• Serafen

Dåligt resultat på KUB - väntar på NIPT svar

Jag gjorde KuB igår och fick en förhöjd risk för trisomi 21 (1:82). Nackuppklarningen var 2.6 mm och jag är 38 år. Fick därefter ta ett blodprov för NIPT. Analysen ska ta upp till 14 dagar. Det känns som en evighet och än så länge har det bara gått ett dygn. Jag varvar mellan att känna mig helt avstängd och väldigt orolig. Det är svårt att se framför sig att detta kommer gå bra. Fick ett MA i vecka 12 som upptäcktes på KUBen tidigare i år så det känns så himla tungt att jag kanske åter igen gått igenom hela första trimesterns illamående, yrsel och trötthet och kanske inte få någon bebis.

Jag vill gärna höra hur det gått för er andra som gjort NIPT och hur hanterade ni er oro och nedstämdhet i väntan på provsvaret? Hur många dagar tog det innan ni fick svar? (det är KS lab i Stockholm som analyserar provet).

• Svar på tråden Dåligt resultat på KUB - väntar på NIPT svar
  • lico

Tog prov den 6/10 som Karolinska labb analyserade. Fick svar vid 12 klockan idag den 15/10. Testet visade på inga avvikelser. Så glad. Det har varit en jobbig väntan

• Kajjoh
    lico skrev 2020-10-15 21:56:31 följande:

Tog prov den 6/10 som Karolinska labb analyserade. Fick svar vid 12 klockan idag den 15/10. Testet visade på inga avvikelser. Så glad. Det har varit en jobbig väntan

Åhhh stort grattis!
  • Fruffe

Vilken lättnad alla som fått bra besked! Själv väntar man ivrigt.. med lite tur borde det komma idag. Gjorde mitt test 7/10.

Håller tummarna för alla!

Vill ni veta kön eller ska det bli en överraskning?

Ni som fått svar, har ni fått runt lunchtid?

Happy friday allihopa!

• Nallekatt

Fick nyss svar ca 09.15, ska få en frisk liten tjej!

Är så glad :):):)

9dagar efter provsvaren kom svaret.

• Fruffe
    Nallekatt skrev 2020-10-16 09:27:13 följande:

Fick nyss svar ca 09.15, ska få en frisk liten tjej!

Är så glad :):):)

9dagar efter provsvaren kom svaret.

Fick också besked vid nu! Vi väntar också en frisk liten tjej!!!!

Grattis till oss!
  • Nallekatt
    Fruffe skrev 2020-10-16 11:18:04 följande:

Fick också besked vid nu! Vi väntar också en frisk liten tjej!!!!

Grattis till oss!

Stort grattis! :)
  • lico

Grattis till alla som har fått svar. Så skönt. Ja,vi tog reda på kön, blir en pojke. Trevlig fredag!!

• GMD

Vi har också fått dåligt svar 1:4 2.9mm väntar på att ta prov för att se DS eller ej.

Men frågan är om det inte är DS så finns det förhöjd risk för hjärtfel eller annat. RUL är väl så pass sent att det är försent för abort om det visar sig vara missbildad eller stort hjärtfel etc.

Hur gör ni som fått svar på trisomierna? Firar ni eller blir det lång ångest och oro innan man att allt är grönt?

• Kajjoh
    GMD skrev 2020-10-22 18:18:08 följande:

Vi har också fått dåligt svar 1:4 2.9mm väntar på att ta prov för att se DS eller ej.

Men frågan är om det inte är DS så finns det förhöjd risk för hjärtfel eller annat. RUL är väl så pass sent att det är försent för abort om det visar sig vara missbildad eller stort hjärtfel etc.

Hur gör ni som fått svar på trisomierna? Firar ni eller blir det lång ångest och oro innan man att allt är grönt?

Mindre bra på Kub innebär väl inte default förhöjd risk för hjärtfel? Att nackspalten är extra bred har jag hört, men din som är på 2,9 mm är ju inte inom den risken. Är väl dock inte en av dem som har bäst koll.

Jag firade efter beskedet ?inga avvikelser? iaf! 3 v kvar till UL. :)
  • Difidi

Hej TS och alla andra som skrivit.

