• Anonym (Daniella)

Han vill skänka pengar

När vi träffades såg jag en familjefar. Vi bor ihop och har barn ihop.

Han tar ibland upp hur viktigt det är att tänka på andra människor i världen som lider

Mer och mer detta snack, blandat med hans religions åsikter. Tycker han plågar mig med detta snack , som om jag är en dålig människa.

Han säger helt barnsligt att: du har aldrig pratar om att hjälpa andra!

Jag är en empatisk person som visst tänker på folks lidande, och ibland faller världens tyngd på mig och gör mig ledsen och deprimerad. Men vi har barn som är min prioritet som mamma och jag känner att varenda krona vi har bör gå å barnets vägnar , alltså stanna i familjen. Detta är väl rätt?

I nuläget har vi låg inkomst dessutom , ochcatt skänka pengar och prata om folks lidande överallt har jag inte utrymme för.

Att han skänker pengar utan min vetskap istället för att öppna ett sparkonto till vårt barn gör mig illamående. Att han dessutom smutskastar mig som ?vägrar se verkligheten? får mig att vilja skita i honom ochvleva själv.

Kämpar dessutom med min hälsa och mot depression hela tiden. Är föräldraledig och tar hand om vårt barn . Han menar på att jag är otroligt självisk .

Jag orkar inte med honom vad ska jag göra?

• Svar på tråden Han vill skänka pengar
  • Anonym (Rr)
    Glinda från Oz skrev 2020-09-08 16:05:07 följande:
    Att någon stjäl och begår brott är knappast pga att någon kontroll brustit vem som helst i vilken organisation som helst kan stjäla. Det har inget med organisationen att göra. 
    Din idé var att 90-konto garanterade att pengarna inte misbrukas.

Organisationerna fuskar medvetet. Kontrollen hindrar inte det.

Ett 90-konto är ingen som helst säkerhet mot att pengarna missbrukas.  
  • Glinda från Oz
    Anonym (Rr) skrev 2020-09-10 09:47:17 följande:

Din idé var att 90-konto garanterade att pengarna inte misbrukas.

Organisationerna fuskar medvetet. Kontrollen hindrar inte det.

Ett 90-konto är ingen som helst säkerhet mot att pengarna missbrukas.  

Mitt fel! Jag förutsatte att alla hade en hjärna, det borde jag inte ha gjort.

Det är inte organisationen som fuskat om någon stjäl. Tänk att du säger till din sambo att du har 1000 kronor i byrålådan sen kommer någon och stjäl dem, du har inte ljugit om du sa det till din sambo innan du upptäckte stölden, skulden är inte din utan den som stulit pengarna.
  • Anonym (Kompromiss?)

Det verkar som att ni har väldigt olika grundvärderingar?

För honom är det viktigt att alltid kunna skänka en del pengar. Det är inte ovanligt i vissa religioner och religionsinriktningar. Jag tillhör själv en sådan familj och vi har alltid skänkt efter förmåga givetvis.

Du känner att ni behöver behålla era pengar själva för du tycker inte att ni har det gott ställt. Ja. Om ni lever på existensminimum så kanske ni behöver spara era egna pengar. Det är ju svårt för oss att veta.

Har ni gemensam ekonomi så får ni väl göra en budget och komma till en kompromiss över hur mycket pengar som är ok att lägga på olika poster.

• Anonym (Rr)
    Glinda från Oz skrev 2020-09-10 10:01:37 följande:
    Mitt fel! Jag förutsatte att alla hade en hjärna, det borde jag inte ha gjort.

Det är inte organisationen som fuskat om någon stjäl. Tänk att du säger till din sambo att du har 1000 kronor i byrålådan sen kommer någon och stjäl dem, du har inte ljugit om du sa det till din sambo innan du upptäckte stölden, skulden är inte din utan den som stulit pengarna.
    Hjärna och hjärna ...

Det står rakt upp och ned i länkarna jag lagt in hur organisationer med 90-konton bryter mot reglerna. Det är inte särskilt svårtolkad text.

Upp till varannan organisation har under en treårsperiod inte följt regelverket för 90-konton och kontrollerna har inte stoppat detta.

Dessa 90-konton har alltså inte varit någon som helst garanti för att pengarna kommer dit du önskar och nej, dessa 90-konton dras inte in.

