• Anonym (Skärmtid)

Vad är den vanligaste orsaken till brist på sex i ett förhållande?

Man har ju ofta uppfattningen att det är kvinnan i förhållandet som tappar sexlusten och mannen som blir frustrerad. Men här i forumet så hittar man lika många exempel på det motsatta. Sen är det väl så att det här forumet inte speglar verkligheten i stort iom att de som är sexintresserade söker sig hit. 

Så vad tror du? Vilken/vem är den största anledningen till ett bristande sexliv i ett förhållande?

Det vinns säkert fler alternativ och exempel än det som jag listar här men så är livet...du får nöja dig med dessa. 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad är den vanligaste orsaken till brist på sex i ett förhållande?
  • Anonym (Tuppis)
    Jonnynilsson skrev 2020-10-01 13:45:05 följande:

Samma här. Fan va trött man är efter arbetsdagen och sysslorna hemma.

Vi ligger oftast på lediga morgnar när man vaknar utvilad och på gott humör.

Tänk så olika vi är. Det enda jag kan komma på som stoppat mig (och exet) från att ligga är magsjuka och ryggskott/diskbråck (när det var som värst). Har tom åkt hem från möte på jobbet då hon var ledig och kåt. Kom sedan tillbaka till mötet något generad och svettig
  • Kungsholmsbo
    Anonym (L) skrev 2020-09-30 14:03:52 följande:

Jag håller inte alls med om det, har varit tillsammans med min partner i ett år och är exakt lika mkt eller mer tänd på hen nu. Finns ingen möjlighet att sitta tillsammans i soffan eller ligga i samma säng utan att bli riktigt tänd. Ibland med tung trötthet så tar det aningen längre tid men det händer alltid. 

Vi är mkt experimentella och pratar ofta om vad vi tycker är upphetsande med varandra och vad vi skulle vilja pröva.

Men gud, kom tillbaka när du varit ihop i 17 år. Ett år är väl ingenting. Jag skulle säga att man ligger en massa till före barnen, sen har man sparlåga tills att sista barnet är kring 2,5 då kan man ta upp det igen OM - man inte tappat bort varandra under tiden.

Varför man inte vill ligga? För att personen inte gör en sugen längre. Kan vara allt det ovanstående eller massa annat.

En teori kan också vara att: När man varit tillsammans länge och är en person som har behov av sex så kanske det också är så att man ligger med sin partner för att stilla sitt egna behov. Man ligger alltså inte för att man vill skapa band mellan sig så som sexet under förälskelsen gör. Där kan det uppstå ett stort glapp. Som ibland inte går att överbrygga. Tror också att det är därför som det är lättare att bli sexuellt attraherad av andra personer under ett längre förhållande, eller när de barnalstrande åren är över.
  • Mimosa86

Tycker sexlivet är en indikator på parrelationen i sin helhet. Inte familjerelationer utan parrelationen.

Jag tänder på min man fortfarande efter så många år tillsammans. Men det beror nog främst på att vi fortfarande ser varandra, intresserar oss för varandra, skrattar och skojar, busar, uppvaktar, kysser och kramar varandra. Somnar i varandras famn och försöker hjälpa och avlasta varandra så gott det går.

Och det tar tid, energi och jobb. Ja man måste ständigt jobba på relationen. Men resultatet blir också bra, jag har två relationer till honom.

1) man, livskamrat och älskare

2) familjefar och styrelseledamot i familjen ab

• Ascendere
    Anonym (WSX) skrev 2020-08-21 10:15:51 följande:

Jag röstar på:
    "Hon gick upp i föräldralivet och ser maken mest som pappa till barnen. Detta innebär även att hon inte ser honom sexuellt attraktiv längre."

Newsflash: Hon såg dig troligen aldrig som nåt annat från början heller, hon var mest intresserad av att hitta någon som stannar kvar och hjälper till med barnen. 
    Sexet kom på köpet men det var aldrig huvudsyftet med relationen. 

• Ascendere
    Mimosa86 skrev 2020-10-02 12:57:42 följande:

Tycker sexlivet är en indikator på parrelationen i sin helhet. Inte familjerelationer utan parrelationen.

Jag tänder på min man fortfarande efter så många år tillsammans. Men det beror nog främst på att vi fortfarande ser varandra, intresserar oss för varandra, skrattar och skojar, busar, uppvaktar, kysser och kramar varandra. Somnar i varandras famn och försöker hjälpa och avlasta varandra så gott det går.

Och det tar tid, energi och jobb. Ja man måste ständigt jobba på relationen. Men resultatet blir också bra, jag har två relationer till honom.

Så där tänker jag också. Intressant att höra att en kvinna också kan hålla isär de där båda bitarna. 
    För visst vill man ha allt i samma person, annars är det liksom inte värt det, antingen funkar allt eller så funkar inget. 
  • Anonym (L)
    Kungsholmsbo skrev 2020-10-02 12:36:48 följande:
    Men gud, kom tillbaka när du varit ihop i 17 år. Ett år är väl ingenting. Jag skulle säga att man ligger en massa till före barnen, sen har man sparlåga tills att sista barnet är kring 2,5 då kan man ta upp det igen OM - man inte tappat bort varandra under tiden.

