• Anonym (Kvinna30)

Låna och köpa gård som ensamstående?

Hej!

Jag har förstått att det är mycket svårare att få lån själv än med en partner. Så därför funderar jag på vad som krävs.

Jag vill köpa en gård framöver. Gärna med skog. Det är inte så dyrt där jag bor. Räknar med tre miljoner.

Vad behöver jag förutom kontantinsats?

Jag räknar med att ha över 700.000 i sparande om 5 år. Nu har jag bara 135.000 (sparat 1 år) men har billigt boende och strikt budget.

Min årslön är mellan 500-600 tusen om året.

Jag har två barn, skild men gemensam vårdnad.

Csn lån i nuläget 140.000.

Inga andra lån. Inga anmärkningar. Jag blir aldrig arbetslös i min bransch.

Jag är 30 år.

Så. Köper jag en gård för tre miljoner så lägger jag 450.000 i kontantinsats och har 250 över. Är det då bäst att ha csn lånet betalt eller är det bäst med en buffert? Eller lägga mer på insatsen?

Kan jag få detta lån som ensam utan partner?

• Svar på tråden Låna och köpa gård som ensamstående?
  • MsM84

Generellt brukar banker inte vilja låna ut mer än 4,5 gånger årsinkomsten. Sen är väl frågan om gården kommer generera några pengar eller kosta mycket i underhåll? Generellt kräva ju mer underhåll på en gård än en vanlig bostad.

• Anonym (Kvinna30)
    MsM84 skrev 2020-10-02 10:08:27 följande:

Generellt brukar banker inte vilja låna ut mer än 4,5 gånger årsinkomsten. Sen är väl frågan om gården kommer generera några pengar eller kosta mycket i underhåll? Generellt kräva ju mer underhåll på en gård än en vanlig bostad.

Tack för tips! Det kan vara så att jag behöver spara ytterligare.

Men jag tänker mig inte en gård med en massa byggnader, utan ett mindre välskött hus och sedan mest mark till. Så det är marken som behöver skötas. Men jag tänker att man har lite trygghet med skog också? Att det ändå är värt något?

Det kan ju hända att jag träffar någon också men vill helst känna att jag klarar mig själv om det blir separation.

Jag är ganska händig, arbetsam och mycket flitig person som inte är rädd att fixa med saker själv.

Tänker att många män bor ju ensamma på gårdar. Skulle inte jag kunna också? :)
  • Anonym (Pl)

Tänk på att ha pengar till lagfart och pantbrev också.

• sillson

Du ska inte extraamortera på CSN-lånet. Då är det bättre att spara så mycket som möjligt så du behöver låna lite mindre till bostaden

• Friger

Jag sparade och letade under flera år efter en drömgård. Hittade och köpte den till sist. Det är åkrar, skog, betesmarker samt ett tiotal byggnader varav 2st boningshus. Har bott där i ca 2 år nu.

Du kan ha ett stort fel i din kalkyl. Insatsen för lantbruksfastigheter var 25% när jag skulle köpa. Köper du för 3.000.000kr skulle du då behöva ha 750.000kr i kontantinsats. Kan gå att lösa med ett topplån dock. Förankra med banken och hör vad insatsen är för lantbruksfastigheter hos dom.

Vad du behöver mer än pengar?

Mer pengar och händighet samt regelkunskap. Det är alltid något att fixa. Första året la jag otroligt mycket pengar på verktyg och utrustning. Allt från spadar och krattor till gräsklippare, motorsågar, kapsågar, röjsågar, skottkärror, m.m. Listan kan göras otroligt lång.

• Anonym (Kvinna30)
    Friger skrev 2020-10-02 10:46:33 följande:

Jag sparade och letade under flera år efter en drömgård. Hittade och köpte den till sist. Det är åkrar, skog, betesmarker samt ett tiotal byggnader varav 2st boningshus. Har bott där i ca 2 år nu.

Du kan ha ett stort fel i din kalkyl. Insatsen för lantbruksfastigheter var 25% när jag skulle köpa. Köper du för 3.000.000kr skulle du då behöva ha 750.000kr i kontantinsats. Kan gå att lösa med ett topplån dock. Förankra med banken och hör vad insatsen är för lantbruksfastigheter hos dom.

Vad du behöver mer än pengar?

Mer pengar och händighet samt regelkunskap. Det är alltid något att fixa. Första året la jag otroligt mycket pengar på verktyg och utrustning. Allt från spadar och krattor till gräsklippare, motorsågar, kapsågar, röjsågar, skottkärror, m.m. Listan kan göras otroligt lång.

Tack för alla dina råd! I värsta fall får jag väl vänta tio år. Är ju ganska ung än! Men en fråga, är det samma sak med skogsfastighet som lantbruksfastighet? Tror bara det är 15 procent men jag kan ha fel!