Sedan har du alla de fall där personalen i Sverige  har fuskat och alla de fall där folk i utlandet har fuskat.

Finns en bra bok "Guldfsot" som beskriver Röda Korset och Johan af Donners bluff inom Cancerfonden och Röda Korset. Åtta miljoner försvann. Alla de som skänte till CF och RK i tron att ett 90-konto var någon slags garanti för någonting blev duktigt blåsta.

90-konton är en smart marknadsföringsgrej. Inte mer än så.
  • Glinda från Oz
    Anonym (Rr) skrev 2020-09-10 19:30:46 följande:
    Hjärna och hjärna ...

Det står rakt upp och ned i länkarna jag lagt in hur organisationer med 90-konton bryter mot reglerna. Det är inte särskilt svårtolkad text.

Upp till varannan organisation har under en treårsperiod inte följt regelverket för 90-konton och kontrollerna har inte stoppat detta.

Dessa 90-konton har alltså inte varit någon som helst garanti för att pengarna kommer dit du önskar och nej, dessa 90-konton dras inte in.

Sedan har du alla de fall där personalen i Sverige  har fuskat och alla de fall där folk i utlandet har fuskat.

Finns en bra bok "Guldfsot" som beskriver Röda Korset och Johan af Donners bluff inom Cancerfonden och Röda Korset. Åtta miljoner försvann. Alla de som skänte till CF och RK i tron att ett 90-konto var någon slags garanti för någonting blev duktigt blåsta.

90-konton är en smart marknadsföringsgrej. Inte mer än så.
    Vill man tro på konspirationsteorier så. Det lär tydligen vara en grupp utomjordingar som styr alla val på jorden. Jorden är förövrigt platt det har Flat Earth society lärt mig. 
  • Anonym (Daniella)
    Anonym (Kompromiss?) skrev 2020-09-10 10:29:39 följande:

Det verkar som att ni har väldigt olika grundvärderingar?

För honom är det viktigt att alltid kunna skänka en del pengar. Det är inte ovanligt i vissa religioner och religionsinriktningar. Jag tillhör själv en sådan familj och vi har alltid skänkt efter förmåga givetvis.

Du känner att ni behöver behålla era pengar själva för du tycker inte att ni har det gott ställt. Ja. Om ni lever på existensminimum så kanske ni behöver spara era egna pengar. Det är ju svårt för oss att veta.

Har ni gemensam ekonomi så får ni väl göra en budget och komma till en kompromiss över hur mycket pengar som är ok att lägga på olika poster.

Där har vi vad som är så provocerande för mig att höra, att vi har olika grundvärderingar

NEJ

Som jag också försöker säga till honom, SJÄLVKLART bryr jag mig om andra människor och har man ekonomisk möjlighet / möjlighet att hjälpa andra ska man det.

Att påstå att jag har andra värden har kränker mig och min uppväxt
  • Anonym (J)
    Anonym (Biffen) skrev 2020-09-08 16:09:23 följande:

De flesta svenskar tillhör typ världens 10% rikaste. När man räknar på inkomst efter skatt. Kan man ha i bakhuvudet i den här diskussionen.

Det är irrelevant när det gäller individer som inte har pengar.

?Förra året genomförde Kronofogden 238 stycken vräkningar av barnfamiljer. Det är en minskning: under 2018 var det 247 stycken.

Men trots detta så ökade ändå själva antalet barn som förlorade sina hem under 2019: 467 stycken. Det är 19 stycken fler än jämfört med året innan.?

Detta kan man också ha i bakhuvudet i den här diskussionen.

Folk har olika ekonomi även i Sverige.

www.hemhyra.se/nyheter/nya-siffror-allt-fler-barn-vraks-sverige/
  • Anonym (Qwerty)
    Anonym (Daniella) skrev 2020-09-11 12:31:34 följande:

Där har vi vad som är så provocerande för mig att höra, att vi har olika grundvärderingar

NEJ

Som jag också försöker säga till honom, SJÄLVKLART bryr jag mig om andra människor och har man ekonomisk möjlighet / möjlighet att hjälpa andra ska man det.

Men ekonomin kan ni väl lösa i alla fall?? Ha separat ekonomi så slipper ni bråka om det.

