• Amber91

Hur klär jag nyfödd december-bebis vintern ut?

Hej,

Det här är så himla svårt tycker jag. Jag bor i Stockholm och väntar mitt första barn i början av december. Det kan ju vara alltifrån milda vinterdagar till riktigt kall vargavinter (åtminstone i jan- mars).

Till vagnen har jag en åkpåse med lammskinnsfoder, samt en lammskinnsfäll + ullfilt och bomullsfiltar att jobba med. Det känns ju som en bra grund. Tänker mig åkpåsen när det är kallare och fällen + filt när det är mildare.

Men vad gäller kläder är jag helt lost. Jag har tittat på dessa två:

www.varelse.se/produkt/ekologisk-overalll-i-ullfleece-med-hand-och-fotgomma-gra/

www.polarnopyret.se/barnklader/ull-understall/ullklader/overall-ull-nyfodd-gramelange-60379246-186

Och tycker båda verkar vara bra vettiga plagg. Mitt intryck att den från polarn är tunnare och fungerar som ett mellanlager medan den andra är något tjockare och då kan fungera som ytterlager åt en liten bebis. Vad tror ni? Är det nödvändigt med båda dessa? Eller kan jag skippa någon av dem?

• Svar på tråden Hur klär jag nyfödd december-bebis vintern ut?
  • Jemp

Den första ser bra ut. Bör räcka med vanliga innekläder under, behöver ju inte nödvändigtvis vara ullunderställ.

Min äldsta är född i januari i Stockholm. Hade fårskinnsfäll, body, byxor, kofta, mössa och teddyoverall (med händer och fötter). En filt och locket till barnvagnen. Det räckte, även om han förvisso alltid varit rätt varm av sig.

• Fjäril kär

Mitt äldsta barn är fött i en smällkall snöstorm i Stockholm och hela vintern var iskall. Han hade vanliga kläder, en vanlig billig teddyoverall, åkpåse och en filt. Han frös aldrig trots att han var prematur.

• Fröken W

Till mina båda barn har jag kört overall åkpåse med fleccefoder. I den har de bara haft vanliga innekläder, body, byxor, strumpor, samt mössa och ev. tossor. I vagnen har jag haft lammskinn och sedan en filt (olika tjock beroende på temperatur) och locket till vagnen. Har det varit väldigt kallt har de haft en kofta på sig också.

Det har funkat super för oss och har använts november-mars (barn födda i september resp. oktober. Är det lite varmare så har vi haft tunnare mössa på och skippat filten.

Är det superkallt så är man ju oftast inte ute så långa stunder med bebisar så jag har inte förstått grejen med underställ mm. Tänk också på att man oftare klär barnen för varmt än för kallt just för man är orolig att de ska frysa.

Lycka till :)

• enmamma

Den första ser bra ut. Smidigt att slippa vantar och tossor.
    Tänker mer på storleken.
    Köp inte för smått.
    Mitt andra barn född i Feb skulle åka hem från BB i en söt teddyoverall med öron som storasyster valt, den var för liten st 56.

• LaFontaine

Tänkte du ha åkpåse OCH overall?

Jag har en född i september och en i januari. De hade en ulloverall. Under den hade de vanliga kläder. Var det riktigt kallt fick de en tunn filt över. Jag tänkte konsekvent att de skulle ha ett lager mindre än vad jag hade på mig. Det blir ju varmt i en liggdel!

Svar på tråden Hur klär jag nyfödd december-bebis vintern ut?