• EbSmith

    Sån ångest över att börja jobba!

    Min son är 14 månader och har precis skolats in på förskola, vilket gått jättebra och han trivs.

    En del av mig längtar efter att börja jobba på måndag men till större del är jag sååå ångestfylld. Kommer jobba 10-19, så lämnar honom på dagis 9 på morgonen och sen kommer min inneboende hämta honom vid 16-17 (pga familjesituationen var en inneboende den bästa lösningen i mitt fall). Finns ingen chans att han är vaken till 19:30 när jag kommer hem, för han är helt slut efter dagis och däckar normalt runt 18.

    Hur fasiken ska man klara av vardagen med att bara se sitt barn på morgonen?! Känns som jag kommer dö av saknad, dåligt samvete och ännu större rädsla av att inte räcka till. Nån som vet hur man tacklar denna känslostorm? :(

  • Svar på tråden Sån ångest över att börja jobba!
  • Anonym (G)

    Alltså ditt barn kan mycket väl ha behov av att sova 12 timmar per natt ett bra tag framöver. Det är ju olika. Och är det så så kommer du tyvärr inte se ditt barn i vaket tillstånd särskilt mycket med de arbetstider du har nu.

    Sedan får du kanske fundera över hur mycket föräldrar som lever i parrelation faktiskt träffar sitt barn.

    Alltså många jobbar heltid båda två men går omlott. Det ger absolut färre timmar på förskolan för barnet, men inte nödvändigtvis mer vaken tid med den enskilde föräldern än vad du kommer ha med ditt barn

  • Anonym (G)
    Anonym (G) skrev 2020-09-12 07:37:01 följande:

    Alltså ditt barn kan mycket väl ha behov av att sova 12 timmar per natt ett bra tag framöver. Det är ju olika. Och är det så så kommer du tyvärr inte se ditt barn i vaket tillstånd särskilt mycket med de arbetstider du har nu.

    Sedan får du kanske fundera över hur mycket föräldrar som lever i parrelation faktiskt träffar sitt barn.

    Alltså många jobbar heltid båda två men går omlott. Det ger absolut färre timmar på förskolan för barnet, men inte nödvändigtvis mer vaken tid med den enskilde föräldern än vad du kommer ha med ditt barn


    Med detta menar jag inte att det är kul att träffa sitt barn så lite bara för att andra också har det så, utan säger detta bara så att du inte tänker att ingen annan har det på detta sätt
  • Anonym (Tiden)

    Har du möjlighet ekonomiskt att gå ner i tid? Du har laglig rätt till det. Arbetsgivaren får alltså inte säga nej. Du och ditt barn kan bo i en etta eller liten tvåa. Kanske värt att flytta för att få ner boendekostnaden och på så vis ha råd - om det är pengarna som är orsaken till att du jobbar heltid.

    Det verkar bräckligt att förlita sig på din inneboende för att få vardagen att funka. Tänk om hen flyttar.

  • Anonym (G)
    Anonym (Tiden) skrev 2020-09-12 07:52:07 följande:

    Har du möjlighet ekonomiskt att gå ner i tid? Du har laglig rätt till det. Arbetsgivaren får alltså inte säga nej. Du och ditt barn kan bo i en etta eller liten tvåa. Kanske värt att flytta för att få ner boendekostnaden och på så vis ha råd - om det är pengarna som är orsaken till att du jobbar heltid.

    Det verkar bräckligt att förlita sig på din inneboende för att få vardagen att funka. Tänk om hen flyttar.


    Kom på att vi kanske bör dubbelkolla att ts inte arbetar på timme? För isf kan det ju bra klurigare.

    Men fortfarande så har ju ts rätt att vara ledig oavsett
  • EbSmith
    Anonym (G) skrev 2020-09-12 07:34:29 följande:

    Du förlorar inte jobbet för att du går ner i arbetstid. Det har du laglig rätt att göra.

    Har du inte föräldradagar kvar om nu barnet bara är 14 månader? Annars måste ju den andre föräldern ha en hel del dagar kvar?

    Kolla över dina utgifter.

    Och vad är relationen till din inneboende? Är hen verkligen med på att hämta ditt barn varje dag?

    Kommer barnet bo hos dig på heltid? Om inte. Se över möjligheten att bara arbeta kortare dagar varannan vecka ocj kanske kompensera med extra arbeta veckan efter.


