• Vettefan

    Mirena - vänta med att ha samlag

    Jag ska imorgon eftermiddag sätta in en Mirena-spiral. Barnmorskan har sagt att jag ska vänta en vecka med att ha samlag men enligt FASS står det "För att din kropp skall få vila, är det bäst att vänta ett par dagar efter insättningen innan du har samlag. Mirena skyddar emellertid mot graviditet så snart det är insatt"

    Barnmorskan säger alltså en vecka medan Mirena själva säger "några dagar". Skulle jag kunna ha samlag med min partner på lördag kväll eller bör jag gå efter barnmorskan? 

  • Svar på tråden Mirena - vänta med att ha samlag
  • Anonym (ssk)

    Jag hade lyssnat på barnmorskan.

    Ni kan väl vänta med penetrerande sex några dagar?? Jisses... man kan ha sex på andra sätt.

  • Anonym (jag)

    Jag har haft Mirena i 5 år och bytte faktiskt till en ny idag. 

    Anledningen till att BM säger vänta en vecka är för att minimera risken för infektioner i början då man forcerar livmodertappen och sätter in ett främmande objekt i livmodern. Det är inte helt ovanligt att det smärtar första dagen/dagarna och man kan även blöda. Man ska heller inte använda tampong eller bada under samma tid av samma orsak.

    Hormonspiral kan även sättas in någon dag efter sex och fungerar då på samma sätt som dagen efter piller (Men med bestående skydd). Därav att det står att det skyddar mot graviditet redan från isättning.

    Jag erkänner att jag hade sex efter några dagar när jag satt in den första, vi var försiktiga och tog det jättelugnt, men det hade mycket väl kunnat bli någon infektion.
    Där får du väl avväga själv om du tycker det är värt risken att inte vänta en vecka.

Svar på tråden Mirena - vänta med att ha samlag