brukar kunna hitta en lösning om man bara pratar förutsättningslöst om saken.
    Be att ni ska prata om saken om x antal dagar. Tills dess ska han fundera på vad han gör hemma. Han kan skriva en lista med allt. Sen gör du likadant.
    När ni sen sätter er ner så är det bara att börja jämföra och väga olika saker mot varandra.

Hemma hos oss funkar det ungefär såhär:
    Vi lagar lika mycket mat, diskar och tvättar.
    Hon städar lite mer än mig. Badrummen t.ex
    Hon sköter blommor, rabatterna håller koll på barnens kläder, styr med presenter när vi ska gå bort osv.
    Jag sköter i princip allt som har med huset och resten av gården att göra (försöker dock få med henne men det är svårt) Jag har helhetsansvaret för bilarna. Tvättar och städar när hon har grisat ner sin ;)
    Jag fixar ved, tändved hämtar och skyfflar grus och allt sånt.
    Jag tjänar nästan dubbelt så mycket som henne och tanken är att jag ska betala dubbelt så mycket som henne av våra gemensamma kostnader. Det har dock blivit så att jag utöver det betalar allt annat. Mat, bensin till oss båda, alla nöjen, grejer till barnen och så. Men det är ok. Det funkar bra. Det är bara lite tråkigt att jag aldrig ser någon uppskattning för det. 
    Jag har säkert glömt saker hon gör. Svårt att se det man själv har släppt.

Vad jag dock reagerar på hos er är ditt behov av egentid. Jag är likadan. Jag MÅSTE få vara själv. Min sambo är dock helt med på det. Jag har varit i Las Vegas helt själv, Chicago, en weekend i Göteborg osv. Det har aldrig varit något problem. Vi reser förstås tillsammans också. Tillit är dock A och O och jag skulle aldrig missbruka det förtroendet jag har fått.
    Men att inte få vara själv ibland skulle kväva mig. Förstår verkligen om det är viktigt för dig också.

Även här är det viktigt att du ställer dig själv frågan om du skulle kunna fortsätta i förhållandet om du visste att det aldrig skulle bli någon skillnad. För det är det du måste fråga dig. Kommer det bli skillnad? Om inte, kan du förlika dig med det? Är det värt det?
    Han verkar ha svårt med tilliten och det försvinner inte bara i ett nafs. Vet inte om det någonsin gör det. Hur känner du?
    Du vill väl kunna komma hem och känna att du inte behöver svara på tusen frågor? Du vill kunna åka iväg, få lite space, bara vara i nuet och känna dig kravlös. Du vill inte fundera på vilka frågor du ska få när du kommer hem. Vad du ska svara...

Tänk att du bara har ett liv. Varje år av ditt liv är ett år att ta tillvara på och göra det bästa av. Kan du se dig själv i spegeln och ärligt säga att "det här året kommer jag känna mig helt till freds med när jag tittar tillbaka på det om 20 år"?

Jag menar inte att allt måste vara guld och gröna skogar, men man måste vara tillfreds med alla sina beslut. Bra som dåliga. Och man måste komma ihåg varför man tog besluten.
    Dagbok is the shit! :)

Lycka till!!

• Anonym (olika)
    Anonym (Osäker) skrev 2020-08-12 07:28:54 följande:

Nu behöver jag råd igen.. Har tagit mig därifrån nu och bor hos min pappa. Dock så ska vi gå i parterapi idag, och han säger att han inte vill förlora mig och vill leva resten av sitt liv med mig. Han förstår att han inte kan kontrollera mig så och måste släppa taget för att låta mig göra saker själv utan honom också. Ekonomin förstår han är ett problem, men tycker att han inte har gjort något fel, eftersom han inte har ?tvingat? mig till att köpa något. Men det han gör är att han säger att vi ska ha något, jag säger nej, och till slut ger jag mig och så blir det så iaf.