Det här med grundvärderingar måste ni försöka prata om. Det är ju en mycket större frågan än pengarna.
  • Anonym (Lax)

NEJ

Hur ser er ekonomi ut då? Det är fler som frågat men jag har inte sett något svar från dig. Har ni ett ok boende och mat på bordet varje dag? Kan ni köpa de kläder era barn och ni själva behöver? Har ni en buffert om något skulle hända?

Eller är det så att ni, pga hans vilja att hjälpa andra, lever så på marginalerna att ni måste vänta tills barnbidraget kommer med att köpa nya byxor om ett barn skulle behöva?

Ett tredje alternativ skulle ju vara om du resonerar som (Hencucken) här ovanför och tycker att det är de som är rikare än du som skall börja dela med sig och innan de gör det så har du ingen anledning att ge bort något.

Oavsett vilket som gäller skulle jag säga att jo, ni har olika värderingar.

Det betyder inte att du inte är villig att hjälpa andra, men om ni har till det som är nödvändigt är ju hans värderingar att ett sparkonto till barnen är mindre viktigt än att hjälpa fattiga/utsatta.

Och skulle det vara så att han ger bort så att ni inte har till era egna basbehov så är ju hans värderingar också annorlunda än dina -han är villig att låta era barn lida för att han vill hjälpa någon annan.

Men föreslå att ni har separat ekonomi. Dela på familjens kostnader och så får du göra det du vill med ditt överskott och han göra vad han vill med sitt.Det är ju bara om du förlitar dig på hans pengar för en levnadsnivå som du vill uppnå, men inte fixar på egen hand, som det skulle vara ett problem. Och i så fall kanske det vore bättre att jobba på att lösa dina egna inkomster istället.
  • Anonym (Kompromiss?)

NEJ

Nja ni kanske har samma grundsyn i att det är viktigt att hjälpa andra människor när man kan. Men enligt din egen utsaga så skiljer ni er i övrigt rätt så mycket i värderingar om pengar och när man kan anse sig ha tillräckligt. Din man tycker ni har tillräckligt och att ni kan skänka bort visst överskott. Du anser inte att det finns något överskott.

Det får ni ju prata om och komma till en kompromiss. Annars så får ni vill ha separat ekonomi så får du bestämma om dina pengar och han om sina när ni betalat de gemensamma räkningarna.
  • Anonym (Rr)
    Glinda från Oz skrev 2020-09-10 22:47:47 följande:
    Vill man tro på konspirationsteorier så. Det lär tydligen vara en grupp utomjordingar som styr alla val på jorden. Jorden är förövrigt platt det har Flat Earth society lärt mig. 
    Du hade kunnat skriva: "Ja, det förstås. Så är det ju" så hade saken varit ur världen för det är i grunden en ganska prestigelös små-fråga.
  • Anonym (Rr)

NEJ

Förstår han att man inte blir en godare människa ju mer man skänker eller gör för andra?

Om det här bottnar i någon slags religiös syn på livet så är jag ganska säker på att en auktoritet inom den tron kommer att kunna förklara detta för honom och också förklara att han har ett ansvar för sin familj och sina barn. 
  • Anonym (Lax)
    Anonym (Rr) skrev 2020-09-12 12:48:21 följande:

Förstår han att man inte blir en godare människa ju mer man skänker eller gör för andra?

Om det här bottnar i någon slags religiös syn på livet så är jag ganska säker på att en auktoritet inom den tron kommer att kunna förklara detta för honom och också förklara att han har ett ansvar för sin familj och sina barn. 

En auktoritet inom tron lär inte säga att det är likgiltigt om han delar med sig eller om han behåller allt för sig själv. Hade det varit egalt för trosutövningen i den religion TS man bekänner sig till skulle TS ju inte hänvisat till att han har det argumentet för sina val.

TS har ju ännu inte berättat om barnen lider nöd pga mannens val eller om det bara handlar om ifall de tillsammans skall spara pengar till barnen eller inte.
  • Anonym (Kompromiss?)
    Anonym (Rr) skrev 2020-09-12 12:48:21 följande:

Det handlar inte först om att känna sig som en god människa utan de flesta religioner som förespråkar att ge ser det som en utjämning av de orättvisor som finns i världen. Jag ser mig inte som bättre än någon annan när jag skänker pengar, men jag ser det samtidigt som en nödvändighet. Jag tycker det är självklart att alla borde få äta sig mätta, ha tillgång till sjukvård ect. Dessutom handlar det om att samtidigt jobba mot att det finns social rättvisa i samhället. Så att i slutändan mina allmosor blir onödiga...

