• Anonym (??!)

    Varför jävlas vissa?

    Varför jävlas vissa? När jag och mitt barn åker buss försöker jag se till att hon får plinga när vi ska gå av. Men nu har det hänt flera gånger att andra hunnit före, och plingat knnan. Detta gör min dotter väldigt ledsen. Om ni ser ett barn vara nära plingknappen, kan ni snälla försöka vänta lite så barnen får plinga först. Jag vet vissa andra barn (vänner och släkt) som också tycker det är roligt att få plinga, då behöver man väl inte jävlas och plinga innan trots man ser att ett barn är på väg att plinga, eller?

  • Svar på tråden Varför jävlas vissa?
  • Anonym (U)
    Anonym (Loo) skrev 2020-09-19 07:57:04 följande:

    Ibland har man suttit bredvid, framför eller bakom ett barn och deras förälder i bussen. Ibland har men SETT att barnet sitter med handen framför stoppknappen för att kunna plinga(och jag vet ju att barn brukar tycka det är roligt). Ibland har jag inte sett men HÖRT hur barnet frågar "när får jag plinga?" och fattar av förälderns svar att dom ska av samtidigt som jag.

    Det är vid dessa tillfällen jag kan tycka att man kan låta barnet få det yttepyttelilla nöjet att få plinga eftersom att jag som vuxen inte ser samma nöje i det... Jag, trots att jag lever i Jantelagens land, sitter inte där på bussen och tänker :" den där ungen bör få lära sig att världen inte kretsar kring den!" Seriöst??!

    Jag kräver inte att alla bussresenärer "håller koll" på mitt barn, självklart inte, och det var inte så jag tolkade ts heller. Låter någonting i det här konstigt i era öron??

    Sen gör nog inte folk det för att "jävlas" i ordets bemärkelse, mer att dom skiter i det.


    Fast hur ofta händer det. Kanske två personer som är tillräckligt nära för att se detta, om de ens är tillräckligt uppmärksamma på det efter en lång arbetslag eller tidigt på morgonen när de är trötta. 
  • PåSemester

    Jag tror att det är så enkelt som att de har skygglappar på, är inte observanta på sin omgivning. De SER inte att ett barn vill plinga.

  • Anonym (Hold my beer)

    Om jag ska gå av en buss sitter jag inte heller och scannar av för att se om nån unge ser ut att förbereda sig och plinga, jag har ofta fullt upp med att ens hitta en knapp åt mig själv.

  • Anonym (Orka)

    Men folk jävlas väl inte med vilje, man trycker på stoppknappen när man ska av, punkt. Jag tror inte att folk sitter och kollar på ditt barn för att nu jävlar är ungen på väg att trycka sä jag ska först.

    Mina barn har också tyckt om att trycka på knappen men hann någon annan före så sa jag just så "oj, någon annan hann föra, nästa gång kanske" och så fick barnen trycka ganska direkt efter man lämnade föregående hållplats för då var det ganska säkert att man hann

  • Anonym (Plong)

    För det första heter det att plonga, inte plinga. 

    För det andra, andras barn suger. Det är bara mina barn som är bra. 

  • Anonym (A)
    Anonym (Hold my beer) skrev 2020-09-19 15:47:50 följande:
    Om jag ska gå av en buss sitter jag inte heller och scannar av för att se om nån unge ser ut att förbereda sig och plinga, jag har ofta fullt upp med att ens hitta en knapp åt mig själv.
    Samma här
  • Anonym (Stop)

    Men hur ska man kunna ha koll på alla barn och alla stop-knappar i en buss!? De är ju inte precis små (bussarna) Sitter ni längst fram så är det ju bara de som sitter precis bakom som ens ser ditt barn, och ju längre bak ni sitter så sitter ju folk med ryggen åt er.

    Lär ditt barn att trycka jättesnabbt istället, ha en tävling. Lova inte att barnet ska få trycka utan utmana att vara snabbast, och snälla lär barnet att hantera motgångar och besvikelser.

  • Anonym (L)

    Hahaha asså den här tråden är bara för rolig

  • Anonym (Hobbypsykologen)

    Jag tror inte det är sunt att gå runt och tro att folk vill jävlas. Jag tror att de flesta människor är snälla i grunden och om de råkar plinga före ditt barn så gör de det för att de inte har noterat att ditt barn vill plinga just då.

    Tror du behöver jobba med din syn på andra människor och akta dig så du inte överför din negativa grundsyn till ditt barn.

  • Anonym (Plong)

    Barn luktar oftast bajs och kan ha bajs på fingrarna. Håll era små bajsiga ungar borta från knappar som vanligt folk måste trycka på för att komma av bussarna. 

  • molly50
    Anonym (??!) skrev 2020-09-18 12:01:11 följande:

    Varför jävlas vissa? När jag och mitt barn åker buss försöker jag se till att hon får plinga när vi ska gå av. Men nu har det hänt flera gånger att andra hunnit före, och plingat knnan. Detta gör min dotter väldigt ledsen. Om ni ser ett barn vara nära plingknappen, kan ni snälla försöka vänta lite så barnen får plinga först. Jag vet vissa andra barn (vänner och släkt) som också tycker det är roligt att få plinga, då behöver man väl inte jävlas och plinga innan trots man ser att ett barn är på väg att plinga, eller?


    Man kanske helt enkelt inte tänker på att ett barn sitter med handen på knappen och ska plinga.
    Man kanske bara plingar när man själv ska gå av?
    Jag tror du behöver lära ditt barn att det inte alltid kommer att hinna plinga först.
    Att alla kanske inte ser att ditt barn är på väg att plinga.
    Så barnet slipper bli så besviket.
Svar på tråden Varför jävlas vissa?