Jag visste att han skulle försöka dra mig tillbaka, eftersom han alltid har gjort det innan, och han har fått mig att tvivla på vad jag vill. Jag är rädd för att det ska bli som tidigare igen, men också rädd för ett liv utan honom :(

Det kommer inte hjälpa med parterapi om han inte på riktigt är redo att ändra sitt beteende. Det är ju inte dig det är fel på utan han som inte vill ge dig egentid och är kontrollerande.

Det låter som ni är för olika, men hoppas ni kan få det att fungera om ni nu båda vill.
    Om du fortsätter känna dig kvävd, gå inte emot dig själv utan lita på din känsla.

Varför är du räd för ett liv utan honom? Är du är rädd för att vara själv eller tror du att du inte kommer träffa någon ny? Det kommer du garanterat om du väljer att lämna relationen. Och då kan du välja någon som inte är kontrollerande som har samma syn på ekonomi.
    Du är ung också och har alla möjligheter framför dig :)
  • Anonym (Q)

Är du fortfarande i förhållande med honom?

• AnnaSthlm

Du har inte levt ditt liv utan hans. Ni träffades när du var 19. På något sätt passade det dig. Varifrån kommer detta mönster i relationen mellan män och kvinnor?

Du behöver ta ansvaret för dina gränser.

• Anonym (Osäker)
    onelifetolive skrev 2020-09-03 23:06:40 följande:

Om du redan idag gör 95% av alla hushållssysslor så tror jag att du kommer få fortsätta med det.
    Dom som inte förstår att dom borde göra lika mycket hemma som sin partner, har helt enkelt inte det med sig hemifrån. Det kommer aldrig falla sig naturligt för en sån att tömma diskmaskinen, tvätta, vattna blommorna, hitta lösningar för att hålla ordning hemma, handla, planera middagar osv.

Det kan vara ok det med, om man bara är medveten om det från början. Kanske det finns annat som den andra kan göra istället? Ta helhetsansvaret för bilen/bilarna. Alltid se till att dom är hela, rena, servade, tankade, har fräscha däck... Kanske styra upp att boka sotare när det är dags. Prata med renhållarna och be om nya påsar till komposterbart. Åka till Bauhaus och köpa nytt rörsvep till stupröret? Hugga ner trädet som står i vägen och ta hand om veden.
    Listan kan göras lång.
    Det finns så mycket man kan göra som måste göras som inte är diska och städa. Kvinnor (ja, jag generaliserar) har en förmåga att negligera det "arbetet" männen faktiskt gör i hemmet.

En del löser det med att den som inte vill/kan/orkar göra mer än 5% hemma kan betala mer av dom gemensamma kostnaderna istället.
    Hur som helst är det viktigt att tillsammans hitta en balans. Det måste vara ett system som båda är nöjda med annars kommer det inte funka.
    Det funkar inte att den ena tycker att den andra "borde" förstå att den man gör är så mycket mer.
    Kan man inte hitta den medelpunkten så ska man inte bo ihop. Det är faktiskt så enkelt.
    Men dom flesta brukar kunna hitta en lösning om man bara pratar förutsättningslöst om saken.
    Be att ni ska prata om saken om x antal dagar. Tills dess ska han fundera på vad han gör hemma. Han kan skriva en lista med allt. Sen gör du likadant.
    När ni sen sätter er ner så är det bara att börja jämföra och väga olika saker mot varandra.

Hemma hos oss funkar det ungefär såhär:
    Vi lagar lika mycket mat, diskar och tvättar.
    Hon städar lite mer än mig. Badrummen t.ex
    Hon sköter blommor, rabatterna håller koll på barnens kläder, styr med presenter när vi ska gå bort osv.
    Jag sköter i princip allt som har med huset och resten av gården att göra (försöker dock få med henne men det är svårt) Jag har helhetsansvaret för bilarna. Tvättar och städar när hon har grisat ner sin ;)
    Jag fixar ved, tändved hämtar och skyfflar grus och allt sånt.
    Jag tjänar nästan dubbelt så mycket som henne och tanken är att jag ska betala dubbelt så mycket som henne av våra gemensamma kostnader. Det har dock blivit så att jag utöver det betalar allt annat. Mat, bensin till oss båda, alla nöjen, grejer till barnen och så. Men det är ok. Det funkar bra. Det är bara lite tråkigt att jag aldrig ser någon uppskattning för det. 
    Jag har säkert glömt saker hon gör. Svårt att se det man själv har släppt.