Varför man inte vill ligga? För att personen inte gör en sugen längre. Kan vara allt det ovanstående eller massa annat.

En teori kan också vara att: När man varit tillsammans länge och är en person som har behov av sex så kanske det också är så att man ligger med sin partner för att stilla sitt egna behov. Man ligger alltså inte för att man vill skapa band mellan sig så som sexet under förälskelsen gör. Där kan det uppstå ett stort glapp. Som ibland inte går att överbrygga. Tror också att det är därför som det är lättare att bli sexuellt attraherad av andra personer under ett längre förhållande, eller när de barnalstrande åren är över.
    Min förra relation med barnens pappa varade i 19 år så jag vet vad en långvarig relation innebär. Det sista som försvann för oss var den fysiska attraktionen, tyvärr tycker jag nog. 

Jag tror att det är olika hur sexuell man är helt enkelt, att vara mindre sexuell är inte sämre. Att ha ett stort sexuellt behov innebär andra nackdelar än motsatsen.
  • Anonym (Ju)
    Ascendere skrev 2020-10-02 13:04:22 följande:

Newsflash: Hon såg dig troligen aldrig som nåt annat från början heller, hon var mest intresserad av att hitta någon som stannar kvar och hjälper till med barnen. 

Sexet kom på köpet men det var aldrig huvudsyftet med relationen. 

När är sexet någonsin huvudsyftet med en relation?
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Ju) skrev 2020-10-02 19:59:44 följande:
    När är sexet någonsin huvudsyftet med en relation?
    Sex är visserligen inte huvudsyftet med en relation, men det är ändå för de flesta en inte oviktig del av en kärleksrelation eftersom det skiljer den från andra typer av relationer.
  • theotherone
    Anonym (Man) skrev 2020-08-25 09:54:38 följande:

Vi fastnade i småbarnsåren, glömde bort varandra, blev självförsörjande på känslor. Jag försökte i många år väcka hennes lust men hon var fast i vardagen och alla plikter, kunde aldrig slappna av och ständigt vaksam på allt annat utom samlivet. Jag till slut upp, orkar inte dra i det själv. Samtal blev till tjat och sen la jag locket på. Jag har sex med mig själv ofta, tittar gärna på porr och drömmer mig bort. Det fungerar rätt bra. I vår övriga relation fungerar allt superbra men vi nämner aldrig någonting om vårt försvunna samliv.

Exakt så har jag det också.
  • Anonym (Tuppis)
    theotherone skrev 2020-10-03 11:40:53 följande:

Exakt så har jag det också.

Vill du hitta tillbaka till henne och tror du hon vill detsamma?
  • New  Dawn
    Mimosa86 skrev 2020-10-02 12:57:42 följande:

Jag håller med i första stycket. Däremot kan man ha en ganska torftig relation (typ vänskaps/familjerelation) men ändå fortsätta ha sex pga sexdrift/fysiskt behov. (I princip i stället för onani)

Ett sådant sexliv kommer sällan räcka för att ge relationen värme och glöd.

Ibland tror jag att folk misstar sig och tror att det är bristande sexliv som är orsaken till att man glider i sär, när det uteblivna eller dåliga sexlivet beror på att känslorna bakom saknas.

Det blir mer påtagligt om sexlivet försvinner, än att man ser andra bitar som saknas. Som tex att man inte längre delar så mycket känslor och tankar med varandra, ickesexuell närhet har minskat, samt glädje mm

Jag har pratat med en hel del män som säger att relationen är bra, och att det bara är sexlivet som saknas, men vid lite mer samtal är det helt uppenbart att det är sååå mycket annat som saknas också. Det uteblivna sexlivet är snarare ett symtom på andra brister i relationen. Jag har också pratat med kvinnor som först efter skilsmässa förstår hur dålig relationen var egentligen.
    Anyone can hate. It costs to love.
  • Anonym (Annat)

Vi har inte så mycket sex som jag skulle önska, men inget av ovanstående stämmer riktigt. Jag gör lite mer hemma men han gör också mycket. Du borde ha ett alternativ som handlar om slentrian, att man latar ned sig och tycker det är enklare att sova, eller att vardagen och jobbet gör det slitsamt med mera fysisk aktivitet. Jag tjatade lite ett tag för att få reda på vad som förändrats, men var inte bekväm med att vara den krävande. Vill inte heller ta alla initiativ. Jag fick lite svävande svar att det bara har blivit så, han gått upp mycket i vikt och inte har så bra självkänsla längre. Jag sa att han är världens finaste och sen har jag låtit honom vara och utvecklat relationen med mina sexleksaker i stället.

Svar på tråden Vad är den vanligaste orsaken till brist på sex i ett förhållande?