• Anonym (TS)

Kombinera små barn och karriär - idioti!

Jag är i en ohållbar situation på jobbet som beror på att min chef försöker kombinera ett ansvarsfullt jobb med barn.

Min chef X har två barn i förskoleåldern och jobbar endast 75%. Barnen är ofta sjuka (flera gånger per månad) och X är därför borta för VAB med jämna mellanrum. En annan kollega räknade ut att X jobbat någonstans mellan 30 och 40 % under våren. Eftersom att jag är en sådan som tar tag i saker så har det blivit så att jag täckt upp för X för att verksamheten ska fungera. Jag har gjort X arbetsuppgifter och mina egna sedan jag började för ett år sedan och jag är så less på det nu. Efter semestrarna tog jag upp detta med X plus högre chef. Det enda jag får höra är att det är så läget är och att X gör en bra insats. Verksamheten stödjer de som vill kombinera familj och karriär. Suck. Vi jobbar inom offentlig sektor så jag fattar att högre chefer inte kan göra något, alla är livrädda för facket och tidningarna. Jag kommer i alla fall söka nytt jobb nu men det jag inte fattar är hur min chef tänker.

- Ni som har små barn och som försöker kombinera detta med ansvarsfyllda jobb, hur tänker ni? Fattar ni inte att kollegor blir lidande på grund av ert självförverkligande? Fattar ni inte att era barn samtidigt kan bli lidande?

Att pausa karriären några år under småbarnstiden är ju bäst för alla. Inte tusan vinner någon på detta upplägg.

• Svar på tråden Kombinera små barn och karriär - idioti!
  • Anonym (---)
    Anonym (Lågavlönad) skrev 2020-08-25 11:42:42 följande:
    Det är f ö inte alls bara högre chefer som får det besvärligt på jobbet när de får barn.
    Det stämmer absolut. Det är inte ett dugg mer populärt med undersköterskor som saknas till vart och varannat pass på äldreboendet, när ena webmastern är sjuk och den andre sportlovsledig eller när protokollföraren är borta tredje sammanträdet i rad.
  • Anonym (.)

Det handlar inte om karriär vs barn utan om barn och arbetsliv generellt. Min man är chef över några personer inom byggbranschen, dvs det är inga personer som satsar på sina karriärer utan helt enkelt bara har ett random jobb att gå till för att få ekonomin att gå ihop. En är småbarnsförälder och även fast han delar vabbandet med sin sambo så känns det som att han alltid är borta och det är ett himla pusslande för min man att få dagarna att gå ihop. Men det är ju så det är. Alternativet är ju att en i varje familj är hemmaman/hemmafru och det är det få som vill. Det är upp till chefen att se till att det fungerar, både att jobbet blir gjort och att arbetsmiljön för de anställda är bra.

• Anonym (A)

Det smarta hade kanske varit att faktiskt dela upp chefskapet på två personer, och kanske låta Ts vara medchef.  Då skulle Ts kunna få mandat att fatta en del beslut, och tid på att lägga på chefarbetet. Samtidigt skulle man kunna lägga en del mindre tidskritiska saker på den andra chefen och en del av Ts uppgifter på någon annan. 

Det säger sig självt att en som jobbar 75% inte kan göra 100% jobb, och det är knappast förvånande att en person med småbarn kan vara borta ca 20% i alla fall. 

Realistiskt vore alltså att räkna med att chefen kommer jobba ca 60%, och kanske då max 40-50% med tidskritiska saker. 

• Jemp
    Anonym (Trött) skrev 2020-08-25 08:10:13 följande:

Jag håller med TS, hade också en chef inom offentlig sektor som hade småbarn och var ständigt frånvarande med VAB, var alltid en av de första att gå hem för dagen för att hämta på dagis, kom sent för att "något hände" på morgonen.

Verksamheten blev lidande och anställda fick täcka upp och göra hennes uppgifter, eller så fick det vänta tills hon var tillbaka.

Jag studerade när jag hade småbarn så jag var ändå mycket hemma och det drabbade bara mig själv om jag skippade någon föreläsning, dessutom var mina barn väldigt friska. Men om jag hade jobbat heltid, haft en chefsroll dessutom, så hade jag tveklöst tagit mer ledigt eller bytt arbetsuppgifter medan barnen var små. Det är inte bra varken för barnen eller arbetet med en ständigt stressad chef som springer mellan och har svårt att prioritera mellan sina två likvärdigt viktiga uppdrag, jobbet och föräldraskapet.

Chefen har ju just gått ner i tid och fått arbetsuppgifter delegerade.
  • Akidoki
    Anonym (Trött) skrev 2020-08-25 08:10:13 följande:

Jag håller med TS, hade också en chef inom offentlig sektor som hade småbarn och var ständigt frånvarande med VAB, var alltid en av de första att gå hem för dagen för att hämta på dagis, kom sent för att "något hände" på morgonen.

Verksamheten blev lidande och anställda fick täcka upp och göra hennes uppgifter, eller så fick det vänta tills hon var tillbaka.

Jag studerade när jag hade småbarn så jag var ändå mycket hemma och det drabbade bara mig själv om jag skippade någon föreläsning, dessutom var mina barn väldigt friska. Men om jag hade jobbat heltid, haft en chefsroll dessutom, så hade jag tveklöst tagit mer ledigt eller bytt arbetsuppgifter medan barnen var små. Det är inte bra varken för barnen eller arbetet med en ständigt stressad chef som springer mellan och har svårt att prioritera mellan sina två likvärdigt viktiga uppdrag, jobbet och föräldraskapet.

