• Anonym (Vill röka)

Röker i smyg

När jag träffade min man i slutet av tonåren var jag rökare sen 4-5 år tillbaka. Han verkligen hatade att jag rökte och ställde ultimatum till mig att sluta vilket jag gjorde. Sen den dagen har jag tänkt på cigaretter nästan varje dag och nu har det gått 13 år. I somras när han var bortrest några dagar köpte jag cigg och insåg att jag vill röka, det var som att återse en gammal älskad vän. Sen dess har jag smygrökt när jag haft tillfälle men alltid haft stora marginaler så att mannen inte kunnat upptäcka det.

Jag vill verkligen kunna röka när jag vill trots alla hälsorisker som det medför. Nu när jag börjat igen i smyg inser jag hur mycket jag saknat att röka. Hur lägger jag upp det? Jag vill inte välja mellan min man som jag älskar och cigaretterna, jag vill ha båda. Att fortsätta smyga blir ohållbart då mina tankar är upptagna nästan hela tiden av att fundera på när jag kan röka nästa gång.

• Svar på tråden Röker i smyg
  • Anonym (Kim)

Ja du? Vad säger man? Har du funderat på varför du vill röka? Du beskriver det som ett slags kärleksförhållande och en sorg när du inte röker. Det är långt över ett nikotinberoende. Det sitter inte kvar i 13 år. Det är något annat. Tycker du ska försöka gå till botten med det istället för att fortsätta att röja. Risker mm vet du ju. 

• Anonym (.)
    Anonym (Vill röka) skrev 2020-09-01 17:58:26 följande:
    Jag lovade att försöka sluta (som jag vet att jag inte vill i nuläget) men att till dess inte smyga för honom. .
    Det var alltså ett medvetet tomt löfte för att få som du vill?
  • Anonym (lika dumt)
    Anonym (Kim) skrev 2025-10-02 08:26:40 följande:

Ja du? Vad säger man? Har du funderat på varför du vill röka? Du beskriver det som ett slags kärleksförhållande och en sorg när du inte röker. Det är långt över ett nikotinberoende. Det sitter inte kvar i 13 år. Det är något annat. Tycker du ska försöka gå till botten med det istället för att fortsätta att röja. Risker mm vet du ju. 

Jo tro att ett nikotinberoende kan vara kvar i 13år. mitt var i 8år trode bara att jag kunde feströka en helg men var fast sen des
  • Ezmeraldah

Urk. Stinker hemskt. Skulle aldrig låta nån förstöra mitt hem med den stanken. Hur kan man dels frivilligt vilja stinka så och dels skita i alla andra? Då är man ju både äcklig och saknar empati.

• Anonym (Hej)
    Ezmeraldah skrev 2025-10-04 23:26:37 följande:

Urk. Stinker hemskt. Skulle aldrig låta nån förstöra mitt hem med den stanken. Hur kan man dels frivilligt vilja stinka så och dels skita i alla andra? Då är man ju både äcklig och saknar empati.

Cigarettrök luktar gott. Det är något man måste lära sig att tycka om.

• Anonym (Www)

Rökning är vidrigt. Den som röker år 2025 är tyvärr inte särskilt intelligent. 

• Anonym (Hej)
    Anonym (Www) skrev 2025-10-05 20:21:55 följande:

Rökning har inget med intelligens att göra. Einstein rökte ju pipa, och han var inte direkt ointelligent.
  • Anonym (A)
    Anonym (Hej) skrev 2025-10-05 20:42:49 följande:
    Rökning har inget med intelligens att göra. Einstein rökte ju pipa, och han var inte direkt ointelligent.
    Jo, det gjorde han.
  • Anonym (rökavvänjaren)
    Anonym (Hej) skrev 2025-10-05 20:42:49 följande:
    Helt fel, även om du säkert skämtar. För ingen kan väl vara så dum att den tror det där är ett argument?

Det finns forskning från många länder som visar att rökare på gruppnivå inte är lika intelligenta som icke-rökare, och även att de tappar kognitiv förmåga fortare än icke-rökare när de blir äldre. 