Jag var på kub igår, fick höjd sannolikhet på 1:53. Väldigt irriterande ULBM på Ultraljuds Barnmorskorna i Liljeholmen. Började med att hon inte visste vad vi skulle göra på mitt besök. Verkade väldigt stressad.. hon mätte kanske ett par minuter.. kanske 10? Ville ringa sambon direkt men fick inte för hon vill vänta till sen? Sedan sa hon att detta kan ta en stund bli inte orolig om jag är borta förlänge.. 1 minut senare kom hon in väsandes om höjd sannolikhet, (gissar att hon sprang i korridoren). Hade då ringt sambon och såg därför hur länge vi pratat.. Berättade om 1:53 och slängt ur sig och frågade om Nipt utan att förklara något alls.. sen sprang hon i väg i korridoren igen, kom tillbaka och lämnade över papperna och bad mig klä på mig. Pratade något om en besökare som blev nöjd med sitt resultat på 1:10.. men då bokar jag in er på RUL om du vill? (Här är jag i chock)- väl ute i hallen kvittrar hon ?Baaaara att ringa om du undrar något? rakt ut i kylan med en lapp om att gå till labbet och göra Nipt.

Helt tom.. så sorgsen och förstår ingenting. Vi ångrar att vi gjorde det, känns så slarvigt gjort. Försökte logga in och se mina provsvar men det fanns inget..

I papperna fanns det info om att nackspalten var 2,5- och att jag blev framflyttad från 12+1 till 12+4. Nu bara hålla in tårarna och vänta på Nipt resultatet och inte ta ut för mycket i förväg. Men det är svårt att fungera och tårarna bara rinner.. det är vår första graviditet efter ett par års fram och tillbaka försök.

Serafen, hur har det gått för dig?

Jag försöker hålla mig sysselsatt och har en sambo som hjälper till med allt.. men det är inte lätt. Styrkekram till dig!

• Difidi

Nu såg jag ju att du fått bra resultat tillbaka! Stort grattis!

• Difidi

Nu såg jag ju att du fått bra resultat tillbaka! Stort grattis!

• Solblomma30
    Kajjoh skrev 2020-10-22 21:50:29 följande:

Mindre bra på Kub innebär väl inte default förhöjd risk för hjärtfel? Att nackspalten är extra bred har jag hört, men din som är på 2,9 mm är ju inte inom den risken. Är väl dock inte en av dem som har bäst koll.

Jag firade efter beskedet ?inga avvikelser? iaf! 3 v kvar till UL. :)

Gammal fråga men en nackspalt på 2,9 mm är
    GMD skrev 2020-10-22 18:18:08 följande:

En nackspalt på 2,9 mm ligger inom det övre spannet för vad som är normalt. Alltså är det fortfarande ett normalt resultat. Men när man räknar samman det med ålder, vikt, etnicitet, blodprovssvar osv så kan det ge en ökad risk. Men man går normalt inte på utökad organscreening hos läkare med 2,9 i nackspalt.

Sen är det så att om barnet visar sig ha stora missbildningar på RUL så kan man fortfarande ansöka om abort hos socialstyrelsen. Det kan vara lite tajt om tid, men det ska inte vara några problem egentligen. Jag tror att sista dag för att påbörja en abort är vecka 21+6, och de flesta har väl RUL dessförinnan.
  • Solblomma30

Min 14-månaders kille hade 2,6 i nackspalt, jag frågade barnmorskan vad som räknas som normalt och hon sa att allt under 3,5 är normalt. Så eventuellt är det kanske brytpunkt för organscreening om kromosomerna är normala? Jag vet dock inte om det är så.

• GMD

Hej igen, vi fick svar att allt var normalt. Vi passade även på att klicka fram att det är en liten pojke. Så lättade!

De på fostermedicin sa att vi ska betrakta detta som en helt normal graviditet, allt såg superbra ut på ultraljudet, de gjorde innan MKP. Så 2.9mm är nog ingen fara som ni var inne på.

Trevlig helg!

• Ledsenmenhoppfinns

Min son hade en nackspalt på 5,5, inga avvikelser och han är

Idag en frisk och sprallig 3-månaders :)

Vi gjorde också flera utökade ultraljud. Kram!

• emmy87

Fick reda på kub att nackspalten var på 5.5 mm fick göra moderkaksprov eftersom dåliga värden på nackspalt plus blodprov. Visade sig sen vara en tjej med turner syndrom. Risk för stora hjärtfel men vi har inte hittat några hjärtfel och är nu i v.31 :)

Svar på tråden Dåligt resultat på KUB - väntar på NIPT svar