Men du kan ju testa själv och skänka 10% av din bruttoinkomst en månad. Gör det ont eller känner du dig som en god och fantastisk människa?
  • Anonym (Rr)
    Anonym (Lax) skrev 2020-09-12 16:53:59 följande:
    En auktoritet inom tron lär inte säga att det är likgiltigt om han delar med sig eller om han behåller allt för sig själv. Hade det varit egalt för trosutövningen i den religion TS man bekänner sig till skulle TS ju inte hänvisat till att han har det argumentet för sina val.
    TS har ju ännu inte berättat om barnen lider nöd pga mannens val eller om det bara handlar om ifall de tillsammans skall spara pengar till barnen eller inte.
    Hur MYCKET man skänker, skrev jag om.

Fenomenet TS beskriver är inte nytt. Jag har sett åtskilliga kristna som undrar om man blir en bättre kristen om man skänker ännu mer. Det normala svaret från pastorer och präster är att man INTE blir en bättre kristen för det och att man också har ett ansvar inför Gud mot sin egen familj.
    Anonym (Kompromiss?) skrev 2020-09-12 17:25:51 följande:
    Det handlar inte först om att känna sig som en god människa utan de flesta religioner som förespråkar att ge ser det som en utjämning av de orättvisor som finns i världen. 

Är du TS man eftersom du verkar veta vad det handlar om för hans del?
  • Anonym (Lax)
    Anonym (Rr) skrev 2020-09-12 18:55:46 följande:

Hur MYCKET man skänker, skrev jag om.

Fenomenet TS beskriver är inte nytt. Jag har sett åtskilliga kristna som undrar om man blir en bättre kristen om man skänker ännu mer. Det normala svaret från pastorer och präster är att man INTE blir en bättre kristen för det och att man också har ett ansvar inför Gud mot sin egen familj.

Det beror på vilken tro han bekännner sig till.

I judisk och kristen tro finns tiondegivandet, skulle mannen tillhöra någon av de religionerna och ger mindre än en tiondel av sina inkomster kunde ju hans religiösa ledare säga att han skulle vara en bättre troende om han gav mer. I islam är en grundpelare att ge 2,5% av sin inkomst, men det är meriterande inför gud att ge mer. Så är han muslim skulle hans religiösa ledare kunna säga att han är en bättre person om han ger mer.

En hindu förbättrar sin karma genom att ge allmosor och det gör även budhisten.

Vad gäller hans ansvar för sin familj är det svårt att veta om han brister eller inte eftersom TS har undvikit att svara på frågorna om hur deras ekonomi. Därför vet vi ju inte om mannens religiösa ledare skulle behöva påminna honom om hans ansvar gentemot familjen.
  • Anonym (Rr)
    Anonym (Lax) skrev 2020-09-12 20:06:43 följande:
    Det beror på vilken tro han bekännner sig till.
    I judisk och kristen tro finns tiondegivandet, skulle mannen tillhöra någon av de religionerna och ger mindre än en tiondel av sina inkomster kunde ju hans religiösa ledare säga att han skulle vara en bättre troende om han gav mer. I islam är en grundpelare att ge 2,5% av sin inkomst, men det är meriterande inför gud att ge mer. Så är han muslim skulle hans religiösa ledare kunna säga att han är en bättre person om han ger mer.
    En hindu förbättrar sin karma genom att ge allmosor och det gör även budhisten.

Vad gäller hans ansvar för sin familj är det svårt att veta om han brister eller inte eftersom TS har undvikit att svara på frågorna om hur deras ekonomi. Därför vet vi ju inte om mannens religiösa ledare skulle behöva påminna honom om hans ansvar gentemot familjen.
    Om en kristen präst säger något så är det snarare att man ska ge vad man har råd med. Ett fast tionde är ett "lagkrav" enbart för judarna.

Det är inte en ny frågeställning i den kristna världen.

www.gotquestions.org/Svenska/Kristen-gavoskankning.html

"Nya Testamentet nämner aldrig en vis procent av inkomsten som ska sättas undan, men det sägs bara att 'regelbundet lägga undan vad han har råd med' "
  • Anonym (Lax)
    Anonym (Rr) skrev 2020-09-14 08:34:16 följande:

Om en kristen präst säger något så är det snarare att man ska ge vad man har råd med. Ett fast tionde är ett "lagkrav" enbart för judarna.

