• Anonym (Snäll)

Sträng mot barnet

Jag tycker att min man skäller och klagar mycket på barnen. Speciellt 8 åringen som har lite andra egenskaper än de andra. Snäll, rolig och smart. Men Humör, koncentration, motorik, motivation kunde vara bättre. Inte alltid helt lätt helt enkelt.

Egentligen tror jag barn mår bra av tydliga regler, en fast hand, disciplin, att man är lite sträng och ställer krav.

Jag kan ryta ifrån ?Nä hä du! Låt bli det där. Gör inte så mot lillebror eller tvätta händerna ? eller vad det kan vara. Bestämt men försöker att inte låta gnällig. Sen är det bra med det. Försöker fokusera på det positiva. Även om 8 åringen snäser tillbaks eller smäller i dörren eller vad det kan vara. Jag vill uppmärksamma bra beteende, inte dåligt.

Min man är väldigt engagerad pappa och tar mer allvarligt på dåligt uppförande. Blir ofta långa tillsägelser. Har ju inte tagit tiden men flera minuters tillrättavisande ett antal gånger om dagen är inte ovanligt. Slutar ofta med gråt eller skrik. Ibland stänger han in sig på rummet. Ibland bara tar han emot.

Jag upplever att sonen trycks ner i stället för att vi ska stötta och hjälpa honom.

Min mans uppfattning är att han inte skäller över huvud taget utan bara berättar sanningen helt trevligt i god ton.

Borde jag låta min man uppfostra på sitt sätt? Eller ska jag ställa mig på sonens sida?

Kan jag väga upp med extra mycket beröm för att han inte ska få dålig självkänsla?

Jag hade själv dåligt självförtroende som barn och skulle blivit helt knäckt av långa utläggningar om hur fel jag gjort med kommentarer som Alltid gör du si eller så. ... ska du aldrig lära dig? Hur många gånger ska jag behöva säga att...?

Kanske jag är extra känslig.

• Svar på tråden Sträng mot barnet
  • Anonym (Myran)

Låt honom läsa Fem gånger mer kärlek.

Sen tar du tiden på honom när han håller sina negativa föreläsningar för sonen. Inser han inte hur det känns för sonen så får du visa honom. Kom med samma typ av förmaningar till din man lika länge som han gjort till sonen. Be honom fundera på hur det kändes.

• Anonym (Ghost)

Jag tycker att du kan filma din man i smyg någon gång när han "trevligt" säger till sonen, spela upp för honom och ha en diskussion.

• Anonym (Ghost)

Och dessutom borde ni vuxna gå i familjeterapi och ta upp de här sakerna, så han fattar vad som är vad.

• Anonym (Snäll)
    Anonym (Myran) skrev 2020-09-13 08:03:38 följande:

Låt honom läsa Fem gånger mer kärlek.

Sen tar du tiden på honom när han håller sina negativa föreläsningar för sonen. Inser han inte hur det känns för sonen så får du visa honom. Kom med samma typ av förmaningar till din man lika länge som han gjort till sonen. Be honom fundera på hur det kändes.

Han kommer inte vilja läsa men jag läser gärna. Tack för tips.
  • Anonym (Snäll)
    Anonym (123) skrev 2020-09-13 02:43:50 följande:

"Faran" med att ta barnets parti framför barnet är att de då spelar ut föräldrarna mot varandra. Har en vän som alltid tagit barnets parti framför barnen när sambon försökt tillrättavisa dem så idag när han säger ifrån hånskrattar dem åt honom och kontrar med att de ska berätta för mamma.

Så jag tycker att är det inye alldeles upp åt väggarna så barnet far illa just där och då så man snabbt behöver rycka in så kan man ta diskutera sins emellan sen.

Ja du har helt rätt. Men det är svårt att veta var gränsen går. Hur mycket ska man låta barnet ta innan man sätter ner foten. Min fina lilla kille. Tycker inte att han ska behöva ta att nån skäller eller klagar på honom.
  • Anonym (Inte ok, sök professionell hjälp)

Fråga BUP. Din man utövar psykisk misshandel. Så är det faktiskt. Barn tycker att det gör ont när vuxna skäller på dom. Att höja rösten snabbt för att avbryta något som måste stoppas är ok, inte långa utskällningar.

De problem du nämner kan lika gärna vara en konsekvens av din mans bemötande eller så är det en del av hans personlighet och då skapar din man dålig självkänsla och problem för livet! Folk får faktiskt vara lite disträ eller flamsiga, så är vissa människor och det ska inte föräldrarna psyka dom för.

• Anonym (Inte ok, sök professionell hjälp)

"Faran" med att ta barnets parti framför barnet är att de då spelar ut föräldrarna mot varandra. Har en vän som alltid tagit barnets parti framför barnen när sambon försökt tillrättavisa dem så idag när han säger ifrån hånskrattar dem åt honom och kontrar med att de ska berätta för mamma.

Så jag tycker att är det inye alldeles upp åt väggarna så barnet far illa just där och då så man snabbt behöver rycka in så kan man ta diskutera sins emellan sen.

Ts barn far illa.
  • jrockyracoon

Du har helt fel! Man ska inte alls stå som en enad mur mot barnet i alla situationer som man trodde förr i tiden. Tvärtom är det viktigt att om en av föräldrarna är i affekt och sprutar ut ogenomtänkta floskler är det bra att barnet kan söka trygghet och stöd hos den andra föräldern. Barnets har också rättigheter, t.ex. att inte bli dåligt behandlad eller att inte bli utskälld för något som inte är allvarligt eller till och med helt fel, eller behöva ta emot elakheter.

