• Anonym (Vill röka)

Röker i smyg

När jag träffade min man i slutet av tonåren var jag rökare sen 4-5 år tillbaka. Han verkligen hatade att jag rökte och ställde ultimatum till mig att sluta vilket jag gjorde. Sen den dagen har jag tänkt på cigaretter nästan varje dag och nu har det gått 13 år. I somras när han var bortrest några dagar köpte jag cigg och insåg att jag vill röka, det var som att återse en gammal älskad vän. Sen dess har jag smygrökt när jag haft tillfälle men alltid haft stora marginaler så att mannen inte kunnat upptäcka det.

Jag vill verkligen kunna röka när jag vill trots alla hälsorisker som det medför. Nu när jag börjat igen i smyg inser jag hur mycket jag saknat att röka. Hur lägger jag upp det? Jag vill inte välja mellan min man som jag älskar och cigaretterna, jag vill ha båda. Att fortsätta smyga blir ohållbart då mina tankar är upptagna nästan hela tiden av att fundera på när jag kan röka nästa gång.

• Svar på tråden Röker i smyg
  • Anonym (Vill röka)
    Anonym (Www) skrev 2025-10-05 20:21:55 följande:

Rökning är vidrigt. Den som röker år 2025 är tyvärr inte särskilt intelligent. 

Det kan man tro, men du vet ingenting om min intelligens. Visst, det är dumt att röka men det behöver inte betyda att jag inte är intelligent.
  • Anonym (Vill röka)
    Anonym (Hej) skrev 2025-10-04 23:33:06 följande:
    Cigarettrök luktar gott. Det är något man måste lära sig att tycka om.
    Ja, särskilt gott röker det när man vill röka men inte gör det.
  • Anonym (Vill röka)
    Anonym (.) skrev 2025-10-02 09:33:21 följande:
    Det var alltså ett medvetet tomt löfte för att få som du vill?
    Nja! Kanske att det var en vit lögn då men vi har pratat många gånger om det sedan dess och han är helt fine med min rökning.
  • Hornper
    Anonym (Vill röka) skrev 2020-08-29 01:04:35 följande:
    Röker i smyg

När jag träffade min man i slutet av tonåren var jag rökare sen 4-5 år tillbaka. Han verkligen hatade att jag rökte och ställde ultimatum till mig att sluta vilket jag gjorde. Sen den dagen har jag tänkt på cigaretter nästan varje dag och nu har det gått 13 år. I somras när han var bortrest några dagar köpte jag cigg och insåg att jag vill röka, det var som att återse en gammal älskad vän. Sen dess har jag smygrökt när jag haft tillfälle men alltid haft stora marginaler så att mannen inte kunnat upptäcka det.

Jag vill verkligen kunna röka när jag vill trots alla hälsorisker som det medför. Nu när jag börjat igen i smyg inser jag hur mycket jag saknat att röka. Hur lägger jag upp det? Jag vill inte välja mellan min man som jag älskar och cigaretterna, jag vill ha båda. Att fortsätta smyga blir ohållbart då mina tankar är upptagna nästan hela tiden av att fundera på när jag kan röka nästa gång.

Rök inte! Jag upprepar RÖK INTE! De bevisade hälsorelaterade nackdelarna med rökning är så fullständigt bevisade som någon människa kan begära. Jag säger inte att det är bra att snusa (det är det inte), men det är enormt mycket mindre dåligt än att röka.
    Välj din man framför giftpinnarna!
  • Anonym (A)

Idag är det inte många som röker, tack och lov.

• Anonym (Tillsammmans)

Om han verkligen älskar dig så bör inte ert förhållande påverkas nämnvärt av att du vill röka. Var ärlig och kom fram till en kompromiss.

• Anonym (Vill röka)
    Anonym (Tillsammmans) skrev 2025-10-11 12:01:27 följande:

Om han verkligen älskar dig så bör inte ert förhållande påverkas nämnvärt av att du vill röka. Var ärlig och kom fram till en kompromiss.

Det har vi gjort och det fungerar smärtfritt.
  • Anonym (Tallbarr)

Hur ser kompromissen ut? Jag är lite i samma situation.

• Anonym (Vill röka)
    Anonym (Tallbarr) skrev 2026-01-10 22:13:14 följande:

Hur ser kompromissen ut? Jag är lite i samma situation.

Det har ju gått en tid så där är ju så naturligt att jag röker, men det är väl som jag skrev tidigt i tråden.