Vad jag dock reagerar på hos er är ditt behov av egentid. Jag är likadan. Jag MÅSTE få vara själv. Min sambo är dock helt med på det. Jag har varit i Las Vegas helt själv, Chicago, en weekend i Göteborg osv. Det har aldrig varit något problem. Vi reser förstås tillsammans också. Tillit är dock A och O och jag skulle aldrig missbruka det förtroendet jag har fått.
    Men att inte få vara själv ibland skulle kväva mig. Förstår verkligen om det är viktigt för dig också.

Även här är det viktigt att du ställer dig själv frågan om du skulle kunna fortsätta i förhållandet om du visste att det aldrig skulle bli någon skillnad. För det är det du måste fråga dig. Kommer det bli skillnad? Om inte, kan du förlika dig med det? Är det värt det?
    Han verkar ha svårt med tilliten och det försvinner inte bara i ett nafs. Vet inte om det någonsin gör det. Hur känner du?
    Du vill väl kunna komma hem och känna att du inte behöver svara på tusen frågor? Du vill kunna åka iväg, få lite space, bara vara i nuet och känna dig kravlös. Du vill inte fundera på vilka frågor du ska få när du kommer hem. Vad du ska svara...

Tänk att du bara har ett liv. Varje år av ditt liv är ett år att ta tillvara på och göra det bästa av. Kan du se dig själv i spegeln och ärligt säga att "det här året kommer jag känna mig helt till freds med när jag tittar tillbaka på det om 20 år"?

Jag menar inte att allt måste vara guld och gröna skogar, men man måste vara tillfreds med alla sina beslut. Bra som dåliga. Och man måste komma ihåg varför man tog besluten.
    Dagbok is the shit! :)

Lycka till!!

Stort tack för ditt svar! Väldigt bra att få en mans perspektiv också. Jag är fortfarande kvar i relationen, för att han säger sig förstå att han har problem med sitt kontrollbehov och jobbar på det (går hos psykolog). Vi ska också ha mer gemensam ekonomi.

Sedan vi köpte landställe 2018 är det lite mer uppdelat, men jag åker och besiktigar bilen, byter däck (var jag som lärde honom hur man gör det, inte tvärt om), klipper gräs, skottar etc, plus sköter hemmet. Jag har inga som helst problem att hugga i när det gäller tyngre saker. 

Jag har skapat mig mer egentid och gör lite mer saker själv så som gå på promenader och träffa kompisar ibland. Har även tagit upp mitt hästintresse som jag delar med min syster, men nu har problemen kommit tillbaka och det känns som att han hittar nya sätt att kontrollera mig. 

Vi köpte en ny bil i juli som egentligen är alldeles för dyr och fin (Lexus RX), där han tycker att vi använder den för mkt, och därför får jag inte fortsätta åka till stallet en gång/veckan. Det är ca 7 mil fram och tillbaka. Han tycker att jag inte tänker på vår ekonomi, och när jag säger att jag kan betala dem extra hundralapparna själv som det blir i bensin, så är det istället att bilen inte ska gå så mycket för att det minskar värdet på den. Och att köpa en till liten skitbil som knappt kostar något vill han inte heller. 

Så det känns som att han hittar nya sätt att kontrollera mig på. Det är 6 km till bussen, och jag tar mig inte runt utan bil. Så det kommer nog tyvärr bli så ändå att vi går skilda vägar, även om jag verkligen hade hoppats på att vi skulle kunna få det att funka. 
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Osäker) skrev 2020-11-04 11:13:50 följande:
    Stort tack för ditt svar! Väldigt bra att få en mans perspektiv också. Jag är fortfarande kvar i relationen, för att han säger sig förstå att han har problem med sitt kontrollbehov och jobbar på det (går hos psykolog). Vi ska också ha mer gemensam ekonomi.

