• Anonym (Alex)

Köpa på sig massa före skuldsanering

Har inga betalningsanmärkningar idag men kommer snart bli djupt skuldsatt. Pratat med KFM och kommer förmodligen bli beviljad skuldsanering.

Funderar nu på att maxa vissa krediter och bunkra vinterkläder. Kommer inom kort ha begränsad inkomst men än så länge god kreditvärdighet.

Moraliskt fel visst, men nu handlar det om överlevnad för mina barn.

• Svar på tråden Köpa på sig massa före skuldsanering
  • Anonym (Alex)
    Anonym (X) skrev 2020-10-25 17:12:43 följande:

Om du är så säker på att det kommer funka och inte ställa till något, varför gör du det inte bara? Varför startade du tråden om du inte ville ha synpunkter?

Korkat och korkat, jag förstår dig på sätt och vis, du har barn och för sina barn tänjer man på gränserna om det krävs för deras välmående.

Frågan är ju bara att OM det ställer till det och du INTE får sanering om du gör såhär, blir det ju värre för er alla att du får leva strax över existensminimum i 20 år istället för 5 år.

Och du KOMMER ha råd att både klä barnen och ställa mat på bordet och köpa julklappar även under saneringen. Så du ska inte känna att du behöver bunkra och eventuellt förstöra för dig själv.

Tack. Ett bra inlägg. Jag vill jättegärna ha synpunkter. Men de synpunkter jag fått har ju mestadels handlat om okunskap som man kan läsa sig till på deras hemsida, som ålder på skulder. I övrigt håller jag med dig, går det att undvika så föredrar jag det. Det är väl ovissheten nu som är värst.
  • EpicF
    Anonym (Alex) skrev 2020-10-25 16:35:01 följande:

Maxa kreditkort, dåliga lån osv är alltid korkat. Men utifrån den här situationen, utveckla gärna.

Därför att det påverkar din chanser att få en skuldsanering godkänd eftersom du bevisar att du inte gör allt du kan för att betala dina skulder.
  • EpicF
    Anonym (Alex) skrev 2020-10-25 16:42:34 följande:

Det finns mycket som säger att jag skulle bli godkänd. Jag uppfyller alla kriterier, den dagen beslutet kommer fattas. Jag förstår att det är en rekommendation och ingenting jag tar för givet. Men oavsett löneutmätning eller skuldsanering som det i slutändan kommer bli, kanske jag är glad över att ha säkrat litegrann med den här strategin. Även om jag fattat att ni anser den korkad.

Du uppfyller inte ens kravet om att ha skulder ens och du uppfyller inte kravet om att ha gjort allt du kan för att betala dina (i ditt fall) framtida skulder. Så nej, det är mycket som säger att du inte blir godkänd.
  • Kjell2
    Anonym (Usch) skrev 2020-10-25 17:08:23 följande:
    Ähhh....jo. Som jag skrev hände det min vän. Han fick skuldsanering på alla ställen utom ett. Du verkar ha haft skuldsanering tidigare eftersom du påstår att det är fel fast det hänt min vän.
    Vill någon fordringsägare inte godkänna sanering kan de ta det till domstol. Dosmtolen kan då ändå godkänna saneringen.  Det är själva poängen med skuldsanering. Det tvingar fordringsägarna att avskriva delar av skulden.

Numera går de flesta fordringsägarna med på kfm-beslut. De vet att om kfm säger ja så blir det nästan alltid så i domstol.
  • Anonym (Alex)
    EpicF skrev 2020-10-25 17:25:31 följande:

Du uppfyller inte ens kravet om att ha skulder ens och du uppfyller inte kravet om att ha gjort allt du kan för att betala dina (i ditt fall) framtida skulder. Så nej, det är mycket som säger att du inte blir godkänd.

Dina argument säger emot varandra, tycker du inte? Att inte gjort vad jag kunnat under skuldtiden har ju inte börjat än. Det kommer jag att göra när skulderna fastställts.
  • Kjell2
    Anonym (Alex) skrev 2020-10-25 17:11:31 följande:
    Naivt måhända men ett vanligt upplägg. Känt personen som fulat i 20 år, måste ha fått en sorts psykos men det förändrar ju inte verkligheten.

Jag var högavlönad men fått tillfälligt näringsförbud i väntan på utredning, så kommer inte åt något och omfattas ju inte av nån lönegaranti. Kommer få ut ca 30 via a-kassa och försäkringar när det är beslutat men är ändå chanslös att kunna betala tillbaka inom överskådlig tid.
    Har du möjlighet att få ett jobb? 
  • Anonym (Alex)
    Kjell2 skrev 2020-10-25 17:39:44 följande:

Har du möjlighet att få ett jobb? 

Ja absolut, när den här stormen är över så garanterat även om pandemin kanske bromsar tillfälligt.
  • Kjell2
    Anonym (Alex) skrev 2020-10-25 17:42:33 följande:

Ja absolut, när den här stormen är över så garanterat även om pandemin kanske bromsar tillfälligt.

Finns det något som hindrar att du tar nytt jobb nu?
  • EpicF
    Anonym (Alex) skrev 2020-10-25 17:35:46 följande:

Dina argument säger emot varandra, tycker du inte? Att inte gjort vad jag kunnat under skuldtiden har ju inte börjat än. Det kommer jag att göra när skulderna fastställts.