- Aldrig röka inne.
    - Försöka hålla ner antalet cigaretter.
    - Aldrig låta rökningen stå i vägen för något annat vi gör tillsammans.
    - Försöka undvika alltför mycket röklukt i kläder och hår.
    - Aldrig mer smyga med rökningen.

Jag upplever inte att det skapar någon irritation mellan oss. Inget tjat från mannen att han vill att jag ska sluta, även om han tar upp det någon gång och frågar hur jag tänker.

Hur ser din situation ut?
  • Anonym (Tallbarr)
    Anonym (Vill röka) skrev 2026-01-11 15:28:38 följande:
    Det har ju gått en tid så där är ju så naturligt att jag röker, men det är väl som jag skrev tidigt i tråden.

- Aldrig röka inne.

Jag upplever inte att det skapar någon irritation mellan oss. Inget tjat från mannen att han vill att jag ska sluta, även om han tar upp det någon gång och frågar hur jag tänker.

Att jag smyger med min rökning. Har lyckats hitintills tror jag, iaf ingen som sagt något. Men förr eller senare lär jag bli avslöjad så kanske lika bra att föreslå en kompromiss. Anar dessvärre att min partner blir besviken.
  • Anonym (Phennis)
    Anonym (Vill röka) skrev 2020-08-29 01:04:35 följande:
    Röker i smyg

Förstår dig. Det är en gammal trogen vän som kommit tillbaka till dig, cigaretten.
    Ett trevligt sällskap
  • Anonym (Vill röka)
    Anonym (Phennis) skrev 2026-01-19 22:14:51 följande:
    Förstår dig. Det är en gammal trogen vän som kommit tillbaka till dig, cigaretten.
    Ett trevligt sällskap
    Ja, så är det verkligen.
  • Anonym (Vill)

Har svårt att tro att du var riktigt röksugen i 13 år? Du borde normalt ha varit avvänjd med stora marginaler! 

Så då undrar jag om du har någon form av ADHD och känner att alla dopaminkickar du får när du röker är just det som du behöver? Finns det i så fall något annat som kan ge dig det?

När man börjar röka så får man just sådana kickar.

När man sedan har blivit beroende av nikotinet så gör en cigarett att man istället kommer upp i normalnivå när det gäller dopaminet i hjärnan. Man betalar då för att känna sig normal. Rätt meningslöst.

Det finns något slags snus där nikotinet är utbytt mot andra saker, en del kryddor tror jag. Skulle det kunna hjälpa dig?

• Anonym (Vill röka)
    Anonym (Vill) skrev 2026-01-27 08:06:37 följande:

Har svårt att tro att du var riktigt röksugen i 13 år? Du borde normalt ha varit avvänjd med stora marginaler! 

Så då undrar jag om du har någon form av ADHD och känner att alla dopaminkickar du får när du röker är just det som du behöver? Finns det i så fall något annat som kan ge dig det?

När man börjar röka så får man just sådana kickar.

När man sedan har blivit beroende av nikotinet så gör en cigarett att man istället kommer upp i normalnivå när det gäller dopaminet i hjärnan. Man betalar då för att känna sig normal. Rätt meningslöst.

Det finns något slags snus där nikotinet är utbytt mot andra saker, en del kryddor tror jag. Skulle det kunna hjälpa dig?

Tack för synpunkter och goda råd.

Självklart har jag inte varit röksugen i 13 år, men jag har saknat att röka de där ciggen som alltid var lite extra. Morgonciggen, efter-maten-ciggen, till-kaffet-ciggen. För att inte tala om de sociala cigaretterna tillsammans med någon eller några rökande väninnor osv. Likadant när jag känt lukten av någon som röker i närheten osv.

Sedan jag började igen är det typ de cigaretterna jag röker under en dag och alla andra har jag skippat. En vanlig dag blir det kanske 5-6 st.
  • beli
    Anonym (Vill röka) skrev 2026-01-11 15:28:38 följande:

- Aldrig röka inne.

Jag förstår inte hur nån som ogillar rökning kan gå med på detta. Din man kanske har nedsatt lukt- och smaksinne? Det är den enda förklaring jag kan komma på. Jag har absolut inget toppenluktsinne, men känner definitivt direkt om nån i min närhet har rökt. Och kyssas ska vi inte tala om, det är så sjukt äckligt att kyssa nån som röker dagligen. Alltså på bajsnivå. Bra för dig att ni kommer överens om detta, men jag vet att jag aldrig mer vill vara intim med en rökare.
Svar på tråden Röker i smyg