Det är inte en ny frågeställning i den kristna världen.

www.gotquestions.org/Svenska/Kristen-gavoskankning.html

"Nya Testamentet nämner aldrig en vis procent av inkomsten som ska sättas undan, men det sägs bara att 'regelbundet lägga undan vad han har råd med' "

Läser man vidare i texten du länkar till står det att:

?Den kristna kyrkan har i grund och botten tagit de 10% från Gamla Testamentets principer och applicerat det som ett ?rekommenderat minimum? för kristna och deras givande idag.?

Det är alltså, enligt den text du själv hänvisar till, önskvärt att som kristen ge mer än vad lagen i Gamla Testamentet säger, eftersom man inte skall ge av krav utan ge av hjärtat.

Nu vet vi ju som sagt inte vilken religion som TS man bekänner sig till, men eftersom det är så viktigt för honom att ge så ser jag det som troligt att han finns i ett trossammanhang där givande lyfts som något viktigt. Han låter ju inte som gemene svenskkyrkliga medlem direkt. Därför anser jag att det inte är otroligt att hans religiösa ledare, oavsett vilken religion han tillhör, skulle uppmuntra hans beteende snarare än att säga att han inte skall ge.
  • Anonym (Rr)
    Anonym (Lax) skrev 2020-09-14 16:44:05 följande:
    Läser man vidare i texten du länkar till står det att:
    Den kristna kyrkan har i grund och botten tagit de 10% från Gamla Testamentets principer och applicerat det som ett rekommenderat minimum för kristna och deras givande idag.

Det är alltså, enligt den text du själv hänvisar till, önskvärt att som kristen ge mer än vad lagen i Gamla Testamentet säger, eftersom man inte skall ge av krav utan ge av hjärtat.

Nu vet vi ju som sagt inte vilken religion som TS man bekänner sig till, men eftersom det är så viktigt för honom att ge så ser jag det som troligt att han finns i ett trossammanhang där givande lyfts som något viktigt. Han låter ju inte som gemene svenskkyrkliga medlem direkt. Därför anser jag att det inte är otroligt att hans religiösa ledare, oavsett vilken religion han tillhör, skulle uppmuntra hans beteende snarare än att säga att han inte skall ge.
    Och läser vi ytterligare vidare så står det:

"Den kristna kyrkan har i grund och botten tagit de 10 % från Gamla Testamentets principer och applicerat det som ett ”rekommenderat minimum" för kristna och deras givande idag. Däremot ska inte kristna vara förpliktade med att alltid skänka. De ska ge så mycket de kan, "efter hans inkomst." 

Så var vi tillbaka i att man inte blir en godare mäniska bara för att man skänker mer. 

Om TS man har något religiöst skäl så tror jag att det inte är kristet överhuvudtaget.
  • Anonym (Lax)
    Anonym (Rr) skrev 2020-09-14 16:50:45 följande:

Och läser vi ytterligare vidare så står det:

"Den kristna kyrkan har i grund och botten tagit de 10 % från Gamla Testamentets principer och applicerat det som ett ?rekommenderat minimum" för kristna och deras givande idag. Däremot ska inte kristna vara förpliktade med att alltid skänka. De ska ge så mycket de kan, "efter hans inkomst." 

Så var vi tillbaka i att man inte blir en godare mäniska bara för att man skänker mer. 

Om TS man har något religiöst skäl så tror jag att det inte är kristet överhuvudtaget.

Nej, som jag flertalet gånger har sagt: TS man kanske inte alls är kristen. Men OM han är det är det troligt att han finns i ett sammanhang där tiondegivande (eller mer) uppmanas.

Han skulle tex kunna vars medlem i trosrörelsen eller i någon mer evangelikal frikyrka där det inte är ovanligt att det finns en undervisning om givande som är mer progressiv än vad du skulle få höra från en präst i Svenska kyrkan.

Det är alltså inte säkert att hans religiösa ledare skulle säga att han är en lika god människa om han behåller sina pengar själv istället för att ge det han anser sig kunna avvara.
Svar på tråden Han vill skänka pengar