Mer kunskap ska jag skaffa mig! Jag har en händig ensam farbror som kan allt som lär ut mycket till mig. Jag har vilja i alla fall :)

Köpte du din gård själv? Bra jobbat!!
  • Anonym (Kvinna30)
    Anonym (Pl) skrev 2020-10-02 10:23:18 följande:

Tänk på att ha pengar till lagfart och pantbrev också.

Tack för tips! Så var det ju med! Mycket som ska tänkas på!
  • Anonym (Kvinna30)
    sillson skrev 2020-10-02 10:32:07 följande:

Du ska inte extraamortera på CSN-lånet. Då är det bättre att spara så mycket som möjligt så du behöver låna lite mindre till bostaden

Tack för tips! Då antar jag att lån från csn inte ses som något större hot av banken :)
  • Friger
    Anonym (Kvinna30) skrev 2020-10-02 10:55:08 följande:
    Tack för alla dina råd! I värsta fall får jag väl vänta tio år. Är ju ganska ung än! Men en fråga, är det samma sak med skogsfastighet som lantbruksfastighet? Tror bara det är 15 procent men jag kan ha fel!

Mer kunskap ska jag skaffa mig! Jag har en händig ensam farbror som kan allt som lär ut mycket till mig. Jag har vilja i alla fall :)

Med vilja och en smula hårt arbete kommer man långt!

Ingen aning om det är skillnad mellan skogsfastighet och lantbruksfastighet. Jag vet att för min lantbruksfastighet var det 25% och det kom som en överraskning för mig. Jag hade omkring en miljon men behövde ändå låna några hundra tusen till det sista.

Undersök saken. Det kostar ju inget att bara ta reda på vad som gäller för dig. Kanske kan du också lösa dom sista slantarna genom ett blankolån.

Bygg och el kunde jag redan när jag flyttade. Har till och med egen auktorisation inom el.

När det gäller skogen var jag helt grön. Jag har fått lära mig allt själv. Har läst en del. Men i ärlighetens namn lärde jag mig det mesta via Youtube. Sen började jag med fallna träd. Sen små träd och till sist stora träd. Det är mycket adrenalin som pumpar när man fäller sitt första stora träd!

Nej, är långt ifrån ensam. Har många munnar att mätta. Det var med nöd och näppe jag lyckades övertala banken att låna ut till mig.
  • Anonym (Belåningsgrad)
    Anonym (Kvinna30) skrev 2020-10-02 10:55:08 följande:

Jag kan ju generellt tycka att 85% belåningsgrad är lite väl högt. Dels tar du en stor risk om priserna sjunker, dels behöver du amortera 1% till om du ligger över 70%.

Så räkna noga! Max 4.5 ggr din årsinkomst och max 70% belåningsgrad. Då landar du på 1% i amortering. Mer än så är i alla fall inte jag beredd att lägga på bostad.

Är också ensamstående med barn och jag vill ha marginaler till sparande om något händer. Bor inte på gård men i ett gammalt trähus från 30-talet.
  • Anonym (Kvinna30)
    Anonym (Belåningsgrad) skrev 2020-10-02 12:32:44 följande:
    Jag kan ju generellt tycka att 85% belåningsgrad är lite väl högt. Dels tar du en stor risk om priserna sjunker, dels behöver du amortera 1% till om du ligger över 70%.

Så räkna noga! Max 4.5 ggr din årsinkomst och max 70% belåningsgrad. Då landar du på 1% i amortering. Mer än så är i alla fall inte jag beredd att lägga på bostad.

Är också ensamstående med barn och jag vill ha marginaler till sparande om något händer. Bor inte på gård men i ett gammalt trähus från 30-talet.

Hej! Tack för kloka ord.

Jag får ta mig en funderare. Det kanske är bättre att spara ihop lite mer, lägga ett par hundra tusen till på insatsen och sedan får vi se. Jag vill gärna amortera mycket. Att ha lån känns inte vidare bra. Jag ska försöka att inte köpa något när priserna är som högst men sånt kan man aldrig veta..

Jag hoppas såklart kunna höja lönen lite med. I nuläget sparar jag undan 10-20 tusen i månaden beroende på hur mycket jag vill arbeta eller vara ledig.

• Anonym (Belåningsgrad)
    Anonym (Kvinna30) skrev 2020-10-02 16:03:01 följande:

Hej! Tack för kloka ord.

Jag får ta mig en funderare. Det kanske är bättre att spara ihop lite mer, lägga ett par hundra tusen till på insatsen och sedan får vi se. Jag vill gärna amortera mycket. Att ha lån känns inte vidare bra. Jag ska försöka att inte köpa något när priserna är som högst men sånt kan man aldrig veta..

