Inlägg från: Lönnsirap |Visa alla inlägg
  • Lönnsirap

Min mor tog priset i sämsta mamma igår

Visst var det tråkigt för dig med detta trauma. Dock är ju livet fullt av saker som inte blev som man tänkt och döden är den del av livet.

Självklart är det trist att få människors sorg när man minst anar det i stunder av egen lycka.

Jag tycker dock inte din mamma är världens sämsta. Sorgsen och osmidig, ja, men sämst... Nä. Snarare mänsklig.

Vissa människor får en chock när deras barn visat sig ha nått mindre problem/skönhetsfläck.... Och att allt inte blev som man tänkt.

Du kommer iallafall ha perspektiv... Oavsett hur saker går. Du kommer ha en mental förberedelse som faktiskt hjälper dig.

• Lönnsirap
    bananmilkshake skrev 2020-08-19 20:23:24 följande:

Skumläste kommentarerna lite och jag verkar vara den enda som svarar som tycker att det INTE är okej för henne att säga så hur mycket trauma hon än har. Det ska självklart inte gå ut över dig. Hon är en vuxen människa som skulle ha tagit tag i det tidigare. Om det är så svårt för henne att du är gravid får hon säga det och förklara så ni kan hitta ett mellanting att stå på kring hur/om ni ska prata om din graviditet. 

Tycker hon gick otroligt mycket över gränsen här. 

Självklart gick TS mamma över gränsen. Men hon fick sig också en utskällning som var fullt rimlig.

Både TS och hennes mor är vuxna och i relationen mellan mor och dotter går det ibland åt fanders. Självklart får TS vara ledsen och ha ångest för att det blev så fel.

Men all denna ångest är inte beroende på denna situation. Denna händelse är inte en kris eller ett övergrepp!

Detta är snarare en påminnelse om livets fruktansvärda maktlöshet och livets grymhet.

Det blir inte lättare ensam. Har man världens sämsta mamma ska man bryta med henne.

Har man TS mamma får man skrika på henne och sen krama henne en annan dag. Och fortsätta att sätta gränser om att man faktiskt inte kan härbärgera dessa känslor i sin graviditet!

TS kan ju inte ta tag i mammas problem, precis som mamman inte heller kan ta tag i det tidigare... Men nu är nu och då kanske TS behöver lite olika perspektiv på situationen.
Svar på tråden Min mor tog priset i sämsta mamma igår