• anonym123456789

Min mor tog priset i sämsta mamma igår

Jag behöver lätta på mitt hjärta, igår hälsade jag på min mor, jag har precis gått in i gravidvecka 22 och det är mitt andra barn nu. Vi satt och pratade om bebisar/barn och jag började läsa för henne ur min app om utvecklingen i vecka 22, då hon plötsligt avbryter mig och börjar prata om sitt missfall som hon hade i vecka 20 (för över 20 år sedan), jag har tidigare sagt att jag INTE vill höra mer om hennes missfall när jag är gravid (då jag redan hört historian 100tusen gånger förut). Jag försöker ignorera det och fortsätter med högre röst läsa om utvecklingen i min app (tänkte att hon skulle förstå hinten) men hon fortsätter babbla på i mun på mig... jag avslutar med "från och med denna vecka säger man bebis och inte foster" då kväker hon ur sig: "Då får bebisen en riktigt kista i alla fall" ... jag blev så ställd och shockad och sa: "vafan är det du sitter o säger?!.. osv" ja, jag gav henne en rejäl utställning! hon började gråta och ångrade sig direkt att hon sagt så. Jag sa att jag förlåter henne men att jag är arg och ledsen och det får hon respektera. När jag kom hem grät jag hela kvällen tills jag somnade, min grova ångest och ångestattack kom tillbaka efter flera års kämpande av att försöka trycka undan den. Jag hör hennes röst eka i mitt huvud nu och vet inte vad jag ska göra... vill bara kräka av äcklad och avsky. Hur kan man säga så till sin dotter? Är hon dum i huvudet?! förmodligen.. Vad ska jag göra? har ingen att prata med.

Gravidhormoner och idioter runt omkring dig
  • Svar på tråden Min mor tog priset i sämsta mamma igår
  • anonym123456789
    cosinus skrev 2020-08-19 14:42:25 följande:

Min mamma förlorade ett barn i vecka 26 på 80-talet. Då var det ett missfall och det var först vid v 28 som det hade blivit kista och begravning. Han hamnade i en brännugn på sjukhuset. Inte prat om någon krishantering där inte.

Jag som är äldst var så pass gammal så jag minns det här. Har fött två barn den månaden han skulle varit född och mamma har rent reflexmässigt relaterat till sitt missfall där veckorna kring jul. Då jag varit i samma vecka och samma tid på året som hon var när barnet dog.

Nu verkar min mor ha bearbetat det hela rätt ok, men hade hon inte det så hade jag verkligen haft överseende med att hon inte kunnat tänka bort det under mina graviditeter. Speciellt inte under de veckor då det hände.

Jag tänker att din mamma inte bearbetat det nog, tänker högt och säger saker du inte villa höra men som hon tänker. Inte så taktiskt när du är gravid men inte helt oförlåtligt heller. Lugna ner er, prata om det igen och var tydlig med att du inte orkar höra om hennes missfall medan du är gravid men att du förstår att det kommer tillbaka för henne när hon ser dig.

Jag beklagar, tack för att du delade med dig
  • Lönnsirap

Visst var det tråkigt för dig med detta trauma. Dock är ju livet fullt av saker som inte blev som man tänkt och döden är den del av livet.

Självklart är det trist att få människors sorg när man minst anar det i stunder av egen lycka.

Jag tycker dock inte din mamma är världens sämsta. Sorgsen och osmidig, ja, men sämst... Nä. Snarare mänsklig.

Vissa människor får en chock när deras barn visat sig ha nått mindre problem/skönhetsfläck.... Och att allt inte blev som man tänkt.

Du kommer iallafall ha perspektiv... Oavsett hur saker går. Du kommer ha en mental förberedelse som faktiskt hjälper dig.

• Litorina

Jag tycker att det låter som att din stackars mamma inte fått hjälp att bearbeta sitt missfall och jag förstår att hon ofrivilligt kastas tillbaka till de känslorna nu när du, som står henne nära passerar just den tiden i graviditeten när det hemska hände.