Jag hoppas såklart kunna höja lönen lite med. I nuläget sparar jag undan 10-20 tusen i månaden beroende på hur mycket jag vill arbeta eller vara ledig.

Du har ju ett jättebra sparande idag! Fundera på hur du placerar dina sparpengar. Sånt är alltid svårt.

Ett övervägande om att göra ditt köp av gård till en tvåstegsraket kanske också är något? Vet ju inte hur du bor idag, men att göra i ordning ditt nuvarande boende till toppskick, sälja det med god vinst och så köpa ett nytt, lite större boende i halvdåligt skick, renovera upp det, sälja... sen köpa gården. Så får du successivt mer kapital, förhoppningsvis.

Men det kanske är en jättedålig idé. Det beror ju på hur du bor idag och hur du tror att den bostaden stiger i värde tills du kan köpa din gård.
  • Anonym (Kvinna30)
    Anonym (Belåningsgrad) skrev 2020-10-02 16:33:24 följande:
    Du har ju ett jättebra sparande idag! Fundera på hur du placerar dina sparpengar. Sånt är alltid svårt.

Ett övervägande om att göra ditt köp av gård till en tvåstegsraket kanske också är något? Vet ju inte hur du bor idag, men att göra i ordning ditt nuvarande boende till toppskick, sälja det med god vinst och så köpa ett nytt, lite större boende i halvdåligt skick, renovera upp det, sälja... sen köpa gården. Så får du successivt mer kapital, förhoppningsvis.

Men det kanske är en jättedålig idé. Det beror ju på hur du bor idag och hur du tror att den bostaden stiger i värde tills du kan köpa din gård.

Tack! Jag har kämpat en hel del för att nå sparandet och lönen :) Jag håller på mycket med fonder och aktier i nuläget så jag kan ju aldrig veta riktigt säkert hur sparandet kommer att bli. Men eftersom jag sparar på längre sikt så känns det ganska bra just nu. 

Just för tillfället hyr jag ett hus, väldigt billigt. Jag var först inne på att köpa ett mindre hus jag har råd med då jag tycker att det är dumt att lägga pengar på att hyra något när man istället kan betala en lägre ränta än vad hyra är. Men har insett att hyran jag har knappast kan bli lägre än där jag är ändå. Dessutom hittade jag inget litet hus som jag trivdes med för tillfället. Priserna på de små husen har dessutom varit ganska höga på sista tiden och jag tycker inte det har varit värt sitt pris riktigt.. 

Eftersom jag inte har så bråttom så kan jag lika gärna spara sju år istället för fem. Det är bara det att jag verkligen drömmer om det egna stället :)

• sillson
    Anonym (Kvinna30) skrev 2020-10-02 10:57:04 följande:

Tack för tips! Då antar jag att lån från csn inte ses som något större hot av banken :)

Banken tittar på det totala belåningsbeloppet. Men csnlånet har bättre villkor än ett bostadslån så det är bättre att de pengar som du tänkte amortera csnlånet för istället används i bostadsköpet.

Om du har svårt att skramla ihop till handpenningen så kan det också vara bra att CSN-lånet finns kvar.
  • Anonym (Belåningsgrad)
    Anonym (Kvinna30) skrev 2020-10-02 17:05:13 följande:

Tack! Jag har kämpat en hel del för att nå sparandet och lönen :) Jag håller på mycket med fonder och aktier i nuläget så jag kan ju aldrig veta riktigt säkert hur sparandet kommer att bli. Men eftersom jag sparar på längre sikt så känns det ganska bra just nu. 

Just för tillfället hyr jag ett hus, väldigt billigt. Jag var först inne på att köpa ett mindre hus jag har råd med då jag tycker att det är dumt att lägga pengar på att hyra något när man istället kan betala en lägre ränta än vad hyra är. Men har insett att hyran jag har knappast kan bli lägre än där jag är ändå. Dessutom hittade jag inget litet hus som jag trivdes med för tillfället. Priserna på de små husen har dessutom varit ganska höga på sista tiden och jag tycker inte det har varit värt sitt pris riktigt.. 

Eftersom jag inte har så bråttom så kan jag lika gärna spara sju år istället för fem. Det är bara det att jag verkligen drömmer om det egna stället :)

Hyr du väldigt billigt så är det ju bra för då kan du ju spara mer, å bara sidan är nackdelen med att inte äga ditt boende att du inte följer med bostadsmarknaden när den går upp. Så det vill ju till att du investerar ditt sparande på ett sådant att du får lika hög, eller helst högre, värdeökning än vad bostadsmarknaden ökar.

Det skulle kunna vara smart att köpa ett litet renoveringsobjekt, dels för att följa bostadsmarknaden, men också dels för att känna på att du verkligen gillar att renovera och fixa. På en gård är det ju alltid mycket fix.
Svar på tråden Låna och köpa gård som ensamstående?