• Fri 28 Aug 2020 23:04
    7267 visningar
    16 svar
    16
    7267

    FertilityScore Spermatest

    Hej!

    Jag och min sambo försöker bli gravid med vårt första barn och nyligen så gjorde vi ett hemmatest för att kolla min sambos sperma. Vi provade fertilityscore spermatest och fick ett negativt resultat, och vi blev rätt så nedslagna.

    Är det någon annan som har erfarenhet av dessa tester? Någon som har fått negativt resultat och ändå lyckats bli gravid?

  • Svar på tråden FertilityScore Spermatest
  • Anonym (Anony­m)
    Sat 29 Aug 2020 06:02
    #1
    +1

    De där testen är ett skämt. Vi körde ett sådant och färgen var inte alls normal och vi blev också nedslagna. Sedan kom det fram att pojkvännen hade jättebra kvalitet när de gjorde en riktig analys.

  • Sat 29 Aug 2020 08:48
    #2

    Åh det känns ju betryggande! Vi tänkte också testa hans sperma ?på riktigt? nu, får hoppas att vi får ett bra resultat .

  • Anonym (O)
    Sun 17 Jan 2021 20:13
    #3

    Hej, jag vet att detta är en äldre tråd, blev helt knäckt i helgen av detta test då det visade typ sämsta resultat. Gråtit så mycket. Nu börjar jag lugna ner mig, det är ju inte ett definitivt svar för än man blivit undersökt his läkare. Hur gick det för er sen?

  • Anonym (O)
    Sun 17 Jan 2021 20:25
    #4

    Någon annan med erfarenheter av detta test dom visat sig att det löst sig ändå?

  • Anonym (Anony­m)
    Sun 17 Jan 2021 21:35
    #5

    Som sagt, dessa är ett skämt. Vi fick jätteskumma resultat men när vi var på utredning var det toppresultat. Det enda säkra sättet är att analysera hos läkare.

  • Anonym (O)
    Sun 17 Jan 2021 22:07
    #6

    Hoppas verkligen det. Jävla testet förstörde hela helgen. Tack!

  • Anonym (Anony­m)
    Sun 17 Jan 2021 22:33
    #7
    Anonym (O) skrev 2021-01-17 22:07:38 följande:

    Hoppas verkligen det. Jävla testet förstörde hela helgen. Tack!


    Så var det för oss också, gick omkring och oroade mig för verkligen ingenting. Förstår inte hur sådana tester får säljas.
  • Sun 7 Feb 2021 16:21
    #8

    Vi fick dåligt på det testet och det stämde då min mans spermier inte var av bra kvalitet. Vi har nu barn via Ivf. Tror dock inte man ska tro för mycket på ett sådant test. Men kolla upp om ni försökt länge.

    Jag hade blivit gravid lätt med tidigare partner (dock inte behållt barnet) så misstänkte det berodde på min sambo när vi försökt ett bra tag och det stämde.


    Påbörjat IVF 2018 nouw.com/nar2blir3
  • Anonym (O)
    Thu 11 Feb 2021 17:40
    #9

    Vill bara flika in! Det var inget fel på min sambos sperma för nu tog det sig. Om någon ser detta framöver så var det iallafall helt missvisande för oss! Skit-test!

  • Anonym (Oroli­gsambo­)
    Tue 5 Oct 2021 15:12
    #10

    Hallå.
    Jag vet detta är en gammal tråd men chansar ändå. Hur har det gått för er? Kanske någon annan med erfarenhet nu?

    Verkar vara väldigt dubbla budskap på dessa testerna men min sambo tog iallafall ett i veckan och fick ett dåligt resultat, nu är det allt jag kan tänka på när vi försöker... Han har nu börjat äta folsyra och zink regelbundet då jag tidigare läst att det ska kunna hjälpa produktionen. Han blev också väldigt nedslagen och jag försöker hålla ett gott humör här hemma. Vi har skickat in en egenremiss till att få testa på riktigt men det lär ta flera månader.


    Finns det något vi kan göra tro? Hur anpassar vi oss bäst om han skulle ha få spermier? sex varannan dag? var tredje? 

  • Tue 5 Oct 2021 23:30
    #11
    Anonym (Oroligsambo) skrev 2021-10-05 15:12:48 följande:

    Han har nu börjat äta folsyra och zink regelbundet då jag tidigare läst att det ska kunna hjälpa produktionen. Han blev också väldigt nedslagen och jag försöker hålla ett gott humör här hemma. Vi har skickat in en egenremiss till att få testa på riktigt men det lär ta flera månader.