Eftersom majoriteten av alla människor blir föräldrar, och åldersmässigt i genomsnitt mitt i karriären skulle det då bli väldigt problematiskt med personalförsörjning och stabilitet på chefsnivå om en chef inte längre kan vara chef under småbarnsåren.

DET skulle skapa kaos.
  • Anonym (Hind)
    mari123 skrev 2020-08-25 09:19:33 följande:
    Varför får ni inte jobba hemifrån när den möjligheten finns? Var är haken? 
    Arbetsgivaren tillät det i våras, men inte längre, eftersom smittoläget i samhället upplevs ha gått ner. 

Jag tror arbetsgivaren upplever sig ha mer kontroll över verksamheten om alla är på plats. Och visst kan jag hålla med om att möten på meet har sina nackdelar. Men att tvingas vabba mer än jag jobbar(vilket risken är stor för pga förskolornas strikta riktlinjer) har också nacdelar. 
  • Anonym (Hind)

Saken är ju den att  om det blir förbjudet att vabba om man är chef kommer det att slå mycket hårdare mot kvinnor än mot män. Kvinnor tar redan nu det största ansvaret för barnen, och chefer inte vabba innebär det i princip att kvinnor måste välja mellan karriär och barn. 

Det handlar ju inte om några år medan barnen är små, för säg att du jobbat 10 år och fått en chefspositin, som du sedan måste avsäga dig för att kunna vabba medan barnen är små, med 2-3 barn där den yngste ska hinna bli 6-7 år tar det ca 10 år, sedan får du börja om på noll och arbeta dig upp igen. Då har dina jämnåriga män hunnit arbeta på sin karriär i 20  och har 20 års försprång medan du startar på noll med en ny chefsroll på låg nivå. 

Det blir som i Italien, där nativiteten sjunker och kvinnor inte vill skaffa barn. Och vi får en fullständigt snedfördelad arbetsmarknad. 

Låter härligt!

• Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Don't be sorry, be better)
    Anonym (Doh) skrev 2025-04-13 09:27:11 följande:
    Här kommer du och ba väcker en fem år gammal tråd till liv med en irrelevant text bara för att göra reklam för en bluffverksamhet. Genomskinligt!
    Du som citerar spammaren istället för att anmäla är ju inget geni heller direkt.

Man anmäler inlägg som bryter regler, man gör inte dubbelt arbete för moddarna och förstör tråden ännu mer, capisce?
  • Anonym (Doh)
    Anonym (Don't be sorry, be better) skrev 2025-04-13 10:00:58 följande:
    Du som citerar spammaren istället för att anmäla är ju inget geni heller direkt.

Man anmäler inlägg som bryter regler, man gör inte dubbelt arbete för moddarna och förstör tråden ännu mer, capisce?
    Det kan ju vara en idé att  både anmäla OCH kommentera i tråden för att uppmärksamma på att det är just en bluff... Gäller att kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt då, förstått?
    Geni och geni, kanske vara vanlig normalintelligens krävs för den slutsatsen. En liten tankeställare till dig som också citerar i tråden. 
  • Anonym (k)
    Anonym (Doh) skrev 2025-04-13 11:34:21 följande:
    Det kan ju vara en idé att  både anmäla OCH kommentera i tråden för att uppmärksamma på att det är just en bluff... Gäller att kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt då, förstått?
    Geni och geni, kanske vara vanlig normalintelligens krävs för den slutsatsen. En liten tankeställare till dig som också citerar i tråden. 
    Tips till nästa gång är att radera allt i citatet, folk ser vem du citerat så varningen blir tydligCool
  • Anonym (Idiot)

Hahah

Så du tar på dig ansvar som inte är ditt jobb och sen gnäller du? 

Sköt du ditt så ska du se att företaget agerar när resten fallerar. Men sålänge det finns pucko som försöker vara "snäll" så kommer detta aldrig förändras. 

Sluta klanka ner på X och bra att ledningen inte stöttar dig i detta. Fruktansvärt beteende av dig. 

Det du ska göra är att sköta DINA uppgifter och inget annat. Om ditt jobb blir lidande så är det, det du tar upp. Inget annat. Du ska varken åtgärda eller analysera. Du lägger fram problemet resten sköter arbetsgivaren. Gör hen inte det går man till facket.

• Xenia
    Anonym (TS) skrev 2020-08-24 16:51:06 följande:
    Det är inte oombett. För chefen delegerar uppgifter till mig. Det har blivit så att det är som får ta detta eftersom att jag är citat: duktigast.
    Jag tycker att er gemensamma chef borde sett till att du fått extra betalt för att du jobbar extra, nu när han vet om det. Han uppskattar inte din ansvarskänsla.

Du gör rätt i att söka ett nytt jobb.

Men hur andra kvinnor prioriterar är inte din sak att bestämma.
  • EpicF

Varför täcker du upp för din chef? 
    Det är det dummaste du kan göra. Sluta genast med det. 

• Xenia

Det här var visst en gammal tråd. Skäms

Problemet är förvisso fortfarande aktuellt för många, men för TS är det knappast akuellt längre.

Svar på tråden Kombinera små barn och karriär - idioti!