Hon födde fram ett litet foster med fingrar, tår, ögonfransar... och fick inte ens ge det en begravning. Ditt syskon. Du som har barn borde förstå vilket trauma det måste innebära. Istället gnäller du över hennes behov av att prata om det. Din mamma kanske skulle må bra av att få professionell hjälp med det här så att hon slipper må så dåligt.

Och visst, det är inte snyggt att berätta om missfall för någon som är gravid - särskilt eftersom du bett henne att inte göra det - men det här är förmodligen svårt för din mamma. Kunskaperna om ptsd och behov av bearbetning var inte alls lika stora då som de är nu.

• fjanten

Din stackars mamma Vill ge henne en stor kram när jag läser detta... Och telefonnumret till en bra psykolog.

• riversnroads
    anonym123456789 skrev 2020-08-19 12:40:22 följande:

Jag behöver lätta på mitt hjärta, igår hälsade jag på min mor, jag har precis gått in i gravidvecka 22 och det är mitt andra barn nu. Vi satt och pratade om bebisar/barn och jag började läsa för henne ur min app om utvecklingen i vecka 22, då hon plötsligt avbryter mig och börjar prata om sitt missfall som hon hade i vecka 20 (för över 20 år sedan), jag har tidigare sagt att jag INTE vill höra mer om hennes missfall när jag är gravid (då jag redan hört historian 100tusen gånger förut). Jag försöker ignorera det och fortsätter med högre röst läsa om utvecklingen i min app (tänkte att hon skulle förstå hinten) men hon fortsätter babbla på i mun på mig... jag avslutar med "från och med denna vecka säger man bebis och inte foster" då kväker hon ur sig: "Då får bebisen en riktigt kista i alla fall" ... jag blev så ställd och shockad och sa: "vafan är det du sitter o säger?!.. osv" ja, jag gav henne en rejäl utställning! hon började gråta och ångrade sig direkt att hon sagt så. Jag sa att jag förlåter henne men att jag är arg och ledsen och det får hon respektera. När jag kom hem grät jag hela kvällen tills jag somnade, min grova ångest och ångestattack kom tillbaka efter flera års kämpande av att försöka trycka undan den. Jag hör hennes röst eka i mitt huvud nu och vet inte vad jag ska göra... vill bara kräka av äcklad och avsky. Hur kan man säga så till sin dotter? Är hon dum i huvudet?! förmodligen.. Vad ska jag göra? har ingen att prata med.

Din mamma har nog gått igenom ett stort trauma iom sitt missfall. Din graviditet kanske påminner henne om barnet som aldrig blev för henne. Hon behöver någon att tala med, inte höra att hon är sämst och värdelös.
  • bananmilkshake

Skumläste kommentarerna lite och jag verkar vara den enda som svarar som tycker att det INTE är okej för henne att säga så hur mycket trauma hon än har. Det ska självklart inte gå ut över dig. Hon är en vuxen människa som skulle ha tagit tag i det tidigare. Om det är så svårt för henne att du är gravid får hon säga det och förklara så ni kan hitta ett mellanting att stå på kring hur/om ni ska prata om din graviditet. 

Tycker hon gick otroligt mycket över gränsen här. 

• Lönnsirap
    bananmilkshake skrev 2020-08-19 20:23:24 följande:

Skumläste kommentarerna lite och jag verkar vara den enda som svarar som tycker att det INTE är okej för henne att säga så hur mycket trauma hon än har. Det ska självklart inte gå ut över dig. Hon är en vuxen människa som skulle ha tagit tag i det tidigare. Om det är så svårt för henne att du är gravid får hon säga det och förklara så ni kan hitta ett mellanting att stå på kring hur/om ni ska prata om din graviditet. 

Självklart gick TS mamma över gränsen. Men hon fick sig också en utskällning som var fullt rimlig.

Både TS och hennes mor är vuxna och i relationen mellan mor och dotter går det ibland åt fanders. Självklart får TS vara ledsen och ha ångest för att det blev så fel.

Men all denna ångest är inte beroende på denna situation. Denna händelse är inte en kris eller ett övergrepp!

Detta är snarare en påminnelse om livets fruktansvärda maktlöshet och livets grymhet.

