• Anonym (Girl)

Pinsamt att arbetsträna?

Om du hör att en person arbetstränar, vad tänker du då? Arbetsträning är alltså att genom arbetsförmedlingen få hjälp att hitta en arbetsplats där du övar att jobba, med ersättning från försäkringskassan.
    Jag är 22 år, mamma till en 2-åring, lider av kronisk psykisk ohälsa sedan tidiga tonåren. Har aldrig haft ett jobb och är inte helt klar med gymnasiet. För mig är arbetsträningen min chans att komma ut i arbetslivet. Ser det ut som ett totalt misslyckande i andras ögon? Hade någon varit intresserad av att dejta mig, ifall jag varit singel? Är det viktigt för folk att ens partner har en framgångsrik karriär?

/Borde inte bry mig men har tänkt på detta mycket 

• Svar på tråden Pinsamt att arbetsträna?
  • Anonym (Spelar ingen roll)

Strunta i vad andra tänker.Gör det som är bäst för dig och ditt barn .

• Anonym (Petra)

Att börja arbetsträna är ett steg uppåt. Du har klivit upp från sjukskriven till arbetssökande och nu arbetsökande på väg mot ett jobb. Härligt att du nu mår så bra att du klarar arbetsträning. Grattis. Sträck på dig och var stolt över att du kämpar för att må bättre och få ett bättre liv.

Och folk som ner på sådant är inget att ha. Jag har en person i min arbetsgrupp som.började med arbetsträning. Det är bara vi "gamlingar" som.ens vet om det. Först arbeträning och sedan några år med lönebidrag men idag har hen en hen en helt vanlig anställning och funkar hur bra som helst.

• Anonym (Petra)
    Anonym (Sjuk) skrev 2020-10-23 09:07:59 följande:

Och om man inte har fast jobb? Jag hade inte fast anställning när jag blev långtidssjukskriven och vem anställer någon som varit sjuk i 5 år och som ska gå upp i tid sakta. Ingen! Absolut ingen anställer en sån person. Jag kan dessutom aldrig jobba i den bransch jag var i innan jag blev sjukskriven så det hade ändå inte gått, 

Det är därför arbeträning/praktik/anställningbidrag och betalda utbildningar finns att tillgå på AF.
  • Anonym (Petra)

Och om man inte har fast jobb? Jag hade inte fast anställning när jag blev långtidssjukskriven och vem anställer någon som varit sjuk i 5 år och som ska gå upp i tid sakta. Ingen! Absolut ingen anställer en sån person. Jag kan dessutom aldrig jobba i den bransch jag var i innan jag blev sjukskriven så det hade ändå inte gått, 

Det är därför arbeträning/praktik/anställningbidrag och betalda utbildningar finns att tillgå på AF.
  • EpicF

Klart man kan få anställning även om det är svårt. Lättast är dock via arbetsträning då man få in en fot och visar vad man går för.
  • Anonym (Sjuk)
    EpicF skrev 2020-10-23 19:56:43 följande:

Klart man kan få anställning även om det är svårt. Lättast är dock via arbetsträning då man få in en fot och visar vad man går för.

Personen jag citerade tyckte man måste vara en speciell och knepig person för att arbetsträna för annars kunde man bara gå tillbaka till sitt jobb (eftersom alla har en fast heltidsanställning enligt henne)
  • Anonym (Ulle)

Jag tänker att det skulle kännas pinsamt om det var jag själv.

(för jag har pluggat många år och har alla förutsättningar och därför har jag också skithöga krav på mig själv hela tiden) 

Men inse, att tycka att det är pinsamt på riktigt blir ju som att klanka ner på de som är överviktiga och är på gymet- de försöker ju verkligen göra något åt sin situation trots alla som glor och idioter som kanske slänger nån kommentar.

Och det är GRYMT starkt av dem att vara där, tycker jag. 

Du gör nåt bra och är på väg mot ett mer fungerande liv, du ska vara stolt!

• Anonym (Bra)
    Du och jag tolkade nog det inlägg du citerade olika. Vem som har rätt vet inte jag. Jag tolkade som om att personen menade att alla har olika förutsättningar. Att har man problem av något slag behövs arbetsträning. Hade man inte haft problem hade man kunnat utöka sin arbetstid utan problem. Det var som jag tolkade inlägget. Vi får se om personen svarar.
  • Anonym (Sjuk)
    Anonym (Bra) skrev 2020-10-23 22:24:08 följande:
    Du och jag tolkade nog det inlägg du citerade olika. Vem som har rätt vet inte jag. Jag tolkade som om att personen menade att alla har olika förutsättningar. Att har man problem av något slag behövs arbetsträning. Hade man inte haft problem hade man kunnat utöka sin arbetstid utan problem. Det var som jag tolkade inlägget. Vi får se om personen svarar.
    För att kunna utöka sin arbetstid måste man ha ett jobb. En person som är arbetslös behöver inte ha mer problem än någon som inte är det och man kan arbetsträna på sin arbetsplats. 
  • Anonym (Bra)
    Anonym (Sjuk) skrev 2020-10-24 18:59:54 följande:
    För att kunna utöka sin arbetstid måste man ha ett jobb. En person som är arbetslös behöver inte ha mer problem än någon som inte är det och man kan arbetsträna på sin arbetsplats. 

