Inlägg från: Anonym (G) |Visa alla inlägg
  • Anonym (G)

    Sån ångest över att börja jobba!

    Du har inte möjlighet Ekonomiskt att gå ner i arbetstid?

    Har tyvärr inga tips angående känslorna

  • Anonym (G)
    Anonym (Sanna) skrev 2020-09-11 22:47:56 följande:

    Det kommer att ändras,alla barn somnar inte kl 18.30.Tålamod.


    Fast om ts slutar 19 är hen knappast hemma före 19.30.

    De allra flesta små barn somnar ju före 20 iaf. Det kan de ju lugnt göra upp till 10 års ålder eller äldre?
  • Anonym (G)

    Det stora problemet är väl egentligen antalet timmar du arbetar. Alltså säg att du skulle börja klockan 7 istället. Då skulle du behöva lämna vid 6 men inte kunna hämta förens efter 4 (klockan 5 då om du har en timmes resväg som det verkar med lämningen) somnar då barnet vid 18 så får nu ändå bara två timmar på eftermiddagen och i princip ingen alls på morgonen.

  • Anonym (G)
    EbSmith skrev 2020-09-12 07:16:41 följande:

    Hade gärna gjort det om det var möjligt, men tyvärr inte. Är samtidigt väldigt lättad att ens ha ett jobb i dessa tider och har inte råd att förlora det :(


    Du förlorar inte jobbet för att du går ner i arbetstid. Det har du laglig rätt att göra.

    Har du inte föräldradagar kvar om nu barnet bara är 14 månader? Annars måste ju den andre föräldern ha en hel del dagar kvar?

    Kolla över dina utgifter.

    Och vad är relationen till din inneboende? Är hen verkligen med på att hämta ditt barn varje dag?

    Kommer barnet bo hos dig på heltid? Om inte. Se över möjligheten att bara arbeta kortare dagar varannan vecka ocj kanske kompensera med extra arbeta veckan efter.
  • Anonym (G)

    Alltså ditt barn kan mycket väl ha behov av att sova 12 timmar per natt ett bra tag framöver. Det är ju olika. Och är det så så kommer du tyvärr inte se ditt barn i vaket tillstånd särskilt mycket med de arbetstider du har nu.

    Sedan får du kanske fundera över hur mycket föräldrar som lever i parrelation faktiskt träffar sitt barn.

    Alltså många jobbar heltid båda två men går omlott. Det ger absolut färre timmar på förskolan för barnet, men inte nödvändigtvis mer vaken tid med den enskilde föräldern än vad du kommer ha med ditt barn

  • Anonym (G)
    Anonym (G) skrev 2020-09-12 07:37:01 följande:

    Alltså ditt barn kan mycket väl ha behov av att sova 12 timmar per natt ett bra tag framöver. Det är ju olika. Och är det så så kommer du tyvärr inte se ditt barn i vaket tillstånd särskilt mycket med de arbetstider du har nu.

    Sedan får du kanske fundera över hur mycket föräldrar som lever i parrelation faktiskt träffar sitt barn.

    Alltså många jobbar heltid båda två men går omlott. Det ger absolut färre timmar på förskolan för barnet, men inte nödvändigtvis mer vaken tid med den enskilde föräldern än vad du kommer ha med ditt barn


    Med detta menar jag inte att det är kul att träffa sitt barn så lite bara för att andra också har det så, utan säger detta bara så att du inte tänker att ingen annan har det på detta sätt
  • Anonym (G)
    Anonym (Tiden) skrev 2020-09-12 07:52:07 följande:

    Har du möjlighet ekonomiskt att gå ner i tid? Du har laglig rätt till det. Arbetsgivaren får alltså inte säga nej. Du och ditt barn kan bo i en etta eller liten tvåa. Kanske värt att flytta för att få ner boendekostnaden och på så vis ha råd - om det är pengarna som är orsaken till att du jobbar heltid.

    Det verkar bräckligt att förlita sig på din inneboende för att få vardagen att funka. Tänk om hen flyttar.


    Kom på att vi kanske bör dubbelkolla att ts inte arbetar på timme? För isf kan det ju bra klurigare.

    Men fortfarande så har ju ts rätt att vara ledig oavsett
  • Anonym (G)
    EbSmith skrev 2020-09-12 08:02:14 följande:

    Jag och pappan har gemensam vårdnad, har fått några dagar av honom men resten vill han spara för sig själv och det kan jag inte göra så mycket åt. Har ett avtal med den inneboende att bo hos mej gratis i utbyte mot hämtning och barnpassning tills jag kommer hem. Sen kommer lillens farmor hämta honom nån dag i veckan också. Han kommer bo hos mej på heltid ett bra tag framöver. Ska dock se över ekonomin ännu en gång.


    Är pappan medveten om att ni bara får ha 96 dagar kvar när barnet är 4.

    Skall inte pappan använda sina dagar nu för att faktiskt kunna få en relation med barnet. Det är ju inte ditt ansvar men detta låter helt knäppt.

    Är det inte mer rimligt att försöka få en inneboende som faktiskt betalar för sig så att du istället kan gå ner i arbetstid?
  • Anonym (G)
    EbSmith skrev 2020-09-12 08:02:14 följande:

    Jag och pappan har gemensam vårdnad, har fått några dagar av honom men resten vill han spara för sig själv och det kan jag inte göra så mycket åt. Har ett avtal med den inneboende att bo hos mej gratis i utbyte mot hämtning och barnpassning tills jag kommer hem. Sen kommer lillens farmor hämta honom nån dag i veckan också. Han kommer bo hos mej på heltid ett bra tag framöver. Ska dock se över ekonomin ännu en gång.


    Vill bara göra klart att jag i mina kommentarer absolut inte vill anklaga dig för något utan bara försöker resonera. Du ansvarar ju inte heller för pappans val.

    Låter jag otrevlig så är det absolut inte min mening. Kan bli lite hår i text ibland när man inte lägger tid på att formulera sig
  • Anonym (G)

    Jag antar också att pappan betalar underhåll när barnet skall bo hos dig på heltid?

    Det bör också ligga i hans intresse att barnet inte går så långa dagar. Kan han tänka sig att betala ett mer rimligt underhåll än det lagstadgade så att du på så sätt har råd att arbeta mindre?

Svar på tråden Sån ångest över att börja jobba!