• Anonym (Girl)

    Pinsamt att arbetsträna?

    Om du hör att en person arbetstränar, vad tänker du då? Arbetsträning är alltså att genom arbetsförmedlingen få hjälp att hitta en arbetsplats där du övar att jobba, med ersättning från försäkringskassan.
    Jag är 22 år, mamma till en 2-åring, lider av kronisk psykisk ohälsa sedan tidiga tonåren. Har aldrig haft ett jobb och är inte helt klar med gymnasiet. För mig är arbetsträningen min chans att komma ut i arbetslivet. Ser det ut som ett totalt misslyckande i andras ögon? Hade någon varit intresserad av att dejta mig, ifall jag varit singel? Är det viktigt för folk att ens partner har en framgångsrik karriär?

    /Borde inte bry mig men har tänkt på detta mycket 

  • Svar på tråden Pinsamt att arbetsträna?
  • EpicF
    Anonym (Girl) skrev 2020-10-08 00:38:29 följande:

    Om du hör att en person arbetstränar, vad tänker du då? Arbetsträning är alltså att genom arbetsförmedlingen få hjälp att hitta en arbetsplats där du övar att jobba, med ersättning från försäkringskassan.

    Jag är 22 år, mamma till en 2-åring, lider av kronisk psykisk ohälsa sedan tidiga tonåren. Har aldrig haft ett jobb och är inte helt klar med gymnasiet. För mig är arbetsträningen min chans att komma ut i arbetslivet. Ser det ut som ett totalt misslyckande i andras ögon? Hade någon varit intresserad av att dejta mig, ifall jag varit singel? Är det viktigt för folk att ens partner har en framgångsrik karriär?

    /Borde inte bry mig men har tänkt på detta mycket 


    Min första tanke är att det är bra att de får arbetsträning via arbetsförmedlingen. Ett bra sätt för de med psykisk ohälsa (eller andra diagnoser/sjukdomar) att de får komma ut på arbetsmarknaden under förhållande som funkar för dem.

    Jag har jobbat med endel personer som arbetsträning pga bla utmattningssyndrom och ser de som vilken kollega som helst.
  • Anonym (Girl)
    Anonym (Bra grej) skrev 2020-10-08 08:35:19 följande:

    Alltså jag ser det som en jättebra grej för de som behöver öva på att vara på en arbetsplats utan krav på prestation. 

    Däremot så inser man ju att det är mycket bakgrund och personlighet hos den personen som gör att det behövs. De flesta välfungerande personer behöver ju inte öva på att arbeta utan kan ju bara trappa upp arbetstiden. 


    Kul att du ser det positivt! Det finns ju många anledningar till att arbetsträning är en bra start. I mitt fall tror jag att jag kanske klarat ett vanligt jobb, men jag ser detta som ett sätt att bli säkrare i mig själv, och att ge mig en merit på mitt annars tomma CV. Då blir det kanske enklare att hitta något roligt jobb längre fram.
  • Anonym (Girl)
    Anonym (Chef) skrev 2020-10-08 11:15:47 följande:

    Nej, det är absolut inte "pinsamt" att arbetsträna. Precis som det inte är "pinsamt" att ha en anställning där det utgår ett stöd från AF.

    Arbetsmarknaden är tuff, och det kommer alltid finnas folk som befinner sig längre ifrån den marknaden pga vissa omständigheter som gör att det blir än tuffare.

    Att dessa individer bereds en möjlighet att jobba, i olika omfattningar, och komma ut i ett arbetsliv är enbart positivt - för individen, för en arbetsgivare, för vårt samhälle i stort.


    Vad kul att se ditt perspektiv i rollen som arbetsgivare! Den som kommer vara min handledare/chef på arbetsplatsen har varit stöttande då hon själv började via arbetsträning. Och idag är hon i princip chef på arbetsplatsen (butik). Det är ju extra inspirerande för mig.

    Tack för dina uppmuntrande ord!
  • Anonym (Sjuk)
    Anonym (Bra grej) skrev 2020-10-08 08:35:19 följande:

    Alltså jag ser det som en jättebra grej för de som behöver öva på att vara på en arbetsplats utan krav på prestation. 

    Däremot så inser man ju att det är mycket bakgrund och personlighet hos den personen som gör att det behövs. De flesta välfungerande personer behöver ju inte öva på att arbeta utan kan ju bara trappa upp arbetstiden. 


    Och om man inte har fast jobb? Jag hade inte fast anställning när jag blev långtidssjukskriven och vem anställer någon som varit sjuk i 5 år och som ska gå upp i tid sakta. Ingen! Absolut ingen anställer en sån person. Jag kan dessutom aldrig jobba i den bransch jag var i innan jag blev sjukskriven så det hade ändå inte gått, 
  • Anonym (Pytte)

    På mitt jobb har vi haft många arbetstränande genom året. De flesta är utbrända som startar försiktigt, men också folk med mentala funktionshinder. Absolut inga jag ser ner på. En av dem slutade det med att vi anställde. Har jobbat hos oss i flera år nu.

    Jag tycker absolut inte att någon av arbetstränarna är pinsamma!

  • Anonym (A)
    Anonym (Chef) skrev 2020-10-08 11:15:47 följande:
    Nej, det är absolut inte "pinsamt" att arbetsträna. Precis som det inte är "pinsamt" att ha en anställning där det utgår ett stöd från AF.

    Arbetsmarknaden är tuff, och det kommer alltid finnas folk som befinner sig längre ifrån den marknaden pga vissa omständigheter som gör att det blir än tuffare.

    Att dessa individer bereds en möjlighet att jobba, i olika omfattningar, och komma ut i ett arbetsliv är enbart positivt - för individen, för en arbetsgivare, för vårt samhälle i stort.
    Håller med
  • Iarwain

    Absolut inte pinsamt.
    Jag känner flera betydligt äldre som fått arbetsträna efter olika nivåer av psykiska problem och utbrändhet.


    Människor är korkade! Men jag tänker inte överförklara för de som har som sin enda uppgift att missförstå så mycket som möjligt
  • Anonym (Nn)

    Ja det är pinsamt :/ jag är 32 år gammal och avskyr frågan jag får vad jag jobbar med, och jag svarar att jag arbetstränar, för jag känner mig så värdelös och misslyckad som människa. Förstå mig rätt nu. Att jag fått denna chans att få arbetsträna är helt fantastisk, och det stöd man får är obeskrivlig. Men jag kommer inte ifrån känslan att det är pinsamt, tyvärr.

  • Anonym (Pytte)
    Anonym (Nn) skrev 2020-10-23 16:52:21 följande:

    Ja det är pinsamt :/ jag är 32 år gammal och avskyr frågan jag får vad jag jobbar med, och jag svarar att jag arbetstränar, för jag känner mig så värdelös och misslyckad som människa. Förstå mig rätt nu. Att jag fått denna chans att få arbetsträna är helt fantastisk, och det stöd man får är obeskrivlig. Men jag kommer inte ifrån känslan att det är pinsamt, tyvärr.


    Vi människor bär varandra genom livet. Vissa behöver mer bärhjälp än andra, hela livet eller i perioder. Jag blev buren genom småbarnstiden. Just nu väntar jag på hjälp vad gäller mitt ena barn.

    Vi finns för varandra och ingen går genom livet utan att ibland behöva andras stöd. Jag skäms inte för att andra städade hos mig mm och jag skäms inte för att behöva be om hjälp med mitt barn. Skäms inte du heller! Kram!
Svar på tråden Pinsamt att arbetsträna?