Anonym (Sjuk) skrev 2020-10-24 18:59:54 följande:
    Om du inte har problem har du kanske ett jobb. Jag tror att det är så personen menar. Men eftersom du vill se det från den negativa sidan så lägger jag ner. Verken du eller jag vet vem som tolkat det rätt
  • Anonym (Chef)
    Anonym (Nn) skrev 2020-10-23 16:52:21 följande:

Ja det är pinsamt :/ jag är 32 år gammal och avskyr frågan jag får vad jag jobbar med, och jag svarar att jag arbetstränar, för jag känner mig så värdelös och misslyckad som människa. Förstå mig rätt nu. Att jag fått denna chans att få arbetsträna är helt fantastisk, och det stöd man får är obeskrivlig. Men jag kommer inte ifrån känslan att det är pinsamt, tyvärr.

Mmm, men det finns ju ett stort "feltänk" i det du skriver ovan.

På frågan vad du jobbar med - svarar du - jag arbetstränar. Varför inte svara - Jag jobbar på "AB" och hjälper till med "XYZ". Det vore ju mer korrekt.

Om jag ser till mina kollegor som antingen arbetstränar, har någon form av anställningsstöd; så har jag svårt att se att de personerna svarar "Jag har lönebidrag", "Jag arbetstränar". Tror snarare att de svarar "Jag jobbar med XYZ på AB". För det är de facto vad de gör. 

Försök släppa tankarna kring att det är pinsamt. Tror med stor sannolikhet att det är hos dig dessa tankar finns.

Lycka till!
  • Anonym (D)
    Anonym (Nn) skrev 2020-10-23 16:52:21 följande:

Ja det är pinsamt :/ jag är 32 år gammal och avskyr frågan jag får vad jag jobbar med, och jag svarar att jag arbetstränar, för jag känner mig så värdelös och misslyckad som människa. Förstå mig rätt nu. Att jag fått denna chans att få arbetsträna är helt fantastisk, och det stöd man får är obeskrivlig. Men jag kommer inte ifrån känslan att det är pinsamt, tyvärr.

Men hallå. Du kan säga du jobbar där du jobbar om någon frågar. Du gör ju jobbet.. Den enda skillnaden är att du inte får lön. 
    Där jag arbetstränar har jag blivit erbjuden en anställning. De som arbetstränar har en väldigt kort väg till anställning eftersom de ju helt eller delvis redan arbetar. 

Kamma till dig. 

• Anonym (Sjuk)
    Anonym (Bra) skrev 2020-10-24 20:26:00 följande:

Om du inte har problem har du kanske ett jobb. Jag tror att det är så personen menar. Men eftersom du vill se det från den negativa sidan så lägger jag ner. Verken du eller jag vet vem som tolkat det rätt

Jag tycker det är negativt att se ner på arbetslösa.
  • Tomteland

Spontant har jag en högst ogrundad uppfattning att det är mycket av utnyttjande om man arbetstränar.
    Vanligen tycker jag de som arbetstränat klarat jobbet galant efter ett par veckor, känns dumt att min erbetsgivare får gratis personal under ett halvår.
    Ofta har jag tänkt att olika människor har olika stort behov av introduktion.

Jag vet med mig att jag är ovanlig i forma av att jag snabbt kan se vad som behöver göras, ofta tar jag egna initiativ och det blir inte alltid rätt men eftersom jag ofta är självsäker utåt sått så är det nästan aldrig någon som ifrågasätter det jag gör eller hur det går till.
    Ser det som en skillnad i självsäkerhet mest.

Jag kan garantera att skruvar skruvas i och lådor flyttas lika bra oavsett vad för lön eller tankebanor personen har.

Btw stressa inte i jobbet, att se till att det finns tillräkligt med personal är chefens jobb, och alla jobbar olika mycket.
    Har tyvärr sett många chefer kräva högre fart mer gjort och ständiga förbättringar tills personalen säger ifrån.
    Chefen vet enligt min erfarenhet sällan var gränsen går, de tar reda på det genom att invänta klagomål i en viss nivå innan de backar, då anställer de mer personal.

Tycker samtidigt att man ska göra ett bra jobb och göra sitt jobb på jobbet.

• Anonym (Nn)
    Anonym (Chef) skrev 2020-10-26 09:26:24 följande:

Mmm, men det finns ju ett stort "feltänk" i det du skriver ovan.

På frågan vad du jobbar med - svarar du - jag arbetstränar. Varför inte svara - Jag jobbar på "AB" och hjälper till med "XYZ". Det vore ju mer korrekt.

Om jag ser till mina kollegor som antingen arbetstränar, har någon form av anställningsstöd; så har jag svårt att se att de personerna svarar "Jag har lönebidrag", "Jag arbetstränar". Tror snarare att de svarar "Jag jobbar med XYZ på AB". För det är de facto vad de gör. 

Försök släppa tankarna kring att det är pinsamt. Tror med stor sannolikhet att det är hos dig dessa tankar finns.

Lycka till!

Tack för ditt svar. Just nu är det bara föreläsningar på distans som gäller. Två dagar i veckan, och varannan vecka personligt möte med arbetskonsulenten. När 2 månader har gått kommer det bli aktuellt med att komma ut i arbetslivet på arbetsträning. Därför har jag ingen aning om vart jag kommer hamna nånstans :/
  • Anonym (mentaidå)

Jag har gått hemma i 2 år och ska ut och arbetsträna. Jag skulle kunna jobba heltid som jag gjorde tidigare på min förra arbetsplats, inga problem. Men eftersom jag inte hittat nåt jobb, så ska jag träna på att jobba. Ok...

• Anonym (Anonyms)

hur många månader ska du arbetsträna? 

jag ska arbetsträna i 6 mån och har sagt till dom att jag aldrig har klarat ett jobb på mer än en månad. Vad händer om man inte orkar arbetsträna efter ett antal veckor? får man ett slutligt beslut eller måste man fortsätta arbetsträna tills 6 mån

hur gick det för dig? 

Svar på tråden Pinsamt att arbetsträna?