Sedan vi köpte landställe 2018 är det lite mer uppdelat, men jag åker och besiktigar bilen, byter däck (var jag som lärde honom hur man gör det, inte tvärt om), klipper gräs, skottar etc, plus sköter hemmet. Jag har inga som helst problem att hugga i när det gäller tyngre saker. 

Jag har skapat mig mer egentid och gör lite mer saker själv så som gå på promenader och träffa kompisar ibland. Har även tagit upp mitt hästintresse som jag delar med min syster, men nu har problemen kommit tillbaka och det känns som att han hittar nya sätt att kontrollera mig. 

Vi köpte en ny bil i juli som egentligen är alldeles för dyr och fin (Lexus RX), där han tycker att vi använder den för mkt, och därför får jag inte fortsätta åka till stallet en gång/veckan. Det är ca 7 mil fram och tillbaka. Han tycker att jag inte tänker på vår ekonomi, och när jag säger att jag kan betala dem extra hundralapparna själv som det blir i bensin, så är det istället att bilen inte ska gå så mycket för att det minskar värdet på den. Och att köpa en till liten skitbil som knappt kostar något vill han inte heller. 

Så det känns som att han hittar nya sätt att kontrollera mig på. Det är 6 km till bussen, och jag tar mig inte runt utan bil. Så det kommer nog tyvärr bli så ändå att vi går skilda vägar, även om jag verkligen hade hoppats på att vi skulle kunna få det att funka. 
    Ja, du ska lämna honom. Han säger det du vill höra, sedan hittar han andra sätt att kontrollera dig på.
    Det kommer aldrig att bli bättre. Och vad du än gör, skaffa aldrig barn med honom. 
    Du är ung, du kommer att må så mycket bättre att leva själv, ta egna beslut och få kontroll på din egen ekonomi. Och du kommer att träffa en normal kille, som uppskattar och gillar dig och som inte har behov av att kontrollera dig. 
  • Anonym (50-taggare)

Ta dig vidare snälla du. Nu skruvar han åt skruvarna igen för att kontrollera dig och det kommer bara att bli värre.

Det finns så många fina män och du är ju ung. Slösa inte bort ditt liv.
  • Anonym (A)
    Anonym (50-taggare) skrev 2020-11-04 13:41:29 följande:
    Ta dig vidare snälla du. Nu skruvar han åt skruvarna igen för att kontrollera dig och det kommer bara att bli värre.

Det finns så många fina män och du är ju ung. Slösa inte bort ditt liv.
    Håller med
  • Anonym (Lämna!)

Lämna honom nu direkt. Du ser ju själv vad du skriver, att han bestämmer att du inte får använda er gemensamma bil till din aktivitet. Vem fan tror han att han är? Han kommer inte att förändras, han kommer att kräva allt mer kontroll. Ta dig ur det nu!

• MsM84

Säg till honom att du vill att ni säljer bilen och köper en som du kan köra så mycket du vill utan att han känner att det skadar er ekonomi.funkar inte det är det kanske dags att ge upp?
  • Anonym (Osäker)

Sedan i onsdags bor jag hos min mamma på en hästgård, vilket är skönt för jag är inte ensam och omgiven av hästar som jag älskar att vara. Vi har tagit en paus iaf, och han säger att han förstår att jag behöver utrymme. Problemet är att det känns som att jag har tappat en arm när jag inte är med honom. Det är helt galet hur snabbt man tänker bort det dåliga?! Jag är helt vilsen när jag inte har honom att förhålla mig till, det känns som att jag har tappat mitt stödhjul. Men jag kommer hålla stenhårt på att inte ses, så att jag inte försätter mig i situationen att han riskerar att dra mig tillbaka igen om det inte är vad jag verkligen vill.

Jag måste först ta reda på vem är jag, vad vill jag? 