Det blir inte lättare ensam. Har man världens sämsta mamma ska man bryta med henne.

Har man TS mamma får man skrika på henne och sen krama henne en annan dag. Och fortsätta att sätta gränser om att man faktiskt inte kan härbärgera dessa känslor i sin graviditet!

TS kan ju inte ta tag i mammas problem, precis som mamman inte heller kan ta tag i det tidigare... Men nu är nu och då kanske TS behöver lite olika perspektiv på situationen.
  • anonym123456789
    bananmilkshake skrev 2020-08-19 20:23:24 följande:

Tack för förståendet!
  • anonym123456789

Jag vill också säga att jag inte är ARG på henne, jag förstår bara inte hur man kan kräka ur sig en sådan sak. Vi har pratat om hennes missfall som sagt 100 000 gånger när jag inte varit gravid och när jag var gravid med mitt första barn och när alla mina andra syskon blev gravida och fick barn så har vi pratat om det! MEN JAG ÄR INTE EN PSYKOLOG! JAG kan uppenbarligen INTE hjälpa henne med hennes obearbetade sorg trots att hon pratar med mig om det så mycket!

Jag hade två tidiga missfall innan denna graviditeten nu och då pratade vi också om henne och hennes missfall (mest för att hon ville själv) och jag har redan från början sagt att jag INTE vill höra om missfall nu under denna graviditet! För att ett missfall är svårt oavsett vilken vecka man får det i! Men hon förstår inte.. eftersom hon tar upp det igen och igen och igen... och nu sa hon såhär. Nu går hennes sorg ut över mitt barn! Nu börjar hon "fantisera" om hur mitt barn dör och hur fin kista mitt barn ska få!

Då räcker det. Där går fan gränsen.

• bananmilkshake
    anonym123456789 skrev 2020-08-21 13:41:22 följande:

Jag vill också säga att jag inte är ARG på henne, jag förstår bara inte hur man kan kräka ur sig en sådan sak. Vi har pratat om hennes missfall som sagt 100 000 gånger när jag inte varit gravid och när jag var gravid med mitt första barn och när alla mina andra syskon blev gravida och fick barn så har vi pratat om det! MEN JAG ÄR INTE EN PSYKOLOG! JAG kan uppenbarligen INTE hjälpa henne med hennes obearbetade sorg trots att hon pratar med mig om det så mycket!

Jag hade två tidiga missfall innan denna graviditeten nu och då pratade vi också om henne och hennes missfall (mest för att hon ville själv) och jag har redan från början sagt att jag INTE vill höra om missfall nu under denna graviditet! För att ett missfall är svårt oavsett vilken vecka man får det i! Men hon förstår inte.. eftersom hon tar upp det igen och igen och igen... och nu sa hon såhär. Nu går hennes sorg ut över mitt barn! Nu börjar hon "fantisera" om hur mitt barn dör och hur fin kista mitt barn ska få!

Då räcker det. Där går fan gränsen.

Men herregud - nej! Du måste sätta ner foten. Sätt dig ner med henne, på ett neutralt ställe (så inte hemma hos dig) och förklara att nu har ni pratat om hennes missfall genom alla dessa år, trots att du fått egna missfall som du själv sörjer. Nu får hon släppa det (släppa betyder inte att glömma!) och om hon inte kan får hon prata med någon utbildad. Hennes sorg och fastklamrande vid sitt missfall och andra ofödda barns död måste ta slut. 
  • Lilant

Min mamma valde min styvpappa över mig efter han våldtagit med i många år :) och hon sa att de va mitt fel... så nej din mamma är inte sämst inte äns dålig din mamma är sårad och du borde gett henne en kram :) jag pratar också om mina missfall när för är gravida just för att de kan hjälpa någon att se att de kan gå bra också. Din mamma ska inte tystas du borde sörja med henne du har ju förlorat ett syskon... å detta är ditt andra barn hon kanske är rädd att ditt barn ska förlora ett syskon... tänk dig för nästa gång :)

Svar på tråden Min mor tog priset i sämsta mamma igår