Några exempel, här ett med 20 000 friska rekryter från Israel, för att eliminera felfaktorn från dem med stora psykiska problem/ beteendeproblem som man redan vet röker i högre grad:
    "The smokers had significantly lower intelligence test scores than non-smokers, and this remained true even after the researchers accounted for socioeconomic status as measured by how many years of formal education a recruit's father had completed.
    The average IQ for non-smokers was about 101, while it was 94 for men who had started smoking before entering the military. IQ steadily dropped as the number of cigarettes smoked increased, from 98 for people who smoked one to five cigarettes daily to 90 for those who smoked more than a pack a day. IQ scores from 84 to 116 are considered to indicate average intelligence.
    Recruits aren't allowed to smoke while intelligence tests are administered, the researchers note, so it's possible that withdrawal symptoms might affect smokers' scores. To address this issue, they also looked at IQ scores for men who were non-smokers when they were 18 but started smoking during their military service. These men also scored lower than never-smokers (97 points, on average), "indicating that nicotine withdrawal was probably not the cause of the difference," the researchers say."
    www.reuters.com/article/business/healthcare-pharmaceuticals/are-non-smokers-smarter-than-smokers-idUSTRE61M3UQ/

Om demens:

"Smokers are at significantly higher risk for dementia and dementia-related death. The World Health Organization estimated in 2014 that 14% of dementia cases worldwide may be caused by smoking. Overall, current smokers are 30% more likely to develop dementia and 40% more likely to develop Alzheimer's disease, according to a 2015 analysis of 37 different studies published in the journal PLOS ONE. And the more a person smokes, the higher the risk: For every 20 cigarettes per day, the analysis showed dementia risk climbs 34%."

www.heart.org/en/news/2021/07/06/smoking-harms-the-brain-raises-dementia-risk-but-not-if-you-quit
  • Anonym (Vill röka)
    Anonym (Kim) skrev 2025-10-02 08:26:40 följande:

Tror det handlar om att jag slutade mot min vilja.
  • Anonym (Vill röka)
    Anonym (Www) skrev 2025-10-05 20:21:55 följande:

Det kan man tro, men du vet ingenting om min intelligens. Visst, det är dumt att röka men det behöver inte betyda att jag inte är intelligent.
  • Anonym (Vill röka)
    Anonym (Hej) skrev 2025-10-04 23:33:06 följande:
    Cigarettrök luktar gott. Det är något man måste lära sig att tycka om.
    Ja, särskilt gott röker det när man vill röka men inte gör det.
  • Anonym (Vill röka)
    Anonym (.) skrev 2025-10-02 09:33:21 följande:
    Det var alltså ett medvetet tomt löfte för att få som du vill?
    Nja! Kanske att det var en vit lögn då men vi har pratat många gånger om det sedan dess och han är helt fine med min rökning.
  • Hornper
    Anonym (Vill röka) skrev 2020-08-29 01:04:35 följande:
    Röker i smyg

När jag träffade min man i slutet av tonåren var jag rökare sen 4-5 år tillbaka. Han verkligen hatade att jag rökte och ställde ultimatum till mig att sluta vilket jag gjorde. Sen den dagen har jag tänkt på cigaretter nästan varje dag och nu har det gått 13 år. I somras när han var bortrest några dagar köpte jag cigg och insåg att jag vill röka, det var som att återse en gammal älskad vän. Sen dess har jag smygrökt när jag haft tillfälle men alltid haft stora marginaler så att mannen inte kunnat upptäcka det.

Jag vill verkligen kunna röka när jag vill trots alla hälsorisker som det medför. Nu när jag börjat igen i smyg inser jag hur mycket jag saknat att röka. Hur lägger jag upp det? Jag vill inte välja mellan min man som jag älskar och cigaretterna, jag vill ha båda. Att fortsätta smyga blir ohållbart då mina tankar är upptagna nästan hela tiden av att fundera på när jag kan röka nästa gång.

Rök inte! Jag upprepar RÖK INTE! De bevisade hälsorelaterade nackdelarna med rökning är så fullständigt bevisade som någon människa kan begära. Jag säger inte att det är bra att snusa (det är det inte), men det är enormt mycket mindre dåligt än att röka.
    Välj din man framför giftpinnarna!
  • Anonym (A)

Idag är det inte många som röker, tack och lov.

• Anonym (Tillsammmans)

Om han verkligen älskar dig så bör inte ert förhållande påverkas nämnvärt av att du vill röka. Var ärlig och kom fram till en kompromiss.

• Anonym (Vill röka)
    Anonym (Tillsammmans) skrev 2025-10-11 12:01:27 följande:

Om han verkligen älskar dig så bör inte ert förhållande påverkas nämnvärt av att du vill röka. Var ärlig och kom fram till en kompromiss.

Det har vi gjort och det fungerar smärtfritt.
Svar på tråden Röker i smyg