Är också rädd för att inte hitta någon annan, även fast jag vet att det är dumt att tänka så när jag är 25 år. Men han har också fina egenskaper som pålitlig, ärlig, dödligt lojal, skulle aldrig ljuga, och skulle aldrig lämna mig i sticket. Är rädd för att jag tänker för mycket på det dåliga än det bra... Snacka om livskris! Önskar ingen annan det här ältandet :(

• Charlie1981

Jag förstår dig! Gick också isär med en kille efter ett långvarigt förhållande när jag var 26 år. Jag kände också precis så, som att någon tagit bort en kroppsdel. Men, förhållandet var inte bra! Men man är ändå anknuten till varandra. Det är svinjobbigt men det blir så mycket bättre sen! Håll ut!!! Jag lovar! Passa på nu att göra saker som bara du gillar, ta reda på vem du är, vad vill du göra i livet? Och ha strategier för när de jobbiga perioderna kommer, tex kan du lova dig själv att du får aldrig höra av dig när du mår dåligt, (när du mår bra kommer du inte vilja det) för det kommer jobbiga perioder men de blir färre och färre ju längre tiden går.

• Anonym (opp)
    Anonym (Osäker) skrev 2020-11-30 14:04:21 följande:

Sedan i onsdags bor jag hos min mamma på en hästgård, vilket är skönt för jag är inte ensam och omgiven av hästar som jag älskar att vara. Vi har tagit en paus iaf, och han säger att han förstår att jag behöver utrymme. Problemet är att det känns som att jag har tappat en arm när jag inte är med honom. Det är helt galet hur snabbt man tänker bort det dåliga?! Jag är helt vilsen när jag inte har honom att förhålla mig till, det känns som att jag har tappat mitt stödhjul. Men jag kommer hålla stenhårt på att inte ses, så att jag inte försätter mig i situationen att han riskerar att dra mig tillbaka igen om det inte är vad jag verkligen vill.

Jag måste först ta reda på vem är jag, vad vill jag? 

Är också rädd för att inte hitta någon annan, även fast jag vet att det är dumt att tänka så när jag är 25 år. Men han har också fina egenskaper som pålitlig, ärlig, dödligt lojal, skulle aldrig ljuga, och skulle aldrig lämna mig i sticket. Är rädd för att jag tänker för mycket på det dåliga än det bra... Snacka om livskris! Önskar ingen annan det här ältandet :(

Du måste bli vuxen! Du var ff mest ett barn när ni möttes, han klev in och styrde ert liv. Nu måste du hitta hur man gör på egen hand. 

Kapa helt. Inte bara paus utan helt bort ur ditt liv! Han är INTE bra för dig, helt klart. Du kommer givetvis hitta någon annan. 

Och du, även en fruktansvärd våldtäktsman och misshandlare kan ha fina sidor - Ingen är ju helt igenom dålig, så tänk inte på att han har fina sidor - det har alla! Det är hans dåliga sidor som gör att det inte funkar att leva med honom. Du skrev ju själv tidigare att du vek ner dig och kompromissade och gjorde som han ville. 
  • Anonym (Håll ut)

Det kan kännas så i början, men jag lovar dig. Det blir bättre. Jag lämnar mitt ex för mer än ett år sedan, en relation som varade i 5 år. Han gjorde allt i sin makt att få mig tillbaka men jag var inställd, hans dåliga sidor vägde över de bra. Jag gick tillbaka tidigare gång på gång, men denna gång skulle jag inte tillbaka. Bröt totalt, började skapa ett nytt eget liv och började göra saker som gjorde mig lycklig som han inte tyckte jag skulle göra.

Nu mår jag så mycket bättre, förstod inte hur illa relationen faktiskt var men nu i efterhand var det ju helt bedrövligt illa.

Du kommer garanterat att träffa någon annan, var inte orolig. Jag är 32 nu men de hindrade inte mig från att göra mig av med en person som kontrollerade mig.

Svar på tråden Fortsätta eller lämna?