Du är medveten om att du kommer att få stora skuler. Istället för att börja planera din ekonomi redan nu för att kunna försöka betala tillbaka så vill du öka på skulderna istället. Det kan i ditt fall innebära att du inte får skuldsanering godkänd.
  • Limeblad
    Anonym (Alex) skrev 2020-10-25 17:11:31 följande:

Naivt måhända men ett vanligt upplägg. Känt personen som fulat i 20 år, måste ha fått en sorts psykos men det förändrar ju inte verkligheten.

Jag var högavlönad men fått tillfälligt näringsförbud i väntan på utredning, så kommer inte åt något och omfattas ju inte av nån lönegaranti. Kommer få ut ca 30 via a-kassa och försäkringar när det är beslutat men är ändå chanslös att kunna betala tillbaka inom överskådlig tid.

Men på 30 000 kr kan du ju betala iaf 15 000 till fordringsägarna varje månad med tanke på att normalbeloppet är ca 5000 kronor och din boendekostnad överstiger väl inte 10 000 kr? På 8 år har du betalat av det (om jag inte räknat helt tokigt) och före det har du ju fått ett jobb som ger mer än a-kassa.
  • Anonym (Alex)
    Kjell2 skrev 2020-10-25 17:52:40 följande:

Finns det något som hindrar att du tar nytt jobb nu?

Jag vet faktiskt inte. Är ju tekniskt sett fortfarande anställd i eget AB, som inte gått i konkurs. Men med näringsförbud ganska bakbunden, samtidigt som jag inte får stå som firmatecknare för aktivt bolag med a-kassa. Antar att jag tvingas försätta det avskilda företaget i kk också. Vilket innebär viss begränsning för att kunna ta annat arbete de närmsta månaderna, före avslutande av kk.
  • Anonym (Alex)
    EpicF skrev 2020-10-25 17:57:29 följande:

Du är medveten om att du kommer att få stora skuler. Istället för att börja planera din ekonomi redan nu för att kunna försöka betala tillbaka så vill du öka på skulderna istället. Det kan i ditt fall innebära att du inte får skuldsanering godkänd.

Mitt mål är ju inte att öka på skulderna utan mer att försöka rädda det som räddas kan så att säga, innan skeppet sjunker helt. De flesta skuld och budgetrådgivare rekommenderar att man släpper skulderna helt, endast betalar det viktigaste för uppehälle och sparar det man kan inför en skuldsanering. De flesta gör ju så och skulle väl innebära att ingen fick beviljat, för då har man väl inte gjort vad man kunnat för att betala av allt man kan.
  • Anonym (slo)
    Anonym (Alex) skrev 2020-10-25 18:13:53 följande:

Mitt mål är ju inte att öka på skulderna utan mer att försöka rädda det som räddas kan så att säga, innan skeppet sjunker helt. De flesta skuld och budgetrådgivare rekommenderar att man släpper skulderna helt, endast betalar det viktigaste för uppehälle och sparar det man kan inför en skuldsanering. De flesta gör ju så och skulle väl innebära att ingen fick beviljat, för då har man väl inte gjort vad man kunnat för att betala av allt man kan.

Det är pågående skulder man rekommenderas att släppa, inte skaffa nya.

Sen beror det ju på.. några tusenlappar hit o dit gör ingen skillnad men om du helt plötsligt ökar skulden med 6 siffriga belopp den närmsta månaden kan det påverka beslutet.
  • EpicF
    Anonym (Alex) skrev 2020-10-25 18:13:53 följande:

Och ändå tänker du maxa dina krediter vilket är att öka dina skulder.
  • Anonym (Usch)
    Anonym (Alex) skrev 2020-10-25 17:15:51 följande:
    Utdrag:

När borgenärerna haft möjlighet att berätta vad de tycker, beslutar vi om du ska få skuldsanering eller inte. Vi kan besluta att du ska få skuldsanering även om någon av borgenärerna inte vill gå med på det. Då har de möjlighet att överklaga till tingsrätten. Beslutet går inte att överklaga senare än tre veckor från det att vi eller domstolen fattade beslutet, det kallas att beslutet fått laga kraft.

Din vän förlorade i domstol?
    Jag vet inte. SÅ insatt är jag inte. Jag går bara på det han berättade för mig. Sista ordet från mig. Skaffa du vinterkläder om du inte skäms för att du i princip stjäl. Du vet ju redan nu 6 månader innan du ska söka skuldsanering att du inte kan betala för det. Vi är alla olika. Jag hade skäms att ens tänka tanken.
  • Anonym (Camilla)

Hej! Har inte läst igenom hela tråden och är själv inte så insatt i skuldsanering. Vill dock bara dela med mig! En nära släkting till mig blev nyligen nekad skuldsanering då han tog på sig en ny skuld. Dom valde att neka honom då enbart för att han visade att han inte hade ändrat sitt tankesätt med skulderna samt inte gjorde det han kunde för att minska skuldberget. Så avråder absolut från att ta på dig något mer! Tips för vinterkläder till barnen, köper själv mycket begagnat i fint skick (polarn och pyret, reima, kax, viking och kouma) på Tradera och även Facebook. Vi har två heltidslöner men skulle aldrig köpa till nypris om det inte var kris. Försök hitta begagnat istället eller fråga vänner om du får låna/köpa! Lycka till.

Svar på tråden Köpa på sig massa före skuldsanering