Hur får man barn att inte bete sig illa? Svaret är enkelt: Genom att ge dem kärlek, värme, empati, förståelse, klokhet och lugn. Genom att själv vara en förstående och inlevande person kommer barnet att bli det.

Jag tänker att med föräldrar som är auktoritära och skäller ut barnen är nog risken att barnen tar efter det beteendet och spelar ut föräldrarna mot varandra och liknande.

Respekt får man som förälder inte gratis, det förtjänar man genom att visa barnet förståelse, kärlek och empati. 

TS, du behöver ta ett allvarligt snack med din man. Han tycks inte kunna reflektera över sitt eget beteende, och han förstör sina barn genom sina utskällningar. Han behöver förstå att risken är stor att han överför sina egna barndomsupplevelser på sina barn om han inte tar itu med det här. Och du behöver ställa dig på barnens sida när de får utskällningar som de inte är förtjänta av eller som inte är i proportion till vad de har gjort. Jag tänker också att du kan visa dem lite extra kärlek och ge dem extra beröm för att försöka kompensera för hans dåliga beteende.

Man kommer så mycket längre med barn genom att visa dem hur man beter sig på ett respektfullt och kärleksfullt sätt själv.

• Anonym (Snäll)
    Anonym (Inte ok, sök professionell hjälp) skrev 2020-10-10 06:37:22 följande:

Fråga BUP. Din man utövar psykisk misshandel. Så är det faktiskt. Barn tycker att det gör ont när vuxna skäller på dom. Att höja rösten snabbt för att avbryta något som måste stoppas är ok, inte långa utskällningar.

De problem du nämner kan lika gärna vara en konsekvens av din mans bemötande eller så är det en del av hans personlighet och då skapar din man dålig självkänsla och problem för livet! Folk får faktiskt vara lite disträ eller flamsiga, så är vissa människor och det ska inte föräldrarna psyka dom för.

Ni verkar så säkra på att han gör fel. Jag är inte alls så säker. Han är helt övertygad om att jag är överkänslig. Han tycker själv inte att han låter irriterad. Och dom gånger han gör det är det befogat. Han tycker bara att han berättar sanningen för barnet.

Jag är också känslig mot uttryck. ?Det är dax att gå nu? berättar vad man vill att barnet ska göra. ?Har du inte gått än? signalerar att barnet gjort fel. Min man ser inte alls något problem med att uttrycka sig så. Han tycker bara att det är en vanlig fråga i god ton. Är jag överkänslig?
  • Anonym (Ghost)
    Anonym (Snäll) skrev 2020-10-14 20:34:47 följande:
    Ni verkar så säkra på att han gör fel. Jag är inte alls så säker. Han är helt övertygad om att jag är överkänslig. Han tycker själv inte att han låter irriterad. Och dom gånger han gör det är det befogat. Han tycker bara att han berättar sanningen för barnet.

Jag är också känslig mot uttryck. ?Det är dax att gå nu? berättar vad man vill att barnet ska göra. ?Har du inte gått än? signalerar att barnet gjort fel. Min man ser inte alls något problem med att uttrycka sig så. Han tycker bara att det är en vanlig fråga i god ton. Är jag överkänslig?
    Du är INTE överkänslig. Han kan inte hantera barnet på ett bra sätt, och anledningen till att vi är så säkra är för att det ÄR så. Hur många olika personer behöver du höra det ifrån innan du förstår att det är sant?
  • jrockyracoon
    Anonym (Snäll) skrev 2020-10-14 20:34:47 följande:

Jag tycker nog att man kan säga "Har du inte gått än?" utan att få dåligt samvete. Samtidigt så beror det förstås på vilket sätt man säger det. Säger man det med ett irriterat och hårt tonläge tillsammans med ett aggressivt kroppsspråk i en situation där det hade fungerat att vara trevligare, är det ju förstås opassande.

Det du beskriver i din trådstart är däremot allvarligt, d.v.s. att din man inte har förmågan att vara kritisk till sitt eget beteende, att han förstör barnets självkänsla med långa utläggningar om dennes misstag och att barnet väldigt ofta blir ledset. Att en sak är sann betyder inte att den saken behöver uttalas. Förälderns roll är att stärka barnens självkänsla, inte tvärtom, och om man skäller ut barnet dagligdags kommer det uppfattas av barnet som att det inte är älskat och att det är fel.

Som jag skrev tidigare är det mycket sannolikt att pappan själv har fått den här behandlingen som liten, och nu beter sig lika illa som hans egna föräldrar har gjort. Det blir ofta så när man inte har bearbetat sin egen jobbiga barndom i tillräcklig grad. 

Det man kan utläsa från situationen handlar om att pappan inte kan hantera den på ett sätt som inte skadar barnet, att han kör på som en buffel utan att reflektera över hur hans haranger tas emot och hur det påverkar. Självklart är det en urusel och mycket skadlig uppfostran och fel!

Den enda som kan ändra på det här är du. Du behöver agera och sätta ner foten. Barn har rätt att få må bra och att bli behandlade med respekt. Precis som vuxna.

Svar på tråden Sträng mot barnet