• Anonym (1234)

    BMI och preventivmedel

    Hur många av er råkar ut för kontroll av BMI för att få p-piller utskrivet av bm?

    Tanken är vel att man inte ska vara för tjock och därmed vara en riskgrupp för högt blodtryck och blodpropp. Men problemet är ju att om man som jag är "normalviktig" (hatar det ordet men kan inget bättre ) och tränar flera gånger i veckan och lever hälsosamt, men ändå får ett BMI som pekar på att jag lider av fetma (alltså över 30). Muskler väger mer än fett vet ju de flesta och bmi blir ju lidande av detta...

    Så jag får alltså inte p-piller utskrivet av bm i region östergötland, fast jag är fullt frisk och lever hälsosamt. Är det nån mer som upplevt samma? Är det bara i östergötland?

  • Svar på tråden BMI och preventivmedel
  • Anonym (1234)
    Långbenopluto skrev 2020-10-22 19:02:40 följande:

    Du får väl välja annat p-medel, svårare än så är det inte.

    Och ja, jag förstår varför du blev nekad.


    Varför ska jag välja annat när det alltid har fungerat?

    Till saken hör att jag har fått det utskrivet efter att jag varit hos läkare/gynekolog och de såg inga som helst problem med det. Nu har jag precis fått barn så då måste jag göra ett nytt besök för att de var för längesen.

    Problemet är att barnmorskorna på preventivmedelsrådgivningen är låsta vid riktlinjerna angående BMI...
  • Anonym (Grodan)

    Då får du gå till en gynekolog istället.

Svar på tråden BMI och preventivmedel