    Finns det något vi kan göra tro? Hur anpassar vi oss bäst om han skulle ha få spermier? sex varannan dag? var tredje?


    Zink är ett bra tillskott för mäns hälsa på många sätt ???? Jag har själv normal produktion, men tar det ändå som tillskott varje dag.

    Jag gissar ni redan känner till de vanliga råden redan? Som att inte bada varmt/basta, helst undvika att cykla men gärna motionera på annat sätt.

    Det allmänna rådet för män med normal produktion som försöker skaffa barn är samlag med två dygns mellanrum, men som du nog också är inne på känner jag också till att män med låg produktion getts rådet att ha samlag med 3-4 dagars mellanrum. Då är så många simmare som möjligt med i racet, för även de som är "gamla" kan fortfarande befrukta ägget och vid låg produktion är det nog en fördel att så många som möjligt är med och tävlar
  • Tue 5 Oct 2021 23:32
    #12
    SvenOlsson skrev 2021-10-05 23:30:45 följande:

    ...på många sätt ????


    Frågetecken skulle vara en tummen upp-emoji, men jag glömde emojis inte funkar på familjeliv
  • Anonym (V)
    Wed 13 Oct 2021 20:53
    #13

    Har själv testat Fertilityscore vid 2 olika tillfällen och fått tillbaks att mina spermier vart dåliga båda gånger (så dåligt som det kunde bli på testet). 

    Då min fru hade mens regelbundet och allting verkade bra med henne så trodde vi att det kunde vara fel på min sperma. Vi la ner onödiga pengar på detta skämt till test och jag blev mentalt nerstämd över resultatet.
    4 månader senare blev vi godkända för fertilitetsutredning på Tudorkliniken.
     
    De kontrollerade sperman och vi fick tillbaks att den var helt felfri, mängdmässigt, hastighet etc etc. Jag hade gått i 4 månader och mått dåligt helt i onödan.
    Det visade sig att min fru har oregelbunden ägglossning och därför behöver vi lite hjälp på traven.

    Råd till er som tänker köpa detta test för att det är ett ''lätt''.
    Gör inte det, spara pengarna och ta hjälp av fertilitetskliniker istället. Dem kan sin sak och man slipper grubbla i onödan. 

  • Sat 6 Jan 01:47
    #14

    finns det något test som är bättre än andra? hur ska man ta upp med sin partner att man tror att det kan vara fel på kvaliteten och kanske få med henne på tåget att kolla upp oss, detta då jag är 40+ och hon är 20. vi vill verkligen ha barn men jag är rädd att min sperma är undermålig och bor långt ifrån kliniker. Hur fick ni som fått utredningar tar gärna emot tips på bra kliniker.

  • Fri 12 Jan 14:58
    #15

    Vi använde detta och fick normalt resultat trots att alla senare riktiga spermieanalyser har visat på nedsatt kvalitet och mängd spermier. Det verkar alltså visa fel i båda riktningar.

  • Anonym (Mikro­skop)
    Fri 12 Jan 15:10
    #16
    edion skrev 2024-01-06 01:47:19 följande:

    finns det något test som är bättre än andra? hur ska man ta upp med sin partner att man tror att det kan vara fel på kvaliteten och kanske få med henne på tåget att kolla upp oss, detta då jag är 40+ och hon är 20. vi vill verkligen ha barn men jag är rädd att min sperma är undermålig och bor långt ifrån kliniker. Hur fick ni som fått utredningar tar gärna emot tips på bra kliniker.


    Mitt råd är att göra en analys på en riktig klinik, trots att det är långt bort och kostar. Det är mycket värt att ha den informationen. 

    Det går också att se spermier under ett mikroskop med 400x förstoring och ett sådant kostar under en tusenlapp. Det blir väldigt krångligt om du ska göra en vettig analys, eftersom du måste räkna spermier på en viss yta efter en viss tid och du kommer inte att kunna se detaljer så bra som säger något om morfologi. Du kan dock jämföra med filmer på Youtube för att se om det är en dramatisk skillnad i antal. Om det finns noll spermier eller inga rörliga blir det ju tydligt också. Glöm inte att alltid lägga en glasbricka ovanpå sperman, eftersom det blir stora problem om du råkar få ned linsen i den medan du ställer in skärpan.

    Jag har också sett ett test som går att köpa på Amazon, som använder ett mikroskop som du sätter mot mobilkameran och något program räknar spermier. Jag har inte testat det själv, eftersom det är dyrt.
Svar på tråden FertilityScore Spermatest