• Mon 2 Nov 2020 09:38
    2759 visningar
    9 svar
    9
    2759

    Hur mår man bättre?

    Jag går igenom en period i livet där jag just nu mår dåligt psykiskt. Det mesta grundar sig i framtidsoro, där jag inte vet vad jag vill jobba med, vart jag vill bo osv. Jag har väldigt svårt att känna mig glad. Jag försöker göra andra saker för att distrahera mig men känns mest som att jag skjuter upp problemet. Har ni några tips på vad jag kan göra för att börja må bättre?

  • Svar på tråden Hur mår man bättre?
  • Mon 2 Nov 2020 09:56
    #1
    +1

    Genom att ta tag i det som du undviker/skjuter upp. Att sätta sig ner med block och penna och verkligen skriva ner det du tänker på angående jobb och bostad. Se vilka möjligheter du har, googla, kolla karta, se över lediga jobb, kolla upp utbildningar osv. Gör något konkret av din ångest.

  • Mon 2 Nov 2020 10:05
    #2

    Får jag fråga en praktisk fråga?

    Hur mycket tid lägger du ner på att ta reda på vad du vill göra i framtiden? Missförstå mig korrekt men det är väldigt många människor som känner precis som du och när man frågar just denna fråga så verkar många knappt lägga ner någon tid alls. Att det finns en föreställning om att man bara -ska veta-, bara ska -känna ett kall-. Och så är det ju verkligen inte.

    Dessutom finns det en märklig stress att man MÅSTE veta vart man är på väg. Man måste ha mål och helst storslagna sådana. Och det är också fel. Du måste inte ha framtidsplaner för att vara en lyckad människa.

    Jag tycker du ska kontakta en terapeut som kan vägleda dig i detta. Ge dig bra verktyg.

    Sen... hur mår man bra? Tja har man oro och ångest så är väl motion och lyckopiller faktiskt det som verkligen funkar.

    Är man ner deppig så är det vänner och samvaro med folk man tycker om det enda viktiga.

  • Mon 2 Nov 2020 10:07
    #3
    +1

    OCH! Skippa sociala medier. Och all den fake lycka som publiceras. För så ser inte verkligheten ut

  • Mon 2 Nov 2020 10:08
    #4

    Just angående jobb och utbildning har jag tänkt och kollat på det i en evighet känns det som. Har nog tittat på varenda utbildning, talat med tre olika SYO och får ändå ingen klarhet. Jag har bra betyg så skulle kunna komma in på i princip vad som helst. Är väl därför jag sätter sån press på mig själv, jag har ju ALLA möjligheter men vet ändå inte vad jag vill....

  • Mon 2 Nov 2020 10:30
    #5
    Elsa891 skrev 2020-11-02 10:08:32 följande:

    Just angående jobb och utbildning har jag tänkt och kollat på det i en evighet känns det som. Har nog tittat på varenda utbildning, talat med tre olika SYO och får ändå ingen klarhet. Jag har bra betyg så skulle kunna komma in på i princip vad som helst. Är väl därför jag sätter sån press på mig själv, jag har ju ALLA möjligheter men vet ändå inte vad jag vill....


    Alltså jag är 43 år gammal och vet fortfarande inte vad jag vill bli när jag blir stor. Jag har jobbat med allt möjligt och testat alla möjliga yrken jag till och med inte visste existerar.

    Det viktigaste har varit ATT jag har ett jobb och en inkomst så jag kan ha någonstans att bo och försörja mig och kunna ha ett liv. Det har hjälpt mig att fundera på vad jag faktiskt kan tänka mig att att plugga till och jobba med. Under åren har jag ju insett vad jag inte passar till och vad som måste vara en skälig nivå på vad jag orkar.

    Nu ska jag flytta 63 mil till min partner och måste hitta något nytt att syssla med och under tiden jag funderar över det så pluggar jag upp lite betyg. Inte för att det behövs utan för att köpa mig tid och få en inkomst.
  • Anonym (C)
    Mon 2 Nov 2020 10:31
    #6

    Hur gammal är du då? Varför är det så bråttom att bestämma sig? Kan du inte bara chilla några år, resa, jobba med vad som helst för att prova på olika saker. Spara ihop så mycket pengar som möjligt innan du börjar plugga?

  • Mon 2 Nov 2020 11:08
    #7

    Flera olika metoder:

    - Skriv ner dina alternativ, för- och nackdelar med dessa. Fundera även över vad som är viktigt för att du ska må bra, tex vad gäller arbetsvillkor.

    - Sätt ett slutdatum när du ska ha tagit ett beslut.

    - för mindre viktiga saker (är det tex angeläget att bestämma nu hur du vill bo i framtiden?), ta ett aktivt beslut att du inte behöver tänka på det förrän om 1 eller 5 år. Mår underligt mycket bättre av att ta det aktiva beslutet än att dagligen känna att man borde göra något/bestämt sig för något men skjuter det framför sig.

    - ta ett block, skriv ner det som oroar dig och låt tankarna flöda. Både för att "erkänna dem" och för att själva skrivandet kan göra att oron minskar (i alla fall för mig).

    - för att hitta liknande strategier och lösa ut vad som "stör" har jag haft stor nytta av kuratorsamtal.

    - gamla klassikern röra på sig och hitta saker som lugnar tankarna är inte fel heller.

    Allt funkar säkert inte för alla men det här är en del jag lärt mig för mig själv.

  • Anonym (Dina)
    Mon 2 Nov 2020 11:14
    #8
    Elsa891 skrev 2020-11-02 10:08:32 följande:

    Just angående jobb och utbildning har jag tänkt och kollat på det i en evighet känns det som. Har nog tittat på varenda utbildning, talat med tre olika SYO och får ändå ingen klarhet. Jag har bra betyg så skulle kunna komma in på i princip vad som helst. Är väl därför jag sätter sån press på mig själv, jag har ju ALLA möjligheter men vet ändå inte vad jag vill....


    Jag tror att det kan hjälpa att tänka att inget du väljer nu behöver vara rätt för all framtid. 
    Du kan alltid utbilda om dig och flytta om det skulle kännas fel i framtiden. Det är inte så att hela ditt liv hänger på att du väljer exakt rätt exakt just nu.
    Så mitt tips är att hitta det som känns roligt och givande och har bra framtidsutsikter NU. Försöka tänka bort hur framtiden ska se ut litegrann. 
  • Tue 3 Nov 2020 05:37
    #9

    kan tipsa om mindler.se, online psykolog där man pratar i 30 min åt gången. gjort det i två månader och det är så skönt! annars är jag medlem på medograf också och där känner jag att jag kan skriva av mig när jag behöver

Svar på tråden Hur mår man bättre?