    Jag och pappan har gemensam vårdnad, har fått några dagar av honom men resten vill han spara för sig själv och det kan jag inte göra så mycket åt. Har ett avtal med den inneboende att bo hos mej gratis i utbyte mot hämtning och barnpassning tills jag kommer hem. Sen kommer lillens farmor hämta honom nån dag i veckan också. Han kommer bo hos mej på heltid ett bra tag framöver. Ska dock se över ekonomin ännu en gång.
  • Anonym (G)
    EbSmith skrev 2020-09-12 08:02:14 följande:

    Jag och pappan har gemensam vårdnad, har fått några dagar av honom men resten vill han spara för sig själv och det kan jag inte göra så mycket åt. Har ett avtal med den inneboende att bo hos mej gratis i utbyte mot hämtning och barnpassning tills jag kommer hem. Sen kommer lillens farmor hämta honom nån dag i veckan också. Han kommer bo hos mej på heltid ett bra tag framöver. Ska dock se över ekonomin ännu en gång.


    Är pappan medveten om att ni bara får ha 96 dagar kvar när barnet är 4.

    Skall inte pappan använda sina dagar nu för att faktiskt kunna få en relation med barnet. Det är ju inte ditt ansvar men detta låter helt knäppt.

    Är det inte mer rimligt att försöka få en inneboende som faktiskt betalar för sig så att du istället kan gå ner i arbetstid?
  • Anonym (G)
    EbSmith skrev 2020-09-12 08:02:14 följande:

    Jag och pappan har gemensam vårdnad, har fått några dagar av honom men resten vill han spara för sig själv och det kan jag inte göra så mycket åt. Har ett avtal med den inneboende att bo hos mej gratis i utbyte mot hämtning och barnpassning tills jag kommer hem. Sen kommer lillens farmor hämta honom nån dag i veckan också. Han kommer bo hos mej på heltid ett bra tag framöver. Ska dock se över ekonomin ännu en gång.


    Vill bara göra klart att jag i mina kommentarer absolut inte vill anklaga dig för något utan bara försöker resonera. Du ansvarar ju inte heller för pappans val.

    Låter jag otrevlig så är det absolut inte min mening. Kan bli lite hår i text ibland när man inte lägger tid på att formulera sig
  • Anonym (G)

    Jag antar också att pappan betalar underhåll när barnet skall bo hos dig på heltid?

    Det bör också ligga i hans intresse att barnet inte går så långa dagar. Kan han tänka sig att betala ett mer rimligt underhåll än det lagstadgade så att du på så sätt har råd att arbeta mindre?

  • Alexi
    EbSmith skrev 2020-09-12 08:02:14 följande:
    Jag och pappan har gemensam vårdnad, har fått några dagar av honom men resten vill han spara för sig själv och det kan jag inte göra så mycket åt. Har ett avtal med den inneboende att bo hos mej gratis i utbyte mot hämtning och barnpassning tills jag kommer hem. Sen kommer lillens farmor hämta honom nån dag i veckan också. Han kommer bo hos mej på heltid ett bra tag framöver. Ska dock se över ekonomin ännu en gång.
    Blev pappan en idiot före eller efter han fick barn?
  • EbSmith
    Alexi skrev 2020-09-12 08:27:20 följande:

    Blev pappan en idiot före eller efter han fick barn?


    Det gick iaf upp för mej efter. Han var bra på att lova men förstod ganska snart efter sonen föddes att jag kommer ha ensamt ansvar under större delen av hans uppväxt.
  • Alexi
    EbSmith skrev 2020-09-12 08:41:02 följande:
    Det gick iaf upp för mej efter. Han var bra på att lova men förstod ganska snart efter sonen föddes att jag kommer ha ensamt ansvar under större delen av hans uppväxt.
    Då kanske du borde stämma på ensam vårdnad redan nu om han inte ens tänker ta ut de föräldradagar han har...
  • Tow2Mater
    EbSmith skrev 2020-09-12 07:14:32 följande:
    Är väl mest att jag inte planerade skilsmässa under föräldraledigheten. Hade andra planer innan dess, men nu blir det svårt att få ihop det ekonomiskt om jag går ner i tid. Och att vänta på att a-kassan ska komma igång är inget jag kan förlita mej på, för har ingen buffert som kan täcka upp för flera månader. Har kunnat vara hemma så här pass länge tack vare att jag studerat på distans fram tills nu.
    Vilka var planerna?
  • EbSmith
    Tow2Mater skrev 2020-09-12 13:24:53 följande:

    Vilka var planerna?


    Att jobba 75%. Det hade funkat med 2 inkomster.
  • fjanten

    Skaffa en inneboende som betalar för sig, så går du ner i tid. Istället för att ha en inneboende som betalar med att ta hand om barnet några timmar...

Svar på tråden Sån ångest över att börja jobba!